- 1 Praca na wakacje 2024: oferty i zarobki (3 opinie)
- 2 Lewica chce walczyć o krótszy tydzień pracy (312 opinii)
- 3 Czy chorobowe, to to samo, co zdrowotne? (15 opinii)
- 4 Czy pracodawca może skrócić urlop? (16 opinii)
- 5 4500 zł dla każdego? Płaca minimalna będzie rosła (236 opinii)
Zawodówki panaceum na bezrobocie. Strefa zawodowych kompetencji
Czas zmienić myślenie o "zawodówkach" - to już nie są szkoły drugiego wyboru. Warto w nich się uczyć, bo gwarantują zdobycie zawodu i dają spore szanse na zatrudnienie - przekonuje Gdańska Rada Oświatowa. Zmianę myślenia o edukacji zawodowej wzięła sobie za cel także Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna, która zaprasza na konferencję i piknik edukacyjny "Strefa zawodowych kompetencji" oraz towarzyszące jej wydarzenie edukacyjne "Strefa Młodzieżowych Kompetencji".
W rankingu bezrobocia wśród młodych pracowników (do 34 roku życia) publikowanym przez Eurostat Polska znajduje się w niechlubnej, pierwszej dziesiątce ze wskaźnikiem, który wynosi prawie 28 proc. Niestety, przyczyniła się do tego również gwałtowna marginalizacja pozycji kształcenia zawodowego, do której doszło wraz z przemianami ekonomiczno-społecznymi ubiegłego wieku w Polsce. Likwidacje szkół przyzakładowych, niedopasowanie podstaw programowych do potrzeb rynku i wciąż pokutujące przekonanie, że każdego nastolatka należy pchać w kierunku szkolnictwa wyższego spowodowały znaczące odchylenie od założeń polityki oświatowej Unii.
Co zrobić, aby zmniejszyć bezrobocie wśród młodych? Czy wyjściem jest właśnie wzrost znaczenia szkół zawodowych? O tym m.in. będzie mowa na konferencji zorganizowanej przez Pomorską Specjalną Strefę Ekonomiczną. Spotkanie odbędzie się w przyszły czwartek, 3 kwietnia w Gdańskim Parku Naukowo-Technologicznym (ul. Trzy Lipy 3 ). Jest to kolejna konferencja organizowana przez PSSE w ramach cyklu "Dbamy o dobrą markę polskiej gospodarki" (rejestracja na konferencję: www.szk.evenea.pl lub telefonicznie 58 739-64-74/70).
- Strefy w tej chwili bardzo mocno zaangażowały się we wspieranie szkolnictwa zawodowego. Dążą do tego, by każdy inwestor mógł wykształcić sobie odpowiednią dla niego kadrę czy to w programach unijnych, czy strefowych - wyjaśnia Teresa Kamińska, prezes zarządu Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. - Warto również zauważyć, że w strefach działają też parki naukowo-technologiczne. Stwarzają one możliwość pozyskania czy kontaktów z kadrą naukową i inżynieryjną, potrzebną przedsiębiorstwom do badań rozwojowych nad ich produktami czy usługami.
Rosnące bezrobocie wśród młodych ludzi to jedno z największych zagrożeń, którym musi zaradzić dzisiejsza gospodarka. Spadek zaufania uczniów do polskiego szkolnictwa, brak wykwalifikowanych specjalistów, niedopasowanie kompetencji do wymagań rynkowych - to tylko niektóre z alarmujących przykładów nieskuteczności obecnego systemu edukacji. Coraz częściej wśród rozwiązań proponowany jest powrót do dualnego systemu nauczania, który sprawdza się u naszych zachodnich sąsiadów.
Od 1 września 2012 r. kształcenie zawodowe zgodnie z przepisami (Dz.U. z 2011r. nr 205, poz. 1206) odbywa się w czterech typach szkół: zasadniczej szkole zawodowej, technikum, szkole policealnej, szkole specjalnej. W polskim systemie oświaty wybór ścieżki zawodowej jest możliwy po ukończeniu gimnazjum. Zmiany wprowadzone w 2012 r. mają na celu poprawę efektów i skuteczności kształcenia oraz dostosowanie oferty edukacyjnej do zmieniającego się rynku pracy.
Wicepremier Janusz Piechociński jeszcze w styczniu tego roku podkreślał, że to właśnie przepływ technologii z nauki do przemysłu i kształcenie zawodowe młodzieży stanowią szansę dla zwiększenia konkurencyjności polskiej gospodarki. Minister Gospodarki zwraca jednocześnie uwagę na polskie doświadczenie w rozwoju kształcenia ustawicznego dla dorosłych i przekwalifikujących się.
Jednym z najważniejszych działań, jakie wskazują ministerstwo i Izby Rzemieślnicze jest rozwijanie i promowanie współpracy szkół i prywatnych przedsiębiorców.
- Partnerstwo szkół i prywatnych firm jest konieczne, ponieważ zawodówki nie są w stanie wciąż inwestować w warsztaty do nauki praktycznej. Aby absolwent zawodówki potrafił skorzystać z nowego sprzętu, musi się tego nauczyć na praktykach - przekonuje Dariusz Gobis, dyrektor Pomorskiej Izby Rzemieślniczej.
A co na to sama młodzież? Takie pytanie zadali sobie organizatorzy konferencji i postanowili zapytać samych zainteresowanych. - Gimnazjalisto, nie wiesz, jaką szkołę wybrać? Jakie kwalifikacje zapewnią Ci w przyszłości pracę? Porozmawiaj z pracodawcami, poznaj ofertę szkół zawodowych i technicznych - zachęcają do udziału w specjalnym wydarzeniu "Strefa Młodzieżowych Kompetencji", które odbędzie się w ramach konferencji. Liczba miejsc jest ograniczona, dlatego należy się wcześniej zarejestrować - tel. 58 739-61-47 lub biuro@edupark.gpnt.pl. Spotkanie odbędzie się 3 kwietnia w Gdańskim Parku Naukowo-Technologiczny w godz. od 09.00 do 14.00. Na wszystkich uczestników czeka poczęstunek oraz upominki od PSSE.
Miejsca
Opinie (60)
-
2014-03-27 08:37
Powinno otwierac sie wiecej seminariow duchownych. Swietny zawód, pewna praca.
- 16 0
-
2014-03-27 08:12
Naście lat wygaszania zawodówek i nakręcania studentów marketingów, politologii i innych hobbystycznych kierunków jednak zrobiło swoje i nagle zaczyna brakować kogoś z fachem w ręku...
- 14 0
-
2014-03-27 07:54
Nowość
Ci sami "myślący" ludzie likwidowali je kilkanaście lat temu.
Pogratulować.- 34 0
-
2014-03-27 07:53
Człowiek po zawodówce czy technikum pracujący jako np. jako kelner, fryzjer czy monter robi z grubsza to, do czego się przygotowywał. Człowiek z mgr pracujący w tym samym zawodzie będzie zwykle sfrustrowany. Naprawdę masowość wyższej edukacji to błąd - nie wszyscy mają talent do pracy umysłowej.
- 37 0
-
2014-03-27 07:29
szkoły zawodowe
po co ta konferencja ? będzie to typowe bicie piany, rozmowy o niczym i niczemu nie służące. brakuje programu dla ludzi młodych. pierwej trzeba odrodzić szkoły zawodowe tak chętnie likwidowane w początku lat 90.Państwo musi wziąć na siebie
cały ciężar związany z edukacją dzieci i młodzieży w wieku do lat 18.
oczywiście należy opracować program dotyczący jakie typy szkół są niezbędne w tym jakie szkoły zawodowe .dzisiaj pęd do tworzenia pseudo szkół wyższych spowodował obniżenie i to znaczne wykształcenia przeciętnego mieszkańca Polski.
kiedyś osoba z maturą to znaczyło, że sporo wie i umie dzisiaj absolwenci różnych kierunków maja wiedzę osoby kończącej kiedyś szkołę podstawową.- 29 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.