• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Poranna walka o miejsca parkingowe - praca w biurowcach

Agnieszka Śladkowska
21 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Ul. Grunwaldzka o godzinie 16:00 jest coraz bardziej zakorkowana. Kiedy dojdą kolejni pracownicy z nowych budynków, pozostanie uzbroić się w cierpliwość.
  • Część pracowników z ul. Łużyckiej przychodzi do pracy na godz. 7 rano, żeby znaleźć miejsce do zaparkowania blisko biura.
  • Wprowadzenie płatnej strefy przy Starterze sprawiło, że zaparkowanie przed budynkiem nie jest już problemem, sęk w tym, że nikt nie chce parkować za pieniądze.
  • Olivia Business Centre dysponuje w sumie 2 tys. miejsc parkingowych. Jednak wiele osób, które nie mają parkingu od firmy, szuka bezpłatnych rozwiązań.

Centra biurowe rosną w Trójmieście w szalonym tempie, podobnie jak liczba samochodów, do których każdego dnia wsiadają pracujący tam ludzie. Jeśli nie masz miejsca parkingowego, twój poranek to codzienna walka.


Jak dojeżdżasz do pracy?


Każdy marzy o swoim miejscu parkingowym - ze spokojem podjeżdżasz pod biuro, z uśmiechem zamykasz samochód i niespiesznie udajesz się do windy. To jednak rzeczywistość tylko części pracowników biurowców, i to pewnie tej mniejszej. Dla pozostałych, którzy dojeżdżają samochodami, poranek to walka. Pierwsze kółko, drugie kółko, trzy ulice dalej, na "prawie" legalnym miejscu w błocie 10 minut od biura. Instynkt łowcy, sokoli wzrok, nerwowe zerkanie na zegarek. I tak każdego dnia. Prosta rada skorzystania z komunikacji miejskiej zaraz spotyka się z argumentacją.

- Jeśli chciałabym dojechać do pracy z Kowal komunikacją miejską, muszę poświęcić na to dwie godziny. Najpierw pojechać samochodem do PKM, potem z PKM przesiąść się na tramwaj i spacerem dojść do OBC, gdzie pracuję. W tym wszystkim powinnam jeszcze znaleźć czas na zawiezienie dzieci do przedszkola i szkoły. Kilka lat temu nie było takiego problemu z parkowaniem, dziś znalezienie bezpłatnego miejsca graniczy z cudem, miejsce w hali to między 350 a 500 zł - pisze Marzena, która każdego dnia dojeżdża do OBC samochodem i od rana zastanawia się, gdzie dziś uda się go zostawić.
Rzeczywistość przy biurowcach wygląda mniej więcej podobnie. Najpierw z parkowaniem nie ma problemu, bo okoliczni mieszkańcy nie są do końca świadomi, co ich czeka, podobnie jak sklepy, które dysponują parkingiem. Po kilku spięciach z lokalną społecznością pojawiają się znaki, potem mandaty, potem przychodzi kolej na parkometry.

- Do ubiegłej jesieni można było zostawić auto koło terenów prywatnych. Ale zaczęły się pojawiać zgłoszenia mieszkańców, potem płatny parking zrobił Piotr i Paweł - dodaje Ania, która dojeżdża z Ujeściska do Alchemii.
To nie koniec zmian w okolicy Grunwaldzkiej. Kolejne dwa duże budynki, które powstaną: Star w Olivia Business Centre - 34 piętra, który ma być oddany do użytku wiosną i Argon w Alchemii - 12 pięter pod wynajem, które mają być gotowe we wrześniu tego roku zmobilizowały dwóch mimowolnych "dawców" miejsc parkingowych.

- Obecnie trwa przygotowanie systemu kontroli wjazdu pojazdów na teren Bałtyckiego Kampusu Uniwersytetu Gdańskiego w Gdańsku Oliwie. W lutym została podpisana umowa z wykonawcą. System ma zapewnić kontrolę wjazdu osób upoważnionych i tym samym ograniczyć nieuzasadnione korzystanie z parkowania samochodów na terenie kampusu. Budowa systemu potrwa około pół roku - mówi Monika Rogo z zespołu prasowego Uniwersytetu Gdańskiego.
Kroki, które ukrócą parkowanie pracowników z okolicznych biurowców podjęła też Castorama.

- Zatrudniliśmy ochroniarza, który, jeśli widzi, że osoba nie zmierza do nas, tylko do biur, grzecznie podchodzi i przypomina, że jest to parking dla klientów Castoramy. Niektórzy to omijają - np. po pracy przychodzą, żeby kupić zapach do samochodu i dopiero idą do auta. Na razie nie reagujemy ostrzej, ale nie jest powiedziane, że po otwarciu nowych inwestycji nie będziemy musieli tego zmienić. Na pewno nie chcemy stawiać szlabanu, bo to uprzykrzy życie klientom. Mamy kilka ofert na elektroniczny system parkowania - zobaczymy, czy sytuacja zmusi nas do skorzystania z nich - przyznaje Andrzej Kochan, kierownik obiektu Castorama w Oliwie.
Problem z parkowaniem to codzienność dla osób dojeżdżających samochodami do praktycznie każdego z biurowców w Trójmieście.

- Żeby mieć szanse na miejsce postojowe przyjeżdżam do pracy przed godz. 7:00, bo 15 minut później zaczyna się robić problem. Pracownicy, którzy muszą np. zawieźć dzieci, albo biznes nie pozwala im na rozpoczynanie pracy elastycznie korzystają np. z bezpłatnego parkingu pod Rivierą - opowiada Kasia, która pracuje w Łużycka Office.
Centra biznesowe szukają rozwiązań, które poprawią sytuację.

- W trosce o poprawę komunikacji wokół Olivia Business Centre wygospodarowaliśmy w styczniu br. dodatkową przestrzeń postojową i rozpoczęliśmy współpracę z Parkanizerem. Za pośrednictwem strony internetowej pracownicy firm wynajmujących biura w Olivii mogą zamawiać miejsca postojowe na tzw. Placu F przez internet - opowiada Katarzyna Halicka, PR Manager Olivia Business Centre.
Jednak analizując zmiany przy Trytonie i Starterze łatwo dojść do wniosku, że realnym problemem nie jest brak miejsc parkingowych, ale brak darmowych miejsc parkingowych. Głęboko zakorzenioną niechęć do płacenia za parking widać po wprowadzeniu płatnych stref parkowania. Problem zalegających aut zostaje jedynie odsunięty na dalsze bezpłatne tereny. Właśnie dlatego pomysł wybudowania przy Trytonie i Zieleniaku parkingu naziemnego okazał się wyjątkowo nietrafiony. Poza niewielkim zainteresowaniem ze strony pracowników obu biurowców, parking w sposób rażący szpeci przestrzeń miasta.

Dlatego niektóre firmy wykupują miejsca dla swoich pracowników.

- Żeby ułatwić poranki naszym pracownikom, wykupiliśmy dla wszystkich miejsca naprzeciwko Alchemii, dzięki czemu każdy może spokojnie przyjechać do pracy, bez stresu, gdzie dziś uda mu się zaparkować. Taki wydatek dla firmy nie jest ciężki do udźwignięcia, a pracownicy mają sporo frustracji mniej - przyznaje Karolina Zasada z Aptek Gemini.
Jak w takim razie próbować rozwiązać problem z parkowaniem i korkowaniem się okolic dużych centrów biznesowych?

Standardem nowych biurowców są miejsca dla rowerów w hali, szatnie i prysznice. Ale wiadomo, że nie jest to rozwiązanie dla każdego pracownika. Ciekawym pomysłem jest propozycja Intela, który przy swojej siedzibie ma autobus dla pracowników kursujący do przystanku PKM, z którego każdego dnia korzysta ok. 100 pracowników. Do tego specjalne miejsca parkingowe blisko wejścia dla osób, które dojeżdżają w ramach carpoolingu, czyli biorą ze sobą współpasażerów. Takie samo rozwiązanie w najbliższym czasie wprowadzi Olivia Business Centre. Perspektywa miejsca w hali za zabieranie ze sobą kilku pracowników może wydać się wyjątkowo kusząca. Dobrym pomysłem na samo usprawnianie ruchu są też dodatkowe rozwiązania drogowe, np. łatwiejszy wyjazd z Alchemii i dodatkowy prawoskręt w Kołobrzeską, który powstanie przy oddaniu Argonu.

Najłatwiej jednak tworzyć rozwiązania uwzględniające potrzeby ludzi i pytając ich o zdanie. Np. słychać wiele głosów o tłoku w porannych SKM, może w godzinach szczytu powinno się dostawić dodatkowe składy? Można też walczyć z przyzwyczajeniami ludzi i oceniać argumenty: dlaczego wybieramy samochód zamiast tramwaju albo roweru. Jednak jeśli zależy nam na zmianach, potrzeba przemyślanych działań.

Miejsca

Opinie (344) 2 zablokowane

  • brak parkingów dla rowerów na osiedlach blokowiskowych

    bez takich parkingów (zadaszonych i zabezpieczonych przed kradzieżą) na osiedlach uniemożliwia prowadzenie skutecznej promocji korzystania z rowerów wspomaganych elektrycznie.

    Ostatnie konferencje (w ECS i w Domu Technika) świadczą, że jakieś światełko w tunelu skojarzeń pojawia się wśród urbanistów i architektów, środowisko inżynierów komunikacji nie nadąża.

    • 3 4

  • BIurowce (2)

    Trzeba być głąbem totalnym jak deweloperzy i inwestorzy żeby budować biurowce w centrum miasta bez parkingów dla pracowników

    • 12 5

    • (1)

      Miejsca są, ale to ujma na honorze Janusza, żeby za parking zapłacić. Jemu sie należy i już!

      • 8 3

      • choć sa młodzi w tych biurowcach często, to pragną żyć w komunie-wszystko się należy od państwa

        • 5 2

  • (3)

    Kupić mieszkanie na wygwizdowie. Narzekać, że daleko do szkoły, daleko do pracy, w korkach trzeba stać. A jak się już dojedzie, to trzeba trawnik rozjeździć, bo miasto (w ktorym się już nie mieszka) pod samym wejściem do biura dla jaśniepaństwa nie wyznaczyło darmowego miejsca z lokajem. Janusze, jak żyć??

    • 22 7

    • (2)

      Ja podziwiam za cierpliwość i współczuję bezradności tym, którzy dzień w dzień około 16 stoją w korku na Spacerowej w kierunku Osowy. Masakra.

      • 8 2

      • Kupili ludzie domek na osiedlu szeregowców, wśród zieleni, która za chwile zostanie zabudowana dziesiątkami podobnych osiedli. Bez infrastruktury drogowej, bez szkół, sklepów, przychodni. 2 godziny w korku od centrum.. Ot luksus po polsku :)

        • 5 1

      • nic takiego

        nauczyłam się w ten sposób jez.obcego,
        i zdałam w tym roku w styczniu poziom B2- autentycznie, ucząc się podczas przestojów w korkach

        • 3 2

  • Parking za zieleniakiem (2)

    Trzeba go przenieść na to boisko za halą Olivia i wszyscy będą zadowoleni. Tem parking nył budowany po turystę, który miał zostawić auto i zwiedzać. Jednak okazało się, że latem auta turyści zostawiają pod hotelami, pensjonatami i w strefie przy morzu. Następnie jadą komunikacją do centrum, bo będą pić piwko. Trzeba zachęcić ludzi do parkowania tam. Ja przejeżdżam tam każdego dnia i wierzcie mi nie wiem nawet jak tam wjechać tak jest wspaniale oznakowany

    • 8 4

    • boisko służy do grania w piłkę, a nie do parkowania!

      • 2 2

    • A to ciekawe

      A pracownicy zieleniaka i trytona to gdzie zostawiają auta.
      Robią i będą robić to samo co pod OBC jechać tak daleko, aż znajdą bezpłatne miejsce.
      Przy OBC i Alchemi jest sporo miejsc wolnych, ale płatnych i jakoś z tego co wiem nie ma chętnych na ich wynajęcie.

      • 2 0

  • parkingi wielopoziomowe na abonament (2)

    postawić parkingi wielopoziomowe na abonament i tyle, niektórzy pracodawcy w ramach benefitów jak np multisport mogliby się dopłacać do takiego abonamentu. Jeden taki parking 4,5 piętrowy pomieści sporo aut.

    • 5 4

    • (1)

      Ale po co parkingi wielopoziomowe? Przeciez pod biurowcami sa prawie puste hale garażowe. Problemem, jest słowo "abonament". Ludzi "stać" na samochód, ale na parkowanie już nie, wiec zawsze lepiej zaparkować w błocie. Byle za darmo ;)

      • 8 2

      • Dzięki ludziom z biurowców dla których opłata abonamentowa jest ujma , muszę placic za parkowanie przed własna posesja bo wprowadzono strefę p.p.

        • 6 1

  • Uck (1)

    Tam to dopiero kosmos aby zaparkowac przed pracą za darmo.

    • 9 3

    • a niełaska zapłacić ?

      • 1 1

  • parkowanie to nie tylko problem Oliwy...to samo jest na Starym Mieście... (2)

    tu nie zawsze chodzi tylko o przyzwyczajenia, to nie chodzi o to że ktoś chce jechać tylko samochodem i koniec. Rano trzeba dowieźć dzieci do szkoły, potem dojechać do pracy. Wszystko to w zatłoczonych, ciągle psujących się tramwajach. Rozkłady jazdy to paranoja. I tak zawsze są opóźnienia. Ceny biletów do idą do góry co nijak się ma do jakości przewozu. Bilety okresowe dla 3 osób-2 ulgowe plus 1 normalny-ok 200zł do tego czas zmarnowany na przystankach.
    A niechęć ludzi do płatnego parkowania-no sorry abonament w strefie płatnego parkowania za 500zł pod chmurką i to bez gwarancji znalezienia wolnego miejsca-śmiechu warte....

    • 10 4

    • przestańcie narzekać (1)

      pracujecie, płaćcie, ja też płacę za parkowanie i mam spokój,
      też wożę dzieci jadąc do pracy.
      coś za coś, to nie komuna, że wszystko się należy.
      Ciągle wszyscy zrzędzą.

      • 3 4

      • ja mam parking w pracy

        ale kolego dojeżdża i tak kolejką i rowerem,
        choć miejsca jest dużo,
        część jeździ autobusem,
        nikt u nas nigdy się nie żalił na nic

        • 1 0

  • pip

    dlatego ja do mojego media experta jeżdże tylko komunikacją miejską. szkoda zdrowia na poranne nerwy w poszukiwaniu wolnego miejsca parkingowego

    • 5 1

  • Pracują, zarabiają, sa młodzi a ciągle zrzędzą (1)

    a, że dojazd zbyt długi ( z Kowal do OBC w godzinę spoko, żadne dwie),
    a, że nie ma gdzie parkować- uruchom rower (ja zaprowadzam dzieci o 6.30 do przedszkola, potem wracam po rower)
    tęsknią za wsparciem państwa, a tu już inna rzeczywistość niz ta, w której żyli wasi rodzice ( i moi).

    • 3 4

    • a ty nie pracujesz, nie zarabiasz, jesteś stara i też zrzędzisz? pozostaje współczuć...biedne te dzieci, od 6:30 sponiewierane

      • 0 0

  • (1)

    sr*m na te ich problemy,pytanie mam,dlaczego mamy najchujowsze drogi z pośród największych miast Polski?

    • 5 2

    • po co wyolbrzymiasz i przesadzasz

      drogi są bardzo dobre, nie wiem którędy ty jeździsz
      ale ja nigdy nie miałem żadnego problemu

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Pracodawcy w Trójmieście

Forum

Najczęściej czytane