• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co mówią przepisy o temperaturze w pracy

2 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szkolenie po nocnej zmianie. Czy to legalne?
Minimalna temperatura w zakładzie pracy jest zależna od rodzaju wykonywanej pracy. Minimalna temperatura w zakładzie pracy jest zależna od rodzaju wykonywanej pracy.

Przepisy precyzują w jakiej temperaturze powinni pracować pracownicy, jeśli mamy wątpliwości, czy pracodawca wywiązuje się ze swoich obowiązków, warto zapoznać się z opinią eksperta prawa pracy.



- Przedstawiciel pracodawcy poinformował mnie, że na hali, gdzie są stanowiska spawalnicze i podczas pracy montażowej przy korzystaniu z palników acetylenowych temperatura uwarunkowana przepisami BHP ma wynosić 8°C. W Kodeksie Pracy minimum to 14 stopni. Czy jest taki przepis, który określa minimalną temperaturę na hali produkcyjnej, w której wykonuje się montaż z wykorzystaniem palnika acetylenowego i spawanie konstrukcji stalowych? - pyta nasz czytelnik.
Agata Mikucka, aplikantka adwokacka, ekspert ds. prawa pracy. Agata Mikucka, aplikantka adwokacka, ekspert ds. prawa pracy.

Czy zdecydował(a)byś się na stałą pracę w temperaurze poniżej 14°C?


Na pytanie naszego czytelnika odpowiada Agata Mikucka, aplikantka adwokacka, ekspert ds. prawa pracy z Kancelarii Kawczyński-Kieszkowski Adwokaci i Radcowie Prawni.

Wymagania dotyczące temperatury w miejscu pracy zostały określone przede wszystkim w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy z dnia 28.08.2003.

Temperatura w pomieszczeniu spawalni, jak i w każdym innym zakładzie pracy, powinna być odpowiednia do rodzaju wykonywanej pracy, m.in. przystosowana do wysiłku fizycznego włożonego w jej wykonywanie, nie niższa jednak niż 14°C, chyba że względy technologiczne na to nie pozwalają. W pomieszczeniach, w których następuje wydzielanie się ciepła przez promieniowanie w ilości przekraczającej na stanowiskach pracy określoną wysokość należy stosować nawiewną wentylację miejscową. Wentylacja powinna zapewniać skuteczne usuwanie zanieczyszczeń szkodliwych dla zdrowia oraz dopływ świeżego powietrza i jego wymiany tak, aby nie były przekraczane wartości najwyższych dopuszczalnych stężeń substancji szkodliwych dla zdrowia.
W pomieszczeniach pracy, w których jest wykonywana lekka praca fizyczna oraz w pomieszczeniach biurowych temperatura nie może być niższa niż 18°C. Obowiązkiem pracodawcy jest zatem zapewnienie pracownikowi odpowiedniej temperatury w miejscu pracy, niezależnie od pory roku i aktualnych warunków atmosferycznych.
Brak jest natomiast jednoznacznych i jasnych przepisów określających maksymalną dopuszczalną temperaturę w pomieszczeniach pracy, co nie oznacza, że temperatura ta może być zbyt wysoka. Z przepisu w/w rozporządzenia wyraźnie wynika, że temperatura powinna być odpowiednia. Przyjmuje się, że temperatura nie powinna przekraczać 30°C przy pracy biurowej, oraz 28° C przy ciężkiej pracy fizycznej.

Temperatura maksymalna w pomieszczeniach pracy została określona jedynie w przepisach dotyczących pracy wykonywanej przez pracowników młodocianych. Według rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wykazu prac wzbronionych młodocianym i warunków ich zatrudniania przy niektórych z tych prac z dnia 24.08.2004 pracownicy młodociani nie mogą pracować w pomieszczeniach pracy, w których temperatura przekracza 30°C.
W momencie, gdy proces pracy odbywa się w temperaturach wyższych, pracodawca powinien dążyć do zapewnienia pracownikom odpowiednich warunków jej wykonywania i możliwości zregenerowania organizmu, np. poprzez udzielanie dłuższych przerw. Zgodnie z art. 134 Kodeksu Pracy, jeżeli dobowy wymiar czasu pracy pracownika wynosi co najmniej 6 godzin, pracownik ma prawo do przerwy w pracy trwającej co najmniej 15 minut wliczanej do czasu pracy. Pracodawca może także określić dłuższy wymiar przerwy.
Niezależnie od powyższego pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikom bezpłatne napoje. Kwestia ta została uregulowana w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów z dnia 28.05.1996. Przy pracach na otwartej przestrzeni napoje podaje się, gdy temperatura powietrza jest niższa niż 10°C lub przekracza 25°C. Należy je również podawać na stanowiskach pracy, na których temperatura spowodowana warunkami atmosferycznymi przekracza 28°C. Napoje te powinny być zapewnione w ilości zaspokajającej potrzeby pracowników, odpowiednio zimne lub gorące, w zależności od warunków wykonywania pracy.

Ponadto pracodawca ma obowiązek zapewnić posiłek pracownikom wykonującym prace związane z wysiłkiem fizycznym, powodującym w ciągu jednej zmiany wydatek energetyczny organizmu powyżej 1500 kcal u mężczyzn i 1000 kcal u kobiet, wykonywane w pomieszczeniach zamkniętych, w których utrzymuje się stale temperatura poniżej 10°C lub powyżej 25° C albo wykonywane na otwartej przestrzeni w okresie zimowym (od 1 listopada do 31 marca).
O ile napoje powinny być dostępne dla pracowników w ciągu całej zmiany roboczej, o tyle posiłki powinny być wydawane w czasie regulaminowych przerw w pracy, w zasadzie po 3-4 godzinach pracy.
kawczynski i kieszkowski adwokaci i radcowie prawni sp.p.

Miejsca

Opinie (99) 4 zablokowane

  • W TYM KRAJU PRAWO PRACY MAJA WSZYSCY GDZIES!!

    Prawo którego nikt nie respektuje i nikt nie potrafi wyegzekwować jest G...no warte!!

    • 22 0

  • jest zima to musi być zimno

    • 8 5

  • to zależy od pracodawcy w stoczni np nie ma bhp tylko pracujesz albo wylatujesz, jak pracowałem na produkcji przy chemii budowlanej też przepisy nie były przestrzegane obecnie pracuje w dużej firmie i nie ma takiego czegoś jak samowolka nie przestrzegasz bhp płacisz kare

    • 9 0

  • o ankiecie

    w ankiecie przydałaby się odpowiedź "jeśli niemiałbym wyjścia (innej oferty) to bym się podjął takiej pracy" albo "zależy od tego ile by płacili"

    • 8 1

  • pare stopni

    Pracuje w firmie w której mamy poniżej 10 stopni w biurze, jestem za biurkiem i codziennie trzeba nagrzewać pomieszczenie. Kodeks pracy i przepisy swoja droga a to jak pracowników traktują pracodawcy to juz inna bajka..

    • 19 0

  • teoria swoje, praktyka swoje

    spoko, w pralni jest 40 'c latem i przerwa 15 min na 8 godzin

    • 7 0

  • aplikantka ekspertem...umieram ze śmiechu :D

    • 12 9

  • firma o "zasięgu" międzynarodowym (1)

    a ja pracuję w takiej firmie o zasięgu międzynarodowym, mieszczącej się w baraku notabene, co to rano, jak zaczynam pracę jest taka sama temperatura jak na zewnątrz, na noc ogrzewanie się wyłącza, trzeba oszczędzać:) dobrze że mamy ładną wiosnę tej zimy:))) i się trzeba cieszyć z tego a nie narzekać pozdro

    • 4 1

    • przynajmniej okna wam nie paruja :)

      • 0 0

  • prawo to jedno

    a życie to drugie :)

    • 3 0

  • ja robie w maszynowni na statku za matora (1)

    30 stopni to jest laicik i sie wtedy odpoczywa, czasami temp dochodzi tutaj do 60 st, wtedy to nawet ciezko zlapac oddech i sie swobodnie poruszac a gdzie tu jeszcze pracowac trzeba, a jak dojdzie jeszcze bujanko to wogóle jest wesoło. Praca w komorach spalania silnika, w kotłach, w wirówkarni co to znaczy to wie tylko ten kto tam robił, dosłownie wiadra potu sie z człowieka leją. No ale na statku to raczej zadne dyrektywy lądowe nie obowiązują i nikt tu limitów temperatury chyba w tej kwestii nie reguluje.

    • 10 0

    • to zapisz się za ciecia na parkingu,a nie płacz tu przed ludzmi

      • 1 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Pracodawcy w Trójmieście

Forum

Najczęściej czytane