• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Problemy z dostarczaniem decyzji podatkowych w Gdańsku

Ewelina Oleksy
15 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Awizo naszego czytelnika. Do odbioru w piekarni nazwanej na potrzeby akcji "agencją pocztową".
  • Awizo do odbioru w sklepie spożywczo-monopolowym, sporo oddalonym od miejsca zamieszkania.

Mieszkańcy Gdańska skarżą się na sposób dostarczania decyzji o podatku od nieruchomości. Zamiast pisma do rąk własnych dostają awiza, mimo że byli w domu. Dodatkowo punkty odbioru urzędowych pism położone są daleko od miejsc zamieszkania i znajdują się np. w sklepach monopolowych, mięsnych, u fryzjera czy w kawiarniach. W tym roku decyzje po raz pierwszy roznoszą nie urzędnicy, a członkowie Spółdzielni Socjalnej Heca. - Przepraszamy za niedogodności, błędy na bieżąco naprawiamy - mówią nam jej przedstawiciele.



Miałe(a)ś problem z odebraniem decyzji o podatku od nieruchomości?

Urząd Miejski w Gdańsku w styczniu poinformował, że z decyzjami podatkowymi do drzwi mieszkańców zapukają wyjątkowi doręczyciele. Usługę, którą od 12 lat wykonywali po godzinach pracy chętni urzędnicy, zlecono Spółdzielni Socjalnej Heca z Tczewa, która wygrała przetarg.

Miasto za rozniesienie 150 tys. decyzji podatkowych do rąk mieszkańców zapłaci ponad 1,1 mln zł.

Szybko jednak zaczęły się pojawiać skargi dotyczące pracy spółdzielni. Na Forum Dzielnicy Orunia Górna opisano historię mieszkańca, który - mimo stałego przebywania domowników w mieszkaniu - zamiast decyzji podatkowej dostał powtórne awizo.

W komentarzach wywiązała się długa dyskusja o podobnych "niemiłych niespodziankach". Wśród nich np. takie, że po długiej wycieczce do punktu odbioru decyzji wcale tam nie było.

Spółdzielnie socjalne w Trójmieście



Po raz pierwszy od 12 lat decyzje podatkowe rozwożą członkowie spółdzielni socjalnej, a nie urzędnicy. Miasto zapłaci za tę usługę ponad milion złotych. Po raz pierwszy od 12 lat decyzje podatkowe rozwożą członkowie spółdzielni socjalnej, a nie urzędnicy. Miasto zapłaci za tę usługę ponad milion złotych.
- Punkt odbioru decyzji został wskazany na sklep spożywczo-monopolowy "Roguś" przy ul. Piłkarskiej 6Mapka. Ku zaskoczeniu okazało się, że lokalizacja jest oddalona o kilka kilometrów od osiedla i znajduje się na peryferiach w południowej części naszej dzielnicy, w miejscu niedaleko graniczącym z miejscowością Borkowo przy Obwodnicy Trójmiasta. (...) Dla mieszkańców kilkutysięcznego osiedla jest to duża niedogodność, zważywszy, że wyznaczona trasa przejścia pieszo z osiedla do punktu odbioru oscyluje w granicach 40-50 minut w jedną stronę. Dodajmy, że dla dzielnicy Orunia Górna - Gdańsk Południe tylko w tym jednym miejscu został wyznaczony punkt odbioru decyzji podatkowych, których nie odebrano osobiście - opisano na forum.
11:56 13 LUTEGO 21

Dziwne miejsca dla awizo (27 opinii)

Awizo HECA. Dostarczają owszem. Ale awiza. Ciekawe czym się kierował urząd przy wyborze firmy...
Awizo HECA. Dostarczają owszem. Ale awiza. Ciekawe czym się kierował urząd przy wyborze firmy...


Przedstawiciele Hecy przepraszają



- Przykro nam z powodu niedogodności, które spotkały mieszkańców części Oruni Górnej w związku z odległością do punktu odbioru. Szybko to naprawiliśmy. Liczba punktów w danej dzielnicy została określona na podstawie gęstości zaludnienia i według wytycznych zawartych w przetargu. Początkowo trzymaliśmy się podziału na dzielnice i przyporządkowaliśmy ulice z danej dzielnicy do punktów odbioru z tej dzielnicy. Już po kilku dniach, po uwzględnieniu sugestii mieszkańców, zmieniliśmy podział i dodaliśmy sklep na ul. Płockiej 1Mapka z Ujeściska do obsługi także Oruni - mówi Paulina Kremer ze Spółdzielni Socjalnej Heca.

Problemy nie tylko na Oruni



Sygnały w sprawie problemów z dostarczaniem decyzji dostaliśmy też w weekend w Raporcie z Trójmiasta. Poza dziwnymi miejscami do odbioru awizo nasi czytelnicy żalili się też na to, że przez kilka dni nie mogli odszukać swojej przesyłki, bo nie było jej w wyznaczonym punkcie.

11:18 13 LUTEGO 21

"Droga elektroniczna" nie działa? (11 opinii)

Zalogowałam się przez e PUAP i zgłosiłam, że chcę dostawać drogą elektroniczną wszystkie urzędowe decyzje. Ta drogą dostałam jedną decyzję o podatku. Nie było mnie w Gdańsku, gdy wróciłam, w skrzynce na listy było awizo na drugą decyzję podatkową. W ubiegłych latach bywało, że z sąsiadką odbierałyśmy te pisma sobie nawzajem - nigdy nie było problemu. W tym roku, pomimo próśb sąsiadki o pozostawienie przesyłki dla mnie u niej, osoba dostarczająca decyzje 8 lutego zostawiła awizo na którym jest adnotacja, że przesyłka będzie do odbioru na drugi dzień.
12 lutego byłam pod wskazanym adresem odbioru (sklep) i usłyszałam, że takich jak ja było już 50 osób ale nie ma i do poniedziałku (15) nie będzie mojej przesyłki. Uważam że coś złego się dzieje i proszę przyjrzeć się tej sprawie.
Zobacz więcej
Zalogowałam się przez e PUAP i zgłosiłam, że chcę dostawać drogą elektroniczną wszystkie urzędowe decyzje. Ta drogą dostałam jedną decyzję o podatku. Nie było mnie w Gdańsku, gdy wróciłam, w skrzynce na listy było awizo na drugą decyzję podatkową. W ubiegłych latach bywało, że z sąsiadką odbierałyśmy te pisma sobie nawzajem - nigdy nie było problemu. W tym roku, pomimo próśb sąsiadki o pozostawienie przesyłki dla mnie u niej, osoba dostarczająca decyzje 8 lutego zostawiła awizo na którym jest adnotacja, że przesyłka będzie do odbioru na drugi dzień.
12 lutego byłam pod wskazanym adresem odbioru (sklep) i usłyszałam, że takich jak ja było już 50 osób ale nie ma i do poniedziałku (15) nie będzie mojej przesyłki. Uważam że coś złego się dzieje i proszę przyjrzeć się tej sprawie.
Zobacz więcej


Paulina Kremer z Hecy tłumaczy, że kryteriami wyboru punktów, w których można odebrać awizo, było przede wszystkim to, by były one długo otwarte.

- Wybraliśmy punkty lokalnych przedsiębiorców, szczególnie z misją społeczną, stąd m.in. Ciekawa Kawiarnia, Warsztat Terapii Zajęciowej, Fundacja Świat Wrażliwy czy inne stowarzyszenia i fundacje. Dodatkowo chcieliśmy wesprzeć tych przedsiębiorców, którzy najbardziej ucierpieli w wyniku pandemii, stąd branża gastro, kwiaciarnie i inni mali przedsiębiorcy - wskazuje.

"Zdarzają się błędy, które na bieżąco naprawiamy"



Jak informuje Paulina Kremer, spółdzielnia Heca dostarczyła już ponad 100 tys. decyzji do mieszkańców Gdańska.

- Mamy skuteczność doręczeń na poziomie 80 proc., tylko 20 proc. przesyłek została awizowana. Bardzo nam zależy na dobrej jakości usłudze, ale przy takiej skali zdarzają się błędy, które staramy się na bieżąco naprawiać - podkreśla Kremer.

Miasto sprawdza wszystkie sygnały



Miejscy urzędnicy przyznają, że usługa świadczona przez operatora z wykorzystaniem punktów odbioru przesyłek awizowanych może być pewnym zaskoczeniem dla mieszkańców.

- Dlatego dziękujemy za wszystkie sygnały. Każdy zgłoszony przypadek niewłaściwej realizacji usługi zostanie przez nas sprawdzony i wyjaśniony. Ponadto uczulimy wykonawcę, aby nie powtarzały się sytuacje, w których podatnicy dostają awizo, mimo że są obecni w swoich mieszkaniach - mówi Jędrzej Sieliwończyk z gdańskiego magistratu.
W warunkach przetargowych miasto zawarło zapis, że za decyzje doręczone w trybie "awizo" czyli te, po które podatnik musi udać się do placówki, operator otrzyma tylko połowę ustalonej stawki.

- Chodziło o to, aby pokazać jak ważne jest dla nas doręczenie decyzji do rąk własnych i dodatkowo zmotywować operatora do takiego sposobu doręczenia przesyłki. Jesteśmy w stałym kontakcie z wykonawcą oraz mieszkańcami, którzy zgłaszają ewentualne uwagi i niedociągnięcia. Każdy podatnik, który ma zastrzeżenia może zgłaszać je do Gdańskiego Centrum Kontaktu telefonicznie pod nr 58 52 44 500 lub na adres kontakt@gdansk.gda.pl. Jesteśmy przekonani, że każdy otrzyma swoją decyzję przed terminem wpłaty pierwszej raty podatku, który przypada na 15 marca - dodaje urzędnik.

Miejsca

Opinie (328) ponad 10 zablokowanych

  • XXI wiek

    Tak, znów XIX wiek. Chodzą po domach za ponad milion naszych pieniędzy. Ludzie pocztę elektroniczną mają!

    • 4 0

  • To są jakieś żarty ... !?

    Decyzja powinna być dostarczona do rąk własnych, za potwierdzeniem odbioru! Nikt nie ma obowiązku odbioru decyzji poprzez awizo, w jakimś punkcie, to nie poczta dostarcza te decyzje! Odpowiedzialność spoczywa na organie, który odpowiada za dostarczenie!

    • 9 1

  • Osowa.

    Awizo w skrzynce 29.01.2021. Do tej pory dokumentu nie ma w punkcie odbioru.
    Miła pani w sklepie stwierdziła, że jestem jednym ze spokojniejszych odbiorców przesyłki.
    Większości puszczały nerwy, gdy po przedarciu się przez metrowe zaspy usłyszeli, że dokumentu nie ma we wskazanym miejscu. Brawo Urząd Miasta za pomysł. Ciekawy gdzie są te urzędowe pisma w tej chwili. Na logikę to chyba roznosiciel jeżeli nie zastał odbiorcy w domu powinien zanieść papiery do punktu odbioru. Może zabrał je do domu?

    • 4 1

  • Taka sztuczka (4)

    1100000/150000=7,33... tyle kosztuje doręczenie polskich złotych jednej decyzji. Blok w którym mieszkam, ma trzy klatki w której mieści się 15 mieszkań. Obskoczenie takiego bloku może zająć, ja wiem uczciwym krokiem dwie godziny max? Czapki z głów 165zł na godzinę pracy. Oczywiście mówię o uczciwym wykonaniu zlecenia. Bo przyklejanie pseudoawizo nie uważam, za rzetelnie wykonaną usługę. Za to kilkukrotnie szybszą.

    • 2 3

    • (2)

      To sa skutki braku edukacji w szkole np. z zakresu ekonomii, biznesu. Zadziwiające jak duży procent społeczeństwa uważa, że kwota z wygranego przetargu to tylko koszt zlecenia dostarczenia przesyłki przez kuriera. Zgroza i niedowierzanie

      • 0 0

      • Nie płacz Ewka, bo tu miejsca brak. (1)

        Napisałem, że tyle kosztuje dostarczanie jednej decyzji. Skoro heca, ma tylko dostarczać to powiedz mi jakie są koszty owego przychodu. Bo moim skromnym zdaniem dostarczenie owych decyzji takie przychody generuje. Oczywiście bardzo chętnie pouczę się ekonomii w komentarzach.

        • 0 0

        • Koszt wynajmu lokalu na biura, sortownie, wydawanie listow kurierom). Koszty umów z pracownikami - wynagrodzenia i koszty pracodawcy (kurierów, pracowników sortowni, pracowników obsługi kurierów, pracowników biura), koszty biletów dla pracowników, druk awiz, dziesiątki pieczątek do wyrobienia, amortyzacja sprzętu (to kurierzy rowerowi), druk numerow identyfikacyjnych na przesyłki (UM wydaje tylko listy).
          Znajoma dostała tam pracę. Wiem, że w biurze pracują od 7 do nocy. A zatrudnili kilkaset osób (400 na pewno).

          • 0 0

    • Proszę, zrób to - zapukaj do każdych drzwi w swoim bloku, raz między 8, a 16ą,

      a następnego dnia startując po 16ej. Każdemu sąsiadowi, który otworzy Ci drzwi wytłumacz co robisz i zbierz od niego próbkę pisma w postaci podpisu "Ala ma kota" z datą za każdym razem. Pięciu sąsiadów poproś by podali Ci próbkę pisma dwa razy(bo niby mają garaż, albo drugie mieszkanie), zanotuj czy to był mężczyzna czy kobieta. Napisz nam, ile czasu Ci to zabrało za każdym razem, ile próbek zebrałe(a)ś ile razy nikt nie otworzył. Za każdą niezebraną próbkę dolicz 1min. Dodaj czas jaki potrzebujesz by dotrzeć do dyspozytorni w Forum Gdańsk i wrócić razy dwa, dodaj 20min w dyspozytorni przed i po zbieraniu próbek. podsumuj czasy i przelicz jeszcze raz. Powodzenia

      • 1 0

  • Dlaczego pocztą tego nie wyślą. (1)

    Przecież każdy pocztę ma bliżej niż jakiś sklep monopolowy czy kwiaciarnię. Otrzymałam awizo, nie posiadam samochodu i co mam wynająć taksówkę, żeby do jakiejś kwiaciarni odebrać pismo? Kwiaciarnia znajduje się daleko od mojego miejsca zamieszkania. Ba nawet w innej dzielnicy!

    • 5 1

    • No akurat moja poczta to ponad godz z buta śmiało.

      • 2 1

  • Takie awizo jest prawnie nieskutecznie (1)

    Listy nieodebrane osobiście powinny być doręczone pocztą tradycyjną, inaczej list nie jest prawidłowo doręczony. Czy spółdzielnia Heca podpisała umowę o przetwarzaniu danych osobowych ze wszystkimi kwiaciarniami i fryzjerami?

    • 13 0

    • No pewnie, że nie wiem.

      Na szczęście w Gdańsku wszystko jest robione zgodnie z literą prawa, urzędnicy nie kradną a ludziom żyje się lepiej.

      • 1 0

  • Wysyłać na adres mailowy

    Kiedy w końcu pisma urzędowe będą wysyłane na adresy mailowe, oszczędność czasu pieniędzy. Oczywiście znajdą się osoby które chcą otrzymać list od doręczyciela i maja do tego prawo, jednak jestem przekonany że 80% Gdańszczan woli otrzymać taka decyzje na maila.

    • 3 0

  • I klient obsłużony

    • 1 0

  • decyzja o podatku

    Mieszkam na Suchaninie. Również dostałam tylko awizo zamiast decyzji mimo, że jestem cały czas w domu i na dodatek do odbioru w pizzerii , dziwny zaiste sposób doręczania przesyłek za 11 mil. zł . Więcej na Dulkiewicz nie zagłosuję .

    • 5 1

  • Doręczałam decyzje podatkowe.

    Byłam doręczycielką takich decyzji w tym roku- ludzie są w domach, ale często albo nie działa im domofon albo nie otwierają bo się boją. Miałam kilkanaście takich sytuacji. W starych blokach są jeszcze metalowe "ścianki" przez które nie miałam dostępu do drzwi, aby w nie zapukać, a dzwonek nie działał.

    • 8 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Pracodawcy w Trójmieście

Forum

Najczęściej czytane