- 1 Czy jesteśmy gotowi na jawność płac? (176 opinii)
- 2 Każdy będzie na etacie? A zaczęło się od kurierów (125 opinii)
- 3 Sprawdź, czy zarabiasz przeciętną krajową (185 opinii)
- 4 Ubezpieczeni w ZUS. Są nawet Kolumbijczycy (157 opinii)
- 5 Kelner: zawód, którego (już) nie ma? (109 opinii)
Czy w upały możemy odmówić wykonywania pracy?
Jaka temperatura powinna panować w miejscu pracy? Okazuje się, że przepisy Kodeksu pracy określają minimalną temperaturę w zakładzie pracy, ale nie maksymalną. "Przez Polskę obecnie przetacza się fala upałów, które dają się we znaki pracownikom" - zauważyli posłowie Lewicy oraz związkowy i zaapelowali o wyraźne wskazanie w Kodeksie wysokich temperatur, które uniemożliwiają wykonywanie pracy.
- W prawie pracy uznaje się wysokie temperatury za czynnik niekorzystny dla zdrowia pracowników, ale przepisy w tej kwestii nie są klarowne. Brakuje na przykład jasnego określenia warunków odpoczynku pracowników w trakcie upału oraz wskazania, kiedy dokładnie należy skrócić dzień pracy - czytamy w komunikacie.
Jak zauważają autorzy interpelacji, w rozporządzeniach istnieją wymogi zapewnienia minimalnej temperatury w wypadku mrozów, jednak brakuje analogicznych przepisów dotyczących maksymalnych temperatur przy upałach.
A co dziś regulują przepisy? W biurze temperatura nie może spaść poniżej 18 stopni Celsjusza. Ciężką pracę fizyczną można wykonywać przy minimum 14 stopniach. W zakładowych szatniach, toaletach czy pomieszczeniach gospodarczych obowiązuje z kolei limit 24 stopni. Przewidziane restrykcje nie dotyczą jednak czynności służbowych wykonywanych na zewnątrz ani tych, które z przyczyn technologicznych muszą się odbywać w warunkach chłodniczych. W tym przypadku obowiązkiem pracodawcy jest zapewnienie pracownikom pomieszczenia, które będzie pełnić dla nich funkcję schronienia przed opadami atmosferycznymi i miejsca, gdzie będą mogli się ogrzać. W pomieszczeniu takim powinno być co najmniej 16 stopni Celsjusza.
Z pomocą przychodzą przepisy BHP
W Kodeksie pracy nie ma za to zapisów regulujących najwyższą dopuszczalną temperaturę. Są jednak przepisy BHP. Zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy, czyli właśnie przepisami BHP, nie powinna ona przekraczać 30 stopni Celsjusza przy pracy biurowej. W przypadku pracy fizycznej w hali jest to 28 stopni i 26 stopni w warunkach szczególnych. Gdy pracujemy za zewnątrz, a z nieba leje się żar, pracodawca musi nam zapewnić częstsze przerwy z dostępem do miejsca zacienionego.
Pracodawca ma też obowiązek zapewnić swoim pracownikom wodę pitną bez ograniczeń. Jednak jeżeli temperatura przekroczy 25 stopni Celsjusza na zewnątrz lub 28 w budynku, pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikom nie tylko wodę, ale także napoje zawierające odpowiednią dawkę soli mineralnych i witamin. Miejsca do czerpania wody pitnej przez pracowników muszą znajdować się w promieniu 75 m od stanowisk pracy (zgodnie z paragrafem 112 rozporządzenia Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy).
Aż 150 nowych miejsc pracy dla inżynierów
Wracając jednak do pomieszczeń, a przede wszystkim do biur. Dziś bardzo często pracuje się w tzw. open space, czyli otwartej przestrzeni. Wówczas, zwłaszcza gdy zespół jest liczny, nie tak łatwo dostosować temperaturę. Jednym jest za zimno, drugim za ciepło. Postarajmy się wówczas znaleźć złoty środek, a mogą nim być temperatury zalecane przez ekspertów z Instytutu Medycyny Pracy.
Odpowiedni cyrkulacja powietrza, klimatyzacja czyszczona
To nie koniec. Pracodawca powinien także zadbać o odpowiednią cyrkulację powietrza w pomieszczeniach. O to, żeby regularnie czyścić i odgrzybiać klimatyzację, a także zainstalować w oknach rolety, które chronią przed nagrzewaniem i odbijaniem się promieni słonecznych w monitorach komputerów. Klimatyzacja i wentylacja w zakładach pracy nie powinna powodować przeciągów ani prowadzić do wyziębienia pomieszczeń. Niestety największym problemem jest jej czyszczenie i odgrzybianie, w praktyce nie wszystkie firmy tego pilnują.
Pracodawca, który zatrudnia osoby pracujące na otwartej przestrzeni, podczas upałów musi zapewnić im zacienione i zadaszone miejsce do odpoczynku. Jeśli to możliwe, warto umożliwić im pracę w godzinach, gdy temperatura jest niższa.
Czy możemy odmówić pracy?
Okazuje się, że w szczególnych przypadkach pracownik ma prawo odmówić wykonywania obowiązków służbowych. Dotyczy to pracowników młodocianych i kobiet w ciąży, ale nie tylko. Odmówić pracy może też osoba poważnie i przewlekle chora, dla której praca w upale może być zagrożeniem dla życia i zdrowia. Tu można się powołać na art. 210 § 1 Kodeksu pracy.
Poza tym każdy pracownik ma prawo do powstrzymania się od wykonywania pracy, gdy warunki nie odpowiadają przepisom bezpieczeństwa i higieny pracy. Jeżeli sprawa jest sporna, ostatecznie rozstrzyga ją sąd pracy. W każdym z tych przypadków wystarczy zawiadomić pracodawcę, że będziemy nieobecni, lub poinformować, że z powodu złych warunków i zagrożenia opuszczamy stanowisko pracy. Za czas nieobecności pracodawca nie może obniżyć nam wynagrodzenia.
Stefan ma 5 lat i pracuje "na etacie"
Co zrobić, aby poprawić efektywność, gdy żar leje się z nieba?
- Trzeba być bardziej elastycznym. Czasem warto zmienić godziny pracy (nawet na wieczorne) czy pozwolić wyjść wcześniej (żeby uniknąć upałów w godzinach szczytu), aby poprawić atmosferę w pracy.
- Trzeba zadbać o odpowiednią temperaturę w miejscu pracy. Co ważne, istnieje zauważalny wzrost zachorowań pracowników w miesiącach letnich, co może mieć związek z gwałtownymi zmianami temperatur i chorobami wynikającymi z nadmiernej ciepłoty.
- Warto pomyśleć o rozluźnieniu zasad dotyczących ubioru. Praca w upale w stroju formalnym potrafi być sporą niedogodnością.
- Należy zapewnić pracownikom wodę lub napoje chłodzące. Objawy odwodnienia, czyli zawroty i bóle głowy, mogą powodować wzrost zachorowań.
- Warto pomyśleć o programach motywacyjnych. Istnieje mnóstwo sposobów angażowania pracowników (spotkania na łonie natury, wspólne ćwiczenia), a przy okazji zacieśniania wzajemnych relacji.
- Szczególnie latem warto zachęcać do krótkich przerw, które pomogą "naładować baterie".
Opinie wybrane
-
2023-07-15 18:18
30 stopni przy pracy biurowej? (2)
"Zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy, czyli właśnie przepisami BHP, nie powinna ona przekraczać 30 stopni Celsjusza przy pracy biurowej. W przypadku pracy fizycznej w hali jest to 28 stopni i 26 stopni w warunkach szczególnych."
Poproszę o podstawę prawą takiego stwierdzenia. Tylko może być problem - bo takiej nie ma. Czym innym są zasady a czym innym przepisy BHP.- 26 3
-
2023-07-16 10:36
W wielu firmach regulują to wewnętrze regulaminy.
- 1 0
-
2023-07-15 19:59
Dokładnie jak piszesz
- 6 0
-
2023-07-16 11:21
(6)
30 stopni i już marudzicie? Rozumiem, że przy 35 robi się duszno ale 30 i mielibyście nie pracować? Kolejna kwestia to klimatyzacja już jest powszechna.
- 10 40
-
2023-07-17 12:17
klimatyzacja jest powszechna ale pracodawcy szczególnie w gastronomii to sknery i nie będą wydawać na to pieniędzy - np kawiarnie na świętojańskiej w gdyni
- 2 0
-
2023-07-17 09:59
Znajoma z Australii się strasznie śmieje z ludzi którzy przy ponad 35 wychodzą z domu w ogóle. u nich do pracy, z pracy i sjesta. a na świecie ludzie nie wiedza jak się zachować podczas upałów i uprawiają sport, jogging przemęczają się jeżdżą do sklepów dźwigają zakupy... i po co to komu?
- 3 0
-
2023-07-16 11:30
Powtarzasz się z tym 35... (3)
Zobaczymy czy będziesz taki kozak np. w wieku 75 lat.
- 13 2
-
2023-07-16 19:58
(2)
No ale w wieku 75 lat to już nie pracujesz przecież.
- 6 2
-
2023-07-16 23:11
Poczekaj... zobaczymy, przy jakiej temperaturze zrobi Ci się duszno w tym wieku...
Bo wszechwiedzący kolega twierdzi, że dopiero przy 35.
- 2 1
-
2023-07-16 20:56
To był przykład, chodzi o to że im starszy, tym szybciej możesz się męczyć, bardziej odczuwać niż młodzi
- 5 2
-
2023-07-16 09:51
Zimno źle, gorąco źle (1)
Każda okazja dobra, żeby trochę poleniuchować na czyjś koszt.
- 7 27
-
2023-07-16 15:45
Jak na czyjś koszt, możesz to wytłumaczyć?
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.