Wiadomości

Kursy, konferencje i szkolenia. Jak firmy wspierają rozwój pracowników?

"Z badań Hays Poland wynika, że najczęściej pracodawcy umożliwiają uczestnictwo w kursach i szkoleniach - wewnętrznych i zewnętrznych."
"Z badań Hays Poland wynika, że najczęściej pracodawcy umożliwiają uczestnictwo w kursach i szkoleniach - wewnętrznych i zewnętrznych." fot. 123rf

Czasy, w których proces edukacji kończył się na studiach już dawno minęły. Teraz, kiedy rynek pracy daje nam coraz większe możliwości, równocześnie rosną wymagania wobec pracowników. Dodatkowe kursy, szkolenia i zdobywanie nowych kompetencji pozwalają awansować i poszerzać swoje perspektywy zawodowe. Liczą się z tym trójmiejscy pracodawcy, którzy dbają o to, żeby ich pracownicy mieli szanse się rozwijać.



- Kwestia rozwoju pracowników jest obecnie niezwykle istotna - zarówno dla pracowników, jak i dla pracodawców. Dla zatrudnionych możliwość zdobywania nowej wiedzy i doświadczeń jest kluczowym argumentem dla związania się z firmą na dłużej, albo poszukiwania swojej ścieżki kariery poza jej strukturami. Z kolei dla pracodawców niezwykle ważna jest dostępność pracowników z odpowiednimi kompetencjami, bo tylko dzięki nim możliwa jest realizacja celów biznesowych i budowa przewagi konkurencyjnej - mówi Joanna Bruhn, Hays Poland oddział w Gdańsku.

Szkolenia, spotkania i konferencje



Najpopularniejszą formą wspierania pracowników w rozwijaniu swoich kompetencji jest umożliwianie im udziału w szkoleniach i konferencjach. Większość firm stara się organizować je samodzielnie.

Czy pracodawca wysyła cię na dodatkowe szkolenia?

tak, z chęcią poszerzam swoją wiedzę 17%
tak, ale nie są one dla mnie ciekawe 9%
mam taką możliwość, ale z niej nie korzystam 3%
nie, ale chciał(a)bym mieć taką możliwość 64%
nie, nie potrzebuję dodatkowych szkoleń 7%
zakończona Łącznie głosów: 302
- Firma Netz stawia na pracowników kompetentnych, kreatywnych i samodzielnych. Wieloletnie doświadczenie ukształtowało w nas poczucie, iż mamy wpływ na to, jak przebiega proces rozwoju kompetencji i wzrost kreatywności ludzi, którzy z nami pracują. Dlatego staramy się czynnie wspierać pracowników w rozwoju, poszerzaniu wiedzy i zdobywaniu nowych umiejętności zawodowych i nie tylko. Oferujemy naszym pracownikom szkolenia wewnątrz firmy, organizujemy konferencje, spotkania w ramach wymiany doświadczeń zawodowych, jak również wspieramy wszelkie inicjatywy doskonalenia się pracowników poza firmą. Na bieżąco monitorujemy wydarzenia z branży i proponujemy w nich udział - mówi Rafał Duchnowski, wiceprezes firmy Netz.
- Jako firma możemy pochwalić się niezwykle bogatym programem szkoleń i warsztatów wewnętrznych, dopasowanych do każdego poziomu stanowiska. Pracownicy mogą też liczyć na dofinansowanie nauki języka obcego oraz edukacji powiązanej z obszarem swojej specjalizacji. Firma umożliwia również uczestnictwo swoich pracowników w różnych konferencjach i wydarzeniach. Kluczowym elementem jest przy tym kultura organizacyjna, w której docenia się pracowników dążących do dalszego rozwoju zawodowego - mówi Joanna Bruhn, Hays Poland oddział w Gdańsku.
Dodatkowe szkolenia często planowane są w odpowiedzi na bieżące potrzeby pracowników.

- Posiadanie wysoko wykwalifikowanej kadry pracowniczej to dla naszej firmy gwarancja sukcesu. Nasi pracownicy biorą udział w różnego rodzaju kursach i szkoleniach a zdobytą wiedzę wykorzystują później w codziennej pracy i przekładają ją na konkretne działania. W STBU Brokerzy Ubezpieczeniowi szkolenia są planowane w perspektywie rocznej. Menadżerowie danego działu określają potrzeby podległych pracowników i wraz z działem HR przygotowują działania rozwijające kompetencje - mówi Anna Brożek, główny specjalista ds. HR, STBU Brokerzy Ubezpieczeniowi.

- Możliwość rozwoju to jeden z najważniejszych elementów satysfakcji pracowników. W naszej branży - chyba nawet ważniejszy niż wynagrodzenie. A z punktu widzenia firmy, potencjał kompetencyjny zespołu to najcenniejszy kapitał. Naszym pracownikom udostępniamy konferencje, warsztaty i szkolenia wewnętrzne i zewnętrzne, zarówno twarde, techniczne, jak i związane z umiejętnościami miękkimi. W każdym tygodniu w firmie odbywa się kilka szkoleń - mówi Joanna Żerańska-Leska, specjalista ds. PR i marketingu, Solwit.
Ciekawą propozycją dla znużonych swoim stanowiskiem pracowników jest umożliwienie im zmiany swojej ścieżki kariery.

- Kainos wspiera rozwój pracowników w dwojaki sposób. W ramach Kainos MAP (Master - Accomplish - Progress) oferujemy pracownikom wyjazdy na konferencje branżowe oraz szkolenia związane ściśle z ich specjalizacją - są to zarówno certyfikaty i szkolenia z zaawansowanych narzędzi IT np. Cloudera, Red Hat, AWS, Ansible, jak i szkolenia z metodologii pracy - Agile, Scrum, Prince2, czy umiejętności miękkich - coaching czy wystąpienia publiczne. W ramach MAP organizujemy także Akademie, np. WebOps Academy lub Big Data Academy - na które rekrutujemy nie tylko osoby z zewnątrz, ale także pracowników, którzy chcą zmienić swoją ścieżkę kariery i na przykład z inżyniera infrastruktury zostać specjalistą z zagadnień WebOps - mówi Małgorzata Świderek, events & media associate, Kainos.

Studia podyplomowe i urlop szkoleniowy



Chociaż większość pracodawców woli sama organizować szkolenia lub wysyłać specjalistów na konferencje, nie można zapominać, że jedną z form poszerzania kompetencji są też dodatkowe studia.

- Biorąc pod uwagę oczekiwania i możliwości obu stron, wsparcie pracowników w podnoszeniu kwalifikacji przyjmuje różną formę. Z badań Hays Poland wynika, że najczęściej pracodawcy umożliwiają uczestnictwo w kursach i szkoleniach - wewnętrznych i zewnętrznych. Równie często dokonują regularnej oceny wyników, połączonej z bieżącym odpowiadaniem na potrzeby pracowników. Coraz częściej pracownicy mogą korzystać także z mentoringu oraz fachowego doradztwa, a także uczestniczyć w interdyscyplinarnych projektach. Z roku na rok silniej wybrzmiewa także umożliwianie pracownikom realizacji ich własnych pomysłów - w tym eksperymentowanie. Możliwości rozwoju wpisywane są również w pakiety świadczeń dodatkowych, dostępnych dla pracowników. Dofinansowanie dodatkowej edukacji (np. studia podyplomowe) oferuje 37 proc. firm - mówi Joanna Bruhn, Hays Poland oddział w Gdańsku.
Pracownikom, którzy podnoszą swoje kwalifikacje zawodowe przysługują też dodatkowe udogodnienia, które mają pomóc im w zdobywaniu wiedzy.

Studiującym pracownikom przysługuje m.in. urlop szkoleniowy.
Studiującym pracownikom przysługuje m.in. urlop szkoleniowy. fot. 123rf
- Jeżeli pracownik podnosi kwalifikacje zawodowe, tzn. zdobywa lub uzupełnia wiedzę i umiejętności, z inicjatywy pracodawcy lub za jego zgodą, pracownikowi takiemu przysługują dodatkowe uprawnienia w postaci urlopu szkoleniowego i zwolnienia z całości lub części dnia pracy, na czas niezbędny, by punktualnie przybyć na obowiązkowe zajęcia oraz na czas ich trwania, z zachowaniem prawa do wynagrodzenia (art. 1031 k.p.). Urlop szkoleniowy wynosi 6 dni dla pracownika przystępującego do egzaminu (np. maturalnego, eksternistycznego) albo 21 dni dla pracownika na ostatnim roku studiów - na przygotowanie pracy dyplomowej oraz przygotowanie się i przystąpienie do egzaminu dyplomowego. Urlopu szkoleniowego udziela się w dni, które są dla pracownika dniami pracy, zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy (art. 1032 k.p.) - przypomina Kalina Jarosławska, radca prawny z Kancelarii Prawnej Jarosławska Mońko Radcowie Prawni Spółka Partnerska.

Kompetencje miękkie



Oprócz poszerzania wiedzy z zakresu swojej specjalizacji ważne jest też rozwijanie tzw. kompetencji miękkich.

- Stawiamy także na rozwój kompetencji społecznych - miękkich, nie tylko branżowych. Dobra komunikacja w zespole, umiejętność współpracy są równie ważne jak wiedza i doświadczenie - przyznaje Rafał Duchnowski, wiceprezes firmy Netz.
- Nasi specjaliści i menadżerowie mogą liczyć na szkolenia z umiejętności miękkich, zwłaszcza w temacie komunikacji, organizacji pracy, autoprezentacji, sposobu zarządzania i umiejętności negocjacyjnych. Korzystamy z bogatej oferty kursowej proponowanej przez podmioty zewnętrzne, dzięki czemu nasi pracownicy mogą liczyć na zdobycie nowych umiejętności bądź poszerzenie wiedzy prosto od najlepszych specjalistów w swojej dziedzinie. Bardzo ważne są dla nas także szkolenia wewnętrzne skierowane do grup pracowników o jednorodnych potrzebach, np. dla liderów projektów - mówi Anna Brożek, główny specjalista ds. HR, STBU Brokerzy Ubezpieczeniowi.

Prawo jazdy, język obcy lub... longboard



Niektóre firmy otwarte są też na mniej standardowe szkolenia, np. w Solw IT urządzają je sami pracownicy.

- Prowadzimy także program szkoleń wewnętrznych: zachęcamy naszych pracowników do dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z kolegami i koleżankami z pracy. Tego typu szkolenia cieszą się ogromną popularnością - odbywają się zawsze przy pełnych salach. Pracownicy, którzy zdecydują się poprowadzić szkolenia w firmie są za to nagradzani oraz dodatkowo wyróżniani specjalnie dla nich przygotowanymi bluzami, które noszą z nieukrywaną dumą - mówi Joanna Żerańska-Leska, specjalista ds. PR i marketingu.
Ciekawą opcją jest też dofinansowanie pracownikom kursów pozwalających im rozwijać zainteresowania niekoniecznie związane z pracą. Nie od dziś wiadomo, że posiadanie hobby pozwala skutecznie zredukować poziom odczuwanego stresu.

- Druga możliwość doszkolenia to Skills For Me - program, w ramach którego zapewniamy coroczny budżet szkoleniowy wysokości 1500 złotych na dowolne szkolenie, także o tematyce wykraczającej poza codzienne obowiązki pracowników. Mogą to być dowolne zajęcia - kursy językowe, kurs prawa jazdy, zajęcia jogi, jazdy na longboardzie czy nauki latania dronem - jedynym ograniczeniem jest tu wyobraźnia naszych pracowników - mówi Małgorzata Świderek, events & media associate, Kainos.
Szkolenia i kursy to szansa pracodawców, żeby zatrzymać w firmie dobrych pracowników. Według raportu Pracuj.pl brak możliwości rozwoju i awansu to jeden z głównych powodów, dla którego specjaliści szukają nowej pracy.

- Nie możemy jednak zapomnieć, że inicjatywa oraz wyznaczanie kierunków dalszego rozwoju nie są wyłącznie domeną pracodawcy. To w rękach zatrudnionych spoczywa przemyślenie planu na zawodową przyszłość, komunikowanie swoich ambicji i dążenie do własnego rozwoju - mówi Joanna Bruhn, Hays Poland oddział w Gdańsku.

Opinie (28) 2 zablokowane

  • Poślijmy pracownika na kolejne bezsensowne szkolenie (3)

    Sprowadźmy jakiś masaż do biura, zróbmy biwak integracyjny, jakieś ASG, karte intersport, kupmy im ekspres, playstation i.. jak to odchodzą?! Dlaczego?! tyle dla nich robimy! Niewdzięcznicy! Dzwońcie do Wani, niech przywiezie busem tych ze wschodu!

    • 36 0

    • Jak nie pojadą na imprezę to się ich zwolni. (1)

      Bo przecież szczytem marzeń każdego pracownika jest napić się do upadłego darmowej wódy prezesa.

      • 8 0

      • O dziwo dla wielu tak.

        Mało kto pogardzi nią na takim spotkaniu

        • 0 0

    • events & media associate,

      No no no, ktoś ładnie odleciał. Postujcie najlepsze xD

      • 14 0

  • Nadgodzin moc (1)

    Podobno żeby stać się fachowcem w danej dziedzinie trzeba przepracować kilka tysięcy godzin...to jest podstawowa filozofia pracodawców. No i żeby to kosztowało tyle co by na michę ryżu starczyło. Księgowość zachachmęci koszty i wyjdziem na swoje.

    • 18 0

    • Te kilka tysięcy to podobno 10 tys.

      • 0 0

  • Czy szanowne Trójmiasto.pl napisze coś kiedyś o innych branżach? (1)

    Pytam bo według Was wszyscy w Trójmieście pracujemy za biurkiem przy kompie.

    • 5 0

    • Bo normalnie pracujący ludzie

      nie mają czasu na czytanie tego szajsu :)

      • 4 1

  • Chciałabym pracować w takim miejscu. Niestety, 99,99% firm to nie taka piękna bajka...

    • 1 0

  • (1)

    mnie szpital, w którym pracowałem wspierał w ten sposób, że musiałem dokonywać milion zamian, żeby gdziekolwiek pojechać po edukację, oczywiście wszystko za własne pieniądze, o jakimkolwiek dofinansowaniu można było zapomnieć, a jakiekolwiek szkolenie polegało na stwierdzeniu- masz pieczątkę, to zapier...

    • 21 0

    • Szkolenia w szkole

      W szkole najlepiej abys szkolił sie za własne pieniadze
      Nikt nikogo nigdzie nie wysyła.zastepstw tez nie ma

      • 2 0

  • Autentyk (2)

    Szeff: "Możesz iść na dowolne szkolenie, co tam chcesz, budżet mamy nieograniczony bo się uzbierało, nic tylko korzystać! Tylko jeden warunek, robota ma być zrobiona"
    Ja:" Ale szefie, od roku mamy braki kadrowe, jutro odchodzi następna osoba, pracujemy we 4 a powinno nas być ośmiu, urlopu nie ma nawet kiedy wykorzystać, pracujemy po 10-12 godzin! Kiedy my mamy iść na jakiejkolwiek szkolenie jak nie ma komu robić, najpierw trzeba kogoś zatrudnić i wdrożyć, i to szybko bo się nie wyrabiamy "
    Szeff:"No tak, to może powinniśmy zacząć od podstaw. Szkolenie z organizacji czasu pracy, żebyście zaczęli się znowu wyrabiać"

    • 61 0

    • Podobna sytuacja

      Dodatkowo w firmie w której pracuję zatrudniono panią odpowiedzialną za restrukturyzację przedsiębiorstwa i zwiększenie efektywności pracy. Pani była zdziwiona, że pracując kilkanaście lat nie miałem ani jednego szkolenia. Do dzisiaj nic się nie zmieniło, jest większy bałagan, brak pracowników o kompetencjach nie wspomnę bo przecież wszystko samo się robi.

      • 2 0

    • klasyka :D

      ....

      • 6 0

  • Solw IT pytanie (2)

    Czy w Solw IT jedyne szkolenia to te prowadzone przez pracowników (dostają za to dodatkowe wynagrodzenie?) albo te za 1500 zł? Kto pracuje w IT ten wie, że 1500 to często kosztuje dzień tygodniowego szkolenia...

    • 14 1

    • szkolenia wewnętrzne u nich są dobre tylko dla juniorów. Jak jesteś odobinę wyżej to 8h pracy dla klienta jako podwykonawca i zero czasu dla siebie.

      • 1 0

    • W Solwicie

      Szkolenia wewnętrzne to tylko jedna z form kształcenia dostępna w firmie. Tak, trenerzy są za nie nagradzani.
      Oprócz tego odbywają się także szkolenia zewnętrzne, realizowane przez firmy szkoleniowe lub partnerów technologicznych. (tj. Google, Microsoft, Amazon itp).
      Informacja o szkoleniach za 1500 zł nie dotyczy Solwitu.

      • 0 0

  • szolenia

    Ciekawe,które firmy tak ludzi szkolą? Nie znam takich! Wszędzie jest drenaż i wyzysk!

    • 8 0

  • Specjalista do spraw HR.

    Nikomu nie potrzebne stanowisko.

    • 14 1

  • bzdura

    Co za wierutna bzdura. Od swojego pracodawcy nigdy nie dostałam nawet podstawowego szkolenia produktowego, wszystkiego musiałam nauczyć się sama. Powinnam poznać specyfikę produktową w zakładach produkcyjnych, ale nie bo szef musi oszczędzać. Sam bywał tam już kilka razy, ale żeby zainwestować w pracownika to nie ma pieniędzy. I najlepsze, że pomimo kilku rozmów w tym temacie wymaga cudów w zakresie sprzedaży...

    • 9 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.