• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Spór zbiorowy. Znów niespokojnie w terminalu DCT

Wioletta Kakowska-Mehring
14 sierpnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
W 2015 roku załoga DCT wyszła przed zakład. Miejmy nadzieję, że tym razem uda się polubownie rozwiązać konflikt. W 2015 roku załoga DCT wyszła przed zakład. Miejmy nadzieję, że tym razem uda się polubownie rozwiązać konflikt.

Znów iskrzy na linii związki zawodowe - zarząd DCT. Załoga gdańskiego terminalu kontenerowego weszła w spór zbiorowy. Poszło o tzw. współczynnik korygujący, czyli dodatek procentowy za przeładowanie kontenerów na zmianie ponad ustalone minimum. Związki zawodowe twierdzą, że zmieniono zasady bez konsultacji. Zarząd z kolei tłumaczy, że dokonał zmian dla dobra pracowników.



Wydawałoby się, że konflikt między związkami zawodowymi a władzami DCT został ostatecznie rozwiązany dzięki podpisaniu w kwietniu ubiegłego roku porozumienia i układu zbiorowego pracy. Przypomnijmy, zaczęło się jeszcze w 2014 r. od akcji ulotkowych w okresach świątecznych. Pracownicy domagali się dodatków za pracę w święta. W 2015 doszło do sporu zbiorowego i akcji strajkowych. Strajkujących czynnie wspierali reprezentanci ITF, czyli Międzynarodowej Federacji Transportowców. Przede wszystkim chodziło o podwyższenie wynagrodzenia zasadniczego, zawarcie umów o pracę na czas nieokreślony oraz wypłacenie zaległych wynagrodzeń za wykonaną pracę zgodnie z zasadami obowiązującymi w firmie. Chodziło też o zarzuty związane z dyskryminacją związkową. Rok temu w kwietniu udało się w końcu podpisać porozumienie i wydawało się, że wzajemne relacje pracowników i zarządu terminalu będą układały się poprawnie.

Czytaj też: Pikieta w DCT. Kolejna odsłona konfliktu. Czy będzie strajk?

Niestety, związkowcy znów zdecydowali o wejściu w spór zbiorowy. Ich zdaniem władze firmy złamały porozumienie, ponieważ bez konsultacji zmieniono system motywacyjny, czyli zlikwidowano jeden z jego elementów. Według związkowców podpisany w ub. roku w ramach układu zbiorowego pracy pakiet gwarancji pracowniczych obowiązuje przez trzy lata. Oprócz wynegocjowanych podwyżek uległ też modyfikacji system premiowy. Przewidziany został dodatek za pracę w dniach świątecznych, a system motywacyjny został uzupełniony o współczynnik korygujący. Jest to wprowadzony od września ub.r. dodatek procentowy za przeładowanie kontenerów na zmianie ponad ustalone minimum. Ma on wpływ na wysokość otrzymywanego przez pracownika świadczenia. Okazuje się, że władze firmy bez konsultacji ze związkami zrezygnowały z wypłacania współczynnika korygującego w systemie premiowym.

Związkowcy są rozżaleni i pytają, czy w tej sytuacji wypracowany z trudem układ zbiorowy ma znaczenie i czy dalej obowiązuje. W związku z tym KZ NSZZ "Solidarność" w DCT 21 lipca br. zażądała uzgodnienia zasad przyznawania premii miesięcznej. Zarząd terminalu kontenerowego podtrzymał decyzję o zmianie zasad premiowania bez współczynnika korygującego, jednocześnie obiecując "pogłębiony przegląd" systemu motywacyjnego. Z powodu braku działań tydzień później związkowcy ogłosili wejście w spór zbiorowy z zarządem DCT.

Co na to władze DCT?

- Zarząd DCT zawsze z uwagą wsłuchiwał się w głos załogi i związków zawodowych, zdając sobie sprawę, że taka firma jak DCT Gdańsk nie będzie dobrze funkcjonować bez zaangażowanych pracowników, a to z kolei wymaga dobrego motywacyjnego systemu wynagradzania i dobrej współpracy ze stroną społeczną - otrzymaliśmy w odpowiedzi od DCT. - Kierując się tą zasadą, od momentu przyjęcia po konsultacjach ze związkami zawodowymi systemu premiowego obserwowaliśmy, że sytuacja operacyjna, która wpływa na możliwość osiągania przez załogę premii, ulegała pogorszeniu. Wpływ na to miały zarówno czynniki wewnętrzne takie jak ilość sprzętu, wzrost zatrudnienia czy trwająca w tamtym momencie inwestycja T2 (rozbudowa placów i zakup sprzętów) jak i zewnętrzne, związane ze znaczącymi opóźnieniami zawinięć statków oceanicznych. W praktyce oznacza to tyle, że gdyby zarząd z własnej inicjatywy nie przyjął, kierując się dobrem pracowników, uchwał zmieniających progi produktywności, to załoga, pracując bardzo ciężko, mogłaby nie otrzymać premii. Zatem dzięki decyzjom Zarządu, od momentu wdrożenia systemu premiowego (kwiecień 2016) do końca czerwca 2017 pracownikom operacyjnym wypłacono z tytułu premii kwotę ponad 8 200 zł na osobę. Bez tych działań, w tym bez wprowadzenia z wyłącznej inicjatywy zarządu wskaźnika korygującego, pracownicy otrzymaliby mniej niż 3500 zł na osobę. W praktyce Zarząd podejmując uchwały zmieniające progi premiowe zdecydował, że każdy z pracowników objętych systemem otrzyma realnie ponad 4500 zł więcej, niż wynikało to z systemu konsultowanego ze związkami zawodowymi. Działania te potwierdzają, że pracownicy są dla nas najważniejsi. Warto podkreślić, że wprowadzane cale premiowe, w tym współczynnik korygujący, były z założenia wprowadzane na określony czas, tj. do momentu oddania inwestycji T2 do użytku oraz na czas szkolenia nowo zatrudnianych pracowników.
Jak twierdzi zarząd DCT, w związku ze znacznym poprawieniem się sytuacji operacyjnej DCT Gdańsk w 2017 r., w tym przede wszystkim w związku z oddaniem T2 do użytku, wskaźniki premiowe ustalone pod koniec 2016 zdezaktualizowały się i system przestałby pełnić rolę systemu motywującego. W związku z tym zarząd DCT kolejnymi dwiema uchwałami z lutego i czerwca 2017 r. ponownie zmienił cele premiowe, uchylając m.in. stosowanie wskaźnika korekcyjnego.

- Zwracamy uwagę na dwie kwestie: po pierwsze obecnie funkcjonujące wskaźniki premiowe są wciąż korzystniejsze dla pracowników niż pierwotnie ustalone w kwietniu 2016 r. po konsultacjach z NSZZ Solidarność, po drugie dają one realną szansę pracownikom na otrzymanie 100 proc. premii, przy zadowalającej jakości pracy, która z kolei wymagana jest przez klientów DCT. Związek zawodowy zgłosił 21 lipca 2017 r. żądanie w sprawie uzgodnienia zasad premii. Pracodawca, szanując dążenia związku zawodowego, podjął na początku sierpnia rozmowy mające na celu uzgodnienie zasad premiowania. Nie otrzymał jednak odpowiedzi od strony związkowej w uzgodnionym terminie, tj. 4 sierpnia, zaś 8 sierpnia na skutek donosu w DCT zjawiła się Państwowa Inspekcja Pracy. W ocenie DCT Gdańsk spór zbiorowy ze związkami zawodowymi nie ma obecnie miejsca. Pracodawca wypełnił oczekiwania NZSS Solidarność i przystąpił do uzgadniania zasad premiowania - czytamy w odpowiedzi wysłanej do nas przez DCT.

Miejsca

Opinie (256) ponad 10 zablokowanych

  • Zlozylem cv i nikt nie zadzwonil.. (7)

    tam w ogole sa przyjęcia? czy trzeba mnie znajomości??

    • 43 5

    • (1)

      Chwilowo z tego co wiem jest wstrzymana rekrutacja zbierają pewnie cv

      • 10 1

      • co to znaczy "zbierają cv" albo oferują pracę albo łamią ustawę o ochronie danych osobowych

        • 6 1

    • Jakbyś po ukraińsku napisał i zgłosił się do agencji handlu niewolnikiem ze wschodu, to może byś się dostał. (1)

      • 14 1

      • to nie

        Szkoda czasu na rozmowę

        • 4 1

    • Za dużo chcesz zarabiać

      W kwestionariuszu na str wpisales za dużą kwotę wypłaty więc nie dzwonią bo boją się że przyjdziesz do pierwszej wypłaty

      • 8 2

    • nie mam żadnych znjomości a dostalem prace

      • 7 4

    • A jak myslisz? ( ͡° ͜ʖ ͡°)

      • 6 2

  • Dziś będzie cudowny dzień pracy w firmie,na przerwach będzie aż wrzało na temat artykułu a w zasadzie komentarzy pod nim, mile Panie ochoczo beda skakać i się prężyć przy swoich treserach broniąc ich racji .A Panowie z wypiekami na twarzy będą czytać czy ktoś na nich nie napisał.

    • 5 4

  • Nie chcecie postrajkowac do piątku ?

    Było by mi na rękę gdyż od poniedziałku mam urlop

    • 12 0

  • (2)

    Ludzie jedźcie autobusem do Rębiechowa, potem samolotem na Zachód, po problemie.

    • 2 15

    • niedoczekanie twoje

      • 4 0

    • Nie będziemy walczyć o Polaka !!!!!!!!!!!!!!!

      • 3 0

  • Trudno mieć szacunek dla tej firmy.

    • 14 0

  • Pracowałem tam cyrk a nie zakład pracy

    • 16 1

  • Fałsz. ...

    Zarząd dla dobra pracowników bez konsultacji tego dobra z pracownikami......

    • 12 0

  • (2)

    Rok temu bylem w tej firmie na rozmowie o prace, utrzymanie ruchu. Prowadzacy rozmowe wogle nie byl przygotowany na nia, a na koniec jak zapytal o zarobki i uslyszal 6000 brutto, to o malo z krzesla nie spadl. Duzy port kontenerowy, z masa inwestycji,a nie.potrafi zapewnic.normalnych zarobkow kadrze.inzynierskiej? Smieszna firemka, gonic ja i tyle

    • 19 0

    • piąteczka! ja byłem tam 10 lat temu

      Jakiś kierownik?, jak usłyszał jakie mam kwalifikacje, to nie chciał mnie z rozmowy wypuścić. M. in. miałem doświadczenie z suwnicami, dźwigami, itp. Natomiast jak ja usłyszałem stawkę, bodajże to wtedy było 2700pln to szukałem wyjścia awaryjnego, żeby uciec :) Także, może stawki się nie zmieniły i te 6k "trochę" ich wystraszyło.

      • 2 1

    • a co to kadra inzynierska to jacys lepsi?

      wiem ze każdy chce rządzić każdym, ale zarobki powinny być szczególnie adekwatne dla tych co wykonują ta najbardziej niewdzięczna robotę,dlaczego caly czas jak się wejdzie wisi ogłoszenie np. młodszy kontroler? jak byłem na rozmowie to gdy chciałem za te stanowisko (każdy co wie jaka to praca to zrozumie) 2500zł netto to mi powiedzila ze mogą mi dac 2150 zł i jeszcze będą prosić żeby czasem zostać np. po nocce na dniowke czyli wychodzi 24 h w pracy. Albo jak znajomy zadzwonil kiedyś co ma uprawnienia na sprzet typu STS to mu powiedziała ze najpierw zaczyna się od placu a potem ewentulanie wysla wyżej.. ale już w Gdyni na obu terminalach jest inaczej,jak masz np. na suwnice 1 s to jeździsz suwnica . ale tu już sami przeczą bo za to na kierowcę C+E to można heh

      • 1 5

  • (3)

    Dajcie ludziom po 4 tysiące złotych na rękę za 160 godzin

    • 24 1

    • !! (2)

      4 ale brutto !!!

      • 1 4

      • (1)

        4 tyś ale na rękę ale ja mam dwie.Czyli proste rozwiazanie 8 tys

        • 5 2

        • Najgorsze jest to ,że obie lewe

          • 2 5

  • CO TO JEST DCT????

    Ludzie zacznijcie pisac po Polsku ... to juz w artykule na 3 strony trzeba Nazwe Skracać?
    Nie mozna normalnie napisac Nazwy?
    aha chyba ze jest zachodnia?!?
    Brawo niech wychodzą jak zrobila cos niezgodnego z prawem ! odszkodowania i konsekwencje!
    Zacznijmy zyc normalnie jak w panstwie prawa!

    • 9 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Pracodawcy w Trójmieście

Forum

Najczęściej czytane