- 1 Lewica chce walczyć o krótszy tydzień pracy (259 opinii)
- 2 Czy chorobowe, to to samo, co zdrowotne? (15 opinii)
- 3 Czy pracodawca może skrócić urlop? (16 opinii)
- 4 4500 zł dla każdego? Płaca minimalna będzie rosła (236 opinii)
Gdy żar leje się z nieba, możemy odmówić wykonywania pracy?
Jaka temperatura powinna panować w miejscu pracy? Temat staje się szczególnie... gorący, gdy żar leje się z nieba, a wysoka temperatura utrudnia pracę. Jakie obowiązki w tym zakresie ma pracodawca? Okazuje się, że przepisy Kodeksu pracy określają minimalną temperaturę w zakładzie pracy, ale nie maksymalną. Tu z pomocą przychodzą przepisy BHP.
Urlop. Czy można nam odmówić i ile wolnego się należy
W Kodeksie pracy nie ma za to zapisów regulujących najwyższą dopuszczalną temperaturę. Jednak zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy, czyli właśnie przepisami BHP, nie powinna ona przekraczać 30 stopni Celsjusza przy pracy biurowej. W przypadku pracy fizycznej w hali jest to 28 stopni i 26 stopni w warunkach szczególnych. Gdy pracujemy za zewnątrz, a z nieba leje się żar, pracodawca musi nam zapewnić częstsze przerwy z dostępem do miejsca zacienionego.
Woda nie zawsze wystarczy
Pracodawca ma też obowiązek zapewnić swoim pracownikom wodę pitną bez ograniczeń. Jednak jeżeli temperatura przekroczy 25 stopni Celsjusza na zewnątrz lub 28 w budynku, pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikom nie tylko wodę, ale także napoje zawierające odpowiednią dawkę soli mineralnych i witamin. Miejsca do czerpania wody pitnej przez pracowników muszą znajdować się w promieniu 75 m od stanowisk pracy (zgodnie z paragrafem 112 rozporządzenia Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy).
Wracając jednak do pomieszczeń, a przede wszystkim do biur. Dziś bardzo często pracuje się w tzw. open space, czyli otwartej przestrzeni. Wówczas, zwłaszcza gdy zespół jest liczny, nie tak łatwo dostosować temperaturę. Jednym jest za zimno, drugim za ciepło. Postarajmy się wówczas znaleźć złoty środek, a mogą nim być temperatury zalecane przez ekspertów z Instytutu Medycyny Pracy.
Za komfortowe warunki pracy uznano:
- 20-22,8 st. C w przypadku lekkiej pracy siedzącej zimą,
- 23,9-26,7 st. C, jeśli jest to praca lekka i siedząca w sezonie letnim,
- 18,3 st. C dla średnio ciężkiej pracy,
- 15,5 st. C dla zajęć bardzo ciężkich.
Klimatyzacja mile widziana, ale... czyszczona
To nie koniec. Pracodawca powinien także zadbać o odpowiednią cyrkulację powietrza w pomieszczeniach. O to, żeby regularnie czyścić i odgrzybiać klimatyzację, a także zainstalować w oknach rolety, które chronią przed nagrzewaniem i odbijaniem się promieni słonecznych w monitorach komputerów. Klimatyzacja i wentylacja w zakładach pracy nie powinna powodować przeciągów ani prowadzić do wyziębienia pomieszczeń. Niestety największym problemem jest jej czyszczenie i odgrzybianie, w praktyce nie wszystkie firmy tego pilnują.
Upały groźne dla zdrowia. Kiedy do lekarza?
Pracodawca, który zatrudnia osoby pracujące na otwartej przestrzeni, podczas upałów musi zapewnić im zacienione i zadaszone miejsce do odpoczynku. Jeśli to możliwe, warto umożliwić im pracę w godzinach, gdy temperatura jest niższa.
Czy w upały możemy odmówić pracy?
Okazuje się, że w szczególnych przypadkach pracownik ma prawo odmówić wykonywania obowiązków służbowych. Dotyczy to pracowników młodocianych i kobiet w ciąży, ale nie tylko. Odmówić pracy może też osoba poważnie i przewlekle chora, dla której praca w upale może być zagrożeniem dla życia i zdrowia. Tu można się powołać na art. 210 § 1 Kodeksu pracy.
"50 stopni, żołądek się gotuje". Warunki pracy na żurawiach wieżowych
Poza tym każdy pracownik ma prawo do powstrzymania się od wykonywania pracy, gdy warunki nie odpowiadają przepisom bezpieczeństwa i higieny pracy. Jeżeli sprawa jest sporna, ostatecznie rozstrzyga ją sąd pracy. W każdym z tych przypadków wystarczy zawiadomić pracodawcę, że będziemy nieobecni, lub poinformować, że z powodu złych warunków i zagrożenia opuszczamy stanowisko pracy. Za czas nieobecności pracodawca nie może obniżyć nam wynagrodzenia.
Co zrobić, aby poprawić efektywność, gdy żar leje się z nieba?
- Trzeba być bardziej elastycznym. Czasem warto zmienić godziny pracy (nawet na wieczorne) czy pozwolić wyjść wcześniej (żeby uniknąć upałów w godzinach szczytu), aby poprawić atmosferę w pracy.
- Trzeba zadbać o odpowiednią temperaturę w miejscu pracy. Co ważne, istnieje zauważalny wzrost zachorowań pracowników w miesiącach letnich, co może mieć związek z gwałtownymi zmianami temperatur i chorobami wynikającymi z nadmiernej ciepłoty.
- Warto pomyśleć o rozluźnieniu zasad dotyczących ubioru. Praca w upale w stroju formalnym potrafi być sporą niedogodnością.
- Należy zapewnić pracownikom wodę lub napoje chłodzące. Objawy odwodnienia, czyli zawroty i bóle głowy, mogą powodować wzrost zachorowań.
- Warto pomyśleć o programach motywacyjnych. Istnieje mnóstwo sposobów angażowania pracowników (spotkania na łonie natury, wspólne ćwiczenia), a przy okazji zacieśniania wzajemnych relacji.
- Szczególnie latem warto zachęcać do krótkich przerw, które pomogą "naładować baterie".
Opinie (59) 3 zablokowane
-
2022-06-27 14:43
(2)
Odpowiednia osmolalność jest kluczowa, żeby się nie odwodnić, szczególnie przy fizycznej pracy. Czysta woda wbrew pozorom nie zawsze jest najlepsza.
- 6 0
-
2022-06-27 14:46
budowlancy wiedza, ze lepiej piwo (1)
- 5 0
-
2022-06-27 14:57
Akurat odgazowane piwo 0% jest idealne, żeby się nie odwodnić :)
- 1 0
-
2022-06-27 14:48
U nas kiedyś w upały mierzyli temperaturę w pomieszczeniach, które są w przyziemiu i wyszło im, że wcale nie ma upału i nie będzie wody dla pracowników. Zaproponowaliśmy, żeby zmierzyli temperaturę w naszej szpitalnej kostnicy, to wyjdzie, że trzeba włączyć ogrzewanie...
- 22 1
-
2022-06-27 14:47
Najlepsze jest zimne pifko i można dalej kopać sztychówką wykopik. Piwo krzepi.
- 13 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.