- 1 Benefity są potrzebne, ale grunt to dobra pensja (72 opinie)
- 2 Czy jesteśmy gotowi na jawność płac? (190 opinii)
- 3 L4 na wypalenie zawodowe? (36 opinii)
- 4 Każdy będzie na etacie? A zaczęło się od kurierów (127 opinii)
- 5 Kelner: zawód, którego (już) nie ma? (109 opinii)
Z kamerą w wieży kontroli lotów
Ich pracę można uznać za prestiżową, a zarobki za ponadprzeciętne, ale kontroler ruchu lotniczego to bardzo stresujące i odpowiedzialne stanowisko. Mimo to na jedno miejsce chętnych jest około 120 osób.
Gdańska wieża kontroli lotów
To budynek bardzo podobny do innych wież w całej Polsce, czyli wysoki na sześć pięter, oszklony u góry, z tarasem widokowym, czynny 24 godziny na dobę. Pracuje tutaj kilkadziesiąt osób w systemie zmianowym.
Czym zajmuje się wieża kontroli lotów i ludzie w niej pracujący?
Kontroler ruchu lotniczego to osoba, która kontroluje i obserwuje ruch lotniczy na terenie lotniska, jak i poza nim. Do zadań kontrolera należy głównie wydawanie poleceń skierowanych do pilota. To dzięki pracy kontrolera samolot może poruszać się po płycie lotniska, jak i w powietrzu. Tak naprawdę samolot w zasięgu lotniska, bez wytycznych kontrolera, nie może bowiem zbyt wiele. To osoba zatrudniona na stanowisku kontrolera ruchu lotniczego przydziela pas startowy, zezwala na start lub lądowanie oraz mówi, gdzie kołować przed startem i po wylądowaniu. W powietrzu ustala wysokość i prędkość samolotu. Oprócz tego sprawdza i informuje na bieżąco pilotów o warunkach meteorologicznych.
- Wszyscy są uśmiechnięci, ale wcale tak kolorowo nie jest. Podobno jest to najbardziej stresujący zawód na świecie. Można sobie wyobrazić, że każdy samolot ma na pokładzie od kilkudziesięciu do kilkuset pasażerów i ich bezpieczeństwo leży nie tylko w rękach pilota, ale też naszych - mówi Piotr Giejsztowt, kierownik terenowego ośrodka kontroli ruchu lotniczego w Gdańsku.
Kontrolerzy ruchu lotniczego wspomagani są wieloma zaawansowanymi systemami komputerowymi, które pozwalają im z bardzo dużą dokładnością ocenić np. bieżące i przyszłe warunki meteorologiczne. Na wieży kontroli lotów znaleźć można takie urządzenia, jak systemy łączności radiowej, system nawigacji obszarowej czy system ILS (radiowy system nawigacyjny, wspomagający lądowanie samolotu w warunkach ograniczonej widzialności).
Trzeba jednak pamiętać, że pomimo systemów, które znacznie ułatwiają pracę kontrolerów ruchu lotniczego, to wszystko zależy od człowieka, w którego rękach niejednokrotnie jest kilkuset pasażerów samolotu. Dlatego zawód ten jest tak bardzo stresujący.
Czym charakteryzuje się dobry kontroler?
Wyobraźnia przestrzenna, szybkość podejmowania decyzji i inteligencja na wysokim poziomie - to podstawa. Ponadto język angielski jest niemal równie ważny jak polski, bo w przypadku angielskiego wymagana jest znajomość bardzo dobra, natomiast w przypadku polskiego, biegła.
3 tys. chętnych i 25 miejsc pracy
Kontroler ruchu lotniczego to prestiżowy i dobrze płatny zawód (według serwisu www.wynagrodzenia.pl mediana zarobków kontrolera ruchu lotniczego to 8 tys. zł brutto). Niestety nie wystarczy chęć do pracy i miła aparycja. Czas szkolenia kandydatów to 22 miesiące, ale zanim to nastąpi, trzeba przejść sześć etapów rekrutacji, do których należy analiza złożonej aplikacji, testy z języka angielskiego, testy predyspozycyjne FEAST, testy psychologiczne, rozmowa kwalifikacyjna i badania lekarskie.
Jeśli uda nam się przejść sześć etapów rekrutacji, następuje kurs w Ośrodku Szkolenia Personelu ATS w Warszawie, który trwa około roku i składają się na niego szkolenia teoretyczne i praktyczne, sesje egzaminacyjne, szkolenia na symulatorach i końcowy egzamin, który jeszcze nie dopuszcza nas do samodzielnej pracy.
Po zakończonej edukacji w Warszawie zostajemy wysłani do jednostki, w której pod okiem przewodniczącego spędzamy 10 miesięcy na stanowisku operacyjnym, na szkoleniu praktycznym. Po prawie dwóch latach następuje egzamin praktyczny przed Lotniczą Komisją Egzaminacyjną do uzyskania licencji kontrolera ruchu lotniczego. I w taki oto sposób, ze 120 chętnych na jedno miejsce pozostaje jeden. Do tego wszystkiego dochodzi oczywiście nauka nowego alfabetu.
- Na każdym lotnisku na świecie obowiązuje alfabet tzw. icaowski, tak jak polski ABC, tak tutaj Alfa, Bravo, Charlie. Tym alfabetem posługuje się całe lotnictwo - kończy Piotr Giejsztowt.
Miejsca
Opinie (110) 9 zablokowanych
-
2017-03-19 18:17
Co to za ankieta??? (2)
Ja nigdy nie leciałem samolotem .
- 3 3
-
2017-03-19 19:53
(1)
To pora poleciec. Zobacz ryanair z gdanska do warszawa okecie. W ciagu tygodnia lot w obie strony kosztuje 25-40zl. Wylatujesz o 6 a wracasz o 20. Polecam :)
- 1 0
-
2017-03-19 22:47
nic tylko latac
Za 39 ziko za strone to jak za darmo w 55 min do stolicy,biznes O'lear-ego niema konkurencji ,mozna polskim busem jechac za 9 ziko ale 5,5h
- 0 0
-
2017-03-19 13:19
Czego nie powiedzieli (2)
Że po przejściu tych 6 etapów i wyeliminowaniu 3000 przeciwników przez pierwsze pół roku zarabiasz "najniższą krajową", a kurs może trwać 2 lata, ale może i 4. I wtedy dopiero zaczynasz dobrze zarabiać.
- 19 1
-
2017-03-19 22:08
Moze dlatego, ze lekarz specjalista zanim zacznie jakos zarabiac
Ma ponad 10 lat nauki i jest do tego gnojony na kazdym kroku, po czym jak psychicznie wytrzyma, to moze zarabiac podobnie. No chyba ze ma rodzinke lekarzy za sobą, to wtedy nie jest tak gnojony, ale nauki ma potwornie duzo. Niewyobrazalnie.
- 0 0
-
2017-03-19 13:54
Dokładnie
lub jak kto woli: Danuta Olga Katarzyna Łukasz Anna Danuta Natalia Iwona Ewa =D- 7 0
-
2017-03-19 22:01
kontlorolel
przeciez nie posadza buraka z kartuz..........
- 5 1
-
2017-03-19 15:23
W moim kasprzaku słyszę"brzoza,brzoza tu kot odbiór"! (1)
- 6 1
-
2017-03-19 20:05
Uważaj żebyś ty nie wyladował na lipie i darł się tu pies odbiór
- 0 0
-
2017-03-19 14:01
fajnie (1)
Nie wiem, nie chcę wyjść na ignoranta, ale czasami lubię sobie popatrzeć na lądujące/startujące samoloty i przy naszym ruchu, to chyba złota robota... Trzeba się czasami naprawdę sporo naczekać, żeby coś zobaczyć. Na takich lotniskach, gdzie ląduje powiedzmy co 2 min 747, to pewnie masakra.
- 5 0
-
2017-03-19 19:38
i tak i nie
Jest też dużo pracy poza tym co widać. Obsługa pojazdów, monitorowanie pomocy nawigacyjnych, obróbka planów lotu, koordynacje i tak dalej. Nawet jak do lądowania jest 30 minut, to trzeba być czujnym, bo może ktoś chce przeciwny kierunek, może jest moment na wykonanie jakichś prac na pasie i tak dalej. Owszem są godziny gdzie zwyczajnie wieje nudą, a są też godziny, gdzie nawet jak nie ma dużego ruchu, to można się solidnie spocić bo wiele jest naglących problemów do rozwiązania
- 1 0
-
2017-03-19 17:58
(1)
Przy okazji. Czy jest przy naszym lotnisku gdzieś jakieś miejsce, z którego można popatrzeć na starty i lądowania?Najlepiej w linii pasa
- 2 0
-
2017-03-19 19:14
są 3 miejsca widokowe
1.przy ulicy szybowcowej
2. po przeciwnej stronie przy ul.Nowatorów
3. przy ul. Budowlwnych- 4 1
-
2017-03-19 18:43
musi wejść antek, areszt itp. bo to na pewno oni maczali palce
w ataku terrorystyczno-politycznym pod brzoza.
- 0 2
-
2017-03-19 17:26
to ile zarabia kontrler w Dubaju ?
- 2 0
-
2017-03-19 16:36
Czy leci znami Pilot ?,tak najlepiej to pokazali:)
- 0 0
-
2017-03-19 13:34
"Tyle chętnych" czy "tylu chętnych"? He? (2)
- 2 2
-
2017-03-19 13:54
(1)
Tyle chetnych kobiet
Tylu chetnych mezczyzn- 3 0
-
2017-03-19 15:47
Tyle chętnych osób
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.