• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Handmade - rynek nie rozpieszcza pasjonatów

Agnieszka Śladkowska
13 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Torebki Utulaka są wykonane techniką filcowania ma mokro z wełny merynosa. Przygotowanie torebki zajmuje około sześciu godzin. Marlena Pisarczyk- autorka,  po cichu marzy, aby zająć się tylko rękodziełem, niestety to nie taka prosta sprawa. Torebki Utulaka są wykonane techniką filcowania ma mokro z wełny merynosa. Przygotowanie torebki zajmuje około sześciu godzin. Marlena Pisarczyk- autorka,  po cichu marzy, aby zająć się tylko rękodziełem, niestety to nie taka prosta sprawa.

Patrząc z boku, możemy pomyśleć, że wybrali przyjemne życie i łatwe pieniądze. Do tego dużo wolnego czasu, a ich praca poza zarobkiem daje bonus w postaci dużej satysfakcji. Jak się okazuje tylko ostatnie stwierdzenie jest prawdziwe, reszta dla osób, które zajmują się rękodziełem jest jedynie marzeniem, które potrafi długo czekać na realizację.



Czy zdarza Ci się kupować rękodzieło?

Zaczyna się różnie. Z potrzeby zmiany, kiedy świat twardego biznesu bardziej męczy niż spełnia. Od dostrzeżenia niszy, którą można wypełnić swoimi zdolnościami i pomysłami. Zaraz za tym stoi potrzeba wyrażenia siebie i zmaterializowania swoich pomysłów.

Jeszcze kilka lat temu Monika Branicka pracowała w międzynarodowej firmie. Kiedy poczuła, że potrzebuje odpoczynku od poważnego biznesu pomyślała o tworzeniu biżuterii. Wybór był naturalny, bo od kiedy pamięta miała do niej słabość. Stworzyła markę Branicka Art i zaczęła od produkcji z gotowych elementów. Szybko okazało się, że to za mało.

- Postanowiłam nauczyć się sztuki jubilerstwa od profesjonalistów. Przez trzy lata uczestniczyłam w zajęciach projektowania i tworzenia biżuterii pod okiem prawdziwych mistrzów - opowiada Monika.
Zamiast pracy na etacie ma swoją wymarzoną jednoosobową firmę, w której zajmuje się wszystkim: od projektowania, tworzenia, po fotografowanie i sprzedaż.

  • Monika Branicka swoją biżuterię wykonuje z nici metalizowanych w technice koronki frywolitkowej oraz srebrną w technice wire wrapping.
  • Ceny kolczyków zaczynają się od 50 zł, bransoletek i pierścionków od 100 zł.
  • To według Moniki właśnie kontakt bezpośredni artysty z klientem jest zaraz po jakości najważniejszym elementem powodzenia w handmade'owym biznesie.
  • Niektórym klientom ciężko uwierzyć, że biżuteria z Branicka Art to rękodzieło i chcą zobaczyć jak powstaje na żywo.
  • W zależności od tego jak rozbudowany i skomplikowany jest projekt, czas jego wykonania może wynosić od jednej godziny (w przypadku prostych kolczyków) do kilku dni (rozbudowany naszyjnik).

Kiedy Matylda miała niecałe trzy lata namalowała pierwszy rodzinny portret. Po tym jak trafił na koszulki rodziców, spodobał się znajomym. Po kilku rakietach i kotach na zamówienie Monika Piotrowska, mama Matyldy, pomyślała: spróbujmy. I w pełnym wymiarze zajęła się rozwijaniem Familove, czyli rodzinnej firmy, w której obecnie ośmioletnia Matylda projektuje grafikę, a rodzice zajmują się wyprodukowaniem i sprzedażą rzeczy.

- Matylda robi nam niezłe zapasy, mamy całą tekę jej prac do wykorzystania na przyszłość. Możemy też powiększać rodzinę, żeby utrzymać ciągłość firmy - śmieje się Monika
  • Familove w komplecie: Matylda, Monika i Askaniusz.
  • Autorką grafiki na koszulkach jest Matylda, rodzice zajmują się pozostałą produkcją.
  • Koszulki dziecięce to koszt 39 zł, koszulki damskie 59 zł, a plakaty w ramach 59 zł
  • Na stoisku Familove znajdziemy koszulki dla dzieci i dorosłych, torby na zakupy a także plakaty, które w części przygotowują także rodzice Matyldy - Monika i Askaniusz.
  • Monika zdecydowała się w pełni zaangażować w rodzinną firmę. O samych wyrobach opowiada z takim zapałem i energią, że aż ciężko odejść od stoiska bez zakupów.

Małgosia Chłopecka, założycielka Mineral Stones zaczynała od przygotowywania biżuterii dla siebie, z czasem zaczęła ją tworzyć dla rodziny i przyjaciół, potem urodziły się dzieci i pojawił się pomysł, że to może być świetny pomysł na własny biznes. Urlop wychowawczy był prawdziwym wyzwaniem połączenia opieki nad dwójką małych dzieci, zajmowania się domem i rozwijania swojej firmy.

- Udało się! Choć nie wiem jak potoczą się losy firmy, bo handmade to bardzo trudny kawałek chleba. Szczególnie jeśli ktoś tak jak ja zaczyna od zera, sporo czasu zajmuje "rozpędzenie" firmy i jej wypromowanie - mówi Małgosia.
  • Małgosia - właścicielka Mineral Stones(po lewej) w swojej biżuterii wykorzystuje głównie naturalne kamienie, wysokiej jakości skóry naturalne, srebro próby 925 i stal chirurgiczną.
  • Cena bransoletek to od 39 zł za bransoletki z koralików po 69 i 99 zł za skórzane z zawieszką.
  • Samodzielne sprzedawanie na targach daje szansę natychmiastowego realizowania zamówień zgodnego z gustem klienta.
  • Małgosia często nawiązuje koleżeńskie relacje ze swoimi klientkami, dzięki temu jest duża szansa, że po pierwszym zakupie wrócą po kolejne rzeczy.

Michał Kałużyński na co dzień uczy języka polskiego, jakiś czas temu zaskoczyło go, że dzieci w świetlicy tak lubią kolorowanki. Potem chciał przywieźć córce prezent z gór i wpadł na pomysł, że fajnie byłoby pokazać jej miejsca, w których był. Tak zrodził się pomysł stworzenia kolorowanek fabularnych, czyli zabawnych przygód rodziny, w których historia Gdańska i jego charakterystyczne miejsca stają się tłem wydarzeń.

- Jarmark to mój pierwszy test. Firma wystartowała w lipcu. Pierwszy nakład poszedł do kilkunastu księgarni. Poza kolorowankami tłumaczonymi na angielski i niemiecki, mam jeszcze pocztówki do kolorowania z Gdańska - opowiada Michał
  • Michał dopiero zaczyna swoją przygodę z własną firmą a jarmark to dla niego pierwszy test na ile prezentowane produkty przypadną do gustu klientom.
  • Kolorowanki, które wymyślił Michał to nie tylko możliwość artystycznego popisu dla dzieci, ale też poznania ciekawych miejsc w Gdańsku.
  • Koszt kolorowanki to 15 zł, a pocztówek 4 zł.

Na stoisku z wełną i filcem sprzedają trzy dziewczyny. Marlena Pisarczyk, Alicja KarskaAgnieszka Baaske. Wszystkie ukończyły gdańskie ASP. Agnieszkę na drutach uczyła robić babcia, ale wtedy nie widziała w tym nic ciekawego. Na studiach Projektowania Wzornictwa z musu zaprojektowała pierwszą czapkę. I nagle wciągnęło ją. Stworzyła własną markę Prulla i od ośmiu lat zrobiła około tysiąca czapek i kominów. Marlena jest grafikiem z wykształcenia, ale zawsze ciągnęło ją w stronę wzornictwa. Kiedy pierwszy raz zetknęła się z filcem, zupełnie zwariowała na jego punkcie. Zafascynowała ją plastyka materiału. Dopiero jak dopracowała swój kunszt do perfekcji zdecydowała się wyjść ze swoim produktem do szerszego grona. Choć marzy jej się zajmowanie tylko Utulakiem - marką którą stworzyła, cały czas pracuje też zawodowo.
  • Poduszki tworzone przez Alicję pod marką Tasznik.
  • Maskotka z Tasznika to koszt ok. 100 zł.
  • Robienie rzeczy bezpośrednio na oczach klientów zawsze wzbudza ciekawość i jest dobrze odbierane.
  • Agnieszka zaczynała tworząc czapki dla rodziny i najbliższych, później dla znajomych i znajomych znajomych. Wtedy postanowiła, że rusza ze swoją marką - PRULLA.
  • Marlena Pisarczyk w swojej kolekcji ma czapki, kapcie i torby.
  • Torebki Utulaka są wykonane techniką filcowania ma mokro z wełny merynosa. Przygotowanie torebki zajmuje około sześciu godzin. Marlena Pisarczyk- autorka,  po cichu marzy, aby zająć się tylko rękodziełem, niestety to nie taka prosta sprawa.
  • Otulacze, czyli filcowane kapcie zwane utulakami były pierwszym produktem, z którego nadal najbardziej jest znana firma Marleny Utulak.


Weronika Kordzińska-Śniegota jest mamą, już nie tak małego Maksa. Od zawsze miała artystyczne zacięcie, ale to urodzenie dziecka sprawiło, że zdecydowała się zacząć. Tak powstała marka MMZ by WerkArt od nazwy bloga Mama Mniej Zapracowana, który prowadzi Weronika. Jej kultowym produktem są malowane zabawki, jednak od jakiegoś czasu to czapki i ubrania dla dzieci cieszą się największym zainteresowaniem.

- Maks był testerem wszystkich rzeczy. Dzięki temu widziałam czy są wygodne, nie spierają się i są trwałe. Moja firma ma dwa i pół roku. Od roku pracuję intensywnie nad promocją i obecnie jestem na dobrej drodze do tego aby wszystko fajnie się rozkręciło - opowiada Weronika.
  • Weronika każdą wolną chwilę spędza na pracy. Swoją markę MMZ by WerkArt promuje w całej Polsce, jeździ na targi, sprzedaje swoje produkty w Internecie. Ma świadomość, że dopiero jak marka stanie się rozpoznawalna sprzedaż produktów osiągnie poziom na jakim jej zależy.
  • Ręcznie malowane maskotki to znak rozpoznawczy marki MMZ by WerkArt.
  • Cena spodni to 65 zł, a koszulek 39 zł. Obecnie Weronika wszystko robi sama. Od kupowania materiału, szycia, po malowanie, metkowanie, prezentowanie w Internecie i sprzedaż.
  • Malowane body i koszulki to pierwsze produkty jakie Weronika "testowała" na swoim synu.
  • Weronika wkłada całe serce w przygotowane rzeczy. Ich wykonanie i jakość to podstawa jej powodzenia.

Zajmowanie się rękodziełem wygląda z boku jak praca marzeń. Z jednej strony własna firma, z drugiej możliwość wyrażania siebie. A tak naprawdę to kilkuetatowa praca, trudne początki i brak pewności jak będzie zmieniał się rynek.

- Handmade w moim wydaniu to samodzielna praca we wszystkich aspektach tego biznesu. Ze względów ekonomicznych zajmuję się projektowaniem biżuterii, sprowadzeniem materiałów, wykonaniem, robię też za fotografa, który przygotowuje zdjęcia na stronę i grafika, który obrabia je tak, żeby były atrakcyjne dla klientów. Wyliczając dalej, odpowiadam na zapytania klientów, czasem jestem ich doradcą modowym, kiedy chcą dobrać biżuterię do gotowej stylizacji i wreszcie zajmuję się wysyłaniem zamówień i całą stroną finansową biznesu - wymienia Małgosia Chłopecka.
To co zaskakuje podczas rozmów z osobami związanymi z rękodziełem to ich olbrzymie zaangażowanie czasu i uwagi w wykonywane rzeczy. Bardzo rzadko handmade daje samowystarczalność. Najczęściej przez dłuższy czas wymaga łączenia z pracą etatową lub wsparciem bliskich. Szczególnie przy produkcjach, które wymagają dużych nakładów czasu i drogich materiałów.

Każda osoba, która zaczyna zajmować się rękodziełem zderza się też z problemem wyceny swoich rzeczy. Znalezienie płaszczyzny, na której pogodzimy włożony wkład z tym ile skłonny będzie zapłacić klient wcale nie jest takie łatwe. Jeśli dopiero rozwijamy swoją markę, może okazać się, że słabo wychodzimy na stosunku ceny do wytworzonej jakości.

- Rzeczy muszą być droższe niż w sieciówkach, tego nie da się przeskoczyć. W końcu każda z nich jest robiona ręcznie i wcale nie zajmuje to mało czasu - wyjaśnia Weronika z MMZ.
- Niestety sama widzę, że moje wyceny są wciąż realnie zbyt niskie w stosunku do włożonej pracy i kosztów materiałów. Ale co ważniejsze, są w zasięgu osób, którym zależy na wysokiej jakości oraz doceniają pracę ręczną. Wierzę, że z czasem, gdy marka zacznie być rozpoznawalna, słynna z jakości - ceny urosną - twierdzi Agnieszka
Co jest kluczem do sukcesu?
Bezsprzecznie jest to jakość i kontakt z klientem. Te dwa czynniki sprawiają, że zakup nie jest jednorazowy, że firma w ramach marketingu szeptanego jest polecana kolejnym osobom.

- Ważne jest żeby wychodzić do ludzi i samodzielnie sprzedawać swoje produkty na targach czy jarmarkach. Kto lepiej niż my opowie o naszych rzeczach? Dzięki temu poznajemy też naszych klientów, słuchamy ich opinii, wkraczamy do świata rzeczywistego z wirtualnego, bo na co dzień większość z nas prowadzi sprzedaż głównie przez Internet. Klienci także mają z tego korzyści. Mogą, np. bezpośrednio z nami negocjować ceny - opowiada Monika z Familove.

Opinie (49) 4 zablokowane

  • Co to jest "handmade", "hendmejd (!)" "design"? Co to za stwory? W jakim języku jest ten artykuł?

    Znacie jeszcze takie słowa jak: praca rękodzielnicza; rękodzielnictwo, rękodzieło, rzemieślnik, względnie manufaktura?

    Smutne są te nazwy firm w języku angielskim. Dobry produkt obroni się sam. Nie trzeba go "ubierać" w angielskie hasła.

    Niezależnie od powyższego życzę sukcesu!

    • 34 2

  • W tym roku

    macie ciekawe artykuly nt. Jarmarku, prezentujac niektore interesujace aspekty. Tak trzymac.

    • 11 2

  • I to jest wlasnie Polska Tuska (1)

    Nic nikomu sie nie opłaca. A zamordyzm przedsibiorcow coraz wiekszy i prawie wszystko zalezy od interpretacji urzednika.

    • 8 11

    • Zgodzę się, z jednym "ale".

      Żadna partia o socjalistycznych, antyliberalnych poglądach nie zmieni sytuacji. Miejsce PO zajmie najpewniej PiS, a sytuacja przedsiębiorców będzie w takim samym g...nie, jak teraz.

      • 4 0

  • Rękodzieło (2)

    Im więcej detali tym więcej roboczogodzin.
    Im więcej roboczogodzin tym wyższa cena.
    Człowiek na szybkość nie wygra z maszyną.
    Tylko że maszyna jest powtarzalna.
    U mnie każdy ma gwarancję że nabywa rzecz niepowtarzalną.
    Robię zdjęcia i nigdy nie robię kopi produktu.
    Każdy jest jedyny w swoim rodzaju.
    Nie ma z tego kasy po podliczeniu kosztu materiałów i pracy a samą satysfakcją rodziny nie wykarmisz.

    • 15 0

    • no tak - tylko co po komu ta unikalnosc (1)

      Tak naprawde czy ma to jakies znaczenie....

      • 3 3

      • Kupują to ludzie którzy chcą mieć wyjątkowy drobiazg i mieć pewność że nikt inny czegoś takiego nie ma i mieć nie będzie.

        • 0 0

  • co druga baba to artystka

    większośc to badziew za kosmiczną kasę.to można traktować jako hobby, chyba że ktoś jest na czyimś garnuszku, to wtedy moze się bawić

    • 8 2

  • Jarmark (2)

    Ja sie zajmuję głównie haftem, szydełkowaniem i filcowaniem na sucho. Ale robię to dla siebie, rodziny i przyjaciół. Raczej nie chciałabym robić tego zawodowo, bo to już będzie nie przyjemność. Fakt faktem, na Jarmarku np. widuję bolerka z filcu robione metodą "na mokro", za kosmiczną wręcz cenę. Wiedząc jak sie to robi nie byłabym skłonna za to zapłacić ponad 200zł.

    • 10 1

    • pamietaj ze w cenie sa tez wysokie POdatki, Zusy, pensje, wynajem lokalu i inne koszta itp (1)

      A dodatkowo takie rzeczy jest sens sprzedawac tylko i wylacznie wtedy gdy bedzie to produkt wysoko marżowy. Inaczej to nie ma zadnego sensu bo na chleb nie wystarczy.

      • 5 1

      • Na pewno, jednak w takim wypadku lepiej interes robić w sieci, gdzie te koszty odchodzą. Dodatkowo, aby sprzedawać rękodzieło, trzeba być prawdziwym artystą, nie tylko rzemieślnikiem, który kopiuje wzory. W artykule powyżej np. niektóre rzeczy są naprawde oryginalne i piekne, ale np. taka bizuteria u jednej z pań to ani nic nowego ani oryginalnego.

        • 7 0

  • ZUS ZUS ZUS i brak rozsądnej kwoty wolnej od podatku i prostego obrotowego. (1)

    Dlaczego chcąc dorobić, muszę zaryzykować stałą opłatę miesięczną 1000zł. Jak do tego dojdzie wynajem pomieszczenia to i 2000zł.
    Jak tu rozkręcać interes z takim stałym kosztem na początek. Przecież na początku może być różnie.
    Potem się dziwią że ludzie pracują na czarno

    • 19 0

    • nie musisz

      ZUS preferencyjny przez 2 lata wynosi ok 400zł a lokal to może mieć bank lub warsztat samochodowy a nie sprzedawca rękodzieła. Teraz liczy się sprzedaż internetowa bo tylko ona pozwala na OGROMNE oszczędności.

      Oczywiście Polska to kraj, który nie jest dobrym gruntem dla nowych, młodych firm. Mój znajomy rozwijał swoją markę w szarej strefie nie płacąc ZUSu i podatków i po 4 latach rozwinął markę tak, że obecnie stać go na wyrzucanie ponad 1000zł do kosza (czyt ZUSu) co miesiąc i płacąc podatki różnej maści... VATy, dochodowe i inne dziwne a do lekarza chodząc oczywiście prywatnie i jeżdżąc do biura po dziurawych drogach lejąc do baku paliwo z największą akcyzą we wszechświecie....

      • 3 4

  • Infantylne

    Przepraszam, ale nie w moim guście. Moją złotą biżuterię i skórzane torebki też musiał ktoś wykonać ręcznie nie mam powodu przypuszczać że było to dla niego katorgą więc potworki z filcu odpuszczam :).

    • 7 6

  • (1)

    a ja doceniam i podziwiam rękodzieło i ich twórców...to rzeczy niepowtarzalne,piękne..Podziwam gust i wyczucie piękna jak np..biżuterię roboną ręcznie..jest piękna..nigdy nie lubiłam bursztynu a prace tego twórcy,ktory pięknie połaczył go ze srebrem i drzewem sprawił,że lubię i to bardzo.Pozdrawiam wszystkich twórców

    • 8 1

    • Korowanki rewelacja!!!

      Kupiłam i polecam :) Dzieci zachwycone nie mogły się od nich odkleic...No i śmiały się z uciekajacego Neptuna.

      • 0 0

  • amerykanizacja widoczna w nazwach

    polskich firm rodzinnych i przedsiębiorstw jest obleśnym zjawiskiem.

    tęsknię za nazwami typu "sławpol" "u szwagra" "u Jadwigi" "fred-pol" "pod filarami" "szewc Bartek"

    dzisiaj ludzie myślą, że jak w nazwę rodzinnej manufaktury wrzucą wyraz ang. "love" albo "dream" albo "sweet" to już marketingowo zrobili 100% szału... szkoda, że to szablonowe myślenie młodych jest głównym nurtem powstających manufaktur.

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Pracodawcy w Trójmieście

Forum

Najczęściej czytane