• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dlaczego Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej nie zatrudnia kobiet?

Michał Sielski
4 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Pracownicy przedsiębiorstw komunikacji przyznają, że kobiety prowadzące trolejbusy i autobusy często łagodzą konfliktowe sytuacje. Pracownicy przedsiębiorstw komunikacji przyznają, że kobiety prowadzące trolejbusy i autobusy często łagodzą konfliktowe sytuacje.

W Przedsiębiorstwie Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni kierowcami jest 51 kobiet, Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej zatrudnia 22 panie na stanowisku kierowcy autobusu. Tylko Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej od lat nie przyjęło żadnej kobiety. Dlaczego? - Nie chcą kobiet za kierownicą - mówią nasi rozmówcy. - Przygotowujemy się do tego - zapewnia prezes PKA.



Sprawia ci różnicę, kto prowadzi miejski autobus czy trolejbus?

- Powiedzenie, że kobieta łagodzi obyczaje, doskonale sprawdza się w komunikacji publicznej. W sytuacjach konfliktowych, gdy mamy do czynienia np. z pijanym pasażerem, który chce się awanturować, jego nastawienie zmienia się od razu, gdy zobaczy, że za kierownicą jest kobieta. Poza tym panie nie odstają od panów pod żadnym względem, a skarg na nie jest zdecydowanie mniej - mówi Dariusz Walter, kierownik wydziału ruchu Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni.
Trolejbusy w rękach pań

Wie, co mówi, bo w jego firmie na stanowisku kierowcy pracuje 51 kobiet, czyli aż 20 proc. załogi. Kobiety prowadzą trolejbusy od wielu lat, kiedyś na ten pojazd nie musiały nawet mieć prawa jazdy (podobnie jak panowie). I radzą sobie świetnie.

Dziś w PKT to mężczyźni częściej biorą wolne z powodu opieki nad dzieckiem, do rzadkości nie należą też urlopy "ojcowskie" czy "tacierzyńskie". Nie ma więc obaw, że to kobiety będą częściej nieobecne w pracy.

Wiedzą też o tym w gdyńskim Przedsiębiorstwie Komunikacji Miejskiej, gdzie kobiety-kierowcy stanowią ok. 10 proc. załogi. To 22 osoby. I także nie ma z nimi żadnych kłopotów.

Panie radzą sobie za kierownicą autobusów nie gorzej niż mężczyźni. Panie radzą sobie za kierownicą autobusów nie gorzej niż mężczyźni.
"Baba" za kierownicą? No i super!

- Ktoś mówi, że kobiety gorzej prowadzą? To pewnie facet, powtarzający stereotypy. Faktem jest, że na początku jest trudno, bo prowadzenie dużego autobusu to też obsługa coraz większej liczby urządzeń, obserwacja ruchu, ale też pasażerów czy sprzedaż biletów. Kobiety szybko sobie z tym jednak radzą i nie ma z nimi żadnych kłopotów - podkreśla Krzysztof Chałupka, kierownik wydziału przewozów w PKM.
W Gdańsku kobiety spotkać można głównie w tramwajach. Wśród motorniczych jest 69 kobiet na 290 mężczyzn. Za to tylko dziewięć kobiet prowadzi gdańskie autobusy, a kierowców jest 496.

Kolejka do pracy jest długa, bo jesteśmy dobrym pracodawcą, ale przygotowujemy się do tego, by zatrudniać też panie.
W Gdyni jest jednak jeszcze jedna miejska spółka, która zajmuje się obsługą linii autobusowych. To Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej. Ile kobiet jest tam kierowcami? Zero. Mężczyzn prowadzących autobusy jest natomiast 186. Ludzie z branży nie chcą wypowiadać się na ten temat oficjalnie, ale chętnie powtarzają to, co "wszyscy wiedzą". Czyli informacje, że na zatrudnienie w PKA żadna pani nie ma szans, bo "nie chcą tam kobiet". Czy rzeczywiście?

Na kobiety za kółkiem trzeba się przygotować

Gdyńskie autobusy wyposażone są w udogodnienia, których nie ma w większości samochodów osobowych: podgrzewane fotele, klimatyzacja dwustrefowa, dogodne ustawienia fotela w niemal wszystkich poziomach, dużo ułatwiającej jazdę i zwiększającej komfort elektroniki. Od dawna nie jest potrzebna np. siła fizyczna, którą kiedyś trzeba było włożyć choćby w zakręcenie kołem kierownicy podczas wyjazdu z przystanku. Dlaczego więc panie nie prowadzą autobusów w PKA?

- Rzeczywiście, jakoś się tak utarło, że kobiet-kierowców u nas nie ma. Nawet zbyt często nie aplikują, bo przez ostatnie 3 lata pamiętam może z 2-3 CV przysłane przez panie. Dla nas najważniejsze są jednak kompetencje, a nie płeć. Kolejka do pracy jest długa, bo jesteśmy dobrym pracodawcą, ale przygotowujemy się do tego, by zatrudniać też panie. Nie widzę żadnych przeszkód, by u nas pracowały, jeśli oczywiście zdadzą też egzaminy w ZKM z zakresu znajomości topografii miasta czy obsługi pasażera - przekonuje prezes PKA Lech Żurek.

Miejsca

Opinie (219) ponad 10 zablokowanych

  • Jak to nie zatrudnia? Widuję sporo kobiet w Gdyni, które prowadzą trolejbusy (1)

    autobusy też, chociaż jest ich mniej.
    Na pewno większość aplikacji składają mężczyźni.

    Tytuł tego artykułu ma się nijak do rzeczywistości Panie Sielski - nie pierwszy raz.

    • 11 11

    • Czytaj ze zrozumieniem. Właśnie o tym jest artykuł. Jest sporo kobiet w PKT, w PKA żadnej.

      • 5 0

  • Prezes mówi... (1)

    Na czym to ma polegać przygotowujemy się - chłop nasika na koło a dla kobiet potrzebna jest ubikacja.Ot i całe przygotowywanie się.

    • 29 0

    • Tylko że to nie prezes PKA te kible ma stawiać tylko ZKM!

      • 4 0

  • panie Michale - zona kazała napisać panu ten art?

    i ważne - nie FACECI a MEZCZYZNA skoro odmieniamy kobieta- m ? tak dla jasnosci polonistyki, a nie dramaturgii. Po 2 jeżeli nie zatrudnili to znaczy, że się nie sprawdzają i tu kilka faktów 30% mniejsza wydajność fizyczna, nawet o 50% mniejsza wydajność jeżeli chodzi o zwykle trzymanie moczu. POPROSTU KOBIETA jest słabsza i tyle, to stanowi o wyborze w przypadku np kierowcy autobusu jeżdżącego bez przerwy 4-5h !

    • 20 10

  • BEZEDURA (10)

    Z paniami są takie problemy : tym autobusem nie pojedzie bo kierownica za duża . Tu nie pojedzie bo nie ma toalety . Na linie nocne nie - bo ją zabiją . Iveco nie pojedzie bo nie umie zmieniać biegów - tylko automat . Tu nie, tam nie . Ale w angażu ma napisane - kierowca autobusu. Tak jak wszyscy .
    No i technicznie dno . Zero wiedzy .

    • 30 32

    • Zgadzam się . Gdańskie panie jeżdżą tylko na liniach z toaletami .

      • 17 1

    • Ciekawe rzeczy piszesz. (3)

      Widywałem kiedyś fajną dziewczynę za kierownicą autobusu linii Arriva (50 albo 51) - jakoś bez problemu radziła sobie z manualną skrzynią biegów.

      • 6 7

      • o smokach napisać nie zapomniałeś?

        • 3 2

      • Ruda (1)

        Pozdrawiamy

        • 1 1

        • Fakt, ruda była :-)

          • 0 0

    • Czasy się zmieniają (1)

      To nie zapadła komuna gdzie sr*ło się po krzakach i trzeba było samemu autobus naprawiać.

      Jak nie chcesz wymagać minimalnego standardu jakim jest np. toaleta to nie dziw się potem że robisz za murzyna.

      • 13 7

      • Tak to nie jest komuna ! Za komuny były WC i normalne dyspozytornie . Dziś kierowcy Warbusa i PKS nie mają zapewnionych podstawowych warunków . A samodzielna wymiana żarówki to podstawy u ZAWODOWEGO kierowcy .

        • 3 0

    • (1)

      Oj chyba nie pracowales kolego za kierownica. Linia nocna powiadasz, a start o 3 rano to juz dniowka...
      Aby otrzymac prawo jazdy nalezy ukonczyc kurs z manualna skrzynia, zapewniam, ze kazda Pani potrafi zmieniac biegi. Stary, "rozklekotany", tabor to juz inna bajka.

      • 8 8

      • Pracuję dłużej na autobusach niz myslisz .

        • 1 1

    • Od kiedy to manualna skrzynia biegów jest trudna do obsługiwania???

      • 7 1

  • lubię jeździć autobusami/tramwajami, kiedy za kierownicą siedzi kobieta

    zdecydowanie mniej szarpią, nie wożą worków kartofli, ale nie są też mimozami, które jadą 20km/h

    • 26 11

  • Brak toalet na dyspozytorni !!!

    Czy ktoś widział ich toalety na dyspozytorni !!! Wstyd na całego !!! Szkoda słów !!! Sami przyjeżdżcie i zobaczcie !!!!

    • 21 0

  • W gdańskim ZKM jak jedna zaczęła się dopominać o socjal dla kobiet to szybko sama zrezygnowała ...tak ją gnębili . I nawet Związki to olały .

    • 13 2

  • Bo to zarąbane śledzie.

    • 6 4

  • PKA - TOALETA 19 WIEKU

    Faktycznie toaleta jest ale ma dużo do życzenia na tylu kierowców taki mały W.C. Dobrze że są pampersy xxl w sprzedaży.

    • 11 0

  • A kto powiedział , że kobiety muszą jeździć zawodowo autobusem ? Skąd ta debilna moda ? Kobiety na traktory !!!!

    • 16 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Pracodawcy w Trójmieście

Forum

Najczęściej czytane