• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Płaca minimalna nie powinna być wszędzie taka sama?

Wioletta Kakowska-Mehring
29 lipca 2023, godz. 12:25 
Opinie (357)

Dlaczego płaca minimalna ma być taka sama w całej Polsce, skoro płace "rynkowe" takie same nie są. Jeżeli specjalista w dużym mieście zarabia więcej niż w miasteczku powiatowym, to dlaczego minimalna ma być dla wszystkich jednakowa? Wypłacenie minimalnej w wysokości 4300 zł dla pracodawcy z Gdańska czy Warszawy nie jest tym samym, czym wypłata w Kościerzynie czy Ostródzie. Dlatego Związek Przedsiębiorców i Pracodawców zaapelował o regionalizację minimalnych wynagrodzeń.



Rada Ministrów proponuje, aby od 1 stycznia 2024 r. najniższa pensja wynosiła 4242 zł, a od 1 lipca - 4300 zł. W 2024 r. wzrosłaby także minimalna stawka godzinowa dla określonych umów cywilnoprawnych - od 1 stycznia wynosiłaby 27,70 zł, a od 1 lipca - 28,10 zł. To oznacza, że płaca minimalna wzrosłaby do lipca 2024 r. o 700 zł.



Regionalizacja minimalnych wynagrodzeń



Propozycję przedłożono Radzie Dialogu Społecznego, ale ta nie wypracowała wspólnego stanowiska w sprawie propozycji płacy minimalnej w 2024 r. Miała na to czas do 14 lipca. Rząd proponuje 4300 zł brutto, związki zawodowe od 4350 zł do 4540 zł, a pracodawcy 4254,40 zł i każda ze stron pozostaje przy swoim. Zgodnie z przepisami, jeżeli RDS w ustawowym terminie nie uzgodni wysokości minimalnego wynagrodzenia i stawki godzinowej, wówczas kwoty te ustala Rada Ministrów w drodze rozporządzenia do 15 września br.


Jednak sama wysokość minimalnej to niejedyny temat sporny. Przedsiębiorcy podnoszą też inną kwestię, czyli tzw. regionalizację minimalnego wynagrodzenia.

- Powstaje pytanie, czy blisko 20-proc. podwyżka minimalnego wynagrodzenia w skali roku nie wpłynie negatywnie na kondycję polskiej gospodarki? Od dzisiaj do lipca przyszłego roku wynagrodzenie minimalne wzroście bowiem aż o 700 zł. Pensja minimalna powinna być przecież wynikiem ważenia uzasadnionych potrzeb pracowników oraz możliwości pracodawców. Jak w praktyce wpłynie to na polskich przedsiębiorców? Dla wielu będzie to ciężar nie do udźwignięcia. Szczególnie dla tych, którzy funkcjonują w mniej zamożnych regionach kraju - zwracają uwagę członkowie Związku Przedsiębiorców i Pracodawców.
"Płacenie pod stołem" wciąż jest dosyć powszechne

Jak twierdzą, minimalna płaca dla przedsiębiorcy z Gdańska czy Warszawy nie jest tym samym, czym płaca w Lublinie czy Ostródzie. Dlatego ZPP zaapelowało o regionalizację minimalnych wynagrodzeń.

Płaca minimalna powinna być różna w zależności od regionu?



- Całkowicie inne realia gospodarcze są w Warszawie, a zupełnie inne w niewielkim mieście powiatowym. Dlatego należałoby rozważyć rozróżnienie wysokości minimalnego wynagrodzenia w zależności od regionu. W najbardziej zamożnych regionach państwa podwyżka minimalnego wynagrodzenia w przyszłym roku do 4300 zł dotknie najmniejszych przedsiębiorców działających na granicy zysku, doprowadzi do "spłaszczenia" krzywej wynagrodzeń i może stanowić czynnik zmniejszający motywację do podnoszenia kompetencji wśród pracowników, jednak mimo wszystko skutki gospodarcze w tym zakresie będą znacznie mniejsze niż dla firm działających w małych miastach województwa podlaskiego czy kujawsko-pomorskiego. Dla tych podmiotów tak skokowy wzrost kosztów działalności może być ciężarem nie do udźwignięcia. Również zupełnie inna jest sytuacja samych pracowników zarabiających najniższe wynagrodzenie w małej miejscowości, a inna w jednym z największych miast Polski, gdzie koszty życia są znacząco wyższe - twierdzą członkowie Związku Przedsiębiorców i Pracodawców.
Regionalizacja płac minmalnych może pośrednio wpłynąć także na lepszy rozwój gospodarczy słabszych ekonomicznie regionów kraju oraz zmniejszenie procesu migracji wewnętrznej spowodowanej brakiem perspektyw zatrudnienia w mniejszych miejscowościach.

Płaca minimalna w Polsce ok. 800 euro, w Luksemburgu prawie 2,5 tys. Płaca minimalna w Polsce ok. 800 euro, w Luksemburgu prawie 2,5 tys.

Wysokości wynagrodzenia całkowitego osób pracujących w miejscowościach różnej wielkości (brutto w zł). Wysokości wynagrodzenia całkowitego osób pracujących w miejscowościach różnej wielkości (brutto w zł).

Dlaczego płaca minimalna ma być taka sama w całej Polsce, skoro płace "rynkowe" takie same nie są. Jeżeli specjalista w dużym mieście zarabia więcej niż w miasteczku powiatowym, to dlaczego minimalna ma być dla wszystkich jednakowa? Skoro pracodawcę z małej miejscowości często nie stać na zapłacenie wyższej stawki specjaliście, to dlaczego ma być go stać na zapłacenie takiej samej minimalnej jak w dużym mieście.

Zarobki w polskich miastach. Gdańsk na trzecim miejscu w kraju Zarobki w polskich miastach. Gdańsk na trzecim miejscu w kraju

- Od lat apelujemy o regionalizację płacy minimalnej, zresztą nie tylko o to. Naszym zdaniem minimalna powinna być też podzielona na branże. Ktoś powie, że trudno będzie to obliczyć. Zapewniam, że mamy propozycje, jak to policzyć i uregulować, tak aby regiony o słabszej gospodarce nie były dyskryminowane. Ten temat powraca od lat. Jest o tym głośno, gdy rząd podwyższa minimalną, a potem cichnie do czasu kolejnej podwyżki. Rządzący nie widzą potrzeby uregulowania tej kwestii, nie chcą wysłuchać przedsiębiorców - mówi Zbigniew Canowiecki, prezydent Pracodawców Pomorza.

ZPP przypomina, że w związku z koniecznością wdrożenia Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2041 w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w Unii Europejskiej (zwanej dalej "Dyrektywą") oraz z uwagi na konieczność zapewnienia przewidywalności wynagrodzeń na polskim rynku konieczne wydaje się pilne podjęcie prac legislacyjnych zmierzających do zmiany przepisów dotyczących ustalania minimalnego wynagrodzenia.

- Dyrektywa wskazuje wprost propozycje dotyczące standardów określania minimalnego wynagrodzenia. Dwie ze wskazanych metod dotyczą 50 proc. przeciętnego wynagrodzenia oraz 60 proc. mediany wynagrodzeń. Są to cele, do których należy zmierzać i z pewnością stanowią podpowiedź ze strony UE, w jakim kierunku można podążyć, ustalając kryteria. W związku z powyższym zasadnym wydaje się wykorzystanie metod wprost wskazanych w Dyrektywie. Każdego roku można obliczać zarówno 50 proc. przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia w przyszłym roku, jak i 60 proc. mediany wynagrodzeń. Wyższa z tych kwot powinna obowiązywać w regionach zamożniejszych, a niższa w pozostałej części kraju. Jednocześnie, jeśli wyliczone w ten sposób kwoty wskazywałyby na konieczność obniżenia wynagrodzenia minimalnego w kolejnym roku, minimalne wynagrodzenie powinno pozostać bez zmian - proponują pracodawcy.

Z pewnością problemem w tym zakresie może okazać się pozyskiwanie danych z rynku przez GUS. Konieczne byłoby wprowadzenie nowych rozwiązań dotyczących gromadzenia i publikowania danych równocześnie z wdrożeniem zmian prawnych dotyczących ustalania wysokości minimalnego wynagrodzenia. Problemem może być np. mediana wynagrodzeń, która obecnie jest publikowana przez GUS raz na dwa lata.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (357)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Pracodawcy w Trójmieście

Forum

Najczęściej czytane