• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Praca w upały. Główny Inspektor Pracy apeluje

Wioletta Kakowska-Mehring
1 sierpnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Według przepisów bhp temperatura w biurze nie powinna przekraczać 30 stopni Celsjusza. Według przepisów bhp temperatura w biurze nie powinna przekraczać 30 stopni Celsjusza.

Czy w upały możemy nie przyjść do pracy? Okazuje się, że w szczególnych wypadkach tak. Gdy żar leje się z nieba, a wysoka temperatura utrudnia pracę pracodawca musi zadbać o pracowników. O szczególną rozwagę w najbliższych dniach zaapelował Główny Inspektor Pracy.



Główny Inspektor Pracy Wiesław Łyszczek, z uwagi na nadzwyczajną falę upałów, zaapelował do pracodawców o skracanie czasu pracy pracownikom, w szczególności tym, których dzienny wymiar czasu pracy przekracza 8 godzin. Niestety, wiele zależy od dobrej woli pracodawców, ponieważ przepisy nie regulują wszystkich kwestii w tym zakresie. A co regulują?

Nie kodeks, a bhp



Przepisy określają minimalną temperaturę w zakładzie pracy. Nie może być niższa niż 14 stopni Celsjusza (chyba, że niższa temperatura wynika ze szczególnych warunków pracy, bo praca odbywa się np. w chłodni). Z kolei w biurze nie może być mniej niż 18 stopni Celsjusza. Nie ma za to zapisów w Kodeksie pracy regulujących najwyższą dopuszczalną temperaturę. Jednak zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy, czyli przepisami bhp nie powinna ona przekraczać 30 stopni Celsjusza przy pracy biurowej. W przypadku pracy fizycznej w hali jest to 28 stopni i 26 stopni w warunkach szczególnych.

Pracodawca ma obowiązek zapewnić swoim pracownikom wodę pitną bez ograniczeń. Jednak jeżeli temperatura przekroczy 25 stopni Celsjusza na zewnątrz lub 28 w budynku, pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikom nie tylko wodę, ale także napoje zawierające odpowiednią dawkę soli mineralnych i witamin.

Czasem można odmówić pracy



To nie koniec. Pracodawca powinien także zadbać o odpowiednią cyrkulację powietrza w pomieszczeniach, o to, żeby regularnie czyścić i odgrzybiać klimatyzację, a także zainstalować w oknach rolety, które chronią przed nagrzewaniem i odbijaniem się promieni słonecznych w monitorach komputerów.

Jednak w niektórych przypadkach pracownik ma prawo odmówić wykonywania obowiązków służbowych. Dotyczy to pracowników młodocianych i kobiet w ciąży, ale nie tylko. Odmówić pracy może też osoba poważnie i przewlekle chora, dla której praca w upale może być zagrożeniem dla życia i zdrowia. Mówi o tym art. 210 § 1 Kodeksu pracy. Poza tym każdy pracownik ma prawo do powstrzymania się od wykonywania pracy, gdy warunki nie odpowiadają przepisom bezpieczeństwa i higieny pracy. Jeżeli sprawa jest sporna, ostatecznie rozstrzyga sąd pracy. W każdym z tych przypadków wystarczy zawiadomić pracodawcę, że będziemy nieobecni lub poinformować, że z powodu złych warunków i zagrożenia opuszczamy stanowisko pracy. Za czas nieobecności pracodawca nie może obniżyć nam wynagrodzenia.

Opinie (134) 1 zablokowana

  • Przepisy przepisami a rzeczywistość rzeczywistością ! Polska ! (1)

    Kolejny artykuł z cyklu "idealne państwo polskie" :) Jasne :)

    Ja mam klimatyzację w pracy ale rękę dam sobie obciąć że 99% osób która odmówiłaby przyjścia do pracy zostałaby prędzej czy później zwolniona albo obciętoby im premie itp.

    Niestety polscy pracodawcy 100 lat za w tyle ! Tylko jak najwięcej zarobić, a ludziom jak najmniej dać !

    • 15 0

    • Szkoda ręki.

      • 0 0

  • Nie mylić pojęć

    Pani Wioletto!
    Przepisy to nie zasady. Przepisy to ustawy i wydane na podstawie ich delegacji rozporządzenia. Natomiast zasady bhp wynikają z doświadczenia życiowego i przesłanek naukowo-technicznych.

    PL

    • 6 0

  • Parę ciepłych dni i już panika, już omdlenia i dni wolne od pracy. No bez przesady...

    • 6 4

  • Zimne piwko w pracy to podstawa sukcesu

    niech inni modlą się o deszcz

    • 5 0

  • Termometry pracowników a pomiary pracodawcy

    Nasze termometry w biurze wskazują grubo ponad 30 stopni przed południem jak jeszcze nie świeci słońce w okna. Pracodawca przychodzi ze swoim termometrem do pomieszczeń gdzie mamy otwarte wszystkie drzwi, okna i włączony wentylator (przed południem jak nie ma słońca) i na jego termometrze jest 29,3C. Od 13:00 słońce daje nam w okna. Ile wtedy jest stopni w biurze?

    • 1 1

  • W Auchan na Kołobrzeskiej ponad 30stopni

    • 3 1

  • Fajne stołki :

    główny inspektor pracy, krajowy instektor, inspektor generalny...
    pasożytów u nas dostatek

    • 1 1

  • skracam czas pracy

    ale czy mi państwowa firma obniży czynsz za wynajmowane pomieszczenia ? ciekawe

    • 6 1

  • A w kabinie tramwaju (4)

    Motorniczy ma 48st jeździ tak 10h i nikogo to nie obchodzi Klimy nie działają bo nikt ich nie serwisuje A pasażer ma pretensje ze mu za gorąco na te 10-30min jazdy

    • 5 2

    • Ja też jeżdżę autem 12 godzin dziennie, bez klimatyzacji, mam działalność, nikt mi nie dopłaca. (2)

      • 3 1

      • (1)

        No to wodę musisz sam sobie kupić. Ale to chyba nie problem?

        • 1 1

        • Nie problem, wodę piję, ale mało w czasie dnia, by w trasie nie szukać toalety.

          I czuję się dużo lepiej niż wszechobecni narzekacze, jak np.pracownicy ZTM i ich pasażerowie- wpis j.w.

          • 1 0

    • .

      Dobrze, że ma pretensje, niech przeleje je na papier i pisze do zarządu. Będzie wiele skarg to może coś z tym zrobią i Ty na tym skorzystasz.

      • 1 0

  • To kierowcy autobusów i tramwajów powinni skorzystać z takie obcji bo pracują powyżej 8godz w autobusach które w ogóle nie posiadają klimatyzacji i nie zawsze mają dostęp do wody. A w te upały w ramach kary powinni prezesi, dyrektorzy i kierownicy jeździć dopiero by się przekonali co to jest za ciężka praca w koszmarnych warunkach a w te upalne dni powinni 200% dostawać

    • 8 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Pracodawcy w Trójmieście

Forum

Najczęściej czytane