Rodzice wegetariańskich dzieci z Gdańska chcą, by do stołówek w miejskich żłobkach, przedszkolach i szkołach zawitała na stałe także dieta roślinna. Właśnie rozpoczęło się zbieranie podpisów pod petycją w tej sprawie do władz miasta. Tylko w pierwszy dzień podpisało ją ponad 300 osób. Urzędnicy odsyłają tymczasem bezpośrednio do dyrektorów placówek oświatowych, bo to oni ustalają jadłospisy.
tak, każda szkoła powinna mieć też menu wegetariańskie42%
tak, ale nie codziennie, tylko np. w określone dni7%
to zależy od zainteresowania w danej szkole15%
nie, dzieci, które nie jedzą mięsa, powinny przynosić własne posiłki z domu36%
Przykładowy jadłospis w gdańskiej podstawówce wygląda tak: zupa kalafiorowa, ale gotowana na skrzydełkach drobiowych. Do tego gulasz z szynki wieprzowej. Innego dnia zupa pomidorowa na ćwiartkach kurczaka, a na drugie danie panierowany kotlet z piersi kurczaka. Dania, do których przyrządzenia nie użyto mięsa, rzeczywiście występują rzadko, albo w ogóle - w zależności od placówki. Grupa rodziców z Gdańska chce to zmienić i apeluje o to, by kuchnia roślinna w miejskich placówkach oświatowych była na porządku dziennym.
Możliwość wyboru diety bezmięsnej jest nawet w więzieniach
"Zwracamy się z prośbą o jak najszybsze umożliwienie wyboru diety roślinnej jako codziennej alternatywy dla mięsnych posiłków w gdańskich szkołach, przedszkolach i żłobkach. Ułatwi to życie rodzinom wegetariańskim i wegańskim, dzieciom z nietolerancją laktozy oraz rodzinom wyznającym inne religie, zakazujące spożywania określonych rodzajów mięs. W dobie nadciągającej katastrofy klimatycznej należy podjąć wszelkie kroki, by złagodzić zmianę klimatu, przy okazji ucząc dzieci od najmłodszych lat troski o środowisko naturalne. Taka możliwość wyboru diety od kilku lat istnieje nawet w więzieniach - dlaczego więc nie miałyby mieć jej dzieci?" - pytają rodzice na początku petycji ws. wprowadzenia roślinnych posiłków do szkół. Pod pismem skierowanym do władz Gdańska trwa zbiórka podpisów. Inicjatywę już poparło kilkaset osób, a akcja dopiero się rozpoczęła.
Rozpoczęli kampanię, liczą na wsparcie miasta
- W gronie rodziców wegetariańskich dzieci rozpoczęliśmy kampanię na rzecz wprowadzenia w gdańskich szkołach możliwości wyboru bezmięsnych posiłków. W tej chwili miejskie instytucje są do tego nieprzygotowane, a dzieci niejedzące mięsa w praktyce wykluczone są ze szkolnych stołówek - mówi nam Małgorzata Zielińska, jedna z autorek petycji do władz Gdańska. - Chcemy lobbować na rzecz systemowego rozwiązania na poziomie miasta, które jako organ prowadzący może zachęcić placówki do większej otwartości w tym temacie. Na początek przygotowaliśmy petycję adresowaną do prezydent Aleksandry Dulkiewicz i wiceprezydenta Piotra Kowalczuka. W ciągu 1,5 doby podpisało się pod nią już ponad 300 osób. Wygląda więc na to, że zainteresowanie tematem jest spore - dodaje Anna Witkowska, współautorka petycji. Autorzy petycji podkreślają, że dla rodziców dzieci o innej diecie niż mięsna brak wyboru w szkole oznacza uciążliwą konieczność codziennego przygotowywania własnych obiadów. Z kolei dla dzieci szkolnych - ciężki plecak, a potem odosobnienie, gdyż w wielu szkołach dzieci z własnym posiłkiem nie mogą jeść w stołówce, tylko odsyłane są do świetlicy.
"Wykluczając grupę dzieci wegetariańskich i wegańskich szkoła sprzyja dodatkowym podziałom i etykietkom już wśród najmłodszych. Z braku wyboru niektórzy rodzice zmieniają dzieciom dietę na mięsną - kosztem klimatu i własnych wartości" - czytamy w petycji.
Władze Gdańska: "Rodzice powinni porozumieć się z dyrekcją"
Zdaniem władz Gdańska problemu braku wyboru w przedszkolnych czy szkolnych stołówkach nie ma. Proszony o komentarz Piotr Kowalczuk, wiceprezydent Gdańska ds. edukacji i usług społecznych, odpowiada:
- Gdańskie placówki oświatowe oferują zbilansowane, różnorodne i zdrowe posiłki. Intendentki i kucharki szkolone są przez Gdański Ośrodek Promocji Zdrowia. Trwa kolejny konkurs "Gdańsk JeMY zdrowo". Proponowaną przez rodziców dietę szczególną można pewnie zamówić na zewnątrz np. w systemie pudełkowym. Warto więc porozmawiać z dyrektorem placówki oświatowej i znaleźć rozwiązanie dla indywidualnych potrzeb - mówi Kowalczuk.
Autorzy petycji podkreślają jednak, że pojedyncze działania rodziców w każdej placówce są trudne i spotykają się często z oporem władz tych instytucji. Dlatego apelują o wsparcie w tej sprawie ze strony miasta, jako organu prowadzącego, który może wprowadzić politykę zachęcającą placówki do wprowadzenia opcji roślinnej. Ta jest bowiem coraz bardziej popularna w Trójmieście, co było widać np. na ostatnim Wege Festiwalu, na który przyszły tłumy.
Tłumy na lutowym Wege Festiwalu w Gdańsku
Rodzice nie widzą przeszkód, by pomysł wprowadzić w życie
O ocenę pomysłu proponowanego w petycji zapytaliśmy rodziców niezaangażowanych w sprawę - zarówno wegetarian, jak i tych jedzących mięso. I jedni, i drudzy uznali, że nie mają nic przeciwko, by wprowadzić opcję wyboru diety roślinnej do szkół.
- Od 22 lat nie jem mięsa i uważam, że wybór diety wegetariańskiej czy wegańskiej powinien być dostępny na każdym etapie edukacji. Nie tylko w prywatnych placówkach, gdzie często jest to możliwe w formie cateringu, ale również w placówkach publicznych, które mają najczęściej swoje stołówki i dbają o standardy takie jak ograniczenie cukru w posiłkach. Powinny więc też dbać o ograniczenie mięsa w diecie dzieci i zapewnienie posiłków bezmięsnych na tym samym poziomie jakościowym tym rodzicom i dzieciom, którzy takie żywienie wybrali - mówi Oliwia Franckiewicz, mieszkanka Gdańska i mama przedszkolaka oraz dziecka w wieku żłobkowym. Dodaje też, że mimo że sama nie je mięsa, to dzieciom je podaje - ale w ograniczonych ilościach i tylko takie dobrej jakości. Po to, by jej synowie jedli różnorodnie, a w przyszłości sami zdecydowali o wyborze własnej diety. Ci, w których domach na co dzień je się mięso, nie widzą problemu w tym, by w szkołach pojawiła się opcja wege.
- Nie miałbym z tym problemu. Jeśli ktoś chce, żeby jego dziecko nie jadło w szkole mięsa, to powinien mieć taki wybór. Ale z drugiej strony uważam, że kilkuletnie dzieci potrzebują zróżnicowanego menu. Najważniejsze jest, żeby jadły zdrowo, a czy to dla kogoś oznacza kotleta schabowego czy sojowego, to kwestia indywidualna - komentuje pan Maciej, tata dwójki dzieci w wieku szkolnym.
Nie jestem wege ale uważam, że możliwość wyboru to dobry pomysł. (8)
W polskich szkołach jest z góry narzucone danie a przecież nie każdy może i lubi jeść to samo. W UK rozwiązali to na zasadzie podobnej do restauracji, gdzie kupuje się posiłki na wagę. Każdy może wybrać, co chce zjeść. Zawsze było jakieś mięso, ryba, dodatki skrobiowe i opcja bezmięsna. Nie wierzę, że u nas by się to nie sprawdziło. Pracuję w
W polskich szkołach jest z góry narzucone danie a przecież nie każdy może i lubi jeść to samo. W UK rozwiązali to na zasadzie podobnej do restauracji, gdzie kupuje się posiłki na wagę. Każdy może wybrać, co chce zjeść. Zawsze było jakieś mięso, ryba, dodatki skrobiowe i opcja bezmięsna. Nie wierzę, że u nas by się to nie sprawdziło. Pracuję w szkole ale posiłków nie jadam ze względu na alergie pokarmowe. Na 5 dni w tygodniu może z raz, góra dwa mogę zjeść to, co podają. Gdyby był wybór, mogłabym go skomponować z tego, co mogę zjeść. Nie bójmy się zmian, czasami mogą nam wyjść na lepsze.
Ticzerka
4 lata
13176
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-09 09:12
Też nie jestem wege (1)
Też nie jestem wege, ale mięso jem od czasu do czasu. W szkolnych stołówkach prawie codziennie jest mięso i często wieprzowe, którego w ogóle nie jadam.
Pamiętam z dzieciństwa, że najbardziej smakowały mi dania mączne na słodko.
W szkołach powinna być oprócz mięsnej opcja wege chociaż w przypadku dania głównego.
Maruda
4 lata
31
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-09 15:02
A mi dania mączne na słodko w ogóle nie wchodziły (jeśli chodzi o obiad, deser to co innego), jak byłam dzieckiem. Generalnie do tej pory nie lubię obiadów i śniadań na słodko, kolacje i desery to co innego ;)
4 lata
00
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-08 19:35
I koń na tacy
Angela
4 lata
00
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 21:51
Ja też nie jestem wege, wręcz nie wyobrażam sobie obiadu bezmięsnego. Jestem po bezmięsnym głodna i zła.
Ale to wręcz dziwne i skrajnie niesprawiedliwe że dzieci nie mają wyboru w szkolnych stołówkach. Im obiad po prostu się należy, zwłaszcza gdy spędzają tak długie godziny, i dwie podstawowe opcje to powinna być norma.
Nie
Ja też nie jestem wege, wręcz nie wyobrażam sobie obiadu bezmięsnego. Jestem po bezmięsnym głodna i zła.
Ale to wręcz dziwne i skrajnie niesprawiedliwe że dzieci nie mają wyboru w szkolnych stołówkach. Im obiad po prostu się należy, zwłaszcza gdy spędzają tak długie godziny, i dwie podstawowe opcje to powinna być norma.
Nie podoba mi się natomiast ten pomysł rodem z barów z potrawami na wagę. Dlaczego? Akurat wiem z doświadczenia że dzieci potrafią sobie w takim barze nałożyć... placem ziemniaczany z frytkami i to jest posiłek w ich guście.
No nie po to walczyliśmy żeby małe dzieci nie miały oferowanych drożdżówek, cukierków, chipsów w sklepikach, żeby w stołówkach jadły tak skomponowane dania.
Wiesz, rodzic musi mieć pewną gwarancję, że dziecko się prawidłowo odżywiło, a nie tylko napchało tym, co najgorsze.
(To autentyk, te placki ziemniaczane z frytkami - wersja posiłku skomponowana (i skonsumowana) przez 8- i 10-latki.)
rjhrjfr
4 lata
98
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 18:11
A co z mniejszosciami??? (3)
s jak ktoś lubi jest kota albo psa albo nietoperza to tez będzie miał opcje w menu???
Lechoslaw Kerner
4 lata
1614
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 20:28
A czy ja mówię o dziwactwach? (2)
Po prostu nie zawsze człowiek musi mieć ochotę akurat na to, co stołówka danego dnia serwuje. O ile łatwiej byłoby gdyby były np dwie opcje do wyboru.
Ticzerka
4 lata
76
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 21:54
(1)
Dokładnie tak.
Ja mam dziecko w wieku szkolnym i wybór w szkole dwóch stołówek. Wybrałam trochę droższą ale serwującą po dwa dania drugie i dwie zupy. Wiem że płacę a dziecko faktycznie zawsze coś wartościowego zje a nie że płacę a jedzenie ląduje w resztkach.
4 lata
53
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-08 12:08
Paradoksalnie w takim rozwiązaniu wiecej ląduje na śmietniku. Takie rozwiązanie miałoby sens, gdyby dzieci wybierały co chca zjeść np. dzień lub dwa wcześniej.
4 lata
41
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 14:35
Opinia wyróżniona
W trosce o planetę (20)
Popieram wychowanie w duchu troski o środowisko. Przemysłowa produkcja mięsa zużywa za dużo wody i obszarów przeznaczonych na hodowle paszy (często kosztem lasów). Mięso raz w tygodniu od gospodarza tak, ale nie kurczak na antybiotykach z dyskontu! Dbajmy o zdrowie dzieci i środowisko.
Zagatka
4 lata
120106
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-08 07:57
Bio Eko Wege (6)
Jedena wielka sciema!! Europa produkuje zaledwie 11% gazow cieplarnianych takze z takimi cudami to do indii albo chin a tak na marginesie to te wszystkie modne ciuszki i gadzety tworza wieksze zanieczyszczenie ziemi ale co tam jem warzywka jestem eko bio a te kolorowe ciuszki to burakami farbowalem i jak sie moda zmieni to w blotko wrzuce a jak trzeba bedzie to kilka dziur w spodniach zrobie ha ha ha takie tam pitolenie kotka za pomoca mlotka
4 lata
172
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-07-13 21:57
Pierwszy z brzegu artykuł
wygooglany do zapytania "import soi do Europy" donosi, że "Co roku do Europy trafia 36 mln ton soi. Nasiona służą głównie jako pasza dla zwierząt."...i dalej:
" W UE hoduje się ok. 8 mld zwierząt, a ich wykarmienie jest wyzwaniem znacząco przekraczającym europejskie możliwości. Greenpeace liczy, że bazowanie wyłącznie na lokalnych paszach wymagałoby prowadzenia upraw o wielkości 15 mln ha powierzchni, jaką łącznie dają Austria, Belgia i Słowacja."
Paola
3 lata
00
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-09 08:55
To jakby powiedzieć, że w Europie przecież nie produkuje się elektroniki czy ciuchów
4 lata
20
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-08 12:17
(3)
Tylko że Europa je żywność wyprodukowaną również na innych kontynentach. A rośliny zjadane przez jedzone przez Ciebie zwierzęta też często nie jest produkowana w Europie. Rynek żywności to rynek globalny i Ty również jesteś jego częscią, nawet jeśli mieszkasz w Europie. Poza tym produkcja mięsa wytwarza 18% światowych zanieczyszczeń, czyli więcej niż cały światowy transport razem wzięty bo ten produkuje niecałe 14%.
4 lata
03
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-08 12:47
(2)
To policz ile mieszka ludzi w samych Chinach i Indii, to zobaczysz kto je najwiecej.
4 lata
20
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-09 09:43
(1)
Indie to akurat kraj wegetariański, jeśłi chodzi o chińczyków to już nadrabiają zaległości do europejczyków w kwestii jedzenia mięsa ale jeszcze chwilę im to zajmie. Europejczyków jest mniej ale to dla nas i dla USA i KANADy produkuje się najwięcej mięsa. Reszta swiata głoduje żebyś ty mógł miec codziennie tani kotlet na stole.
4 lata
01
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-09 11:33
indie to kraj wegetariański a byłeś/byłaś tam że piszesz takie historie akurat tam w zależności od regionu tak samo spożywa się mięso
4 lata
21
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 22:30
No tak
Zdrowe warzywa na randapie.
4 lata
21
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 18:13
A Ty myślisz ze przemysłowa produkcja warzyw (10)
różni się od produkcji mięsa? Taka sama szkodliwość tylko trucizny inne!
Lechoslaw Kerner
4 lata
357
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-08 12:13
(7)
Przede wszystkim przemysłowa produkcja roślin nie zużywa takiej ilości wody.
Po drugie, nie uwalnia do atmosfery ton metanu i CO2. Po trzecie, używanie randapu i innych pestycydów jest spowodowane również przemysłową produkcją mięsa, już wyjaśniam. Ogromna ilośc roślin produkowana jest na paszę dla zjadanych później zwierząt. A muszą jeszcze
Przede wszystkim przemysłowa produkcja roślin nie zużywa takiej ilości wody.
Po drugie, nie uwalnia do atmosfery ton metanu i CO2. Po trzecie, używanie randapu i innych pestycydów jest spowodowane również przemysłową produkcją mięsa, już wyjaśniam. Ogromna ilośc roślin produkowana jest na paszę dla zjadanych później zwierząt. A muszą jeszcze wyrosnąć te które będą zjadane bezpośrednio. Żeby zwiekszyć wydajność i unikać chorób roślin trzeba było wymyślić te substancje. Dodatkowo wspomniane wyżej zanieczyszczenia powietrza a także wody i gruntów spowodowane przez produkcję miesa jaj i nabiału zatruwają środowisko i utrudniają jeszcze bardziej wzrost roślin. Gdybyśmy skupili się tylko na roślinach, Ziemia odetchnęłaby z ulgą i moglibyśmy stopniowo odchodzić od pestycydów. To tak w dużym uproszczeniu. Dodatkowo dochodzi aspekt etyczny bo zakładająć że każda żywność jest trującą i napakowana "chemią" to wybierając rośliny oszczędzasz przynajmniej cierpienia zwierzętom a więc wybierasz mniejsze zło. No i przyczyniasz się do zmiejszania zanieczyszczenia na Ziemi.
4 lata
36
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-09 11:30
(1)
dodaj jeszcze do tego że produkcja soi zabija las deszczowy ponieważ wycina się go w celu produkcji tejże rośliny
4 lata
20
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-10 14:12
las deszczowy wycina sie pod soje produkowaną na paszę dla zwierząt, zaledwie kilka procent światowej produkcji soi jest przeznaczona do bezpośredniego spożycia dla ludzi. Najwięcej zjadają zwierzęta, reszta jest używana do wypełniaczy żywności, leków itd. Wy ludzie chyba nie macie pojęcia w jakiej skali produkuje się na świecie zwierzęta i paszę dla nich. Cały czas myślicie w kategoriach krówki pasącej się u sąsiada na łące.
4 lata
10
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-09 10:16
Pozwolę sobie mieć ,,zdanie odrębne " (1)
Przemysłowa uprawa roślin musi ,, pożerać " wodę i nawozy sztuczne. Aby uprawy były EKO musi być ..... obornik. W Europie niestety nie ma już możliwości wyżywić ludzkość tylko roślinkami . Z racji klimatu i wyjałowionej ziemi pozostają tylko uprawy chemiczne w gruncie a o hektarach pod folią np. w Holandii nie wspomnę.
S.T
4 lata
11
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-10 14:10
Jest dokładnie odwrotnie. Tylko przechodząc na produkcję roślinną będziemy w stanie wyżywić planetę. Nawóz może być pochodzenia roślinnego, nie zwierzęcego. A uprawa roślin pożera wielokrotnie mniej wody. Przecież te miliony chodowanych zwierząt które są potem zjadane potrzebują miejsca, wody oraz paszy. A żeby wychodować paszę są potrzebne również miejsce i woda. Czyli zamiast zjadać rośliny bezpośrednio i oszczędzać zasoby, filtrujemy je przez zwierzęta pośredników. Bardzo to nieekonomiczne.
4 lata
10
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-08 12:45
(2)
kiedyś używało sie nawozu naturalnego. Teraz każdy chce zarobić jak najwiecej i dlatego sie używa pestycydów.
Idąc Twoim tokiem myslenia to dla ziemi najlepiej żeby nie było żadnych zwierząt, łącznie z nami,
4 lata
82
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-09 11:30
Większość zwierząt na ziemi to zwierzęta hodowlane. Na świecie jest więcej kur niż gatunków wszystkich innych ptaków razem wziętych.
Tak, im mniej zwierząt hodowlanych, tym lepiej dla planety. Ograniczenie spożycia mięsa do raz-dwa razy w tygodniu jest zdrowe dla ciebie i dla planety.
Kaisa
4 lata
02
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-09 09:41
Nie, nie taki jest mój tok myślenia. Mój tok myślenia jest taki że nie powinno się przemysłowo chodować zwierząt. A nawóz naturalny może być również pochodzenia roślinnego, nie zwierzęcego. Ni e z powodu nawozu używa się pestycydów tylko z powodów opisanych przeze mnie w pierwszym komentarzu.
4 lata
22
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 22:31
Randap (1)
4 lata
30
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-09 10:00
Po części masz rację.
Największą kasę robią firmy chemiczne które współpracują w uprawie np. soi odpornej na randap .
S.T
4 lata
20
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 16:55
Zdrowie nie ma nic wspólnego z wege czy z nie-wege. "Kotlet" smażony na głębokim tluszczu bedzie tak samo niezdrowy, niezależnie czy bedzie z miesa, czy z soi. Argumenty które używasz pokazują, że chcesz, aby mięso było tylko dla ludzi najbogatszych, bo tych bedzie stać na dobre mieso "od gospodarza", a zwykłych ludzi nie. Na świecie jest za dużo ludzi aby kazdy był karmiony od gospodarza.
4 lata
277
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 13:46
Opinia wyróżniona
A może tak..... zrobić (10)
Żywienie zbiorowe w szkołach można by zorganizować w taki sposób, że każdy sam wybiera sobie co chce zjeść( a la szwedzki stół). Oczywiście szkoła musiałaby być odpowiednio duża, stołówka przygotowana. Trzeba by też rozsądnie zagospodarować to co każdego dnia pozostanie. Wówczas jak ktoś ma ochotę jeść same warzywa to niech je. Teraz przy jednym
Żywienie zbiorowe w szkołach można by zorganizować w taki sposób, że każdy sam wybiera sobie co chce zjeść( a la szwedzki stół). Oczywiście szkoła musiałaby być odpowiednio duża, stołówka przygotowana. Trzeba by też rozsądnie zagospodarować to co każdego dnia pozostanie. Wówczas jak ktoś ma ochotę jeść same warzywa to niech je. Teraz przy jednym zestawie zupa + drugie dnie. Dla wszystkich takie same też idealnie nie jest bo nie każdemu smakuje i część nie je wcale, a inni zostawiają. Czy takie rozwiązanie będzie droższe? Niekoniecznie. Na pewno wymagać to będzie lepszego planowania dla intendentów.
4 lata
7233
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-08 08:02
Nie przejdzie bo zawsze znajdzie sie jakis patol
Co z uśmiechem napluje do miski z jedzeniem
4 lata
50
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 18:04
Super pomysł.
Dziecko przechodzi, nakłada sobie i idzie dalej. Marnuje się mniej jedzenia. Dzieci są zadowolone. Intendenci szybko nauczą się zamawiać odpowiednie ilości.
Maciej Zet
4 lata
24
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 14:05
(6)
Bedzie drozsze. Porownaj koszt wytworzenia jednej zupy plus jedno drugie danie do koszru przygotowania kilku dan. Do tego dodaj koszt strat generowanych przez niedojedzone posilki. Sila rzeczy musisz przygotowac wiecej porcji niz jest dzieci.
Monik
4 lata
220
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 14:34
Niekoniecznie (5)
Zamiast robić 100 porcji rosołu można zrobić 70 porcji plus 30 zupy sojowej. Wszystko da się policzyć - każda restauracja prognozuje ile czego trzeba, na podstawie zużycia. To nie jest tajemnica ile czego schodzi. Po za tym to co zostaje może zasilić banki żywności czy jadłodajnie. Wszystko jest do zrobienia. Ewentualnie zawsze można zrezygnować bez szkody z kilku stanowisk w administracji publicznej- zobacz ilu mamy urzędników i tą kasą wspomóc ciepły posiłek dla dziecka w szkole.
4 lata
111
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-08 12:19
A czy wszystkie dzieci nie mogą zjeść zupy roślinnej, to jest jakieś przykazanie że jak jesz mięso to musi ono być we wszystkim? Tak naprawdę bardzo łatwo zrobić posiłki dla wszystkich, robiąc wegańską bazę i dodatkowe mięsne lub jajeczno-nabiałowe składniki. Na odwrót jest dużo trudniej i drożej.
4 lata
12
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 15:29
(3)
A jak 100 dzieciakow bedzie chciala zjesc rosol?
Monik
4 lata
162
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 17:01
To dostaną rosół warzywny.
4 lata
03
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 15:40
A jakby to wasza matka inwalidka tędy przechodziła..... :) (1)
4 lata
52
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 16:24
Ha ha ha dobre
Kris
4 lata
12
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 13:56
to są dzieci
i połowa z nich nie zje nic
4 lata
221
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 10:58
Opinia wyróżniona
No, to intendentki będą miały przechlapane. (8)
Jak zachować normy żywieniowe przy diecie bez mięsa, ryb, produktów mlecznych, jaj? Bo weganizm to wyklucza. No, i nie obejdzie się bez problemów z obsadą kuchni, bo większość posiłków trzeba będzie przygotowywać oddzielnie dla każdej grupy.
4 lata
7833
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 16:50
(7)
Bardzo łatwo, wystarczy jeść wszystkie inne produkty. Jeśli ma Pani problem z jedzeniem warzyw, owoców, orzechów i nasion strączkowych to może warto wybrac się do dietetyka? Moze najpierw lepiej po prostu spróbować i zobaczy Pani jak się czuje. Proszę zaglądnąć na stronę mgr Iwony Kibil która zajmuje się odżywianiem dzieci i ciężarnych wege. Pozdrawiam
Natalia
4 lata
1321
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-08 13:45
Natalia przestan bzdury pisac. (2)
Bedac Veganem musisz sostawac zastrzyki chocby z witaminy B12 i nie pisz ze tak nie jest tylko zapytaj lekarza. Kazdemu weganowi brak tej witaminy i musi byc podawana z zewnatrz bo tylko mieso dostarcza je na odpowiednim poziomie. Wiec po co klamiecie?
Kris
4 lata
25
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-09 09:48
Mięso nie dostarcza wit B12. Jest ona produkowana przez bakterie znajdujące się w glebie. Zwierzęta zjadające rośliny nabywały ją w ten sposób a potem kolejne zwierzęta i ludzie którzy je zjadali. Mogliśmy też dostarczać sobie tej witaminę bezpośrednio, zjadają niumyte warzywa i owoce. W dzisiejszym sterylnym świecie nawet zwierzętom podaje się syntetyczna witamię b12 i dlatego masz ją potem w mięsie. Możesz ją też suplementować w formie tabletek, niekoniecznie zastrzyków.
4 lata
00
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-09 03:34
Tobie by się przydał zastrzyk oleju do mózgu.
Zapewniam Cię, że nawet jedzenie mięsa w ogromnych ilościach nie gwarantuje braku niedoboru B12. No ale żeby coś o tym wiedzieć to trzeba by było cokolwiek poczytać a nie pieprzyć farmazony o konieczności zastrzyków z B12.
ałtor
4 lata
20
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 16:57
(3)
Po straczkach to ma się gazy. Ale jak ktoś ma te same gazy po mięsie, to od razu mówią że to niezdrowe bo gnije itd. ale już gnijace straczki nie szkodza...
4 lata
177
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-07-12 18:11
Stracili należy moczyć kilka godzin przed gotowaniem najlepiej wstawić je wieczorem do wody i zostawić na noc. Rano są gotowe. Potem wodę się olewa i gotuje w świeżej. Dzięki temu nie ma gazów i uczucia wiecie bo wszystkie odpowiedzialne za to substancje zostają w odłamek wodzie. Większość ludzi tego nie wie i dlatego ma takie problemy. A wystarczy poczytać.
3 lata
00
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-09 09:45
Bo trzeba strączki płukać przed i po gotowaniu, wtedy gazów nie ma.
4 lata
00
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-08 08:02
Mieso
Jest szczegolnie wazne w rozwoju dzieci!! Chcesz to jedz trawe a nawet mozesz na zasadzie EGR-a w samochodach swoje stolec zjesc Twoja sprawa ale piepszenie glupot na temat jedzenia roslin ktpre potrzebuja CO2 do wzrostu jest bzdura ciekawe jak rolnictwo mialoby to udzwignac wiekszosc gleb jest wyjalowiala i tylko chemia powoduje wzrost upraw takze powodzenia w rozwoju glupoty
4 lata
58
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 10:38
Opinia wyróżniona
Powinna być dostępna opcja wege. Nic trudnego ugotować w drugim garnku coś roślinnego dla dzieci (5)
Poza tym to o wiele tańsze jedzenie, a dzieci jedzące mięso mogłyby czasami zjeść coś nowego, co już samo w sobie poszerza horyzonty i uczy, że są inni niż ja i że oni też są ok. Pomogłoby to ograniczyć spożycie mięsa, co przydałoby się wszystkim. Czyli nawet rodzice nie wege powinni być zadowoleni. Skoro nawet w więzieniach jest to dostępne.
Poza tym to o wiele tańsze jedzenie, a dzieci jedzące mięso mogłyby czasami zjeść coś nowego, co już samo w sobie poszerza horyzonty i uczy, że są inni niż ja i że oni też są ok. Pomogłoby to ograniczyć spożycie mięsa, co przydałoby się wszystkim. Czyli nawet rodzice nie wege powinni być zadowoleni. Skoro nawet w więzieniach jest to dostępne. Pamiętam sprawę, jak u nas złapali agenta mossadu poszukiwanego miedz listem gończym, to mu dostarczali do więzienia posiłki koszerne z restauracji. A więc tym bardziej można zadbać o właściwie żywienie dzieci.
4 lata
5476
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-08 08:06
Nic trudnego (2)
Wziasc z soba jedzenie? To wam nie pasuje normalna zrownowazona dieta nikt wam ani nie broni ani nie narzuca jesc trawy a pitolenie o srodowisku ha ha ha ciekawe jakby wygladalo masowe produkowanie trawy? Nagle by sie okazalo ze mamy za malo CO2 niezbednego do fotosyntezy ?
4 lata
33
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-10 14:45
To czemu w ogóle są stołówki skoro to takie proste żeby wziąć ze sobą jedzenie?
4 lata
00
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-09 09:50
za mało co2 do fotosyntezy? czy może ktoś to wpisać do rankingu na największą biologiczną bzdurę roku?
4 lata
10
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 11:08
Nie tak prosto.
Trzeba utrzymać normy żywieniowe, bo takie są przepisy. Personel kuchenny jest obliczony na przygotowanie określonej liczby posiłków więc też nie da rady. Wszystkie normy trzeba liczyć x2, podwójna praca dla intendentki.
4 lata
193
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 11:03
....
Co wy macie z tym mniejszym spożyciem mięsa.
Nie chcesz.... nie jesz i tyle.
Ale rób to w domu.
4 lata
209
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 10:08
Opinia wyróżniona
bardzo dziwne, że dotychczas tego nie było
ja co prawda jadam mięso, ale jak robię choćby zupę warzywna, to na warzywach a nie na mięsie, bo to jest całkiem inny smak - pomijam ideologie czy efekty zdrowotne
co do ewentualnych sporów o konieczność jedzenia mięsa - jesli rodzice zechcą wyeliminować mięso z diety dziecka, to przecież i tak nikt im tego nie zabroni - nie ma przymusu jedzenia w szkole
4 lata
5217
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 09:29
Opinia wyróżniona
Bardzo dobry pomysl (16)
Dieta wegetarianska jest zdrowa i zroznicowana. Dzieci moga nauczyc sie prawidlowych zachowan zywieniowych. Mozna wesorzec lokalna ekonomie, uzywajac produktow lokalnych. Dieta bezmiesna to swietna metoda ochrony srodowiska, poniewaz zuzycie zasobow do produkcji wegetarianskich posilko jest o wiele mniejsze niz do produkcji miesa. Oszczedza sie takze duze ilosci wody i energii elektrycznej.
Warto rozwazyc ten pomysl. Trzymam kciuki.
Testo
4 lata
7378
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-08 08:10
Ha ha ha
Moze na mala lokalna skale to jest mniejsze zuzycie wody i pradu ale na skale swiatowa to zabraklo by miejsca, wody i o zgrozo CO2 niezbednego do fotosyntezy
4 lata
12
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 22:32
Bzdury
Poczytaj jaka chemia pozwala się cieszyć tym niby zdrowym warzywem
4 lata
20
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 09:48
(8)
większej bzdury nie czytałem już dawno. Przecież uprawy soi którą wegeterianie używają najwięcej doprowadza do wyniszczenia środowiska, przecież pod te uprawy masowo wycina się lasy amazońskie
4 lata
2316
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 21:38
(1)
Podobno najbardziej noeekologiczna uprawa jest awokado. Była nawet jakaś akcja. Mówienie, że uprawa roślin jest mniej szkodliwa niż hodowla zwierząt to bzdura. Tak mówi człowiek, który nie ma o hodowli i uprawie zielonego pojęcia. Jak to jest siane? Jak podlewanie, pielęgnowane w końcu zbierane i dostarczane ? Nie ma żadnej różnicy. I nie wiem czy zdjęcie sobie sprawę, że najlepiej rosną roślinki na zwierzęcych dochodach. Smacznego
4 lata
53
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-09 09:52
Nieprawda, nie ma naukowych dowodów na to że nawóz odzwierzęcy jest bardziej wydajny.
4 lata
00
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 16:22
Nie wszystkie uprawy soi opierają się na (2)
gospodarce rabunkowej.
Weganie mają tego świadomość, więc nie kupują byle jakiej soi czy produktów z soją, tylko te certyfikowane, czyli pochądzące z upraw nierabunkowych.
W
4 lata
07
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 22:34
Taaa (1)
4 lata
11
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-08 13:50
Weganie to instagramowo-facebookowe glupki
Kris
4 lata
11
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 16:12
Wielka szkoda. Spóźniłeś się, gdy rozum przydzielali.
Trafiła Ci się tylko piśmienność...
4 lata
01
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 09:52
Ponad 80% soji idzie na pasze, zeby miesko bylo (1)
Wlacz myslenie hahah
Testo
4 lata
1913
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 13:01
Wegetarianie wegnie tyle zaoszczedzili na mięsie
że stać ich na prywatne szkoły z indywidualną dietą.
zz
4 lata
63
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 09:32
Tak dieta weganska to super sprawa (4)
dająca możliwość eliminacji osobników słabych, polecam - mięsożerca
Lechoslaw Kerner
4 lata
2016
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 16:11
Nieudolny epigon Korwina-Mikke...
Bardziej się postaraj.
4 lata
12
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 09:33
Slabe osobniki jedza miesko z Lidla, bo na prawdziwe steki ich nie stac. (2)
Testo
4 lata
714
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 10:06
a to też fakt, ja nie twierdzę że mięso sprzedawane jest dobrej jakości
bo nie jest ale to odrębna sprawa
Lechosław Kerner
4 lata
22
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 09:49
testo to od tesco chyba czy ty byłeś w lidlu przecież tam też sprzedają prawdziwe steki trzeba tylko zdjąć klapki z oczu które nakierowują ciebie na parówki
I na deser fasolka po bretońsku plus szklaneczka soku z buraka.
Stefan
4 lata
256
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 10:04
A jak nie to jak niepodległości (4)
4 lata
33
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 15:17
Prawdziwy Polak musi jeść schabowego (3)
albo przynajmniej golonkę. Bez takich posiłków nie może się nazwać patriotą bo obok Boga, honoru i ojczyzny jest to jeden z podstawowych elementów naszej kultury i kropka. W takiej sytuacji nie można dawać żadnego wyboru, ma jeść mięso albo utraci polskie obywatelstwo.
ałtor
4 lata
118
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 16:52
(2)
Hahaha pan tak serio? Czy jedzenie bądź nie golonki świadczy o mojej polskości? W której szkole tak uczyli? W Pciu Dolnym?Pozdrawiam serdecznie
Natalia
4 lata
25
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-08 02:29
Oczywiście, że na serio (1)
Wreszcie mamy u władzy prawdziwych Polaków i gołym okiem widać, że jedzą mięso a nie jakieś trociny. Mam nadzieję, że nasz polski Rząd nie da się zmanipulować lewackim bojówkom z podłej Unii Europejskiej i wprowadzi jakieś ustawy nakazujące obowiązkowe jedzenie mięsa każdemu dziecku albo jego odstawienie wraz z niegodną polskości rodziną za niemiecką granicę.
ałtor
4 lata
21
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-08 03:57
Wege
Jak na razie nie ma polskiego rządu jest rząd partyjny. I załatwia swoje a nie Polaków sprawy.
4 lata
12
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 10:04
A za 6000 to zap. złodziej albo i**ota (1)
4 lata
66
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 16:00
Powiedziała prawdę o Stolicy? Powiedziała. Więc w czym problem?
Idź do sklepu sprawdzić ile dzisiaj chleb kosztuje, bo więcej niż wczoraj napewno.
4 lata
41
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 10:44
(7)
Miesa nie jem, I czuje sie lepiej. To przez nie 90 procent chorob. Czlowiek jest roslinozerny. Z posilkow roslinnych czerpie wiecej niz z tego naszprycowanego miesa. Syf Wam sprzedaja w miesnym.
Pozdro z pragi
4 lata
1527
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 11:45
No właśnie. Ta wypowiedź to przykład jak roślinki zmianiają mózg w papkę. (1)
.
4 lata
255
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-09 12:35
Ludzie, jako drapieżniki, mają kły i oczy z przodu.
Pani Spurek może mieć zęby do przeżuwania i oczy na boki jak krowa.
I niech się rozgląda, czy drapieżniki PISowskie jej nie podchodzą gdzieś z boku.
Ja pozostanę przy schabowym.
4 lata
10
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 12:29
Materiały źródłowe (3)
do tej wypowiedzi, proszę. Z tych, które znam, wynika coś przeciwnego.
Historyk
4 lata
64
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 14:59
(2)
Bo TV ogladacie I ona Wam zmienia mozg. Tam nie dowiecie sie Co jest zdrowe.
Pozdro z pragi
4 lata
53
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 16:16
Bez miesa surniu musisz brac zastrzyki chocby z wit.B12 wiws skoncz brednie wypisywac (1)
Kris
4 lata
46
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 17:34
Ty skoncz brednie.
Zadne zastrzyki.
Po prostu suplementy b12 i d w pigułach wystarcza.
Dzisssasss co za tluki tu pisza.
4 lata
33
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 12:59
Wege
Zwłaszcza w zimie pryskane warzywka z zagranicy są zdrowe proponuje barana w sciane
Jan beton
4 lata
101
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 13:28
i barszcz sosnowskiego też ! (1)
4 lata
31
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 23:15
Najlepsza sałatka z bieluniem :)
4 lata
00
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 15:57
Przy tak szybko rosnącej inflacji, niedługo tylko to ci pozostanie.
Według danych Eurostatu, w styczniu 2020r ceny detaliczne żywności w UE-27 (bez Wielkiej Brytanii) były o 2.8%wyższe niż rok wcześniej. W Polsce wzrost wyniósł 8.1% w relacji rocznej i był najsilniejszy w całej Unii.
A teraz trole z farmy troli Hoffmana minusują, chociaż to nie zmieni tego faktu.
4 lata
00
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 17:49
I są wege!
4 lata
10
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 09:03
(31)
Wege?Ja tam jestem tradycyjny,schabowy,mizeria i ziemniaczki względnie golonko,jak nasi przodkowie a jedzenie trawy zostawiam krówkom.Jesteśmy genetycznie zaprogramowani do jedzenia mięsa.Shadow and dust.Czuway!
Svenus
4 lata
243194
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 09:18
(2)
Mizerię reprezentujesz w całej rozciągłości. Umysłową.
4 lata
3832
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 10:04
Co masz do ogórka?
I pasuje do vege i do kolorowe love
4 lata
113
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-08 13:55
Las mizerie umyslowa reprezentuje?!?
Zgadzam sie.
Kris
4 lata
00
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 09:20
(3)
Pozniej brzuszek, szpary miedzy zebami, a Polki wola byle Wlocha niz polskiego husarza po golonce. Takiego poczciwego, glupio-madrego co goloneczke lubi i wodeczki sie napije, ale jedyne co czyta to gazetka z Lidla.
Testo
4 lata
3232
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 10:10
Polki to jak wyjada na wakacje sa mile nawet dla egipcjanina w turbanie:) (1)
Maja w swiecie opinie taka jak szwedki,czeszki czy angielki:)
Autor
4 lata
2010
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 11:22
Zawsze się znajdzie jakiś wiagrowiec, co komentuje...
4 lata
85
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-09 09:04
Petersonowie nie wyglądają na grubych czy szczerbatych, a podobno jedzą tylko mięso.
4 lata
00
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 09:23
(3)
"zaprogramowani" słowo klucz. Każdy program można złamać.
4 lata
156
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 09:45
(2)
Każdy program prędzej czy później wywali błąd lub się zawiesi ;)
Inna sprawa, że mięcho jest ok, a dzieci powinny próbować wszystkiego.
4 lata
119
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 09:54
Tak mięcho na hormonach (1)
Z maltretowanych zwierząt jest bardzo ok, mniam mniam smacznego.
Las
4 lata
2719
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 13:00
Wege
Roślinki pryskane mniam mniam
Jan beton
4 lata
127
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 10:55
Nie masz pojęcia (3)
Co jedli nasi przodkowie! Nigdy ludzie w naszej szerokości geograficznej nie jedli tyle mięsa co teraz, nigdy! Polecam poczytać, a potem się wypowiadać.
Las
4 lata
3312
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 21:55
(1)
Przecież to zwykły deeebil pisał. Wystarczy cofnąć ze sto lat. Mięso było dla wybranych. Czekam tez na argumenty, ze ludzie maja kły po to by jeść mięso...
4 lata
82
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-08 13:53
Tak. Las jest d**ilem.
Kris
4 lata
10
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-08 13:53
Las zwariowal.To jakis instagramowy vege glupiec
Kris
4 lata
11
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-08 10:32
(2)
Akurat nasi dawniejsi przodkowie to mięso rzadko widywali, jeśli w ogóle. Ale jedz sobie, co lubisz i pozwól na to innym.
Brudny Harry
4 lata
12
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-08 13:52
Brudny harry skad ty te bzdury wziales?!?
Czlowiek od zarania dziejow jadl mieso. Gdzie cie tych bzdur nauczali???
Kris
4 lata
13
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-09 09:07
Ciekawe, że przodek kapusty, brokuła czy nawet jabłka nie wygląda, jakby był na tyle pożywny, zeby przodkowie mogli na tym swoją dietę oprzeć. 100 lat temu to nie ma co się opierać, wcześniej się liczy.
4 lata
00
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-08 12:20
(8)
Ale artykuł nie jest o tobie tylko o dzieciach w szkole a one potrzebują wege posiłków.
4 lata
11
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-08 12:56
(1)
Dzieci potrzebują zbilansowanej diety a nie ograniczenie do warzyw czy miesa.
4 lata
10
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-08 15:35
Posiłek wegański lub wegetariański może być jak najbardziej zbilansowany. Na pewno lepiej niż mielone z ziemniakami.
4 lata
00
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-08 13:51
Bzdura dieta vege dzieciom to akurat szkodzi (5)
... bo nie dostana odpowiedniej chocby ilosci b12
Kris
4 lata
01
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-08 15:36
(4)
nie wiem czy zdajesz sobie sprawę ale zwierzęta które zjadasz mają w karmie dodawaną wit. b12. Bo to witamina produkowana przez bakterie których w naszym sterylnym świecie coraz mniej.
4 lata
10
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-09 09:08
(3)
Ale on nie mówi o zwierzętach, tylko o dzieciach.
4 lata
00
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-09 09:54
(2)
Weź trochę uruchom głowę. zwierzęta są karmione witb12 w paszy a potem dziecko zjada to zwierze. Teraz jaśniej?
4 lata
01
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-09 11:01
(1)
No to dzieci jedzące mięso dostaną witaminę b12, a wege nie. No wszystko się zgadza z przedmówcą.
4 lata
00
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-10 14:15
Zarzut był że dzieci wegetariańskie dostają witaminę sztucznie a te jedzące mięso "naturalnie". Pragne uświadomić że w obu przypadkach witamina ta jest sztucznie dodawana. A przynajmniej dzieci wegańskie nikogo przy tym nie krzywdzą. A raczej ich rodzice, bo dzieci jedzą to co dadzą im rodzice.
4 lata
00
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-08 17:31
Jedz co chcesz !masz wybór
Regina
4 lata
00
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-09 09:17
Akurat nasi przodkowie jedli schabowego czy golonko niezwykle rzadko, wielu z nich nie spróbowało tego przez całe życie. Jedzenie mięsa na śniadanie obiad i kolacje to wymysł ostatnich 15-20 lat.
4 lata
00
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-09 09:25
To nieprawda. Pierwsi ludzie, którzy pojawili się na Ziemi żywili się głównie nasionami i owocami. Człowiek nie potrafił polować, więc pokarm mięsny był dla niego niedostępny.
Co do przystosowania to również nie do końca się zgodzę. Człowiek nie posiada zębów płytkowych, które służą do jedzenia mięsa. Takie zęby można znaleźć np. u psa.
Człowiek od zawsze był wszystkożerny, a nasi przodkowie żywili się głównie roślinami.
Wszystko można przeczytać w książkach z dziedziny antropologii.
S.
4 lata
00
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-09 12:37
miłych zatkanych żył
4 lata
00
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 09:03
Czlowiej to naturalny roślinozerca, wystarcza podstawy biologi. (67)
Nasz uklad pokarmowy jest dlugi i poskrecany, a u psa czy wilka prosty i krotki. My jestesmy rodzina vegańska i chcialabym zeby w szkole szanowali nasz sposob zywienia. Zawsze sie zastanawiam jak mozna jesc martwe zwierzęta ?
Anka Veganka
4 lata
133385
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 09:07
Buahahaha (4)
4 lata
7320
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 11:14
(3)
Glupek to sie smieje. Ale mie zastanowic sie Co mu serwuja w miesie. Przez nie choroby.
Pozdro z pragi
4 lata
1044
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 13:04
Popatrz co serwują w soi i innych zbożach (1)
GMO i randap... Dodatkowo rośliny bardzo dobrze gromadzą ciężkie metale ze spalin.
Geko
4 lata
365
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 15:01
A mieso? Ludzie jeszcze musicie Duzo Poczytac Co tam sie gromadzi. Na zdrowie!
Ja wybieram zielone zdrowie.
Pozdro z pragi
4 lata
520
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-08 00:15
Mieso to masakra
Kacper
4 lata
13
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 09:07
(2)
Dorzuć jeszcze bezglutenową papkę wiarę że ziemia jest płaska i szczepionki szkodzą. Co wychodzi? Obraz ogłupionego społeczeństwa które wierzy w każde guano.
Wirus z koronką
4 lata
8018
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 09:18
Dieta bezglutenowa powinna być dostępna
Dla osób z nietolerancją glutenu. Sam jestem taką osobą i wiem, jaki to problem kupić gdziekolwiek bezglutenowe danie. Zupełnie nie rozumiem osób, które stosują taka dietę choć nie muszą...
4 lata
546
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 12:54
Zdaje się, że określenie "ogłupione społeczeństwo, które wierzy w każde guano" trafnie obrazuje aktualny stan naszego społeczeństwa.
Piotr
4 lata
140
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 09:10
Boga w sercu nie masz!!111jeden
Jak możesz jeść biedne truchła roślinek?!
4 lata
4011
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 09:27
A jak mozna jesc martwe zgniłe warzywa (1)
napędzane nawozami ha ha każda ideologia a w tym to eko-vege ble ble ble jest dla ludzi słabych psychicznie i umysłowo, którym się nie chce lub nie mają na tyle intelektu żeby samemu dojść do konkretnych wnioskow. Przejmujecie te bzdury bezkrytycznie a ktoś na tym nieźle zarabia.
Lechoslaw Kerner
4 lata
5518
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 22:00
Od 2 miesięcy nie jem mięsa i naorawdę lepiej się czuję. ale możliwości jedzenia na mieście znacznie mi zmalały.
gdańszczanin
4 lata
22
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 10:10
Dawno obalony vege mit. (7)
Jest wszystkożerny.
Biologia.
4 lata
5010
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 10:19
Wlasnie widze jak koronawirus atakuje. (6)
Od roslin to on sie nie wzial. Jak zniknie 80% populaccji to moze zaczniesz rozumiec.
Anka Veganka
4 lata
1564
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 10:39
ahahahahaha
gratuluję logiki. Chyba nie wszyscy weganie są jednak aż tak tępi?
gniot
4 lata
426
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 10:44
bua ha ha ha
rany XXI wiek a tu jakieś gusła i straszenie. Niech się Pani przeprowadzi do Korei Północnej, tam się je wyłącznie trawę i wszyscy są szczęśliwi i uśmiechnięci i nie ma żadnych chorób.
Lechosław Kerner
4 lata
455
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 11:45
(1)
Niech pani lepiej zbilansuje sobie tą dietę. Przy diecie wegańskiej to bardzo ważne. Chyba czegoś w niej brakuje. Np. kwasów omega...
4 lata
252
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-08 10:07
Kwasy omega są w olejach roslinnych i w glonach.
4 lata
10
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 13:00
Wziął się z braku higieny - świnie razem z
warzywami na ryneczku. Eko jest modne, ale widać niezbyt zdrowe. Towar bez opakowań, jajka bez lini UV, która zabija salmonellę itd...
Geko
4 lata
81
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-08 10:09
podobno
większość zarażonych to weganie i sprutkanie...
Sprutek
4 lata
10
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 10:12
Jak widac jedzenie samych korzonkow wplywa na logike i rozum:)
Autor
4 lata
359
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 10:14
Czy ty wiesz,ze rosliny tez czuja? (1)
Wiesz jaki bol odczuwaja,kiedy je gotujesz?Serca nie masz!!!Pomidor
Autor
4 lata
2911
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 13:32
Zawsze płaczę jak obieram ziemniaki ale najbardziej mnie porusza powolna agonia ogórków kiszonych.
4 lata
153
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 10:18
A KŁY (1)
to do rozgryzania łodyg bambusa?
4 lata
328
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-10 14:17
Ależ człowiek ma kły! Prawdziwa śmiercionośna broń! Pochwal się, co ostatnio rozerwałeś tym narzędziem zagłady, jabłko obrane ze skórki czy paczkę chipsów?
4 lata
00
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 10:31
Normalnie mozna jeść (2)
Rośliny też czują, są na to dowody naukowe, więc nie jedz roślin. Widać gołym okiem jak wplywa dieta wegańska na myślenie, b.źle.
ewita
4 lata
277
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 10:39
Co rośliny czują ? Masz jakies dowody ?
Radek
4 lata
717
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-10 14:18
Rośliny nie są samoświadome a zwierzęta tak. Używanie tego argumentu jest oznaką najwyższej pogardy w stosunku do cierpienia zwierząt.
4 lata
00
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 11:01
A kły to mamy po marsjańskich przodkach? (16)
4 lata
246
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 13:04
(2)
Goryl też ma kły a jest roślinożercą więc uważałabym z taką argumentacją. Ciekawa też jestem jak Ty tymi swoimi kiełkami chciałbyś rozrywać surowe mięso i łamać kości. Jak ludzie jabłka obierają ze skórki.
4 lata
89
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 16:00
Goryla dieta to 25% owocow..mieso tez je,mrowki i termity,szczury (1)
Kris
4 lata
82
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-08 02:39
Goryle nie jedzą mięsa
W 99% żywią się roślinami a raptem 1 do 2% to owady, które trudno nazwać mięsem.
ałtor
4 lata
04
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 13:32
Masz kły do rozszarpywania zwierzat i zjadania ich ? (12)
Czesto to robisz ?
Anka Veganka
4 lata
321
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 14:34
Posłuchaj Anko V: (8)
Roślinożercy maja oczy z dwóch stron głowy, by w porę zauważyć polujące zwierze i spieprzyc przed nim. Mięsożercy maja oczy na jadnej płaszczyźnie, by widzieć stereoskopowo i ocenić odległość od polowanej zwierzyny. A ty gdzie masz oczy? Po drugie słyszałaś o alergiach na gluten, pomidory, orzechy, trawy i mnóstwo innych roślin? No właśnie, a o alergii na mięso nikt ni słyszał. Pozamiatalem?
Peter Konfederat
4 lata
226
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 15:31
Co ty pozamiatełeś ?
I jeszcze chamsko podpisujesz się za kogoś, kim nie jesteś.
W
4 lata
112
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 15:32
Coś Ci się tam w główce pomieszała ta wiedza (1)
i na pewno nie pozamiatałeś. To, że nie słyszałeś o alergii na mięso to nie znaczy, że jej nie ma a tylko o tym, że nasz braki w edukacji. Tak, kiedyś tak myślano ale nauka już dawno potwierdziła, że to nieprawda. Na dodatek to właśnie nasza najpopularniejsza dieta czyli wieprzowina jest najbardziej uczulająca. Co do rozmieszczenia oczu - ewolucyjnie wykształciło się u drapieżników aby ułatwić polowanie (a nie samo jedzenie mięsa) co nie oznacza, że drapieżniki nie miały oczy po bokach (pierwotne gady drapieżne) jak i tego, że roślinożercy nie mogą mieć ich tak ułożonych, jedynym mięsem jakie spożywają roślinożerne goryle i kilka innych gatunków małp to owady.
ałtor
4 lata
611
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 15:53
A wlasnie ze pozamiatal
Kris
4 lata
94
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 16:01
Do Petera Konfederata
Tak. Pozamiatales
Kris
4 lata
82
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 16:09
alergia na BSA chociażby
4 lata
01
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 19:06
Zobacz ilu jest veganow na swiecie.
I jakos nie maja oczu po dwoch stronach głowy...
Anka Veganka
4 lata
18
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-08 10:09
Oczywiście że ludzie mają alergię na mięso! często takie osoby zostają weganami z przymusu albo mogą jeść ewentualnie indyka lub królika.
4 lata
00
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-08 15:41
Co za bzdury. A hipopotam ma oczy gdzie? Albo goryl? To układ pokarmowy określa co kto je a nie gałki oczne czy kły.
4 lata
11
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 18:15
poczytaj lepiej , mamy kły ... (2)
w naszym uzębieniu. nawet tak się nazywają. i nie mamy siekaczy stale rosnących jak króliki...
biolog
4 lata
60
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-08 00:55
Ja mam
4 lata
00
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-08 15:41
Goryl też ma kły i to duże większe niż twoje marne kiełki a jakoś mięsa nie je.
4 lata
01
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 11:19
Dobry bajt
4 lata
81
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 11:34
Mogłaś jeszcze napisać że najlepszym przykładem są Eskimosi ! (1)
Gdzie Ty do szkoły chodziłaś ?
Głupich nie sieją głupie się rodzą.
4 lata
280
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 13:06
Vegafanatyk powie, że Eskimosi mają inne
zołądki, takie od wilków albo rysia.
Geko
4 lata
251
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 11:42
(1)
Ooo, człowiek ma przedżołądki, jak krowa czy inne przeżuwacze? Czy może dwupiętrową okrężnicę, jak koń? Powiedz coś więcej o tym długim przewodzie pokarmowym. Trawimy celulozę? Mamy w tym celu fragment przewodu pokarmowego, zasiedlony pierwotniakami? No, dajesz. Mądrego to i miło posłuchać. :D
Anka Kapuścianka
4 lata
421
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 16:08
Anka Kapuscianka pozamiatala tepa Ange vege
Kris
4 lata
141
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 12:10
Każdy je co chce, jednemu ślina leci na zapachy z grilla innemu jak koszą trawnik. Co innym do tego?
Jak nie propaganda kto z kim śpi to kto co je.
4 lata
160
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 13:56
Hehehe
Dobre. Nawet się uśmiałem zajadając kaszankę :)
4 lata
112
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 14:11
Brednie wypisujesz.
Jedzenie roślinne jest smakowite: GMO, pestycydy, nawozy sztuczne.....
Jak wyhodujesz w ogródku na oborniku to będzie zdrowe.
Jano
4 lata
33
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 14:52
Tylko kto za to zapłaci
Wprowadzanie różnorodnej diety w zależności od upodobań jest kosztowne, jak wszystkożerca chcę płacić za zrównoważoną dietę preferowaną przez większość, a nie dietę niszową.
4 lata
73
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 14:54
No jak nie je mięsa
To potem wypisuje brednie
J23
4 lata
112
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 15:48
Anka Veganska..
... rozumiem ze jestes Vege ale po cholere dorabiasz do tego nie istniejaca ideologie???I to uzywasz jeszcze falszywych tez a piszac kolokwialnie-poco lgasz jak z nut?!? Te wyzsane z palca pseudo naukowe brednie o pozawijanym ukladzie pokarmowym.. Toz to bujda na resorach kobieto:) Czlowiek byl i jest przystosowany wrecz stworzony do spozywania miesa i to w duzych ilosciach. To udowodniony fakt. Od zawsze je jedlismym. Wy Vege jestescie inni. Macie taki kaprys. Ale to wy jestescie nie jako wbrew naturze i wy jestescie w mniejszosci wiec nie narzucajcie Nam ogolowi spoleczenstwa swoich absurdow. To tylko wasze poglady. Nie nasze.
Kris
4 lata
144
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 15:53
To się nazywa "nekrofagia".
4 lata
21
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 16:04
A pozatym Anko-swirko co mi.. (4)
... powiesz o eskimosach??? Jak o i wariatko maja jesc rosliny??? Caly ten narod by wyginal na twoich pomyslach kulinarnych
Kris
4 lata
103
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 16:25
Odkąd zaczęli im dowozić warzywa i owoce, (1)
średnia długość życia wydłużyła im się. I to znacznie.
ID
4 lata
23
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 22:07
No, no, a populacja małp które odkryły, że mogą jeść mięso, stała się silniejsza i większa była przeżywalność ich młodych w porównaniu do populacji sąsiedniej, żywiącej się wciąż tylko roślinami.
4 lata
10
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 23:31
Odp.
Tym tokiem myślenia wnioskuje, iż sądzisz ze Eskimosi jak ich nazwałeś mieszkają nadal w igloo i wędkują pod lodem? W dzisiejszych czasach ludzi zamieszkujących Grenlandię nazywa się Inuici lub Grenlandczykami kalaallit. Nazwę Eskimos uważa się za obraźliwą. Jest ona nielubiana przez mieszkańców i niepoprawna, gdyż oznacza ona dosłownie zjadacz surowego mięsa i obecnie się jej już nie używa. Natomiast Inuk oznacza człowiek, a Inuit ludzie.
Gargamel
4 lata
20
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-08 10:14
Ale w artykule nie jest mowa o Eskimosah tylko o dzieciach żyjących w centrum europy, w cywilizacji zachodniej. Mamy wybór.
4 lata
00
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 18:03
Veganka, jesteś w poważnym błędzie (3)
jako biolog mogę się pomądrzyć że w zasadzie to jesteśmy padlinożercą, ale takim wszystkożernym. czyli w czasie posuchy możemy sobie podgryźć jakieś owoce, jagódki, grzybki, w rozwoju człowieka wprowadziliśmy uprawę zbóż itd z uwagi na wydajność procesu, jednak mięso innych gatunków, głównie roślinożernych jest dla nas najlepszym posiłkiem, najlepiej przyswajanym przez organizm. i żadne wynalazki wege z soi gmo nie zastąpią aminokwasów syntetyzowanych przez organizmy zjadanych przez nas roślinożerców . a nasz układ pokarmowy jest najbardziej zbliżony do układu pokarmowego świni tak w ogóle, która również uwielbia pokarm zwierzęcy ale w hodowli stanowi on niewielki procent z uwagi na koszty. poczytaj trochę, nasz układ pokarmowy ogromnie różni się od układu jakiejś tam krowy czy królika, nie mamy warunków do pełnego trawienia pokarmu roślinnego, przyswajamy dopiero przetworzone. spróbuj zjeść surową trawę czy liście bez żadnej obróbki wtedy powiesz że jesteś roślinożerna.
4 lata
110
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 18:22
btw (1)
nasz układ pokarmowy jest dużo bliżej układu wilka, który tak w ogóle jest padlinożercą, niż jakiegokolwiek roślinożercy. nie mamy przestrzeni w układzie gdzie byśmy hodowali bakterie które pozwoliły by nam strawić celulozę która jest podstawą budowy komórek roślinnych
biolog
4 lata
51
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-08 15:43
nie wszyscy roślinozercy trawią celuloze
4 lata
00
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-08 02:48
Jak na biologa to trochę herezji siejesz
Przyswajamy dopiero przetworzony pokarm roślinny? Jabłka gotujesz przed zjedzeniem? Sałatę smażysz na patelni? Ogórki pieczesz w piekarniku? Większość warzyw i owoców jest jak najbardziej przyswajalna na surowo, nawet ziemniaki, które gotuje się czy piecze tylko dlatego aby zmniejszyć zawartość trującej dla człowieka solaniny.
ałtor
4 lata
11
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 22:02
Podstawy biologii masz takie, jak polskiego. Odmienia się: "biologii".
A my jesteśmy gatunkiem wszystkożernym jak na przykład świnie czy nasi najbliżsi krewni, szympansy. Budowa organów wewnętrznych czy uzębienie też jest u naszych gatunków bardzo zbliżona.
4 lata
00
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 22:05
wyprane vege mozgi
tak jak to Wasze sortowanie smieci, ktore finalnie jada razem wszystkie do jednej spalarni
J.
4 lata
20
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 09:04
Przecież to niezdrowe. (29)
Tylko zbilansowana, nieprzetworzona żywność z pewnych źródeł.
Wege na warzywach z Holandii, Chin, Hiszpani na hydroponice z calym syfem. Dziękuję wole dziczyzne.
4 lata
23480
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 09:22
Widac, ze zaszkodzila ta dziczyzna na glowe juz.
Testo
4 lata
1419
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 10:08
Niezdrowe? (16)
Od roku jestem weganinem. Schudłem 10 kg i wróciłem do idealnego BMI, moje wyniki krwi są znacznie się poprawiły, mam dużo energii. Na raka jelita grubego w PL umiera co rok 10000 osób. Badania jasno dowodzą co jest przyczyną. Przetworzone mięso WHO zaliczyło do grupy 1 produktów szkodliwych (obok azbestu). Gratuluję zdrowej diety. Nikogo nie nakłaniam na siłę, ale wystarczy spróbować przez miesiąc. Dieta wegańska to nie trawa i sałata.
1979
4 lata
2324
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 11:51
tak tylko owoce i warzywa sprowadzane (3)
Z krajów gdzie lasy się wycina żeby panna czy panicz mogli sobie na talerz położyć , o ekologicznym transporcie i chemii , żeby to nadal ładnie wyglądało nie wspomnę ;)
4 lata
1410
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 14:59
Akurat dżunglę tropikalną wypala się pod wypas bydła mięsnego.
4 lata
62
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 15:37
wsadz se gdzieś te określenia panicz,
panna.
Są ludzie którzy nie mają ochoty jeść mięsa, to tobie nic do tego.
W
4 lata
40
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-08 15:44
A myślisz że jak na Twój tleż trafia kawałek wołowiny? Pasie się to biedne zwierze na zbożach chodowanych w krajach trzeciego świata albo na polach soii z Brazylii pod które wycinane są lasy deszczowe.
4 lata
00
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 13:08
Ja jestem wege co prawda dopiero od tygodnia (7)
ale wyzdrowiałem w tym czasie z ośmiu nowotworów i pięciu innych chorób przewlekłych, odzyskałem władzę w nogach, zostałem mistrzem w maratonach i zawodach strongman, szef jak tylko się dowiedział o mojej diecie natychmiast dał mi awans i podwyżkę a wszystkie dziewczyny z okolicy próbują się teraz ze mną umówić - nie wierzcie w jakieś badania czy opinie eks-wegan, to ludzie bez pojęcia, spróbujcie sami, mówię wam, warto!
Zi0m
4 lata
167
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 14:17
Żałosne (3)
Jedz sobie te martwe zwierząta. nie każdy to lubi. Żyj i dak żyć innym.
as
4 lata
58
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 14:48
Niszczysz swój organizm! Brak mięsa w diecie cię zdewastuje! (1)
4 lata
58
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 14:57
???? A skąd te mądrości? Z d... wzięte???
4 lata
12
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-08 12:32
Ty jesz martwe rośliny
nie ma co dorabiać ideologii. a zanim zaczniesz bzdury typu 'rośliny nie czują' itd. , porównaj to z opiniami tych, co podobnie myślą o zwierzętach...i zastanów się :)
i my, i zwierzęta żyjemy kosztem innych organizmów i to się nie zmieni:D
ja
4 lata
20
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 14:47
Zobacz co się dzieje po kilku latach diety wege - Running Raw na YouTube. To jest dramat i dewastacja organizmu!!! (2)
4 lata
53
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 14:57
A Ty uważasza, że Twoja dieta mięsna jest zdrowa?
Skąd ta pewność? Tylko z tego, że jesz mięso???
4 lata
63
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-08 15:45
Dieta wegańsk a dieta RAW to zupełnie coś innego, proszę nie mylić pojęc i nie wprowadzać ludzi w błąd.
4 lata
10
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 14:46
To teraz popatrz w jakim stanie są twoje kości, żołądek, jelita! Jak nie wrócisz do zdrowej - mięsnej diety, będzie tylko (1)
gorzej!
4 lata
16
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 18:00
Popatrz na badania, które dowiodły, że picie mleka źle wpływa na kosci
Są bardziej łamliwe bo wapn z mleka nie dość, że nieprzyswajalny to jeszcze powoduje zapalenia. Pij mleko, będziesz kaleką.
4 lata
11
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-08 16:04
Ferrytyna (1)
Zaczynając dietę wegańska zapewne miałeś super poziom ferrytyny. Taki wystarcza na ok 10 lat. Więc poczekaj te 10 lat i zobacz czy dalej będziesz z taka euforia mówił o weganizmie. Tylko nie bierz suplementów w tabletkach w tym na receptę.
4 lata
00
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-10 14:23
No to szach mat, bo ja jestem weganką od urodzenia. Moi rodzice są weganami, ja mam 32 lata i nigdy nie jadłam mięsa ani innych produktów pochodzenia zwierzęcego. Mąż został weganinem krótko po naszy poznaniu się. Mamy 2 dzieci, też są weganami. Wszyscy jesteśmy zdrowi i w świetnej formie. I co teraz z twoją teorią o ferrytynie?
4 lata
00
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 10:29
Wydaje mi sie (2)
Ze nie chodzi o zdrowie jak ktoś nie je mięsa tylko o zwierzęta.
4 lata
47
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 16:12
Glownie chodzi o zdrowie (1)
I z tego powodu ludzie rezygnuja z jedzenia miesa.
Wojtek
4 lata
21
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-08 15:47
Nieprawda. Statystycznie najczęściej ludzie przechodzą na weganizm z troski o zwierzęta.
4 lata
10
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 10:46
(1)
I wolisz zwierzeta ktore jedza pasze z martwych, padnietych zwierzat? Przeciez oni to wszystko miela I daja z powrotem do obory. Nic sie nie marnuje.
Pozdro z pragi
4 lata
108
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 14:49
Tak
4 lata
12
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 10:58
... (1)
W której szkole w Gdańsku podają dziczyznę...?
4 lata
72
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 13:14
w TBO
4 lata
12
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 14:55
A co to znaczy "zbilansowana"?
I co to znaczy "nieprzetworzona"?
I co to znaczy "z pewnych źródeł"?
To nie jest takie proste, slogany nie wystarczą.
4 lata
30
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 15:35
Co ty pier...sz o żarciu z Holandii ? Że
szkodliwe ?
Skoro tak, to czemu miliony ich pedałuje na rowerach do starości ?
W
4 lata
30
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 22:31
tu nie chodzi nawet o 'niezbilansowaną' dietę (1)
tylko o to, że taka dieta jest ogólnie niewskazana dla dzieci do 7 roku życia, a jeśli ma być stosowana (co oczywiście jest możliwe- co nie znaczy dobre)- wymaga suplementacji (b12- bezwzględnie w tym wieku) i bardzo uważnego dobierania składników, nie to, co u starszych. i kto będzie za to odpowiadał? każda szkoła zatrudni dietetyka dodatkowo? to jak z dentystą i lekarzem w każdej szkole- jasne, da się, ale kto za to zapłaci (stawki rynkowe, nie jakieś symboliczne grosze) i kto zechce podjąć się takiej roboty? a jak prawnie rozwiązać suplementację? bo potem za kilkanaście lat będą pozwy od dzieci do szkoły lub władz miasta za jej brak i ograniczenie potencjału rozwoju...
ja
4 lata
10
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-08 15:51
Co za bzdura. Oficjalne stanowisko WHO głosi że odpowiednio zbilansowana dieta wegetariańska w tym ściśle wegańska jest odpowiednia na każdym etapie życia człowieka łącznie z dziećmi, osobami starszymi i kobietami w ciąży. B12 i wit. D powinni suplementować wszyscy ludzie, nawet jedzący mięso ponieważ w dzisiejszym wyjałowionym świecie bakterie które produkują wit.b12 po prostu są niszczone a wit.d czyli witamina słońca jest potrzebna również każdemu. Proszę nie kłamać!
4 lata
00
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 09:07
Ja (22)
Myślę ze w placówkach gdzie jest żywienie zbiorowe kilkuset dzieci będzie to ogromny problem ....To podwójna robota dla osób pracujących w kuchni i nie oszukujmy się koszt takiego posiłku jest wyższy potrzebne są duże ilości owoców i warzyw dobrej jakości...
Ja
4 lata
18157
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 09:22
Produkcja miesa jest za to tania jak barszcz hahaha
Testo
4 lata
2011
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 09:58
Ale nikt nie pisze o darmowym jedzeniu. (2)
Szanujecie różne dziwactwa, dlaczego nie szanujecie tego że ktoś nie je mięsa?
stara baba
4 lata
2812
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-08 12:40
szanujemy (przynajmniej ja), ale: (1)
1) wiemy, ze jest to bardzo drogie, bo należy bardzo uważnie dobierać dietę wegetariańska/wegańską w tym wieku by pozostała zdrowa i zbilansowana- kto za to zapłaci- nie życzę sobie, by płaciło za to miasto, bo-> 2)wiem, że w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym jest ona dla dzieci niewskazana i wymaga bezwzględnej suplementacji- wiec kłóci się z ideą promowania zdrowia, jaką powinno propagować miasto. u starszych uczniów-ok, ale koszty obowiązkowego dietetyka w szkole rozłożyć na zainteresowanych, bez dopłat od miasta- lepiej przeznaczyć te pieniądze na ogólne podwyższenie jakości używanych składników...
ja
4 lata
20
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-10 14:30
1. To jest bardzo szkodliwy i nieprawdziwy mit. Dieta wegańska jest tansza niż tradycyjna. Chyba że kupujesz drogie przetworzone produkty albo zagraniczne superfoodsy. Ale z dietą mięsną sytuacja może być analogiczna. Poza tym mięsożercy tak się martwia o bilansowanie diety wegan a czy bilansują swoją? Dietę trzeba bilansować zawsze a na wegnie nie jest to aż tak trudne jak wszyscy mówią. A płacenie za miasto? Płaci się za dietę miesną wiec powinno płacic za wegańską, można sie zmieścic w tej samej kwocie, gwarantuje
2. Przepraszam bardzo skąd WIESZ że jest to dieta niekorzystna? Jesteś naukowcem? A może przeczytałaś wiaygodne badania naukowe? Jesli tak, to powinnaś wiedzieć że jest dokładnie odwrotnie, dieta ta jest korzystna, proszę sprawdzić oficjalne satowisko WHO i naukowców z Harvardu. Suplementacji wymaga jedynie wit B12 i D którą powinny też dodawać do diety dzieci jedzące mięso, powodów chyba nie muszę tłumaczyć. A Dietetyk, jesli w ogóle miałby być, powinien być zatrudnony dla wszystkich dzieci bo obecne mięsne posiłki wołają o pomstę do nieba.
3.
4 lata
00
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 10:12
no tak - jeszcze parę lat temu toczono boje, by w stołówkach dawano jabłka (1)
bo przecież batonik, cola i parówka z mielonej skóry to takie zdrowe
4 lata
243
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-09 16:27
Bzdura!
W jakiej szkole były batonik i cola? Zmyślasz kolego/koleżanko.
Paweł
4 lata
00
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 10:44
Coś ty. O wiele tańsze. Wystarczy drugi garnek np z fasolka w pomidorach, która można by podac. (12)
Do ryżu lub ziemniaków zamiast mięsa. Także ogólny koszt wyżywienia w placówce by spadł, bo dzieci nie wegetarianskie też mogłyby takie danie wybrać. Co sprzyja różnorodnosci żywienia. Tylko kucharkom musiałoby się chcieć nastawić drugi garnek
4 lata
198
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 11:06
(8)
A jak dziecko jest wege plus ma alergie na pomidory?
Pojdzmy za ciosem. Kazde dziecko/rodzic wypisze czego dziecko nie moze/nie lubi jesc. Dajmy to Pani dyrektor i niech probuje rozwiklac lamiglowke...
Zostanie do podania tylko woda...
Jedynym rozwiazaniem jest gotowanie zup na wywarach warzywnych. Co z drugim daniem?
Na marginesie, mam w rodzinie malzenstwo wege. Maja dwojke dzieci. Jak bylismy razem na wyjezdzie wakacyjnym to byl wieczny placz dzieci przy sniadaniach i walka z nimi. Oni chcieli by dzieci byly wege, a dzieci byc wege nie chcialy. Na pewno w szkole by jadly fasolke w pomidorach...
Monik
4 lata
187
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 11:16
Przecież pomidory jedzą wszyscy, a więc jak dziecko ma na nie alergie to nie mogłoby też (4)
Zjeść np klopsikow w sos pomidorowym, czyli procedura postępowania z takim dzieckiem jest taka sama, bez względu czy je mięso, czy nie. Reszta to są problemy dorosłych, nie dzieci, które nie są uwarunkowane ideologicznie, a jedzą, ci im smakuje, bez względu czy danie zawiera mięso czy nie. Akurat dzieci nie są zbyt mięsożerna, stek z grilla to raczej domena dorosłych. Nie zakładaj, że cos dzieciom, lub tobie nie zasmakuje. To tylko kwestia dobrego kucharza
4 lata
74
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 11:27
(3)
Wszyscy jedza pomidory? Coz. Moja corka ma alergie na pomidory, truskawki i bialko jajka. Czy w zwiazku z tym mam oczekiwac, ze stolowka dopasuje jadlospis do niej? Nie sadze. Po prostu sniadanie je w domu, jak ma duzo lekcji dostaje do szkoly kanapke, a obiad je w domu. Dziecko nie umrze, jak o 11.50 nie zje cieplego posilku w szkole. Moze go zjesc w domu.
Owszem, sa dzieci mlodsze spedzajace czas w swietlicy i na lekcjach. Tez moga zjesc kanapki, a obiad w domu. Taki jaki im smakuje i jaki moga zjesc.
Monik
4 lata
154
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 11:42
Takie dziecko w ogóle nie może jeść poza domem. A stołówka wege czy nie, nie ma tu znaczenia
4 lata
52
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-08 15:58
(1)
Oczywiście że masz prawo! Szkoła co roku powinna przeprowadzać ankiety i dostać listę czego dzieci nie mogą/nie chcą jeść. Na tej podstawie można skonstruować prosty, zdrowy, bezpieczny jadłospis w którym można uwzględnić wszystkie lub przynajmniej większą część wykluczonych składników. Tylko trzeba chcieć.
4 lata
00
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-09 16:24
No to szkoły zamienią się w jakieś placówki pseudo restauracyjne
Z kartą dań dla wszystkich jadłospisów świata. Dania mięsne, wege, koszer, halal, bez glutenu, bez laktozy, bez orzechów. Wszystko fajnie, tylko wydaje mi się, że zadaniem szkoły jest nauczanie a nie karmienie dzieci.
Paweł
4 lata
00
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 16:05
A ile jest diabłów na łebku szpilki? (1)
4 lata
21
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 22:11
Liżesz żeby sprawdzić?
Nie nudź już. Tu jest omawiany faktyczny problem.
4 lata
11
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-10 14:31
Można zrobić sos z dyni i po kłopocie. A dzieci często marudzą przy jedzeniu, twierdzisz zę te co jedza mięso nigdy tego nie robią?
4 lata
00
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 11:12
no proszę, " jakież to proste" wstawiamy gar i jest! (1)
a dlaczego w drugą stronę nie działa,tj. może dlatego stosujmy się do warunków jakie panują w szkole publicznej! jeżeli chcesz być inny są prywatne placówki, lub samemu nosić jedzenie... jest tyle możliwości...
ale prościej robić awanturę bo my chcemy i już!
4 lata
98
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 15:42
Nie bądź bezczelny z wykluczaniem innej
grupy podatników.
To ty poślij dziecko do prywatnej szkoły, jak masz emocjonalną alergię do wegan.
W
4 lata
76
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 23:55
Hmm
Tak i to jest odpowiedź ludzi nie rozumiejący tematu. Drugi garnek to nie problem. Kłopot to normy żywieniowe, to nie jest tak, że można zastąpić jedno drugim i po krzyku. Zastąpić przykładowego kotleta fasolką, słabe bo nie ta wartość energetyczna itd. szwedzki stół w szkołach z małymi dziećmi - powodzenia Karyny... Co zrobić gdy trójka dzieci załapie się na ostatnie dwie potrawy? Koszt takiej stołówki mija się kompletnie z ideą zbiorowego żywienia. A jak ktoś uważa że pieniądze to nie problem zawsze może dziecku wykupić dowolny obiady z dowozem do szkoły.
.
4 lata
40
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 15:34
No to mam genialne rozwiązanie (1)
Tylko i wyłącznie posiłki bezmięsne bo przecież Ci jedzący mięso też je spożywają a miesi mogą sobie w domu zjeść.
ałtor
4 lata
64
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 16:06
IPPON!!!!
4 lata
21
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 16:39
Mi pasuje.
Fakt, że potrzeba dobrej jakości jedzenia to dla mnie zachęta.
Aa
4 lata
11
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 09:08
Zagłosuję na tego co zrobi: (11)
Tylko vege, koniec religi w szkole, zdrowe love i likwidacja 500 plus. Jest ktoś rozsądny?
4 lata
71134
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 09:12
I kategoryczny zakaz chodzenia w czystej bieliźnie!
Ma być naturalnie :-D
4 lata
406
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 09:13
(6)
Sorki. Jesteś w mniejszości.
4 lata
299
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 09:34
PO KO to przyszłość! (4)
4 lata
319
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 10:53
tak, przyszłość głupoty w Polsce (2)
vege pożyteczni idioci,
a my z ojcem wiemy że to lipa
józef bąk
4 lata
1910
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 11:49
Tylko kidawa i dulkiewicz! (1)
4 lata
210
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 13:08
Buahahaha to przecież totalny obciach
Dowiedz co się dzieje i więcej nie pisz i nie mów czegoś co Cię kompromituje tak jak twój wpis.
4 lata
60
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 14:51
Przyszłość kretynów
4 lata
32
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 14:51
Szkoda że on nie jest w instytucji, która izoluje takie osobniki od społeczeństwa.
4 lata
30
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 13:06
A ja jeśli dodasz do tego co napisałaś że dasz kazdemu chętnemu
4 lata
30
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 14:50
Takich zwyrodnialców jak ty powinno się pozbawiać obywatelstwa polskiego!
4 lata
34
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-09 10:18
Akurat religii w szkole nie powinno być, co najwyżej historia różnych religii świata. Od religii jest kościół i istniejące kiedyś szkółki niedzielne.
Zdrove love, nie wiem dokladnie co zawiera w sobie ten program ale edukacja seksualna w tej czy innej formy, z naukowym podejściem i bez indoktrynacji jest jak najbardziej potrzebna. 500 plus mydli nam oczy tym że państwo nam coś daje podczas gdy w rzeczywistości zabiera by potem oddać. Wystarczy obniżyć podatki i niepotrzebne będzie 500 plus. A vege jest zdrowe dla ludzi, korzystne dla zwierząt i planety więc popieram w 100%. Jakieś pytania?
4 lata
20
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 09:08
oru (1)
Czym tu jeszcze się wyróżnić ? Czym jeszcze błysnąć ?
4 lata
8832
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 09:13
Zębów nie myj, bo pasta szkodzi!
4 lata
112
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 09:09
Stołówki w wersji bez alergenów - rozumiem, bo ma to wpływ na zdrowie. (12)
Styl życia wege to nie jest powód, aby zmieniać jadłospis.
4 lata
13552
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 10:09
Człowiek to bardzo mądre zwierzę. Uważa, że dieta nie ma wpływu na zdrowie...
4 lata
82
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 11:28
(8)
Bez alergenow czyli bez czego? W zywieniu zbiorowym nie dostosujesz sie do wszystkich.
Monik
4 lata
41
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 11:58
Możesz podać przynajmniej wykaz alergenów, (6)
mam na myśli głównie osoby z ciężką celiakią.
4 lata
41
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-08 09:09
Synek ma celiakie (4)
U nas Syn ma celiakie cale przedszkole chodzilam z torba jedzenia dla Niego, codziennie gotowalam starajac się odtworzyć to co było w jadłospisie przedszkolnym by On nie czuł się gorszy. Byłabym szczęśliwa gdyby w kolenym etapie bauki czyli szkoła podstawowa, kuchnia szkolna zadbala o Niego i inne dzieci ktore nie mogą jeść glutenu. W naszym przypadku dieta to nie moda tylko jedyne lekarstwo na chorobę Syna.
1985sloneczko
4 lata
10
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-08 10:18
(3)
Proszę Pani, rozumiem że celiakia to ciężka choroba a nie moda ale proszę nie mówić że weganizm to moda. To styl życia odzwierciedlający wyznawane wartości.
4 lata
14
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-08 12:44
...czyli moda:) (1)
ja
4 lata
10
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-10 14:35
Nie, to życie w zgodzie ze sobą. I wyznawanym sstemem wartości. To jest coś w co się wierzy. To ze nie ląduje się w szpitalu po zjedzeniu kotleta nie oznacza że nie należy tego szanować. Czy będziesz na siłę karmił wieprzowiną muzułmanina? Czy uszanujesz jego wolę?
4 lata
00
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-08 13:59
Nie.W wiekszosci vege to instagramowa moda
Kris
4 lata
10
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-08 12:44
celiakia i alergia na gluten to dwie różne choroby
i tylko w celiakii wykluczenie glutenu ma sens:)
ja
4 lata
20
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 13:09
Czyli bez soi np.
jeden z głównych alergenów.
Zi0m
4 lata
30
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-09 09:17
Czytaj ze zrozumieniem
Nie zmieniac jadlospis a dodac wegetarianskie dania. Co wam przeszkadza burger z fasoli I salatka do wyboru obok schabowego? Bo zejdzie mniej schabowych? Nie rozumiem tego.
Kiki
4 lata
10
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-10 14:32
to jest powód, dobry jak każy inny
4 lata
00
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 09:10
Oby władze Gdańska zachowały rozsądek (4)
I wrzuciła petycje ludzi z fanaberia do kosza
4 lata
18485
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 10:05
będzie trudno tak zignorować, przecież te wege towarzystwo to 99% elektorat gdańskiej PO (1)
weź teraz w każdym żłobku, przedszkolu, szkole rób dodatkowy posiłek dla tych biednych dziecico nie sa winne żee rodzice sa ortodoksami.
4 lata
1220
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 14:54
Generalnie wszelkiej maści zwyrole to elektorat PO
4 lata
46
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 14:53
Tych rodziców co tak niszczą swoje dzieci powinno się wyrzucić do kosza!
Wyłącznie dziecku mięsa z diety to absolutna patologia, takim rodzicom powinno się odbierać dzieci!
4 lata
68
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 15:46
Ale rozumiem, że dalej mają płacić podatki ?
W
4 lata
12
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 09:10
Ideologia przez wege (25)
Dziecko się rozwija i potrzebuje białka zwierzęcego by zdrowo rosnąć i utrzymać odporność na wysokim poziomie. Jak głupi rodzic je same warzywa to jego sprawa ale z dziećmi bym nie ryzykowal. Jeżeli można ograniczyć prawa rodzicielskie za znęcanie się nad dziećmi to tym bardziej za wprowadzanie im diety wege.
Laki
4 lata
193122
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 10:10
A skąd zwierzęta pozyskują białko? Z kosmosu czy z roślin? (4)
4 lata
3513
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 10:36
(2)
Tak się składa ze krówka ma zupełnie inny układ pokarmowy niż człowiek.
4 lata
2816
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 13:09
Ale lewactwo niewykształcone to tego nie wie (1)
4 lata
914
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-08 08:56
Sprawdź sobie jaki układ pokarmowy mają mięsożerne zwierzeta
Potem poczytaj o raku jelita i ilości zachorowań wśród mięsożerców. Zdrowe jelita mają wpływ na cały organizm. Na koniec wygogluj sobie w której grupie szkodliwości jest przetworzone mieso według WHO. Tak, wiem. Dużo informacji jak dla prawka.
1979
4 lata
63
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-08 12:45
niektóre z innych zwierzątek:)
ja
4 lata
10
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 13:01
Wolałbym już mieć rodziców alkoholików niż wege (4)
Przecież to jest zwykłe znęcanie się nad dziećmi - w wielu krajach trwają pracę nad prawem, które będzie zabraniało przymuszania dzieci do różnych restrykcyjnych diet a w szczególności wege. Dzieci powinny mieć prawa do normalnego dzieciństwa a nie być zakładnikami fanaberii swoich rodziców.
Zi0m
4 lata
2029
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 15:50
Złom, ty rzuć się pod pociąg. (1)
4 lata
46
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-09 13:31
tylko nie pod pociąg znowu!
4 lata
00
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 16:40
Fajnie, jakby powstało prawo, które zabrania chrzcić dziecko.
By nie być zakładnikiem fanaberii swoich rodziców. ;)
Aa
4 lata
214
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-10 14:37
Chrzest i chodzenie do kościoła to też zmuszanie przez rodziców do swoich fanaberii. I w którym kraju trwają takie prace? Co za bzdura! A jesli wolisz rodzica alkoholika od wege to naprawde masz coś z głową
4 lata
00
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 14:22
Rozumiem, że prawdziwy Polak katolik (4)
w swojej diecie musi obowiązkowo mieć mięso, im więcej tym lepiej. Jak śmiesz nazywać głupim, kogoś kto wybrał dla siebie inny rodzaj diety?!
Rozumiem. że ograniczanie praw rodzicelkskich także dla tych rodziców, którzy narzucają, jakże niezdrowy dla ogólnego rozwoju człowieka, katolicyzm. :) hahaha
as
4 lata
198
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 14:52
Katolicyzmem nie zaglodzisz dziecka (2)
Użyje argumentu tak często stosowanego przez takich jak ty. Jak dziecko wpadnie w anemie przez twoja głupote to nie lecz go z moich/publicznych pieniędzy. Ten argument przytoczyłem dla śmiechu by pokazać logikę leminga. Tak na poważnie to dziecko ma instynkt i pierwsze co wybierze to mięso w swoim posiłku. Naturalna sprawa. Tych rodziców którzy zmuszają dzieci do jedzenia samych warzyw powinno się kontrolować dla dobra dziecka, duże prawdopodobieństwo że znecaja się nad nim tak jak rodziny patologiczne
Laki
4 lata
1018
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 15:53
Zamknij się komunisto ! Sam jesteś leming
lewacki, i dodatku głupi, bowiem problem spożycia mięsa dotyczy głównie dzieci przedszkolnych.
W
4 lata
26
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-10 14:40
Jak dziecko będzie otyłe albo będzie miało zapchane tętnice to proszę leczyć za swoje, nie moje pieniądze. A katolicyzmem może nie zniszczysz ciała ale możesz znszczyć psychikę, a człowiek to duch i ciało. Lemingu. I przeprowadzono takie badanie, po co dziecko sięgnie do jedzenia. Po małe zwierzątko czy jabłko. Zawsze wybierało owoc.
4 lata
00
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 14:55
Takim i**otom, którzy pozbawiają swojego dziecka wartości odżywczych z mięsa powinno się po prostu odbierać dzieci!
4 lata
717
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 15:50
Ach, Laki komuch się odezwał. Pierwszy leci (1)
do ograniczania ludziom wolności.
Nie twoja sprawa koleś, kto co do gara wkłada.
Gdzie tu przy okazji są fani Konfederacji, której program to maksymalne ograniczenie wpie*rzania się państwa w życie ludzi nie tylko na polu ekonomicznym.
W
4 lata
54
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-08 13:58
Ale Laki ma racje!Za dawanie dzieciom weganskich diet..
.. Powinno trafiac sie do wiezienia. Sobie szkodzcie dzbany ale od dzieci wara
Kris
4 lata
12
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-07 22:07
tak powinno sie odbierac dzieci vege rodzicom (1)
zle odzywianie dziecka powinno byc karalne
J.
4 lata
103
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-08 01:02
Również tym którzy karmią ciastami, lodami, chipsami, frytkami itd.
4 lata
101
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-08 10:22
(4)
Wg oświadczenia WHO oraz wielu innych, odpowiednio zbilansowana dieta wegańska jest korzystna i nieszkodliwa dla człowieka na każdym etapie życia, w tym małych dzieci, osób starszych i kobiet w ciąży.
4 lata
34
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-08 13:56
Bzdura.WHO nigdy nie napisalo ze dieta vege jest zdrowa dla dzieci. (1)
Bo nie jest. Wiec po co wege-srege klamia???
Kris
4 lata
22
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-08 20:24
bzdura. napisało.
4 lata
20
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-08 14:06
Nie stac nas. (1)
Na ta zbilansowana dietę wegańska to stać ok 5-7 % Polaków. Te wszystkie karczochy, quinoe, dziki ryż, bób, soje....jeszcze latem ujdzie choć i tak drogo. A teraz kilogram pomidorów malinowych 15 zł. 200 gram fasolki szparagowej świeżej na tacce 10 zł. Ceny owoców borówka amerykańska 8 zł za 125 gram. Przecież to ilość żeby załapać smak A co dopiero obdzielić rodzinę.....
4 lata
31
Twoja opinia
Zmień treść
Zgłosiłeś tę opinię do moderacji -
2020-03-09 10:20
Nie musisz jeść karczochów quinoy ani dzikiego ryżu. Wystarczą lokalne owoce i warzywa. A zimą masz mrożonki, kiszonki i inne przetwory zrobione latem. Taka dieta jest dużo tańsza o mięsnej. Wiem, bo stosuję już od 16 lat.