• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

8 zawodów, w których liczy się kontakt z innymi. Wybierz swój

Klaudyna Mortka - Zespół doradców ArchitekciKariery.pl
23 lipca 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 

Marzena i Piotr właśnie skończyli studia. Ona - socjologię. On - psychologię. Ona - otwarta, komunikatywna, przebojowa. On - nieśmiały, spokojny introwertyk. Typ obserwatora. Starali się dostać pracę na stanowisku rekrutera w dziale HR dużej korporacji.  Stworzyli bazę firm, wysłali CV, przeszli przez kilka rozmów rekrutacyjnych. Jak zakończyła się ta historia?



Jeśli szukasz najlepszego dla siebie zawodu, poznaj dobrze siebie. Dobierz typ pracy do swoich możliwości i kompetencji. Jeśli szukasz najlepszego dla siebie zawodu, poznaj dobrze siebie. Dobierz typ pracy do swoich możliwości i kompetencji.
Marzena nadal chodzi na rozmowy rekrutacyjne, tyle że siedzi po drugiej stronie i teraz to ona zadaje pytania kandydatom. Piotr pisze artykuły merytoryczne i poradnikowe do branżowego pisma. Dlaczego? Bo choć po wielu rozmowach nie został rekruterem, dowiedział się o sobie bardzo ważnej rzeczy - jego temperament, cechy charakteru i oczekiwania zawodowe nie odpowiadają pracy wymagającej stałego kontaktu z innymi. Teraz swoją wiedzę wykorzystuje w pracy, którą naprawdę lubi i  która odpowiada jego kompetencjom, także tym "miękkim".

Jeśli zatem szukasz najlepszego dla siebie zawodu, poznaj dobrze siebie. Dobierz typ pracy do swoich możliwości i kompetencji. Zobacz, w jakich zawodach szczególnie liczą się umiejętności interpersonalne i wybierz taki, który najpełniej pozwoli Ci się rozwinąć, w którym będziesz skuteczny oraz który przyniesie Ci najwięcej radości i satysfakcji.

Oto przykłady zawodów, w których ekstrawertycy mogą rozwinąć skrzydła.

1. Pracownik obsługi klienta.
Nie jest niczym nowym, że firmy nastawione są na zysk, a ten generują ich usługobiorcy. Dlatego przedsiębiorstwa usługowe coraz bardziej dbają o rzetelną, kompleksową i szybką obsługę swoich klientów. Jeśli rozważasz pracę w dziale obsługi klienta, zastanów się jakie kompetencje miękkie będą niezbędne na takim stanowisku. Odpowiedz sobie na pytanie, czy potrafisz jasno formułować myśli? Jest to niezwykle ważna umiejętność, która decyduje o tym, czy klient poprawnie zrozumie przekazane przez Ciebie informacje. Zastanów się także czy jesteś asertywny oraz jaka jest Twoja kultura słowa? Obsługa klienta nierzadko wymaga od Ciebie cierpliwości i opanowania, ale także otwartości i łatwości prowadzenia dialogu. 

2. Rzecznik prasowy.
Jesteś opanowany i odważny? Jeśli tak, rzecznik prasowy może być zawodem dla Ciebie. W tej profesji liczy się zarówno szybkość reakcji i umiejętność przekazywania informacji w sposób zgodny z celami biznesowymi firmy, a jednocześnie rzetelność. Musisz pamiętać, że jesteś wizytówką firmy. Twoim zadaniem jest informować i reprezentować pracodawcę, ale często także odpowiadać na trudne pytania.

- Najważniejszą cechą, jaką powinien posiadać rzecznik prasowy jest tzw. otwartość komunikacyjna. Rzecznik powinien lubić informować innych, upubliczniać wiedzę, którą dysponuje firma. Sztuką w tym zawodzie jest znalezienie atrakcyjnej formy tego przekazu - mówi Agnieszka Gajowniczek, rzecznik prasowy GIWK sp. z.o.o..

W tym zawodzie liczy się także asertywność, doskonała znajomość własnej firmy i jej środowiska biznesowego. To praca dla tych, którzy dobrze radzą sobie w sytuacjach stresowych i osób "mających głowę na karku". Nie mniej ważna jest także wysoka kultura słowa - bądź zatem dobrym mówcą.

3. Doradca finansowy.
Odnajdziesz się na stanowisku doradcy, jeśli potrafisz selekcjonować informacje i przekazywać je w jasny sposób, by wzbudzić zaufanie rozmówcy. Osoba na takim stanowisku powinna wykazać się umiejętnością przekonywania. Ważne żeby zrozumieć potrzeby klienta i na nie odpowiedzieć, dlatego liczy się także cierpliwość, elastyczność i zaangażowanie. Skuteczny będziesz tylko wtedy, gdy doradzasz coś, do czego jesteś całkowicie przekonany.

4. Dziennikarz.
Ciekawość świata, komunikatywność, dociekliwość - to z pewnością cechy dziennikarza. W tej pracy potrzebna Ci będzie umiejętność słuchania i selekcjonowania informacji. Doza zdrowego krytycyzmu także jest w tym zawodzie konieczna. Musisz pochwalić się również nienaganną polszczyzną i otwartością na ludzi, umieć sprawić, że inni chcą z Tobą rozmawiać. Tu także ważna jest odporność na stres i bycie "na bieżąco" w dziedzinie, którą się zajmujesz.

5. Przewodnik wycieczek.
To zadanie dla ludzi odpowiedzialnych. Jeśli zdecydowałeś się na pilotowanie wycieczek turystycznych, musisz zdawać sobie sprawę z odpowiedzialności, jaką na siebie przyjmujesz. Dobrego przewodnika z pewnością wyróżni pasja i umiejętność wchodzenia w rolę gawędziarza. Grupa, której będziesz przewodniczyć, z pewnością będzie zadowolona, jeśli okażesz się nie tylko świetnym znawcą różnych kultur, ciekawym świata i ludzi opowiadaczem, ale także osobą z poczuciem humoru. Ważne, abyś posiadał także cechy lidera i pedagoga - umiejętność zaprowadzenia dyscypliny w grupie może okazać się niezbędna. I bardzo ważna kwestia - ucz się języków obcych!

6. Coach.
Jednym z nowych zawodów, który całkiem niedawno pojawił się na rynku pracy, jest coach. Jeśli interesuje Cię prowadzenie szkoleń i chcesz spróbować swoich sił w tej dziedzinie, odpowiedz sobie na pytania: Czy lubię pracę z ludźmi? Czy jestem dobrym mówcą? Czy wzbudzam zaufanie i szacunek? Czy potrafię przekonywać ludzi do swoich pomysłów i mam charyzmę? Jeśli odpowiedziałeś twierdząco, być może  to zawód właśnie dla Ciebie!

7. Pracownik HR.
Do tej pory wysyłałeś CV i chodziłeś na rozmowy kwalifikacyjne. Teraz rozważasz zamianę ról. Jeśli umiesz słuchać i potrafisz dostrzegać w ludziach ich potencjał, masz intuicję i odpowiednie "wyczucie", które pozwoli Ci zweryfikować, czy kandydat odnajdzie się w branży i w atmosferze firmy, a ponadto umiesz ocenić, czy korzyści będą obustronne, możliwe że to zawód odpowiedni dla Ciebie.

8. Menedżer zespołu.
Jesteś urodzonym strategiem, posiadasz cechy lidera i masz zaufanie do ludzi? Być może warto pomyśleć o budowaniu swojej kariery pod kątem menedżerskim? W takiej roli z pewnością przyda Ci się umiejętność negocjacji, wzbudzania szacunku wśród zespołu, ale także postawa motywująca innych do działania. Skuteczny menedżer to ten, który daje wskazówki, określa cele i pozwala innym działać. A zatem, bądź tolerancyjny, ale stanowczy.

To tylko wybrane zawody, w których praca z ludźmi to codzienność. Zaplanuj swoją karierę zgodnie ze swoim charakterem i oczekiwaniami. Zastanów się, być może odpowiedniejsza dla Ciebie będzie praca nie wymagająca tak częstego kontaktu z innymi. Najważniejsze, żeby wybór był przemyślany.
ArchitekciKariery.plKlaudyna Mortka - Zespół doradców ArchitekciKariery.pl

Opinie

Pracodawcy w Trójmieście

Forum

Najczęściej czytane