Od początku pandemii doszło w kraju jedynie do 23 wypadków podczas pracy zdalnej. Jednak aż w 17 przypadkach doszło do zdarzeń śmiertelnych - podał Główny Inspektorat Pracy.
tak, pracuję tylko zdalnie
26%
nie, pracuję tylko stacjonarnie
28%
mam taką możliwość, ale z niej nie korzystam
10%
pracuję w systemie mieszanym - i zdalnie, i stacjonarnie
36%
- W wypadkach tych poszkodowane zostały 23 osoby (wszystkie zdarzenia były wypadkami pojedynczych osób), w tym 4 doznały ciężkich obrażeń ciała, 17 poniosło śmierć, a dla dwóch osób wypadki spowodowały czasową niezdolność do pracy (tzw. wypadki lekkie) - przekazał Główny Inspektorat Pracy.Pracodawcy, których pracownicy ulegli wypadkom, zrealizowali w tych przypadkach obowiązek zawiadomienia Państwowej Inspekcji Pracy. Jednak czy każde z tych zdarzeń można zakwalifikować do "wypadku przy pracy zdalnej"?
Jak podał serwis pulshr.pl, wypadki, do których dochodziło przy wykonywaniu pracy zdalnej, nosiły głównie charakter nagłych przypadków medycznych. Między innymi były to zasłabnięcia czy niewydolność krążeniowo-oddechowa. Doszło także do trzech wypadków, które nie miały takiego charakteru.
Jeden z wypadków zaistniał podczas przygotowywania posiłku i zakończył się poważnym przecięciem palców z uszkodzeniem ścięgien i nerwów, do drugiego doszło podczas korzystania z toalety, gdzie w wyniku upadku pracownika i uderzenia o sanitariat doszło do pęknięcia gałki ocznej, a trzeci zaistniał podczas przemieszczania się pracownika do siedziby firmy po sprzęt służbowy - na drodze publicznej.
Czy w upały możemy odmówić wykonywania pracy?
Jeśli dojdzie do wypadku przy pracy podczas pracy zdalnej, obowiązuje standardowe postępowanie zgodnie z definicją wypadku przy pracy z ustawy o ubezpieczeniu społecznym - musi to być nagłe zdarzenie spowodowane przyczyną zewnętrzną, powodujące uraz lub śmierć, które ma związek z wykonywaną pracą. Kluczowym elementem, który wymagają dodatkowej uwagi, jest ustalenie związku wypadku z pracą wykonywana pracą, co w warunkach pracy zdalnej może być utrudnione.
Od 7 kwietnia 2023 r. inspektorzy PIP rozpoczęli kontrolę, której celem jest ocena stanu przestrzegania przez pracodawców przepisów dotyczących wykonywania pracy w formie zdalnej, wprowadzonych do Kodeksu pracy ww. ustawą z dnia 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw. Do 12 czerwca br., PIP przeprowadziła 62 kontrole (57 planowych i 5 skargowych). Większość ze skontrolowanych podmiotów działała w sektorze prywatnym - 53, a pozostałe w sektorze publicznym - 9.
Najwięcej nieprawidłowości dotyczyło m.in. nieopracowania informacji zawierającej zasady bezpiecznego i higienicznego wykonywania pracy zdalnej, nieprzekazania przez pracownika oświadczenia zawierającego potwierdzenie, że na stanowisku pracy zdalnej w miejscu wskazanym przez pracownika i uzgodnionym z pracodawcą są zapewnione bezpieczne i higieniczne warunki tej pracy oraz braku dokonania oceny ryzyka zawodowego dla pracy zdalnej.
Wśród nieprawidłowości znalazły się także te, dotyczące nieprzekazania pracownikowi, z którym uzgodniono wykonywanie pracy zdalnej w trakcie zatrudnienia albo wydano polecenie pracy zdalnej, najpóźniej w dniu rozpoczęcia przez niego wykonywania pracy zdalnej oraz nieodebrania oświadczeń pracowników - przed dopuszczeniem do pracy zdalnej - o zapoznaniu z oceną ryzyka zawodowego, informacją zawierającą zasady bhp oraz zobowiązywania do przestrzegania zawartych w nich zasad.