- 1 4500 zł dla każdego? Płaca minimalna będzie rosła (236 opinii)
- 2 Benefity są potrzebne, ale grunt to dobra pensja (111 opinii)
Czy pracodawca może nam kazać sprzątać biuro?
Dbanie o stanowisko pracy jest jednym z obowiązków pracownika. Wątpliwości może jednak budzić zakres tego pojęcia. Czy pracodawca może wymagać od nas np. odkurzania lub mycia okien?
Pracuję na stanowisku "starszy specjalista do spraw administracyjno-czynszowych". Dodatkowo muszę sama sprzątać biuro. Czy pracodawca powinien mi za to dodatkowo zapłacić?
Na pytanie odpowiada Tomasz Siemoński, radca prawny z Kancelarii Radcy Prawnego - Tomasz Siemoński.
Zgodnie z art. 211 pkt 3 Kodeksu Pracy przestrzeganie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy jest podstawowym obowiązkiem pracownika. W szczególności pracownik jest obowiązany dbać o należyty stan maszyn, urządzeń, narzędzi i sprzętu oraz o porządek i ład w miejscu pracy. Niemniej jednak, zgodnie z § 14 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (t. jedn. Dz. U. z 2003 r. poz. 169, Nr 1650 z późn. zm.) to na pracodawcy ciąży obowiązek utrzymania pomieszczenia pracy w czystości i porządku oraz zapewnienie okresowych ich remontów i konserwacji w celu zachowania wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy.
Biorąc pod uwagę powyższe, obowiązek utrzymania pomieszczeń pracy w czystości i porządku jest obowiązkiem wspólnym zarówno pracodawcy, jak i pracowników, z tym że obowiązek pracownika jest w zasadzie ograniczony do dbania o czystość swojego najbliższego otoczenia pracy - tj. biurka, komputera, szafek itp. Nie oznacza to jednak, że pracownik może przedmiotowy obowiązek zlekceważyć. Należy pamiętać, iż przestrzeganie przepisów i zasad bhp jest podstawowym obowiązkiem pracownika, a jego naruszenie uprawnia pracodawcę do zastosowania kary upomnienia, kary nagany lub nawet kary pieniężnej. Poważniejsze zaś naruszenie może stanowić podstawę rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia.
Odnosząc się natomiast do pytania naszej czytelniczki, należy zwrócić uwagę, iż zostało ono sformułowane w sposób lakoniczny, w szczególności czytelniczka nie wyjaśnia, co rozumie pod pojęciem sprzątania biura. W mojej ocenie, jeżeli czynności wykonywane przez czytelniczkę mieszczą się w ramach obowiązku wskazanego w art. 211 pkt 3 Kodeksu pracy sytuacja z punktu widzenia prawa jest prawidłowa. Jeżeli jednak czytelniczka zobowiązana jest do regularnego mycia okien, prania dywanów lub wykładzin lub dokonywania drobnych napraw, to z pewnością wykracza to poza wspomniany obowiązek i może wiązać się z koniecznością wypłacenia dodatkowego wynagrodzenia.
W takim wypadku pracownik może odmówić wykonania polecenia, nawet wtedy, gdy pracodawca proponuje za jego wykonanie przyznanie dodatkowego wynagrodzenia. Zgodnie z wyrokiem Sądu Najwyższego z dnia 11 lutego 2010 r. sygn. akt I PK 185/09 "pracodawca, który nie ma pisemnej zgody pracownika na wykonywanie dodatkowych obowiązków bez podwyżki, może zostać zmuszony przez sąd do wypłaty dodatkowego wynagrodzenia" Zdaniem sądu powierzenie pracownikowi dodatkowego rodzaju pracy (nieobjętego treścią umowy o pracę) wymaga od pracodawcy albo podwyższenia wynagrodzenia stosownie do rozmiaru dodatkowych obowiązków wykraczających poza te przewidziane w umowie o pracę albo dokonania wypowiedzenia zmieniającego warunki zatrudnienia (w przypadku powierzenia dodatkowych obowiązków bez odpowiedniego podwyższenia wynagrodzenia).
Masz wątpliwości dotyczące działań firmy, która cię zatrudnia? Nie wiesz jak postąpić w sporze z pracodawcą, jakie możliwości pozostawia ci prawo pracy? A może po prostu jest temat, który cię nurtuje i chcesz poznać zastosowanie bieżących przepisów? Prześlij swoje pytania mailem: serwispraca@trojmiasto.pl. Na pytania czytelników odpowiadać będą radcy z trójmiejskich kancelarii. Odpowiedzi na wybrane pytania publikowane będą w Serwisie Praca portalu Trojmiasto.pl
O autorze
Tomasz Siemoński
radca prawny, Kancelaria Radcy Prawnego Tomasz Siemoński
Miejsca
Opinie (74) 2 zablokowane
-
2018-09-24 10:55
ja nie sprzatam po co
ja zawsze brudze, ale dobrze że mam zmiennika czyscioszka, dzięki niemu jest zawsze czysto i pachnąco jak przychodze po nim:)
- 0 0
-
2018-09-24 10:40
Nie..
ale sprzątaczka - dyrektorka tzw. na 100 procent tak.
- 0 0
-
2018-09-22 16:40
Ja sprzątam (3)
Własne biuro, wc , socjalny , za stawkę 80 netto za godzinę nie przeszkadza mi to
- 16 7
-
2018-09-23 08:20
za stawke netto 60 zł na godzinę moge Ci pomóc :) (1)
- 5 0
-
2018-09-23 20:34
Ja dprzatam
Pracownicy maja 20 netto
- 0 0
-
2018-09-22 17:18
Ja sprzątam
Tylko swoje biurko za żadne pieniądze nie sprzątałbym toalety nawet za dodatkową kasę inni też musza zarobić
- 8 5
-
2018-09-22 20:02
A co to za problem?? (5)
Na stanowisku pracy jest się zobowiązanym utrzymywać porządek. Przepisy to regulują i tyle w temacie.
A jak nie ma roboty w biurze przy papierach, to ściera, szmata i jazda do przodu.
A nie fejsik, insta, twitt i dwa tysiące się należy.- 20 9
-
2018-09-23 09:26
(1)
Raz sprzątniesz biurko, a tydzień później będziesz sprzątał całe biuro. Miesiąc potem po godzinach będziesz śmigał na szmacie myjąc schody w firmie. Taka rzeczywistość.
- 5 5
-
2018-09-23 15:44
Nikt nie mówi, że po godzinach.
Tylko w czasie pracy.
A wolę podjąć inną pracę (tę nie zawartą w umowie np. sprzątanie) aniżeli iść wcześniej do domu i mieć okrojoną dniówkę.
To w czasie zimy stulecia (1978r) ludzie też nie mieli iść odśnieżać w czasie pracy, bo tego nie ma w umowie?
No ludzie...- 4 0
-
2018-09-23 13:28
xxx (1)
Głupiego Nerona nie stać na sprzątaczkę? Dziś bedziesz wymagał od kobiet dodatkowego sprzątania, a jutro szybki seks w kiblu-coo? FY
- 2 6
-
2018-09-23 15:37
xxx
A głupiego marka nie stać na treściwy i rzeczowy komentarz bez inwektyw?
- 2 2
-
2018-09-22 23:08
to jak już ogarniesz u siebie, to wpadnij do mnie
- 3 6
-
2018-09-23 13:47
Typowy bełkot prawniczy
Tak albo nie ale gdyż. Jedyny konkret to faktura za poradę prawną.
- 7 1
-
2018-09-23 09:20
No pewnie, praca za trzech, bezpłatne nadgodziny, praca 7 dni w tygodniu, sprzątanie biura ale 1500
- 8 2
-
2018-09-23 09:13
witryna sklepowa
Pan ze sklepu ul.Świętojańska 101 od wielu lat nie sprząta witryny sklepowej i co ? i NIC !!!
- 3 2
-
2018-09-23 09:06
pewnie ze nie, pracujmy w syfie, samo sie zrobi
i dziwcie sie potem, ze za najnizsza pracujecie nieroby gimbazowe
- 2 3
-
2018-09-23 08:23
wszystko moze
Ostatni punkt obowiązków na stanowisku mówi: wykonywać inne pracze czy czynności zlecone przez przełożonego
- 1 1
-
2018-09-22 10:16
(6)
uciekajcie z tego kraju.
- 48 42
-
2018-09-23 08:05
ale ja nie wiem z jakiego kraju piszesz :)
- 4 0
-
2018-09-22 17:44
Ty pierwszy... ;)
- 4 2
-
2018-09-22 12:58
Jeśli sprząta w pracy i ma za to zapłacone to nie widzę najmniejszego problemu. Jesteś w pracy nie na wakacjach, widocznie jesteś brudasem i szef chce zmienić twoje podejście że jak sobie nasyfisz to sobie sam/a sprzatniesz, a nie Pani z obsługi.
- 21 2
-
2018-09-22 10:29
(1)
A w innych krajach są rzeki miodem płynące? nie ma buców i Januszy biznesu?
Cała Polska nie może wyjechać
Ja chcę by cywilizowane warunki pracy stwarzać w Polsce
Do innych krajów chętnie pojadę ale jako turysta- 39 4
-
2018-09-22 12:45
po za Polską są gotowe rozwiązania, które działają.
W Polsce ciągle są zmiany, które wprowadzają bałagan, stres, i niedasiostwo.- 13 12
-
2018-09-22 10:22
Dlaczego?
- 11 13
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.