• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Spór zbiorowy. Znów niespokojnie w terminalu DCT

Wioletta Kakowska-Mehring
14 sierpnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
W 2015 roku załoga DCT wyszła przed zakład. Miejmy nadzieję, że tym razem uda się polubownie rozwiązać konflikt. W 2015 roku załoga DCT wyszła przed zakład. Miejmy nadzieję, że tym razem uda się polubownie rozwiązać konflikt.

Znów iskrzy na linii związki zawodowe - zarząd DCT. Załoga gdańskiego terminalu kontenerowego weszła w spór zbiorowy. Poszło o tzw. współczynnik korygujący, czyli dodatek procentowy za przeładowanie kontenerów na zmianie ponad ustalone minimum. Związki zawodowe twierdzą, że zmieniono zasady bez konsultacji. Zarząd z kolei tłumaczy, że dokonał zmian dla dobra pracowników.



Wydawałoby się, że konflikt między związkami zawodowymi a władzami DCT został ostatecznie rozwiązany dzięki podpisaniu w kwietniu ubiegłego roku porozumienia i układu zbiorowego pracy. Przypomnijmy, zaczęło się jeszcze w 2014 r. od akcji ulotkowych w okresach świątecznych. Pracownicy domagali się dodatków za pracę w święta. W 2015 doszło do sporu zbiorowego i akcji strajkowych. Strajkujących czynnie wspierali reprezentanci ITF, czyli Międzynarodowej Federacji Transportowców. Przede wszystkim chodziło o podwyższenie wynagrodzenia zasadniczego, zawarcie umów o pracę na czas nieokreślony oraz wypłacenie zaległych wynagrodzeń za wykonaną pracę zgodnie z zasadami obowiązującymi w firmie. Chodziło też o zarzuty związane z dyskryminacją związkową. Rok temu w kwietniu udało się w końcu podpisać porozumienie i wydawało się, że wzajemne relacje pracowników i zarządu terminalu będą układały się poprawnie.

Czytaj też: Pikieta w DCT. Kolejna odsłona konfliktu. Czy będzie strajk?

Niestety, związkowcy znów zdecydowali o wejściu w spór zbiorowy. Ich zdaniem władze firmy złamały porozumienie, ponieważ bez konsultacji zmieniono system motywacyjny, czyli zlikwidowano jeden z jego elementów. Według związkowców podpisany w ub. roku w ramach układu zbiorowego pracy pakiet gwarancji pracowniczych obowiązuje przez trzy lata. Oprócz wynegocjowanych podwyżek uległ też modyfikacji system premiowy. Przewidziany został dodatek za pracę w dniach świątecznych, a system motywacyjny został uzupełniony o współczynnik korygujący. Jest to wprowadzony od września ub.r. dodatek procentowy za przeładowanie kontenerów na zmianie ponad ustalone minimum. Ma on wpływ na wysokość otrzymywanego przez pracownika świadczenia. Okazuje się, że władze firmy bez konsultacji ze związkami zrezygnowały z wypłacania współczynnika korygującego w systemie premiowym.

Związkowcy są rozżaleni i pytają, czy w tej sytuacji wypracowany z trudem układ zbiorowy ma znaczenie i czy dalej obowiązuje. W związku z tym KZ NSZZ "Solidarność" w DCT 21 lipca br. zażądała uzgodnienia zasad przyznawania premii miesięcznej. Zarząd terminalu kontenerowego podtrzymał decyzję o zmianie zasad premiowania bez współczynnika korygującego, jednocześnie obiecując "pogłębiony przegląd" systemu motywacyjnego. Z powodu braku działań tydzień później związkowcy ogłosili wejście w spór zbiorowy z zarządem DCT.

Co na to władze DCT?

- Zarząd DCT zawsze z uwagą wsłuchiwał się w głos załogi i związków zawodowych, zdając sobie sprawę, że taka firma jak DCT Gdańsk nie będzie dobrze funkcjonować bez zaangażowanych pracowników, a to z kolei wymaga dobrego motywacyjnego systemu wynagradzania i dobrej współpracy ze stroną społeczną - otrzymaliśmy w odpowiedzi od DCT. - Kierując się tą zasadą, od momentu przyjęcia po konsultacjach ze związkami zawodowymi systemu premiowego obserwowaliśmy, że sytuacja operacyjna, która wpływa na możliwość osiągania przez załogę premii, ulegała pogorszeniu. Wpływ na to miały zarówno czynniki wewnętrzne takie jak ilość sprzętu, wzrost zatrudnienia czy trwająca w tamtym momencie inwestycja T2 (rozbudowa placów i zakup sprzętów) jak i zewnętrzne, związane ze znaczącymi opóźnieniami zawinięć statków oceanicznych. W praktyce oznacza to tyle, że gdyby zarząd z własnej inicjatywy nie przyjął, kierując się dobrem pracowników, uchwał zmieniających progi produktywności, to załoga, pracując bardzo ciężko, mogłaby nie otrzymać premii. Zatem dzięki decyzjom Zarządu, od momentu wdrożenia systemu premiowego (kwiecień 2016) do końca czerwca 2017 pracownikom operacyjnym wypłacono z tytułu premii kwotę ponad 8 200 zł na osobę. Bez tych działań, w tym bez wprowadzenia z wyłącznej inicjatywy zarządu wskaźnika korygującego, pracownicy otrzymaliby mniej niż 3500 zł na osobę. W praktyce Zarząd podejmując uchwały zmieniające progi premiowe zdecydował, że każdy z pracowników objętych systemem otrzyma realnie ponad 4500 zł więcej, niż wynikało to z systemu konsultowanego ze związkami zawodowymi. Działania te potwierdzają, że pracownicy są dla nas najważniejsi. Warto podkreślić, że wprowadzane cale premiowe, w tym współczynnik korygujący, były z założenia wprowadzane na określony czas, tj. do momentu oddania inwestycji T2 do użytku oraz na czas szkolenia nowo zatrudnianych pracowników.
Jak twierdzi zarząd DCT, w związku ze znacznym poprawieniem się sytuacji operacyjnej DCT Gdańsk w 2017 r., w tym przede wszystkim w związku z oddaniem T2 do użytku, wskaźniki premiowe ustalone pod koniec 2016 zdezaktualizowały się i system przestałby pełnić rolę systemu motywującego. W związku z tym zarząd DCT kolejnymi dwiema uchwałami z lutego i czerwca 2017 r. ponownie zmienił cele premiowe, uchylając m.in. stosowanie wskaźnika korekcyjnego.

- Zwracamy uwagę na dwie kwestie: po pierwsze obecnie funkcjonujące wskaźniki premiowe są wciąż korzystniejsze dla pracowników niż pierwotnie ustalone w kwietniu 2016 r. po konsultacjach z NSZZ Solidarność, po drugie dają one realną szansę pracownikom na otrzymanie 100 proc. premii, przy zadowalającej jakości pracy, która z kolei wymagana jest przez klientów DCT. Związek zawodowy zgłosił 21 lipca 2017 r. żądanie w sprawie uzgodnienia zasad premii. Pracodawca, szanując dążenia związku zawodowego, podjął na początku sierpnia rozmowy mające na celu uzgodnienie zasad premiowania. Nie otrzymał jednak odpowiedzi od strony związkowej w uzgodnionym terminie, tj. 4 sierpnia, zaś 8 sierpnia na skutek donosu w DCT zjawiła się Państwowa Inspekcja Pracy. W ocenie DCT Gdańsk spór zbiorowy ze związkami zawodowymi nie ma obecnie miejsca. Pracodawca wypełnił oczekiwania NZSS Solidarność i przystąpił do uzgadniania zasad premiowania - czytamy w odpowiedzi wysłanej do nas przez DCT.

Miejsca

Opinie (256) ponad 10 zablokowanych

  • do tych co tak zwiazkow nie lubia (3)

    skoro zwiazki takie zle zrezygnujcie z premi dodatkow swiatecznych 300 zl podwyzki , byscie mieli cale 0 gdyby nie zwiazki do ktorych niechcecie sie wspisac tylko mowicie jakie one zle.
    na szescie wiem ze pisza to trole nie osoby normalne wiec sie nie przejmuje ale moj apel aktualny do wszystkich ktorym zwiazek robi taka krzywde walczac o prawa pracownika , malkontenci i ignoranci trzymajcie te swoje palce dalej gleboko w ,,,,d,,, az sie obudzicie ,,, niech kazdy sobie doda co chce w tym momencie

    pozdrawiam ekipe tomek k

    • 30 4

    • (1)

      niech se zwiazki swoj terminal wybuduja i sie panosza u siebie

      • 2 12

      • Marzy się samowola i upokarzanie niewolnictwem.Wbij sobie do tej tępej pały,że twoje chore marzenia się nie spełnią,rozumiesz papudraku?

        • 5 0

    • Jak sie jest oferma to podwyzke trzema zalatwic. Jak firma po rozmowie zlewa pracownika to sie zmienia firme. Takie to trudne, czy nic.nie potrafisz i nigdzie Cie nie wezma? Ja wlasnie w ten sposob wczoraj dostalem oferte pracy 6000 netto w 8h dziennie, 5 dni w tygodniu. Szanujmy sie to zarobki przynda, nie potrzebne darmozjady ze zwiazkow, ktorzy przejadajas Twoja podwyzke

      • 1 7

  • (5)

    W sopg podwyżki nie było 14 lat co na to związki

    • 9 1

    • (1)

      a co to sopg

      • 0 1

      • Portowcy wiedzą

        • 2 0

    • Przez 14 lat podwyżki nie było i ktoś tam jeszcze pracuje? Jeśli tak to trzeba być wrodzonym niewolnikiem innego wytłumaczenia nie ma.

      • 7 0

    • (1)

      Panie Marku i Romanie Wy jako zwiazkowcy jak się czujecie przez 14 lat wasza załoga nie miała podwyżek chyba czas na zmiany

      • 3 0

      • WSTYD !!!!!'

        • 1 0

  • Dziwne

    Statki wyplywaja przed czasem, ludzie zasuwaja po 5h na sprzecie i jeszcze ciagle mało. Robia oszczędności tlumaczac sie planowana rozbudowa, tylko czemu naszym kosztem ?

    • 26 1

  • halo

    Wara od naszych portfeli !!!!

    • 10 0

  • RTG

    Panowie operatorzy trzeba zostać jak Pudzian błazen on nie narzeka

    • 18 0

  • Expertis

    To dla dobra pracownikow zabieramy im premie :D Po to by nauczyli sie oszczędzać

    • 19 0

  • DCT News

    DCT News 1:
    -pomocnik zatankował imv-ika o godzinie 17:45 (chciał szybciej, ale nie potrafił zjechać z nowego bardzo rozbudowanego ronda)

    DCT News 2:
    -wieża kazała odstawić naczepę z porysowanymi kiełkami do mechaników (mechanicy nie mieli co robić, bo naprawili już cały sprzęt)

    DCT News 3:
    -firma bezinteresownie postawiła po kubeczku wody dla najbardziej odwodnionych (napojony pracownik, to szczęśliwy pracownik)

    DCT News 4:
    -James Cameron nakręci nowy film sci-ficion, gdzie akcja będzie działa się na terenie terminalu (nieoficjalnie mówi się, że główną rolę obejmie bezpieczny Czesiek, w roli sławnego polskiego ex strongmana, aktualnie zawodnika pseudo MMA)

    • 24 1

  • Nic nowego to wkoncu tylko DCT najgorszy bałagan w trójmiejscie

    Ceny usług wysokie , serwis najgorszy w Trojmijskich portach , skłóceni z armatorami - chyba wszystkimi , a fury pod firma ze tylko pozazdrościć . To nic dziwnego ze ludziom nie płaca -

    • 19 3

  • (3)

    Dajcie ludziom po 4 tysiące złotych na rękę za 160 godzin

    • 24 1

    • !! (2)

      4 ale brutto !!!

      • 1 4

      • (1)

        4 tyś ale na rękę ale ja mam dwie.Czyli proste rozwiazanie 8 tys

        • 5 2

        • Najgorsze jest to ,że obie lewe

          • 2 5

  • Operator (3)

    Panie Jacku proszę przyjrzeć się planowaniu a nie czepiać się operatorów RTG lata z R8 na D8 po jeden kontener to jest ok ale jak operator stanie na minutę to wszystkim odbija

    • 21 1

    • zwroc drogi kolego (2)

      Uwagę jak często bywa tak, ze rtgi stoją w placu po kilka godzin, a schodzi delikwent na przerwę i mówi ze w ciagu 3 godzin przerzucil jeden kontener. Takich sytuacji jest mnóstwo ze schodzi ktos i sie o tym chwali na budynku. I wielce zapracowani co powiedzą na to ?

      • 1 5

      • A przepraszam bardzo czy na placu jest tylko jeden operator, nastepnym razem spytaj sie reszty ile mieli roboty. Czesto jest tak ze przez kilka godzin nie mozesz sie wyprostowac a jaka chwile staniesz to przyjezdza brygadzista i zadaje glupie pytanie czemu nie robisz... Pozatym aby to zrozumiec musial bys to sam na wlasnej skorze doswiadczyc a skoro cie tam nie bylo to sie na ten temat nie wypowiadaj.

        • 5 0

      • Operator

        Może i tak jest jak mówisz że stoi i mało robi RTG.Tylko że to nie trafia się często, bo mozna traficic ze przez 3lub 4 godz sie nie wyprostujesz i wychodz dwie przerw po 30min na 12godz. A po za tym to bywa tak że zamiast odstawić RTG-a który nie robi to dyrekcja zabronił tak,żeby pracownicy nie mieli za dużo przerw bo wiadomo odstawiony RTG jeden operator więcej ale po złości wolą trzymać i niech bierze ropę i prąd nie potrzebnie.A poznie mowia ze robia oszczednosci i montuja fotokomurke w WC i jak się zalatwiasz to trzeba machać ręką żeby nie zgasło światło. Żenada i niech się nie wypowiadają zwykle pionki którzy są głaskani przez zarząd bo g*wno wiecie jak jest naprawdę

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Pracodawcy w Trójmieście

Forum

Najczęściej czytane