• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Unia wprowadzi domniemanie etatu

Wioletta Kakowska-Mehring
12 marca 2024, godz. 14:00 
Opinie (117)
Na wdrożenie dyrektywy kraje członkowskie mają mieć dwa lata. Na wdrożenie dyrektywy kraje członkowskie mają mieć dwa lata.

Ochrona pracowników zatrudnionych za pośrednictwem platform cyfrowych coraz bliżej - ogłosiła w mediach społecznościowych Agnieszka Dziemianowicz-Bąk, ministra rodziny, pracy i polityki społecznej. Na szczeblu unijnym uzgodniono treść dyrektywy, której realizacja umożliwi zapewnienie ochrony pracownikom, takim jak: kurierzy, kierowcy, dostawcy jedzenia czy zakupów.



Czy potrzebne są regulacje na szczeblu unijnym w tzw. branży platformowej?

Sprawa relacji z pracodawcami tej grupy pracowników od dawna budzi kontrowersje. Co jakiś czas, głównie z powodu rozliczeń, pracownicy w tzw. branży platformowej protestują i grożą strajkami. W czerwcu ub. roku kurierzy zrzeszeni w OPZZ Konfederacja Pracy skierowali do polskiego rządu manifest w sprawie "eksploatacji pracowników" przez Uber, Wolt i Glovo, a także przeciw modelowi elastycznego zatrudnienia, który realizuje aplikacja Tikrow.

Autorzy manifestu od dawna proponują zmiany w pracy platformowej, jak: zapewnienie stabilności zarobków, prawa do płatnego urlopu, wprowadzenie rozwiązań gwarantujących przejrzystość stosowanych przez platformy algorytmów. Jak twierdzą autorzy apelu, przy bierności instytucji naszego państwa rozwija się system nieuregulowanej eksploatacji pracowników, inspirowany praktykami międzynarodowych korporacji.

Manifest kurierów w sprawie Manifest kurierów w sprawie "eksploatacji pracowników"

Dyskusja na temat form zatrudniania i relacji w tej branży toczy się też na forum Unii Europejskiej. Komisja Europejska podaje, że nawet 41 proc. czasu pracy w branży platformowej jest nieopłacane, a 55 proc. pracowników otrzymuje wynagrodzenie poniżej minimalnej krajowej. Wszystko wskazuje na to, że kurierzy zostali wysłuchani.

Strajk kurierów rozwożących posiłki Strajk kurierów rozwożących posiłki

- Rada UE ds. Zatrudnienia, w której właśnie uczestniczę w Brukseli, osiągnęła porozumienie ws. dyrektywy, której wdrożenie pozwoli na ochronę kurierów, kierowców, osób dostarczających jedzenie czy zakupy i wielu innych branż. Blisko 30 mln pracowników w UE ma dziś powody do radości. A ja jestem dumna, że w imieniu Polski mogłam się do niej przyczynić - poinformowała Agnieszka Dziemianowicz-Bąk w mediach społecznościowych.

Co to oznacza? Kurier, kierowca, ale także każda inna osoba, która wykonuje płatnie usługi za pośrednictwem internetowych platform, będzie mogła korzystać z domniemania, że jest zatrudniona na etacie. Warunkiem jest spełnienie dwóch z pięciu kryteriów. Zostaną one określone w unijnej dyrektywie, chodzi o relację łączącą z pracodawcą.

W Polsce obecnie nie obowiązuje tzw. domniemanie etatu. Dyrektywa może więc doprowadzić do nowelizacji Kodeksu pracy, czyli do wprowadzenia domniemania etatu dla wszystkich osób na kontraktach B2B, jeśli spełniają wymogi przewidziane dla umów o pracę. Po za tym na wdrożenie dyrektywy kraje członkowskie mają mieć dwa lata. Wszystko więc wskazuje na to, że przyjdzie nam poczekać na zmiany.

Opinie (117) 4 zablokowane

  • A co my jakiś dziki zachód , że nie możemy godnie żyć jak Niemcy, Francuzi czy Hiszpanie (2)

    • 10 4

    • (1)

      I tak już jest od 80 lat od czasu 2 wojny światowej to jest najlepsze !!!

      • 0 1

      • najlepsze to sa te niemieckie statki w 39' co wypelnione skarbami zrabowanymi plynely to Hamburga.

        Bronili sie dopoki wszystkiego nie wywiezli.

        • 0 0

  • Jprd ministra. Chociaż Wy się nie ośmieszajcie drogie trojmiasto.pl!

    • 22 6

  • z doświadczenia (1)

    coś w tym jest, pracowałem jako kierowca uber/bolt, średnio po 260 godzin miesięcznie, głównie na nocki, dawało to 3700 na rękę na cudzym aucie, umowa zlecenie, gotówka do ręki, bez wpisywania tego w pity. Dałem temu szansę, ale po 4 miesiącach stwierdziłem że to raczej wyzysk i nie warto... Ale byli tam też tacy co dobrze przycwaniakowali i mieli więcej... gdyby pensja była bardziej zbliżona do tej przepisowej na umowie o pracę, to pewnie dalej bym jeździł

    • 14 2

    • Widzisz, zrezygnowałeś i żyjesz dalej. A gawiedź chce, żeby wszystkim na siłę zabronić. Przecież to chore, nie lepiej być wolnym człowiekiem?

      • 1 0

  • Oni się uberami zajmują i boltem

    A deweloperka cala na jdg pracuje i z grafikwmi. Jak na etacie tylko bez zadnej ochrony. Tym się nie zajmą bo to TVN.

    • 17 1

  • (3)

    Kiedyś widziałem ofertę na statek polskiego armatora offshore. 15 dni na statku, 15 dni w domu.

    Dniówka 440 złotych za 12 godzin pracy, płatne tylko za pobyt na statku. I tu hit, uwaga, na własnej działalności gospodarczej!

    • 9 1

    • Czyli w miesiącu wychodzi 180 godzin i 6600 złotych.

      Od tego minus ZUS z ubezpieczeniem chorobowym 1600,32 zł oraz składka zdrowotna 381,78. Razem 1982,1

      Zostaje 4617,9. Od tego jeszcze podatek dochodowy 12%.

      Teoretycznie 4063 złotych na rękę czyli 947 euro za pracę na statku offshore.

      To już lepiej na kontraktach PŻM płaci na niższych stanowiskach na masowcach.
      1841 USD na konto za miesiąc pracy.

      Żadnych ZUSów, NFZetów, podatków.

      Jak ktoś chce to może sobie sam opłacić składki emerytalne.

      • 1 1

    • a ja widziałem ogłoszenie sąsiada, tylko dekadę temu i 600 zł na rękę na B2B

      myślisz że kogoś znalazł? Właśnie o to chodzi. Oferuję 100zł i zrób mi pan to. On powie że 5 stów bo to pół dnia. Sąsiad sprawdza innego i się okazuje że też 5 stów. No i ok, stoi. 5 stów bo taniej się nie da mimo że ten chciał na etat za 6 stów. Nie pytaj bo sam tego nie rozumiem. To stary dziad po 80 i chyba został w latach 90, ale nie o to tu chodzi a o samą ofertę. On sprawdza. I mu się nie uda, będzie musiał dalej szukać aż znajdzie konsensus rynkowy i zapłaci.

      • 0 1

    • No i co? Nie skorzystałeś? Bo nie musisz. Po co to regulować? Niech każdy sam zdecyduje, pracy jest dość, jak komuś bardziej pasują warunki UoP, to bez problemu taką pracę znajdzie.

      • 1 1

  • Opinia wyróżniona

    Jeżdżę i potwierdzam (7)

    Jeżdżę na swojej działalności, ale przez parę miesięcy jeździłem też na dominującej umowie zlecenie plus umowie najmu. Krejzi menzenowanie. Udawałem, że ktoś mi wynajmuje moje auto by płacić mniejszy podatek. Przelewy przychodziły z 4 różnymi tytułami przelewów. Nie mówię, że to było niezgodne z prawem, ale to jest w mojej ocenie krętactwo.

    • 48 3

    • Dzięki za zgłoszenie. Po IP zweryfikujemy i skierujemy kontrolę. (1)

      • 2 13

      • uja tam zrobisz, to troll ale to nieistotne bo ty jesteś jeszcze większym :D :D :D

        słowo na forum się nie liczy

        • 7 1

    • no właśnie blogujesz (1)

      jak mogłeś udawać że ktoś wynajmuje jak na to są faktury?

      • 0 1

      • "Udawałem"

        Umowę wynajmu miałem oczywiście podpisaną, ale to faktycznie było kombinowanie i optymalizacja podatkowa. Do takich rzeczy zachęcali pośrednicy (tzw. partnerzy)

        • 3 0

    • byly kurier uber eats i wolt (1)

      Chętnie bym poczytał bloga o kurier owaniu rowerowym aktualnie, jak ja jeździłem była to horrendalna praca za stawki poniżej najniższej krajowej bez żadnych praw. Google nie znajduje żadnego bloga po słowach z podpisu twojego posta wiec wnioskuje ze to ściema.
      Ludzie też lekceważą problem, korporacje pod przykrywka elastyczności wprowadza swoje reguły gig jobs wszędzie i załatwią ich na cacy. To nie są żarty, to jest rak który cofa nas do 19 wieku.

      • 3 0

      • Przy okazji dowozów

        Szukaj

        • 1 0

    • Dzieki Bogu juz nie jezdze w glovo

      Panu Bogu dziekuje za to, ale jak trzeba bedzie znow wrocic to to zrobie. Obecnie mam spoko prace na uop i zarabiam powyzej sredniej krajowej, odkladam wiecej niz wczeniej zarabialem. W glovo wieczne naprawy auta, wlasne auto wynajmowal mi jakis posrednik, trzeba placic podatek od tego co dostajesz i stala oplate co dwa tygodnie dla posrednika, trzeba tankowac za swoje auto co dwa dni. Wspolczuje Wam kurierzy i zmieniajcie to szambo szybko na umowe o prace gdziekolwiek.

      • 2 0

  • Pani minister

    ;)

    • 15 1

  • Mmm... (1)

    Ministra to brzmi mądrze. A kiedy zrównanie wieku emerytalnego kobiety i mężczyzny? I co z normami dźwigania w pracy i parytetem w zawodach fizycznych?
    Oczywiście nie popieram tak tylko pytam.

    • 24 1

    • 80 lat od wojny , takie ciężary powinny wózki dźwigać a nie ludzie!!!

      • 1 0

  • GNLS

    • 1 0

  • Pani Minister, a nie ministra....

    Ehhh trojmiasto.pl jako kolejna witryna wprowadza tą dziwną mode. Proszę was przestańcie kaleczyć Polski język!

    • 21 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Pracodawcy w Trójmieście

Forum

Najczęściej czytane