• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy pracodawca może nam kazać sprzątać biuro?

Tomasz Siemoński
22 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szkolenie po nocnej zmianie. Czy to legalne?
Obowiązek pracownika jest w zasadzie ograniczony do dbania o czystość swojego najbliższego otoczenia pracy tj. biurka, komputera, szafek itp. Obowiązek pracownika jest w zasadzie ograniczony do dbania o czystość swojego najbliższego otoczenia pracy tj. biurka, komputera, szafek itp.

Dbanie o stanowisko pracy jest jednym z obowiązków pracownika. Wątpliwości może jednak budzić zakres tego pojęcia. Czy pracodawca może wymagać od nas np. odkurzania lub mycia okien?



Pracuję na stanowisku "starszy specjalista do spraw administracyjno-czynszowych". Dodatkowo muszę sama sprzątać biuro. Czy pracodawca powinien mi za to dodatkowo zapłacić?
Na pytanie odpowiada Tomasz Siemoński, radca prawny z Kancelarii Radcy Prawnego - Tomasz Siemoński.

Tomasz Siemoński, radca prawny Tomasz Siemoński, radca prawny
Zgodnie z art. 211 pkt 3 Kodeksu Pracy przestrzeganie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy jest podstawowym obowiązkiem pracownika. W szczególności pracownik jest obowiązany dbać o należyty stan maszyn, urządzeń, narzędzi i sprzętu oraz o porządek i ład w miejscu pracy. Niemniej jednak, zgodnie z § 14 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (t. jedn. Dz. U. z 2003 r. poz. 169, Nr 1650 z późn. zm.) to na pracodawcy ciąży obowiązek utrzymania pomieszczenia pracy w czystości i porządku oraz zapewnienie okresowych ich remontów i konserwacji w celu zachowania wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy.

Biorąc pod uwagę powyższe, obowiązek utrzymania pomieszczeń pracy w czystości i porządku jest obowiązkiem wspólnym zarówno pracodawcy, jak i pracowników, z tym że obowiązek pracownika jest w zasadzie ograniczony do dbania o czystość swojego najbliższego otoczenia pracy - tj. biurka, komputera, szafek itp. Nie oznacza to jednak, że pracownik może przedmiotowy obowiązek zlekceważyć. Należy pamiętać, iż przestrzeganie przepisów i zasad bhp jest podstawowym obowiązkiem pracownika, a jego naruszenie uprawnia pracodawcę do zastosowania kary upomnienia, kary nagany lub nawet kary pieniężnej. Poważniejsze zaś naruszenie może stanowić podstawę rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia.

Odnosząc się natomiast do pytania naszej czytelniczki, należy zwrócić uwagę, iż zostało ono sformułowane w sposób lakoniczny, w szczególności czytelniczka nie wyjaśnia, co rozumie pod pojęciem sprzątania biura. W mojej ocenie, jeżeli czynności wykonywane przez czytelniczkę mieszczą się w ramach obowiązku wskazanego w art. 211 pkt 3 Kodeksu pracy sytuacja z punktu widzenia prawa jest prawidłowa. Jeżeli jednak czytelniczka zobowiązana jest do regularnego mycia okien, prania dywanów lub wykładzin lub dokonywania drobnych napraw, to z pewnością wykracza to poza wspomniany obowiązek i może wiązać się z koniecznością wypłacenia dodatkowego wynagrodzenia.

Czy dbasz o porządek w swoim miejscu pracy?

Warto podkreślić, iż podstawowym źródłem praw i obowiązków w relacji pracodawcy z pracownikiem jest umowa o pracę. Pracodawca nie jest uprawniony do żądania, a pracownik zobowiązany do wykonywania czynności wykraczających poza jej postanowienia. Pracodawcy w umowach o pracę dosyć często zamieszczają zwrot, iż pracownik będzie zobowiązany do wykonywania również innych czynności niż wskazane w umowie z równoczesnym brakiem wskazania tych czynności. Takie postanowienie jest co do zasady dopuszczalne, ale polecenie wydane na jego podstawie musi odpowiadać charakterowi pracy. Na tej zasadzie nie powinno się powierzać pracownikowi umysłowemu dodatkowych zadać polegających np. na wykonywaniu pracy fizycznej.

W takim wypadku pracownik może odmówić wykonania polecenia, nawet wtedy, gdy pracodawca proponuje za jego wykonanie przyznanie dodatkowego wynagrodzenia. Zgodnie z wyrokiem Sądu Najwyższego z dnia 11 lutego 2010 r. sygn. akt I PK 185/09 "pracodawca, który nie ma pisemnej zgody pracownika na wykonywanie dodatkowych obowiązków bez podwyżki, może zostać zmuszony przez sąd do wypłaty dodatkowego wynagrodzenia" Zdaniem sądu powierzenie pracownikowi dodatkowego rodzaju pracy (nieobjętego treścią umowy o pracę) wymaga od pracodawcy albo podwyższenia wynagrodzenia stosownie do rozmiaru dodatkowych obowiązków wykraczających poza te przewidziane w umowie o pracę albo dokonania wypowiedzenia zmieniającego warunki zatrudnienia (w przypadku powierzenia dodatkowych obowiązków bez odpowiedniego podwyższenia wynagrodzenia).

Porady prawnika Porady prawnika

Masz wątpliwości dotyczące działań firmy, która cię zatrudnia? Nie wiesz jak postąpić w sporze z pracodawcą, jakie możliwości pozostawia ci prawo pracy? A może po prostu jest temat, który cię nurtuje i chcesz poznać zastosowanie bieżących przepisów? Prześlij swoje pytania mailem: serwispraca@trojmiasto.pl. Na pytania czytelników odpowiadać będą radcy z trójmiejskich kancelarii. Odpowiedzi na wybrane pytania publikowane będą w Serwisie Praca portalu Trojmiasto.pl

O autorze

autor

Tomasz Siemoński

radca prawny, Kancelaria Radcy Prawnego Tomasz Siemoński

Kancelaria Radcy Prawnego - Tomasz Siemonski

Miejsca

Opinie (74) 2 zablokowane

  • AAAAA

    u mnie w firmie kierownik ma jedno powiedzenie nie musicie sprzatac ja was nie zmuszam tylko w grafiku ustala ze jedna osoba ciagle ma wiecej dni sprzatac a iine osoby mniej .to jest wkurzajace na maksa.co z tym zrobic?

    • 0 0

  • Bez jaj (8)

    Czy to taki problem utrzymać swoje miejsce pracy w czystości? A nawet jak trzeba odkurzyć raz w tygodniu to królewna korona spadnie? Są firmy które stać na wynajęcie firmy sprzątającej. A są takie których nie stać. Pracowałam w miejscu gdzie nie by codziennie od 16 wchodziły Panie sprzątające. Niszczarki nie opróżniałyżki, do śmietnika w wsadził podatne worki, a jak wytarly biurka to smierdziało brudną szmatą. Nie pomagały zgłoszenia i skargi więc same sobie sprzatałyśmy. W nowej firmie nie ma ekipy sprzątającej i nikt się nie burzy że raz na tydzień trzeba wziąć odkurzacz i przeleciec pokój, albo wynieść śmieci. Odkurzamy na zmianę bo zajmuje to kilka minut. A śmieci sam z siebie wynosi kolega bo przynajmniej na fajkę wyskoczy. Ludzie litości

    • 95 45

    • (1)

      Nie mam nic przeciwko ścieraniu kurzu na biurku, odkurzeniu dywanika czy wyrzucaniu śmieci z kosza. Natomiast mam problem, jeśli słyszę od dyrektora regionalnego, że nie zatrudni Pani do sprzątania, bo nie ma takiej ochoty i "kibel i podłogi zimą to możemy se same sprzątnąć", oczywiście po godzinach pracy oddziału banku. No przecież klient nie może widzieć doradcy z odkurzaczem.

      • 46 0

      • Co to za bieda-bank?

        Żona pracowała w kilku, takich historii nie słyszałem

        • 1 1

    • (1)

      każdy ma swój zakres obowiazkow i tego się trzymajmy, od sprzątania sa panie sprzatajace, ja mam za nia sprzatac, ale ona za mnie roboty nie zrobi, ot tak

      • 14 1

      • Albo panowie sprzątający...

        • 11 0

    • (2)

      a jak kible umyjesz to ci korona spadnie? a jak liście wokół budynku zamieciesz to ci korona spadnie? a jak raz czy drugi pojedziesz "w delegację" z szefem to ci korona spadnie?

      o żadną koronę nie chodzi, tylko elementarny szacunek, że jak się umawiam na pracę biurową to nie latam z odkurzaczem. tylko tyle.

      • 55 15

      • Co innego sprzątanie po sobie, a co innego sprzątanie po innych, z użyciem środków chemicznych. Pracodawca powinien przestrzegać przepisów BHP.

        • 24 2

      • Jak dla mnie możesz siedzieć w syfie, w domu też tak masz, że na papierze z zona ustalasz co kto robi?

        Naprawdę niektórzy mają takie mniemanie o sobie ze ja pierdzule, nawet łyżki nie ujmuje bo zmywarki nie ma, dwie lewe ręce.

        • 18 18

    • U nas jak sprzątaczka idzie na miesięczny urlop to się bijemy o miotŁę. Wieje nuda w pracy, ale dobrze płacą wiec sprzątanie to rozrywka i trochę ruchu.

      • 21 2

  • Smieci

    Czy oddzialowa może wymagać ode mnie wynoszenia śmieci na koniec dnia pracy. Śmieci oczywiście spod mojego biurka, na fajrant po godzinach pracy salowej. czy powinny czekać aż na drugi dzień w południe zabierze je sprzątaczka/salowa?

    • 0 0

  • Ludzie sami sobie tak pozwalają się traktować

    Poczytajcie kodeks pracy i wymagajcie swoich praw

    • 1 0

  • Kobieto zostaw dziada idź do innej pracy.

    • 0 0

  • Mi ostatnio kazał wymyć samochód.

    • 1 0

  • Chciałem raz umyć okna w moim biurze, bo były niemyte z 5 lat

    Kierownik stwierdził, że od tego jest firma sprzątająca i zlecił tej firmie dodatkową usługę. Patrzyłem jak myją te okna i bylem zachwycony profesjonalizmem.

    • 0 0

  • Zakres obowiązków starannie sprecyzowany (1)

    Posprzątanie swojego biurka,umycie kubka,to obowiązek dbania o stanowisko pracy,np. w wypadku mechanika uporządkowanie narzędzi,w przypadku krawcowej ułożenie przyborów,nici, nożyczek ale zmywanie podłóg czy odkurzanie dywanów/wykładzin powinno być ujęte w zakresie obowiązków pracy i wówczas można to skonfrontować z opisem pracy na danym stanowisku.Za dodatkową pracę dodatkowe wynagrodzenie.Nie pytaj co jeszcze możesz zrobić dla pracodawcy pytaj co on zrobi dla Ciebie.Za pracę musi być wynagrodzenie.Wolontariat to zupełnie inna sprawa.

    • 2 1

    • Co do odkurzania dywanu nie przesadzaj..

      ...wokół mnie na przykład wala się dużo resztek od dziurkaczy czy zszywek, więc ja uznaję za normalne to posprzątać. Też z butami zawsze coś się przyniesie.

      • 0 0

  • Dla normalnego człowieka to jasne...

    ...że okien w biurze nie trzeba myć. Natomiast odkurzanie dywanu czy mycie biurka mnie nie zbawi. To jednak też świadczy o pracowniku jak robi burdel wokół siebie.

    • 0 0

  • (4)

    Niestety pracodawca może to zrobić i nie musi nawet papieru na to pisać
    proszę sobie przeczytać Art 100 K.P. oraz 42 paragraf 4 kodeksu pracy
    takie figle możliwe tylko na umowie o pracę
    na umowach cywilnych to nie działa

    A czy pracodawca zapewnia strój roboczy? Oraz przeszkolenie do pracy na wysokości?
    Żeby stanąć w biurze na krześle trzeba mieć od lekarza odpowiednie papiery o braku przeciwwskazań do pracy na wysokości DO 3 metrów (!)

    Można odmówić zasłaniając się brakiem przeszkolenia na danym stanowisku, brakiem kwalifikacji lub zasadami bhp

    • 46 11

    • Większość

      polskich pracodawców to polako-żercy , ukraincowi bałby się to powiedzieć !!

      • 0 1

    • Jak potłuczony (2)

      "Znachor" prawa. W Polsce, każdy musi być prawnikiem, lekarzem i politykiem.

      Sprawa jasna, że jeżeli praca wykracza poza nasze kwalifikacje zawodowe, pracodawca nie może przenieść.

      "Wypowiedzenie dotychczasowych warunków pracy lub płacy nie jest wymagane w
      razie powierzenia pracownikowi, w przypadkach uzasadnionych potrzebami pracodawcy,
      innej pracy niż określona w umowie o pracę na okres nieprzekraczający 3 miesięcy w roku
      kalendarzowym, jeżeli nie powoduje to obniżenia wynagrodzenia i odpowiada kwalifikacjom
      pracownika."

      Czyli może Cię przenieść z pracy biurowej do innej pracy biurowej o ile możesz ją wykonywać z racji kwalifikacji, np. Codziennie segregujesz listy, a przenoszą Cię na segregowanie dokumentów, nie może kazać Ci sprzątać całego biura w ramach tego artykułu.

      i pierdzielisz jak potłuczony z tą pracą na wysokości, bo praca takowa zaczyna się powyżej jednego metra!!! No chyba, że krzesła u Ciebie tyle mają to w porządku, w pracy siedzisz na hokerach?

      Prośbę mam, poszukaj w internecie komentarzy praktycznych, orzeczeń sądów, poczytaj, wróć z wiedzą, bo wprowadzasz ludzi w bład

      • 10 0

      • zwykłe sprzątenie nie wymaga żadnych dodatkowych kwalifikacji... (1)

        i tyle tematu. I jeżeli nie jest formą mobbingu (np. zawsze tylko konkretnego osobnika wskazuje) to nie można się uchylić paragrafami.

        • 3 4

        • Następny co mu się wydaje.

          wpisz w google kwalifikacje sprzątaczka i znajdziesz pdf UE "Sprzątaczka biurowa" kod zawodu (911207) oprócz kwalifikacji masz jeszcze kompetencje.

          • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Pracodawcy w Trójmieście

Forum

Najczęściej czytane