• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Cały dzień na szynach. Tak pracują motorniczowie

Arnold Szymczewski
25 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 

Wstają wtedy, kiedy niektórzy z nas kładą się spać. Najważniejsza cecha, jaką muszą mieć, to umiejętność zachowania skupienia przez cały dzień. Wszyscy łącznie dziennie przejeżdżają kilkadziesiąt tysięcy kilometrów wożąc mieszkańców Trójmiasta. To motorniczowie i ich praca.



Czy mógłbyś pracować jako motorniczy?

Niedawno odwiedziliśmy z kamerą Aeroklub Gdański, by pokazać wam, jak wygląda proces szkolenia przyszłych pilotów. Teraz przyszedł czas na przedstawienie zawodu mniej wyjątkowego, ale znacznie bliższego codziennemu życiu mieszkańców Trójmiasta.

Zawód motorniczego nie jest specjalnie medialny. Polski show biznes poświecił mu uwagę chyba tylko w popularnym serialu "Miodowe Lata", w którym Cezary Żak wcielał się w rolę Karola, warszawskiego motorniczego tramwaju nr 18. Niewykluczone, że wielu z nas to właśnie on przychodzi na myśl, gdy mamy wyobrazić sobie postać kierującą ważącą kilkadziesiąt ton maszynę.

Dziś postaramy się choć trochę przybliżyć ten zawód i podpowiedzieć, co zrobić, by zostać motorniczym.

Na początek kubeł zimnej wody: jeśli lubicie spać, to ta praca nie jest dla was. Zawód motorniczego wiąże się z wczesnym wstawaniem tj. ok. godz. 3, gdyż o godz. 4 zaczyna się pierwsza poranna zmiana, która trwa do godz. 12 lub 14. Kolejna zmiana rozpoczyna się o godz. 14 i kończy ok. godz. 24. Motorniczowie pracują różnie, ale nigdy więcej niż 10 godzin. Nie pozwalają na to przepisy.

Dobry pracownik na tym stanowisku cechuje się komunikatywnością, odpowiedzialnością, sumiennością, wyrozumiałością i przede wszystkim odpornością na stres, bo okazji do niego jest w jego pracy wiele.

Różnica w prowadzeniu tramwaju i samochodu jest ogromna. Po pierwsze tramwaj nie waży tony czy dwóch, tylko ok. 50. Wyhamować takim monstrum jesienią, gdy na torach leżą liście, to nie lada wyzwanie, bo pojazd sunie niczym sanki po lodzie. Niestety, kierowcy aut nie chcą o tym pamiętać i niefrasobliwie wjeżdżają na torowisko bez wcześniejszego rozejrzenia się, co powoduje wypadki i kolizje z udziałem tramwajów.

Wyrozumiałość jest potrzebna motorniczemu głównie w kontakcie z pasażerami, którzy bywają wulgarni, bo tramwaj nie przyjechał na czas, bo tramwaj się zepsuł, bo ktoś miał zły dzień w pracy. Tymczasem motorniczemu nie wolno wchodzić w potyczkę słowną z pasażerem.

- Według mnie najważniejsze w pracy motorniczego jest skupienie, które osoba na tym stanowisku musi utrzymywać przez cały dzień pracy. Kierowca wozi wielu ludzi w tramwaju, musi dojechać na czas, sprzedać bilet i nie spowodować wypadku, skupienie jest na pierwszym miejscu - mówi Jarosław Kawiak, kierownik zajezdni tramwajowej w Nowym Porcie.
Odpowiedzialność u motorniczego może mieć różne oblicza, a jednym z nich jest to, że życie rozrywkowe i towarzyskie musi być podporządkowane w pracy. Mówić wprost: dyspozytor nie wyda dokumentów pojazdu, jeśli poranny wynik w alkomacie będzie pozytywny.

Do codziennych obowiązków motorniczego należy m.in.:

  • wyprowadzenie pojazdu z zajezdni (dotyczy porannej zmiany)
  • przygotowanie tramwaju do jazdy tj. sprawdzenie drzwi, oświetlenia czy sygnałów dźwiękowych.
  • przegląd czystości tramwaju w przypadku zakończenia kursu w zajezdni.


Wymagań sporo, ale są i plusy tej pracy: m.in. stabilne zatrudnienie, względnie nowoczesny tabor. Zarobki? Ich ocena to kwestia indywidualna: małe dla jednych, mogą być satysfakcjonujące dla innych. Według portalu wynagrodzenia.pl mediana zarobków motorniczych w Polsce to 3910 zł brutto.

Jak zostać motorniczym?

Kandydat ubiegający się o stanowisko motorniczego gdańskich tramwajów powinien mieć przede wszystkim ukończone 18 lat. Jeśli ten wymóg zostanie spełniony, należy wysłać swoje CV z listem motywacyjnym na adres gait@gait.pl. Po rozmowie kwalifikacyjnej przeprowadzane są badania psychotechniczne i lekarskie.

Po stwierdzeniu przez lekarza zdolności do wykonywania zawodu motorniczego kandydaci pobierają numer PKK (profil kandydata na kierowcę) w wydziale komunikacji i rozpoczynają kurs, który kosztuje 4619 zł (pieniądze wykłada firma, ale trzeba je zwrócić, np. w 30 ratach).

Kurs motorniczego obejmuje szkolenie teoretyczne (30 godzin) oraz praktyczne (również 30 godzin). Po zdaniu egzaminów wewnętrznych i państwowych GAiT gwarantuje zatrudnienie u siebie. Początkujący motorniczowie wyruszają w pierwsze trasy z tzw. patronem, czyli osobą z dużym doświadczeniem zawodowym, która służy radą i pomocą.

Gdańskie Autobusy i Tramwaje są największą firmą komunikacyjna na Pomorzu, która zatrudnia blisko 800 kierowców i motorniczych. Każdego dnia firma przewozi 460 tys. pasażerów pokonując przy tym 76 tys. km.

Czytaj także: Mechanicy i dyspozytorzy za kierownicami miejskich autobusów

Miejsca

Opinie (210) ponad 20 zablokowanych

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Z kamerą w GAiT czyli jak wygląda praca motorniczego

    Praca jak każda inna

    Praca jak każda inna, tylko dlaczego tak wielu narzeka. Wielu pracuje ciężej i za niższą stawkę, kontakt z wrednym klientem miałem na reklamacji, pracowałem po 10 godzin i więcej, nosiłem ciężkie elementy reklamowanych produktów, często byłem wyzywany a i zdarzało się że klient wyciągał łapy.
    Więc praca motorniczego nie jest jakoś niesamowicie trudna, odpowiedzialności jest duża ale do wszystkiego można się przyzwyczaić.
    Stawka 4500 brutto nie jest najgorsza.

    • 0 1

  • Proszę już tak są do ściany docisnieci (2)

    Że mydłą oczy patrycja niech powie czemu cały czas gada przez tel w czasie jazdy a kazik oj kazik i ty dałeś się wciągnąć do tej propagandy gait trzeba było powiedzieć prawdę jak tam jest bo ludzie dadzą się nabrać a potem będzie płacz trzeba nagrać ukrytą kamerą cały dzień pracy od wejścia na dyspozytornie aż do wyjścia żeby ludzie prawdę obejrzeli

    • 42 4

    • Kazik to

      Kazik to taki przydu*as kierownictwa,wszystko powie co mu każą.To taki zgniłek i wsza.

      • 0 0

    • I to jest mega trafna wypowiedź :-) zapewne pracownik GAiT :-)

      • 1 0

  • (17)

    Raczej kilkadziesiat tysiecy km w dzien nie przejezdzaja.

    • 46 42

    • (10)

      za taką odpowiedzialność.
      ludzie, drogi sprzęt, bilety itp.
      3900 brutto.???!!!!
      żałosne.
      podziwiam motorniczych i kierowców w tym całym gait.
      zastrajkujcie żebyście mogli godnie żyć

      • 61 7

      • 3900 to glodowka? (5)

        Ja po 9 latach mam 3,5 brutto kredyt dwojka dzuecie i daje rade, a nie sadze zebym praciwql gorzej niz motorniczy.
        Nie przesadzajmy z tymi glodowkami...
        Nak byly artykuly nt motorniczych bylem przekonany ze maja 2,5 brutto, i nawet ich popieralem....
        Teraz zmieniam zdanie, bo jak na spolke miejska to b. Wysokue zarobki

        • 7 18

        • Wcale się nie dziwię

          Przeczytaj jeszcze raz dokładnie swoją opinię;popraw błędy i zobaczysz dlaczego motorniczowie zarabiają więcej od ciebie

          • 0 0

        • 3900 brutto (1)

          to 2780 na reke
          to duzo?

          • 4 2

          • No jak "bogatych" opodatkowywali to się wszyscy cieszyli. A jak motorniczym na samotne matki i biedne sierotki zabierają to źle? Więcej socjali to lepiej będziecie zarabiać

            Dodam, że jeszcze jest brutto brutto - czyli koszt pracodawcy.

            • 0 0

        • A i jeszcze pal licho wstawanie i brak możliwości spędzenia świat czy sylwestra z rodziną , wychodzenia zima gdy śnieg mróz deszcz do zwrotnic...
          Najlepsze to to , że musisz wpoic sobie , że pracujesz w psychiatryku i wozisz pacjentów. Współczuję kierowca jak słyszę co ludzie odpierdalaja. Dobrze, że studiuje dobry kierunek i nie będę mieć tego problemu bo mam przyjaciela co tam pracuje i współczuję mu jak opowiada. A tobie życzę żebyś popracowal i za te zarobki spłacil swój kredyt. Nie zapomnij , że to zarobki jak pracujesz po 10godz dziennie i chodząc z wolnego w dniu którym powinieneś odpocząć i zregenerować siły. I to jest brutto więc pomniejsz to o jakieś 1200zl

          • 6 2

        • Chłopie czy Ty odrozniasz brutto od netto?! Poza tym zatrudnij się jak tak dobre są zarobki.

          • 8 3

      • Na cale szczescie juz niedlugo bedzie to zautomatyzowane i czlowiek nie bedzie sie przemeczal.

        • 1 3

      • Opinia psyhiatry (1)

        Żeby zostać motorniczym/ kierowcą wystarczy zrobić prawko i w sumie już się umie to robić.
        A są takie zawody, których trzeba się uczyć całe życie i ważne jest wieloletnie doświadczenie zawodowe. Ile tacy mają zarabiać ? To są takie zawody, które po ukończeniu szkoły dają tylko podstawy podstaw, a całe doświadczenie zdobywa się potem latami.

        • 7 31

        • Za taką odpowiedzialność finansową to dużo zarabiają? Za wstawanie o 2 czy 3ciej?! Za brak świat z rodziną czy sylwestra że znajomymi? To opowiadasz że dużo?! To zatrudnij się i jeszcze pamiętaj zapłać 4600za kurs lub 6tys za kurs kierowcy!!!! Powodzenia bramy szeroko otwarte:)

          • 18 2

      • Co chcesz, to prawie 300 więcej niż..

        ... idzie wyciągnąć w Biedronie (oczywiście wliczając wszystkie dodatki, które korpo daje) xD
        Chyba na każdej budowie jako pomocnik dostaniesz na dzień dobry 3k na rękę.
        Jakbym miał być kierowcą tobym zrobił uprawnienia na lorę i od razu dostał pracę za dwa razy tyle.
        Dziwię się, że ktoś się w ogóle garnie do tej pracy. Może pasjonaci i lubią to co robią?

        • 7 2

    • Rocznie to by się zgadzało .

      • 0 0

    • ikonka mryga;)

      • 0 0

    • to sobie policz

      np.pełny kurs lini 4 to około 31km niech na mieście jeździ ich np 10, a każda zrobi po 5 kursów to masz 1550km, kurs lini 8 to chyba podobnie, a są jeszcze 2;3.6.10 11 12 dowiedz się dokladnie

      • 0 1

    • (1)

      niech wam złodzieje z Gautama dadzą 3900 netto

      • 9 2

      • gait

        • 6 0

    • "Każdego dnia firma przewozi 460 tys. pasażerów pokonując przy tym 76 tys. km."

      Wszyscy lącznie - owszem ;)

      • 36 3

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Z kamerą w GAiT czyli jak wygląda praca motorniczego

    Zrobić zakaz pracy w niedziele dla kierowców i motorniczych!

    • 0 0

  • (5)

    3900? Przecież niedawno narzekali, że zarabiają 1700.

    • 9 17

    • 3900 to brutto i razem z dodatkami takimi jak premia czy dodatek stażowy więc goła pensja na rękę wychodzi 1700. Teraz rozumiesz czy nadal słabo ze zrozumieniem. Policz sobie ile jest godzin w miesiącu i pomnóż sobie
      14,40 za godzinę tez brutto

      • 1 0

    • (3)

      Umiesz czytać ze zrozumieniem? Chyba nie. Dlatego zaliczasz sie do tej grupy osób która nie potrafi zrozumieć zdania „sprzedaż za Odliczona kwotę”

      • 23 1

      • (2)

        zamknij morde pisowski trollu

        • 2 26

        • (1)

          Chyba moderacja pisze te komentarze, bo odpowiedzi usunęła a ten jad zostawiła. Wcale mnie to nie dziwi. Brukowiec na posługach pana budynia.

          • 16 0

          • Wina Tuska

            • 3 2

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Z kamerą w GAiT czyli jak wygląda praca motorniczego

    Kazik ty tego nie robisz

    Podczas rozmowy z potencjalnym kłamcą (albo po prostu kimś, kogo słowa chcecie zweryfikować) zwróćcie uwagę na jego oczy. Jeśli po usłyszeniu zadanego przez was pytania oczy rozmówcy kierują się do góry i w lewo, to oznacza, że sięga on do pamięci i najprawdopodobniej mówi prawdę. Jeśli kierują się w do góry i w prawo, to wymyśla coś na poczekaniu.

    • 0 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Z kamerą w GAiT czyli jak wygląda praca motorniczego

    (1)

    Ja zawsze od dziecka chciałem być motorniczym tramwaju

    • 0 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Z kamerą w GAiT czyli jak wygląda praca motorniczego

      A ja operatorem albo spychacza albo koparki.

      Ale to tylko gdzies do 10 roku zycia.

      • 0 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Z kamerą w GAiT czyli jak wygląda praca motorniczego

    Mam nadzieje ze Pani Patrycja wylaczyla swojego smartphona i

    nie bedzie SMSowac w czasie jazdy jak to juz gdzies wczesniej sie zdarzalo.

    • 3 0

  • Motorniczowie?? (3)

    • 33 17

    • Pan Motorniczy i Pani Motorniczyni

      W liczbie mnogiej jak?

      • 0 0

    • (1)

      zgadza się Henryko, nowe słowo dla ciebie, warto zapamiętać

      • 38 5

      • Jesteś panie

        tylko motorniczem.

        • 2 4

  • 60 godzin i wyszkolony,,,,, na podobny zawod maszynisty kolejowego trzeba sie szkolic okolo 2 lat (1)

    Nie trzeba zwracać kosztów szkolenia ,

    • 16 0

    • Zwrot kosztow

      Może kosztow nie trzeba zwracać , ale jak się wpakujesz w ten syf to nie uciekniesz przez min 3 lata bo tyle lojalka trwa

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Pracodawcy w Trójmieście

Forum

Najczęściej czytane