• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Spór zbiorowy. Znów niespokojnie w terminalu DCT

Wioletta Kakowska-Mehring
14 sierpnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
W 2015 roku załoga DCT wyszła przed zakład. Miejmy nadzieję, że tym razem uda się polubownie rozwiązać konflikt. W 2015 roku załoga DCT wyszła przed zakład. Miejmy nadzieję, że tym razem uda się polubownie rozwiązać konflikt.

Znów iskrzy na linii związki zawodowe - zarząd DCT. Załoga gdańskiego terminalu kontenerowego weszła w spór zbiorowy. Poszło o tzw. współczynnik korygujący, czyli dodatek procentowy za przeładowanie kontenerów na zmianie ponad ustalone minimum. Związki zawodowe twierdzą, że zmieniono zasady bez konsultacji. Zarząd z kolei tłumaczy, że dokonał zmian dla dobra pracowników.



Wydawałoby się, że konflikt między związkami zawodowymi a władzami DCT został ostatecznie rozwiązany dzięki podpisaniu w kwietniu ubiegłego roku porozumienia i układu zbiorowego pracy. Przypomnijmy, zaczęło się jeszcze w 2014 r. od akcji ulotkowych w okresach świątecznych. Pracownicy domagali się dodatków za pracę w święta. W 2015 doszło do sporu zbiorowego i akcji strajkowych. Strajkujących czynnie wspierali reprezentanci ITF, czyli Międzynarodowej Federacji Transportowców. Przede wszystkim chodziło o podwyższenie wynagrodzenia zasadniczego, zawarcie umów o pracę na czas nieokreślony oraz wypłacenie zaległych wynagrodzeń za wykonaną pracę zgodnie z zasadami obowiązującymi w firmie. Chodziło też o zarzuty związane z dyskryminacją związkową. Rok temu w kwietniu udało się w końcu podpisać porozumienie i wydawało się, że wzajemne relacje pracowników i zarządu terminalu będą układały się poprawnie.

Czytaj też: Pikieta w DCT. Kolejna odsłona konfliktu. Czy będzie strajk?

Niestety, związkowcy znów zdecydowali o wejściu w spór zbiorowy. Ich zdaniem władze firmy złamały porozumienie, ponieważ bez konsultacji zmieniono system motywacyjny, czyli zlikwidowano jeden z jego elementów. Według związkowców podpisany w ub. roku w ramach układu zbiorowego pracy pakiet gwarancji pracowniczych obowiązuje przez trzy lata. Oprócz wynegocjowanych podwyżek uległ też modyfikacji system premiowy. Przewidziany został dodatek za pracę w dniach świątecznych, a system motywacyjny został uzupełniony o współczynnik korygujący. Jest to wprowadzony od września ub.r. dodatek procentowy za przeładowanie kontenerów na zmianie ponad ustalone minimum. Ma on wpływ na wysokość otrzymywanego przez pracownika świadczenia. Okazuje się, że władze firmy bez konsultacji ze związkami zrezygnowały z wypłacania współczynnika korygującego w systemie premiowym.

Związkowcy są rozżaleni i pytają, czy w tej sytuacji wypracowany z trudem układ zbiorowy ma znaczenie i czy dalej obowiązuje. W związku z tym KZ NSZZ "Solidarność" w DCT 21 lipca br. zażądała uzgodnienia zasad przyznawania premii miesięcznej. Zarząd terminalu kontenerowego podtrzymał decyzję o zmianie zasad premiowania bez współczynnika korygującego, jednocześnie obiecując "pogłębiony przegląd" systemu motywacyjnego. Z powodu braku działań tydzień później związkowcy ogłosili wejście w spór zbiorowy z zarządem DCT.

Co na to władze DCT?

- Zarząd DCT zawsze z uwagą wsłuchiwał się w głos załogi i związków zawodowych, zdając sobie sprawę, że taka firma jak DCT Gdańsk nie będzie dobrze funkcjonować bez zaangażowanych pracowników, a to z kolei wymaga dobrego motywacyjnego systemu wynagradzania i dobrej współpracy ze stroną społeczną - otrzymaliśmy w odpowiedzi od DCT. - Kierując się tą zasadą, od momentu przyjęcia po konsultacjach ze związkami zawodowymi systemu premiowego obserwowaliśmy, że sytuacja operacyjna, która wpływa na możliwość osiągania przez załogę premii, ulegała pogorszeniu. Wpływ na to miały zarówno czynniki wewnętrzne takie jak ilość sprzętu, wzrost zatrudnienia czy trwająca w tamtym momencie inwestycja T2 (rozbudowa placów i zakup sprzętów) jak i zewnętrzne, związane ze znaczącymi opóźnieniami zawinięć statków oceanicznych. W praktyce oznacza to tyle, że gdyby zarząd z własnej inicjatywy nie przyjął, kierując się dobrem pracowników, uchwał zmieniających progi produktywności, to załoga, pracując bardzo ciężko, mogłaby nie otrzymać premii. Zatem dzięki decyzjom Zarządu, od momentu wdrożenia systemu premiowego (kwiecień 2016) do końca czerwca 2017 pracownikom operacyjnym wypłacono z tytułu premii kwotę ponad 8 200 zł na osobę. Bez tych działań, w tym bez wprowadzenia z wyłącznej inicjatywy zarządu wskaźnika korygującego, pracownicy otrzymaliby mniej niż 3500 zł na osobę. W praktyce Zarząd podejmując uchwały zmieniające progi premiowe zdecydował, że każdy z pracowników objętych systemem otrzyma realnie ponad 4500 zł więcej, niż wynikało to z systemu konsultowanego ze związkami zawodowymi. Działania te potwierdzają, że pracownicy są dla nas najważniejsi. Warto podkreślić, że wprowadzane cale premiowe, w tym współczynnik korygujący, były z założenia wprowadzane na określony czas, tj. do momentu oddania inwestycji T2 do użytku oraz na czas szkolenia nowo zatrudnianych pracowników.
Jak twierdzi zarząd DCT, w związku ze znacznym poprawieniem się sytuacji operacyjnej DCT Gdańsk w 2017 r., w tym przede wszystkim w związku z oddaniem T2 do użytku, wskaźniki premiowe ustalone pod koniec 2016 zdezaktualizowały się i system przestałby pełnić rolę systemu motywującego. W związku z tym zarząd DCT kolejnymi dwiema uchwałami z lutego i czerwca 2017 r. ponownie zmienił cele premiowe, uchylając m.in. stosowanie wskaźnika korekcyjnego.

- Zwracamy uwagę na dwie kwestie: po pierwsze obecnie funkcjonujące wskaźniki premiowe są wciąż korzystniejsze dla pracowników niż pierwotnie ustalone w kwietniu 2016 r. po konsultacjach z NSZZ Solidarność, po drugie dają one realną szansę pracownikom na otrzymanie 100 proc. premii, przy zadowalającej jakości pracy, która z kolei wymagana jest przez klientów DCT. Związek zawodowy zgłosił 21 lipca 2017 r. żądanie w sprawie uzgodnienia zasad premii. Pracodawca, szanując dążenia związku zawodowego, podjął na początku sierpnia rozmowy mające na celu uzgodnienie zasad premiowania. Nie otrzymał jednak odpowiedzi od strony związkowej w uzgodnionym terminie, tj. 4 sierpnia, zaś 8 sierpnia na skutek donosu w DCT zjawiła się Państwowa Inspekcja Pracy. W ocenie DCT Gdańsk spór zbiorowy ze związkami zawodowymi nie ma obecnie miejsca. Pracodawca wypełnił oczekiwania NZSS Solidarność i przystąpił do uzgadniania zasad premiowania - czytamy w odpowiedzi wysłanej do nas przez DCT.

Miejsca

Opinie (256) ponad 10 zablokowanych

  • Problem jest w strukturze firmy

    Problem u was polega na tym Ze nie macie dyrektora operacyjnego - w rajdzie członka zarządu ,

    Was zarząd jest trochę jak z kosmosu i nie na pojęcia o polskich realiach - jedne jest bankierem i nigdy nie pracowała w takiej firmie a drugi jest goście z Tajlandi / Singapurowu gdzie siła robocza jest inaczej rozliczana. U was jest trochę jak w zakładzie psychiatryczny - chcecie leczyć ludzi a sami zarząd jest nie profesionalie ułożony.

    • 21 0

  • Hejterzy (7)

    Nie ma co się przejmować zawsze znajdzie się ktoś komu nie będzie coś pasowało w tym przypadku "MY ZWIĄZKI ZAWODOWE " narzeka ze nic nie robimy i tylko wymagamy pewnie lubi być dyma... w d... albo pracował za najniższą krajowa a teraz zaczął prace w dct i dostał 3000brutto to wielce zadowolony bo na dodatek tylko pracuje max 15 dni

    A my się nie damy i będziemy walczyć o swoje

    • 18 3

    • Taaa 15 dni + nadgodziny zeby jakoś miesiac przewegetować

      • 8 0

    • (2)

      jakie swoje niby? kasa w lidu czeka

      • 1 4

      • Co mówi. ...

        Chyba ty

        • 6 0

      • W lidlu to Ty wyladujesz na kasie jak to pie*rznie wszystko

        • 4 1

    • no prosze (2)

      To badz taki mądry i znajdź sobie na rynku prace, gdzie za 15 dni w miesiącu dostaniesz 3000 zl.

      • 1 0

      • Zapomniales napisac kolego ze te 15 dni to po 12 godzin sie pracuje co daje nam normalny etat do tego polowa to zmiany nocne (18-6) czesto z dwoma przerwami teoretycznie po 40 min. poniewaz jak odejmiesz czas dojazdu na sprzet to masz ok 25-30min na odpoczynek. Przy takiej pracy w nocy to jest na granicy wytrzymalosci predzej czy pozniej wydarzy sie cos tragicznego... A te 3000 to dopiero po kilku latach pracy mozna osiagnac...

        • 3 0

      • 3000 zł chyba z nadgodzinami bo na pewno nie za 15 dni , ci ktorzy tam nie pracuja to mysla ze ludzie tam zarabiaja kokosy. Niestety jestescie w błedzie , zeby dostac w miare normalna wypłate trzeba sie narobic

        • 1 0

  • ;)

    Panie Prezesie Ebida mi sie w domu nie zgadza co Pan na to? Planowalem 6mln w totka wygrać ale na planach sie skończyło.

    • 11 0

  • Właśnie jestem w trakcie załatwiania pobytu kilkudziesięciu Ukraińców, którzy zostaną zatrudnieni w DCT (4)

    Zastąpią oni w pierwszej kolejności wszystkich związkowców. Pracownicy, którzy wypiszą się ze związków do końca 3 kwartału zachowają pracę, wszyscy pozostali zostaną zwolnieni z końcem 1 kwartału przyszłego roku.

    • 5 19

    • Do posrednik (2)

      To mnie rozbawiles:D bujną wyobraznie masz kolego :D

      • 6 1

      • xxx (1)

        Kolega chyba pomylił tabletki przed snem . Ale jak już załatwiasz dodatkowe kadry to może Aborygenow z Australii załatwisz ???

        • 7 0

        • ...

          Nie wiem jak Ty ale ja sie juz zesr....lem ze strachu:D

          • 6 0

    • A mama wie że ćpiesz

      • 7 0

  • (3)

    Oddam konia w dobre ręce

    • 2 0

    • Konia? (2)

      Konia? Masz na myśli tego kucyka?

      • 0 0

      • (1)

        Nie chciałbyś żeby taki ząb Ci urosnął

        • 0 0

        • Szto mówi?

          Co mówi?

          • 0 0

  • (2)

    Rok temu bylem w tej firmie na rozmowie o prace, utrzymanie ruchu. Prowadzacy rozmowe wogle nie byl przygotowany na nia, a na koniec jak zapytal o zarobki i uslyszal 6000 brutto, to o malo z krzesla nie spadl. Duzy port kontenerowy, z masa inwestycji,a nie.potrafi zapewnic.normalnych zarobkow kadrze.inzynierskiej? Smieszna firemka, gonic ja i tyle

    • 19 0

    • a co to kadra inzynierska to jacys lepsi?

      wiem ze każdy chce rządzić każdym, ale zarobki powinny być szczególnie adekwatne dla tych co wykonują ta najbardziej niewdzięczna robotę,dlaczego caly czas jak się wejdzie wisi ogłoszenie np. młodszy kontroler? jak byłem na rozmowie to gdy chciałem za te stanowisko (każdy co wie jaka to praca to zrozumie) 2500zł netto to mi powiedzila ze mogą mi dac 2150 zł i jeszcze będą prosić żeby czasem zostać np. po nocce na dniowke czyli wychodzi 24 h w pracy. Albo jak znajomy zadzwonil kiedyś co ma uprawnienia na sprzet typu STS to mu powiedziała ze najpierw zaczyna się od placu a potem ewentulanie wysla wyżej.. ale już w Gdyni na obu terminalach jest inaczej,jak masz np. na suwnice 1 s to jeździsz suwnica . ale tu już sami przeczą bo za to na kierowcę C+E to można heh

      • 1 5

    • piąteczka! ja byłem tam 10 lat temu

      Jakiś kierownik?, jak usłyszał jakie mam kwalifikacje, to nie chciał mnie z rozmowy wypuścić. M. in. miałem doświadczenie z suwnicami, dźwigami, itp. Natomiast jak ja usłyszałem stawkę, bodajże to wtedy było 2700pln to szukałem wyjścia awaryjnego, żeby uciec :) Także, może stawki się nie zmieniły i te 6k "trochę" ich wystraszyło.

      • 2 1

  • (2)

    Ludzie jedźcie autobusem do Rębiechowa, potem samolotem na Zachód, po problemie.

    • 2 15

    • Nie będziemy walczyć o Polaka !!!!!!!!!!!!!!!

      • 3 0

    • niedoczekanie twoje

      • 4 0

  • tak z ciekawości (10)

    widzę, a raczej mniemam, iż większość opinii piszą tutaj związkowcy więc mam do was pytanie:
    co należy do waszych obowiązków w firmie DCT? jaką kasę dostajecie?
    ile zarabia i co robi i co należy do obowiązków waszego przewodniczącego? Może jak odpowiecie na te pytania zgodnie ze stanem faktycznym to się okaże, iż się ludzie ze związków wypiszą?
    I jeszcze jedno - u prywaciarza "solidarność" strajkuje a w Lotosie lub innej spółce skarbu państwa strajkują wszyscy oprócz "solidarności". Może jakiś UKŁAD?

    • 6 15

    • Moczyk :) (8)

      Karolu przestań lizać d*pę na tym forum i weź się w końcu do roboty! Może w końcu wymyślisz coś, pożytecznego? Bo jak narazie same wpadki... Ładnie musisz tam palec trzymać skoro jeszcze cię nie wyje..li! :) Beka, że firma oszczędza na pracownikach, a trzyma takiego darmozjada z głową w chmurach!

      • 8 4

      • czyli się nie dowiem? (7)

        więc mniemam iż nie robią nic a swoją dolę dostają!!!!

        • 3 3

        • Karolllluuuu (6)

          Wyciągnij głowę spod biurka prezesa i zejdz na dół to się dowiesz co naprawdę robi przewodniczący i komisja. A i pamiętaj, żeby za późno nie było ( spytaj Romana o co chodzi) :)

          • 4 1

          • piszesz (5)

            ze gdyby nie zwiazek to to, to tamto, to by tego nie bylo to tamtego. OK ja to rozumiem ale chciałbym tez wiedziec co wszyscy "związkowcy" robią co należy do ich obowiązków i za jaką kasę.
            I niestety dla ciebie gościu nie jestem pracownikiem DCT i nigdy tam nie pracowałem ale najlepiej kogoś kto wyraża nieprzychylne opinie podpiąć tam gdzie ci pasuje...

            • 3 2

            • PS

              Tak żeby ci dopiec - dzisiaj święto a ty nie w pracy? nie masz jakiegoś kontenerowca do rozładowania? aaaa zapomniałem ty w związkach jesteś!!!!

              • 3 3

            • .. (3)

              Wiesz co Ci powiem deb...lu? Zaskocze Cię. Przewodniczacy i cala komisja sa tak samo zwyklymi pracownikami jak My i pracuja na suwnicach. Zaskoczony? Nie? Oczywiscie ze NIE bo chocby nie wiem co ty zawsze bedziesz na NIE

              • 4 1

              • .. (2)

                Powiem Ci jeszcze coekawsxa rzecz. Wyobraz sobie ze w-ce przewodniczacy jest dzisisj w pracy a przewodniczacy byl na noc? Zaspokoilem Twoja ciekawosc? Ahh zaraz napiszesz o zarobkach. To wyprzedze Twoje pytanie. Zarabiają tak samo jak inni pracownicy.

                • 4 0

              • (1)

                a na co idą składki od osób należących do związku?

                • 1 0

              • ..

                Odkładają sie na strajk, ktory juz niebawem nastąpi. Nikt nie pozwoli sobie na połowę pensji w tym czasie:) serdecznie pozdrawiam ciekawskiego.

                • 3 0

    • Widzę że opinie pocisnal jakiś zestresowany prowadzący , który ma słaba wiedzę co się dzieje w lotosie , o prywatnych spółkach nie wspomnę bo tam solidarności kompletnie nic nie robi...a tu zapewne ma prykaz cisnąć takich co za bardzo wiedzą jakie mają swoje prawa....i sam z 6 tys weźmie na czysto i zadowolony

      • 0 1

  • Opetator

    Zabrali nam przerwy dołożyli statków, a teraz wyrobienie premi chcą utrudnić. Kierownicy i brygadzisci dostają swoje a nas ganiaja. Niech praca i odpowiedzialność =wynagrodzenie

    • 25 1

  • CO TO JEST DCT????

    Ludzie zacznijcie pisac po Polsku ... to juz w artykule na 3 strony trzeba Nazwe Skracać?
    Nie mozna normalnie napisac Nazwy?
    aha chyba ze jest zachodnia?!?
    Brawo niech wychodzą jak zrobila cos niezgodnego z prawem ! odszkodowania i konsekwencje!
    Zacznijmy zyc normalnie jak w panstwie prawa!

    • 9 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Pracodawcy w Trójmieście

Forum

Najczęściej czytane