• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Poranna walka o miejsca parkingowe - praca w biurowcach

Agnieszka Śladkowska
21 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Ul. Grunwaldzka o godzinie 16:00 jest coraz bardziej zakorkowana. Kiedy dojdą kolejni pracownicy z nowych budynków, pozostanie uzbroić się w cierpliwość.
  • Część pracowników z ul. Łużyckiej przychodzi do pracy na godz. 7 rano, żeby znaleźć miejsce do zaparkowania blisko biura.
  • Wprowadzenie płatnej strefy przy Starterze sprawiło, że zaparkowanie przed budynkiem nie jest już problemem, sęk w tym, że nikt nie chce parkować za pieniądze.
  • Olivia Business Centre dysponuje w sumie 2 tys. miejsc parkingowych. Jednak wiele osób, które nie mają parkingu od firmy, szuka bezpłatnych rozwiązań.

Centra biurowe rosną w Trójmieście w szalonym tempie, podobnie jak liczba samochodów, do których każdego dnia wsiadają pracujący tam ludzie. Jeśli nie masz miejsca parkingowego, twój poranek to codzienna walka.


Jak dojeżdżasz do pracy?


Każdy marzy o swoim miejscu parkingowym - ze spokojem podjeżdżasz pod biuro, z uśmiechem zamykasz samochód i niespiesznie udajesz się do windy. To jednak rzeczywistość tylko części pracowników biurowców, i to pewnie tej mniejszej. Dla pozostałych, którzy dojeżdżają samochodami, poranek to walka. Pierwsze kółko, drugie kółko, trzy ulice dalej, na "prawie" legalnym miejscu w błocie 10 minut od biura. Instynkt łowcy, sokoli wzrok, nerwowe zerkanie na zegarek. I tak każdego dnia. Prosta rada skorzystania z komunikacji miejskiej zaraz spotyka się z argumentacją.

- Jeśli chciałabym dojechać do pracy z Kowal komunikacją miejską, muszę poświęcić na to dwie godziny. Najpierw pojechać samochodem do PKM, potem z PKM przesiąść się na tramwaj i spacerem dojść do OBC, gdzie pracuję. W tym wszystkim powinnam jeszcze znaleźć czas na zawiezienie dzieci do przedszkola i szkoły. Kilka lat temu nie było takiego problemu z parkowaniem, dziś znalezienie bezpłatnego miejsca graniczy z cudem, miejsce w hali to między 350 a 500 zł - pisze Marzena, która każdego dnia dojeżdża do OBC samochodem i od rana zastanawia się, gdzie dziś uda się go zostawić.
Rzeczywistość przy biurowcach wygląda mniej więcej podobnie. Najpierw z parkowaniem nie ma problemu, bo okoliczni mieszkańcy nie są do końca świadomi, co ich czeka, podobnie jak sklepy, które dysponują parkingiem. Po kilku spięciach z lokalną społecznością pojawiają się znaki, potem mandaty, potem przychodzi kolej na parkometry.

- Do ubiegłej jesieni można było zostawić auto koło terenów prywatnych. Ale zaczęły się pojawiać zgłoszenia mieszkańców, potem płatny parking zrobił Piotr i Paweł - dodaje Ania, która dojeżdża z Ujeściska do Alchemii.
To nie koniec zmian w okolicy Grunwaldzkiej. Kolejne dwa duże budynki, które powstaną: Star w Olivia Business Centre - 34 piętra, który ma być oddany do użytku wiosną i Argon w Alchemii - 12 pięter pod wynajem, które mają być gotowe we wrześniu tego roku zmobilizowały dwóch mimowolnych "dawców" miejsc parkingowych.

- Obecnie trwa przygotowanie systemu kontroli wjazdu pojazdów na teren Bałtyckiego Kampusu Uniwersytetu Gdańskiego w Gdańsku Oliwie. W lutym została podpisana umowa z wykonawcą. System ma zapewnić kontrolę wjazdu osób upoważnionych i tym samym ograniczyć nieuzasadnione korzystanie z parkowania samochodów na terenie kampusu. Budowa systemu potrwa około pół roku - mówi Monika Rogo z zespołu prasowego Uniwersytetu Gdańskiego.
Kroki, które ukrócą parkowanie pracowników z okolicznych biurowców podjęła też Castorama.

- Zatrudniliśmy ochroniarza, który, jeśli widzi, że osoba nie zmierza do nas, tylko do biur, grzecznie podchodzi i przypomina, że jest to parking dla klientów Castoramy. Niektórzy to omijają - np. po pracy przychodzą, żeby kupić zapach do samochodu i dopiero idą do auta. Na razie nie reagujemy ostrzej, ale nie jest powiedziane, że po otwarciu nowych inwestycji nie będziemy musieli tego zmienić. Na pewno nie chcemy stawiać szlabanu, bo to uprzykrzy życie klientom. Mamy kilka ofert na elektroniczny system parkowania - zobaczymy, czy sytuacja zmusi nas do skorzystania z nich - przyznaje Andrzej Kochan, kierownik obiektu Castorama w Oliwie.
Problem z parkowaniem to codzienność dla osób dojeżdżających samochodami do praktycznie każdego z biurowców w Trójmieście.

- Żeby mieć szanse na miejsce postojowe przyjeżdżam do pracy przed godz. 7:00, bo 15 minut później zaczyna się robić problem. Pracownicy, którzy muszą np. zawieźć dzieci, albo biznes nie pozwala im na rozpoczynanie pracy elastycznie korzystają np. z bezpłatnego parkingu pod Rivierą - opowiada Kasia, która pracuje w Łużycka Office.
Centra biznesowe szukają rozwiązań, które poprawią sytuację.

- W trosce o poprawę komunikacji wokół Olivia Business Centre wygospodarowaliśmy w styczniu br. dodatkową przestrzeń postojową i rozpoczęliśmy współpracę z Parkanizerem. Za pośrednictwem strony internetowej pracownicy firm wynajmujących biura w Olivii mogą zamawiać miejsca postojowe na tzw. Placu F przez internet - opowiada Katarzyna Halicka, PR Manager Olivia Business Centre.
Jednak analizując zmiany przy Trytonie i Starterze łatwo dojść do wniosku, że realnym problemem nie jest brak miejsc parkingowych, ale brak darmowych miejsc parkingowych. Głęboko zakorzenioną niechęć do płacenia za parking widać po wprowadzeniu płatnych stref parkowania. Problem zalegających aut zostaje jedynie odsunięty na dalsze bezpłatne tereny. Właśnie dlatego pomysł wybudowania przy Trytonie i Zieleniaku parkingu naziemnego okazał się wyjątkowo nietrafiony. Poza niewielkim zainteresowaniem ze strony pracowników obu biurowców, parking w sposób rażący szpeci przestrzeń miasta.

Dlatego niektóre firmy wykupują miejsca dla swoich pracowników.

- Żeby ułatwić poranki naszym pracownikom, wykupiliśmy dla wszystkich miejsca naprzeciwko Alchemii, dzięki czemu każdy może spokojnie przyjechać do pracy, bez stresu, gdzie dziś uda mu się zaparkować. Taki wydatek dla firmy nie jest ciężki do udźwignięcia, a pracownicy mają sporo frustracji mniej - przyznaje Karolina Zasada z Aptek Gemini.
Jak w takim razie próbować rozwiązać problem z parkowaniem i korkowaniem się okolic dużych centrów biznesowych?

Standardem nowych biurowców są miejsca dla rowerów w hali, szatnie i prysznice. Ale wiadomo, że nie jest to rozwiązanie dla każdego pracownika. Ciekawym pomysłem jest propozycja Intela, który przy swojej siedzibie ma autobus dla pracowników kursujący do przystanku PKM, z którego każdego dnia korzysta ok. 100 pracowników. Do tego specjalne miejsca parkingowe blisko wejścia dla osób, które dojeżdżają w ramach carpoolingu, czyli biorą ze sobą współpasażerów. Takie samo rozwiązanie w najbliższym czasie wprowadzi Olivia Business Centre. Perspektywa miejsca w hali za zabieranie ze sobą kilku pracowników może wydać się wyjątkowo kusząca. Dobrym pomysłem na samo usprawnianie ruchu są też dodatkowe rozwiązania drogowe, np. łatwiejszy wyjazd z Alchemii i dodatkowy prawoskręt w Kołobrzeską, który powstanie przy oddaniu Argonu.

Najłatwiej jednak tworzyć rozwiązania uwzględniające potrzeby ludzi i pytając ich o zdanie. Np. słychać wiele głosów o tłoku w porannych SKM, może w godzinach szczytu powinno się dostawić dodatkowe składy? Można też walczyć z przyzwyczajeniami ludzi i oceniać argumenty: dlaczego wybieramy samochód zamiast tramwaju albo roweru. Jednak jeśli zależy nam na zmianach, potrzeba przemyślanych działań.

Miejsca

Opinie (344) 2 zablokowane

  • Postawić parkingi dla pracowników. (1)

    • 5 7

    • ty komunisto

      idź się do PiSu zapisz i agituj

      • 0 0

  • Mordor na Grunwaldzkiej

    Mordor #2 in progress...

    • 2 1

  • Dojazd (6)

    Jeśli chciałabym dojechać do pracy z Kowal komunikacją miejską, muszę poświęcić na to dwie godziny. Najpierw pojechać samochodem do PKM, potem z PKM przesiąść się na tramwaj i spacerem dojść do OBC, gdzie pracuję.....

    Jeśli ten 'Kowal to Kowale to polecam dojazd 262 do Wrzeszcza a potem tramwajem. Góra godzina.

    • 30 8

    • (1)

      Poza tym z Wrzeszcza do oliwy tramwajem jedzie sie pół godziny, autobusem z kowal do Wrzeszcza ok 40-60 minut (bez korków, wypadków i awarii) + 20 minut na przesiadke..

      • 6 4

      • ale co w związku z tym?

        jakaś puenta?

        • 0 0

    • z (1)

      Kowale
      skąd? z Kowali
      262 przystanek Osiedle Świętokrzyska 6:14
      przystanek Grunwaldzka wg rozkladu o 6:45 zazwyczaj jest o 6:50
      kilka minut (mniej niz 5) przejście na przystanek tramwajowy Jaśkowa Dolina
      jeżdzą co 5 minut, nie trzeba czekać 20 minut na przesiadkę.
      z Wrzeszcza tramwajem do Oliwy wg rozkladu jedzie się 15 minut i to na pętle czyli dalej niż Mordor.
      W ciągu ostatniego pól roku autobus byl opozniony raz z powodu wypadku +/- 10minut.

      Reasumując wychodzi mniej niż 2h, które wyliczyla sobie pani Marzena.

      • 6 3

      • napisała jeszcze o dzieciach dowożonych do przedszkola i szkoły.

        • 1 4

    • o korkach zapomniałeś (1)

      • 9 7

      • I awariach

        • 3 8

  • Gdyby za naciskami najwyzszego w miescie (2)

    Czyli pana a. Nie lamano i naciagano przepisów budowlanych to by problemu nie bylo. A tak dzieja sie sytuacje ze na 100m domek masz 4miejsca postojowe zgodnie z wymogiem a na 100uslugowego zmniejsza sie np do 0.2miejsca. Zwykle proste i jawne lamanie prawa ktore skutkuje wymaganiem od malych bo duzym sie odpuszcza

    • 26 8

    • za co te minusy ? urzednicy ? (1)

      przeciez to jasne. Starajac sie o warunki musisz spelnic wymogi i przepisy odnosnie odleglosci od granic, okien, zacienienia , miejsc postojowych itp itd

      Starajac sie w tym przypadku -o nic nie musisz sie bac - te same przepisy ida do kosza , nawet decyzje srodowiskowe sa robione zeby bylo dobrze - a co ciekawe nawet decyzje sądowe mozna "zaniewidziec" .

      TAKIE CUDA TYLKO W GDANSKU - jeszcze

      • 2 2

      • widać, że w szkołę cegłami rzucałeś

        a książkami toście w piecu palili

        • 0 0

  • kowale i wszystko jasne

    Nie trzeba było się wyprowadzać za miasto. Bystrzak jeden z drugim kupił okazyjnie mieszkanko w Gdańsk - Kowale (kto wymyślił tą nieprawdziwa nazwę?) czy inny wynalazek a teraz płacz, że dojazd. Jak myślisz czemu tak tanio było? No jasne mondralo po co przepłacać, co? To ren sam rodzaj cwaniaków co kredycik we franciszku wzięli. Twoje miejsce zamieszkania, pracy, życia to twoja sprawa. Jest jedno ale - sam musisz to ogarnąć. Trzeba było myśleć wcześniej. Miejsca parkingowe są drogi i będą drożeć bo są dobrem rzadkim. Mówi ci to coś? Jest ich mało a jest wielu chętnych żeby z nich skorzystać.

    • 3 2

  • Miejsca parkingowe zaraz będą! (16)

    Wystarczy zrobić płatne strefy parkowania i nie 9 zł / godzinę a 15 zł za godzinę i kolejne. Będzie spokój a każdy będzie kombinować jak dojechać kolejką, tramwajem albo autobusem. I korków nie będzie!!!

    • 87 70

    • Dokładnie tak! (8)

      Niech się korpo-szczury nauczą, że jadą na 8 godzin pracy i do tego samochód im nie potrzebny. A trochę ruchu po pracy i przed im się przyda bo siedzieć na stołku 8 godzin i klepać w klawiaturę to chore!

      • 27 28

      • Auto jest po to by życie ulatwic (1)

        Spróbuj z dwójka dzieci jezdzic komunikacja i jeszcze zakupy po drodze zrobić

        • 4 2

        • i znów roszczenia i żale

          nie umiesz żyć?
          poproś o pomoc opiekę społęczną
          życiowa kaleko

          • 1 2

      • (5)

        Uważaj żeby tobie życia nie zaczęto układać.Każdy który próbuje na siłę ustawiać czyjeś życie jest psychopatą i powinien udać się jak najszybciej na leczenie.

        • 23 9

        • aha, czyli to jest ustawianie zycia (4)

          ale zbudowanie komus pod oknem drogi szybkiego ruchu z przejsciami podziemnymi i barierkami jest udogodnieniem :D

          brawo

          • 10 14

          • (3)

            Nie podoba się życie w społeczeństwie to wypad do dżungli żyć z małpami.

            • 10 5

            • mi sie podoba wlasnie zycie w spoleczestwie (2)

              dlatego zamieszkalem w miescie i do pracy moge pojechac rowerem, tramwajem czy SKM.

              Jak sie upre to i pieszo.

              Jak widac innym przeszkadza spoleczenstwo, bo zamieszkac chca zdala od niego, a potem tylko jak pasozyt ssac i ssac. Darmowy dojazd dwupasmowy ze wsi, darmowy parking itp.

              • 12 8

              • (1)

                I wszyscy muszą żyć tak jak Ty żyjesz i jak Ty chcesz.Na całe szczęście nie masz żadnej władzy hitlerku.

                • 4 5

              • mogą się uprzeć i stać w korku

                mają do tego prawo
                tylko niech potem nie marudzą tu na korki, które same swoim uporem tworzą

                • 0 2

    • rąb...nij (1)

      Się w łeb. To nie wina kierowcow tylko tych co dali zgodę na budowę tych kolosow. Zamiast zbudować dwa a kolejne w innej lokalizacji to nie. Lepiej zatkac główna żyle w 3M.

      • 2 3

      • W Oliwie ilość wolnych miejsc parkingowych jest ostatnio dosyć duża. Bo są płatne.

        To pokazuje istotę problemu - czyli "mnie się należy darmowe miejsce parkingowe".

        • 2 4

    • tylko, że wtedy do swojej ukochanej kolejki czy tramwju nie wejdziesz

      już jest ciężko się upchać w godzinach szczytu

      • 3 0

    • Strefę płatnego parkowania zrobiono w Oliwie i nagle z dnia na dzień zniknęły wszystkie samochody pracowników , a mieszkańcy parkując samochód przed własna posesja musza uiszczać opłatę !

      • 6 2

    • Problem miejsc parkingowych w każdym mieście to prawo popytu i podaży. Cenę za parking należy ustawić tak wysoko, aby nikomu nie opłaciło się jeżdzić samochodem do miasta/pracy na 8 godzin. Parking w mieście to miejsce rotacyjnego postoju, czyli jedziesz do miasta robisz zakupy lub załatwiasz sprawę i odjeżdzasz.

      • 11 3

    • Kiedy wprowadzą strefy płatnego trollowania? (1)

      Szybko byś zniknął.

      • 24 19

      • antytrolowe prawo już jest tworzone w Europie i w Ameryce Północnej

        • 6 5

  • owszem, deweloperzy i innej maści inwestorzy budują na potęgę biurowce (10)

    ale przecież pozwolenia na budowę wydaje urząd miasta, który powinien narzucić wydzielenie odpowiedniej ilości miejsc parkingowych

    • 113 21

    • 5 tys. samochód to co najmniej 57 500 m2 (normatywna wielkość miejsca parkingowego to mn. 11,5m2) powierzchni parkingu nie licząc wjazdów i dojazdów do takich miejsc.
      Dla porównania ten największy budynek będzie miał 43 700m2 powierzchni do wynajęcia.

      • 0 0

    • obecnie jakieś 5000 pracowników

      gdzie byś chciał postawić 5000 samochodów?

      • 2 0

    • Nie urzad a przepisy prawa mowia

      Ale urząd je "wycisza" - bo może ! Tfu moze bo kto go sprawdzic?Kto zakaze ? Nikt

      • 0 1

    • (2)

      Na całym świecie, w tym w Polsce, urzędy miasta OGRANICZAJĄ maksymalną liczbę miejsc parkingowych, które może deweloper wybudować. Bo miasto potem do tych parkingów musi doprowadzić drogi, a to kosztuje i korkuje miast....

      • 11 13

      • przy jednoczesnym usprawnianiu komunikacji zbiorowej (1)

        w polszy zapomnieli o tym drugim...

        • 11 2

        • z tym usprawnianiem to nie przesadzajmy

          calkowicie nieslusznie mowi sie, ze komunikacja w gdansku jest gorsza od innych miast o podobnej wielkosci w Europie.

          Slusznie natomiast mowi sie, ze mozna wiele poprawic.

          • 7 3

    • owszwem powinni (3)

      rowerem dojechać

      • 7 13

      • Alez dojeżdżaj rowerem gdzie chcesz, nikt ci nie broni. (2)

        Ale nie terroryzuj swoim sposobem życia innych.

        • 18 14

        • no wlasnie - nie kaz innym placic za Twoje miejsce parkingowe

          tak pieniedzmi za zbudowanie jak jakoscia zycia za to, ze na drodze pojawi sie kolejny samochod.

          • 7 6

        • a ty nie terroryzuj trawników swoim sposobem życia

          nie stać cię i na siłę, wbrew logice się pchasz?

          • 12 10

  • Jacy jesteśmy ?

    Zamiast dać kierunek rozwoju koło Nowego Stadionu gdzie wiatr hula to Zasiedziały Włodarz wcisnął Centrum Biznesu w sąsiedztwo UG i przelotówki i mamy efekty na lata.Brak wizjonera od rozwoju miasta ?

    • 7 1

  • Oliwa ma już dość ! (2)

    Niech Grabski zabierze się za budowę kolejnych m2 biur na Młodym Mieście.

    • 7 4

    • (1)

      Młode miasto jest dużo słabiej skomunikowane niż teren OBC

      • 2 3

      • Skomunikowanie jest porównywalne. Jest SKM jest tramwaj... Takich parków biurowych powinno być kilka a MM jest obok Oliwy najlepszym miejscem.

        • 1 0

  • (2)

    Darmowe P&R przy węzłach komunikacyjnych na obrzeżach miasta plus bardzo drogie parkowanie w mieście.
    Jeden wspólny bilet trójmiejski w cenie około 100-120 zł.

    I temat dyskusji zamknięty.

    • 1 2

    • nie do końca (1)

      tak tylko problem polega na tym, że na obrzeżach nie ma węzłów komunikacyjnych.
      Minimum to jeden taki węzeł np ulokowany w Karczemkach przy obwodnicy, z którego prowadzi transport szynowy a nie autobus. W przypadku węzłów przesiadkowych, godziny powinny być na zakładkę, np dojeżdżasz do emaus i tam już czeka tramwaj do Oliwy.
      Do tego wszystkiego daleka droga.

      Prościej było na centra biznesowe przeznaczyć pola pomiędzy Brętowem a lotniskiem wzdłuż PKM-ki. Wtedy też PKM-ka się sprawdziła, a tak mamy wszystko postawione na głowie.

      • 3 0

      • Żadna różnica, gdzie się centra biurowe wybuduje. I tak bez P&R nic by to nie zmieniło.
        A duże P&R winno być np w Osowej, w okolicach Rębiechowa, pętli Łostowicka itd.
        A mniejsze P&R przy przystankach PKM/SKM.

        Centra przesiadkowe nie polegają na zamianie 1:1 autobus/tramwaj. Stąd nigdy nie będzie na zakładkę. Ważniejsze, aby takie centra rozprowadzały ruch w różnych kierunkach i różnymi środkami transportu. Stad pomysł przy Kartuskiej z lekka chybiony, ale np. pomysł z takim centrum przy przystanku PKM Bretowo czy Gdańsk Śródmieście ma sens.

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Pracodawcy w Trójmieście

Forum

Najczęściej czytane