• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Profil zaufany, czyli urząd przez Internet

Joanna Wszeborowska
24 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Indywidualne profile zaufane w ePUAPie posiada obecnie niespełna 30 tys. osób. Indywidualne profile zaufane w ePUAPie posiada obecnie niespełna 30 tys. osób.

Od czerwca 2011 roku w ramach elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej działa tzw. profil zaufany. Posiadanie takiego profilu umożliwia realizowanie wielu urzędowych spraw bez wychodzenia z domu - wystarczy komputer podłączony do Internetu.



Czy posiadasz własne konto na platformie ePUAP?

- Poniedziałek, godzina 6:00 rano, właśnie zaczął się kolejny tydzień. Za dwie godziny rozpoczynam kolejny tydzień pracy. Zanim jednak wyjdę: szybki prysznic, śniadanie i oczywiście krótka wizyta na facebooku, może zdążę też sprawdzić czy mam jakieś wiadomości na skypie bądź mailu ... a i jeszcze przejrzę aktualności na jednym z portali informacyjnych. Jeśli nie zdążę, to prasówkę zrobię za pomocą mojego smartfonu, jadąc do pracy SKM-ką. - Właśnie tak dla wielu z nas zaczyna się każdy dzień. Nawet nie zauważyliśmy, kiedy staliśmy się częścią społeczeństwa informacyjnego, którego symbol stanowi komputer podłączony do globalnej sieci. A przecież jeszcze dekadę temu Internet był drogim gadżetem, obiektem zazdrości sąsiadów. Dziś jest on już niezbędnym narzędziem, na które coraz więcej osób jest sobie w stanie pozwolić.

Pod względem dostępności do Internetu zaczęliśmy nawet doganiać "Europę". Jeszcze w roku 2009 Internet posiadało 60 proc. gospodarstw domowych. Po roku wskaźnik ten urósł o kolejne 3 punkty procentowe (GUS). Może być jednak lepiej. Plany na kolejne lata są bardzo ambitne. Do 2020 roku Internet ma posiadać już każdy Kowalski.

Profil zaufany i e-PUAP

Nie czekając jednak na odległą przyszłość, już dziś z możliwości, jakie daje globalna sieć postanowiły korzystać wszelkiego rodzaju urzędy i instytucje. Wystarczy kilka kliknięć, aby wypełnić wniosek, zarejestrować się czy wysłać urzędowy formularz. Takie właśnie możliwości otwiera przed nami elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej(ePUAP).

System ten został uruchomiony w czerwcu 2011 roku. Wówczas w ramach ePUAP-u każdy zainteresowany otrzymał możliwość założenia własnego profilu zaufanego. Dzięki niemu można wysyłać wnioski, formularze i oświadczenia bez konieczności posiadania kwalifikowanego podpisu elektronicznego, którego koszty zakupu skutecznie odstraszały internautów od kontaktu z e-administracją. Początkowo z systemu korzystało niewiele osób, gdyż jedynie kilka urzędów oferowało możliwość załatwiania spraw via Internet. Po kilku miesiącach sytuacja w Trójmieście uległa zmianie.

Rejestracja bezrobotnych drogą on-line

Jedna z kart e-rejestracji dla bezrobotnych Jedna z kart e-rejestracji dla bezrobotnych
W Powiatowym Urzędzie Pracy w Gdańsku najważniejszą e-usługą jest, uruchomiona w 2009 roku, rejestracja bezrobotnych przez Internet. Choć początkowo korzystało z niej niewiele osób, dziś w ten sposób rejestruje się już 60 proc. wszystkich klientów PUP. Co ciekawe, aby się zarejestrować, wcale nie trzeba posiadać w domu dostępu do Internetu. W całym Gdańsku znajduje się bowiem 9 stanowisk komputerowych, przy których można bezpłatnie połączyć się z e-usługą (lista stanowisk).

- Dla bezrobotnych dedykowane są także inne elektroniczne rozwiązania w tym m.in. e-karta rejestracyjna, VideoCV, chat z doradcą zawodowym, a także elektroniczne zgłoszenie podjęcia pracy lub rozpoczęcia własnej działalności gospodarczej - wylicza Łukasz Iwaszkiewicz - rzecznik prasowy PUP w Gdańsku.

Dodatkowo w gdańskim urzędzie pracy działa Elektroniczna Skrzynka Podawcza. Można dzięki niej złożyć dowolny wniosek lub formularz. Jest jednak jeden warunek. Każdy przesłany drogą elektroniczną druk musi być podpisany podpisem kwalifikowanym.

E-urzędy - bilet elektroniczny i mapa porządku

Internet wykorzystują też inne urzędy. Dla przykładu, w gdańskim urzędzie miejskim ważne sprawy możemy załatwić za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej. Ich lista jest długa - liczy 260 pozycji. Warunek skorzystania z usługi jest jednak jeden - musimy posiadać indywidualny profil zaufany w ePUAP.

e-bilet w UMG e-bilet w UMG
Za pośrednictwem strony internetowej gdańskiego magistratu można także skorzystać, bez posiadania profilu zaufanego, z elektronicznego biletu. Dzięki tej usłudze możemy w szybki sposób wybrać dzień, godzinę oraz rodzaj sprawy, w której chcielibyśmy spotkać się z urzędnikiem. Do wyboru mamy 40 pozycji, począwszy od spraw związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, zameldowaniem, a skończywszy na rejestracji pojazdów.
Pełen katalog spraw, które wymagają umówienia terminu z urzędnikiem także można zarezerwować drogą on-line.

Kolejnym udogodnieniem jest mapa porządku. Dzięki tej aplikacji każdy użytkownik może w szybki i prosty sposób zasygnalizować wszelkie problemy związane z utrzymaniem porządku - począwszy od dziur w jezdniach, poprzez zaśmiecanie i dewastacje, po zgłaszanie poruszających się po mieście bezpańskich zwierząt.

E - Urząd w sopockim ratuszu

W sopockim ratuszu na internautów czeka E - Urząd. W ramach usługi tradycyjne papierowe druki zostały zastąpione formularzami elektronicznymi. Do ich wypełnienia i wysłania niezbędna jest jednak rejestracja w systemie oraz posiadanie kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Po założeniu swojego konta zyskujemy dostęp do katalogu usług. Możemy m.in.:
- złożyć wniosek do urzędu,
- sprawdzać stan sprawy (bez względu na to czy sprawa została do urzędu skierowana poprzez Internet czy też osobiście w urzędzie),
- odbierać korespondencję z urzędu

Lista spraw, które możemy załatwić bez wychodzenia z domu, składa się z 10 pozycji:

1. Wydawanie zaświadczeń o wysokości zaległości podatkowych lub ich braku oraz innych zaświadczeń,
2. Wydanie zaświadczenia na prowadzenie Stacji Kontroli Pojazdów,
3. Licencje na przewóz osób, przewóz osób taksówką osobową, zezwolenia na wykonywanie przewozów regularnych, zaświadczenia na przewozy drogowe osób na potrzeby własne,
4. Aktualizacja danych osobowych w bazie danych opisowych ewidencji gruntów i budynków,
5. Wypis i wyrys z operatu ewidencyjnego do celów notarialnych,
6. Nadanie lub zmiana numeru porządkowego nieruchomości,
7. Pozwolenie na wprowadzanie gazów i pyłów do powietrza,
8. Pozwolenie wodnoprawne,
9. Zezwolenie na wycinkę drzew i krzewów,
10. Konkurs Prezydenta Miasta Sopotu dla autora najlepszej pracy dyplomowej o tematyce sopockiej.

E-PUAP także w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego oraz Urzędzie Miejskim w Gdyni

W Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego oraz w Urzędzie Miejskim w Gdyni załatwianie wszystkich spraw za pośrednictwem Internetu możliwe jest tylko w oparciu o ePUAP. Przed wysłaniem jakiegokolwiek wniosku koniczne jest zatem założenie własnego profilu zaufanego.

ePUAP - Pod tą nazwą kryje się ogólnopolska platforma informatyczna, dzięki której bez przeszkód, w ujednolicony sposób możemy kontaktować się z urzędami administracji publicznej. Korzystanie z systemu możliwe jest po wcześniejszym założeniu własnego profilu zaufanego. Dzięki niemu możemy za pośrednictwem Internetu składać e-pisma ze skutkiem prawnym bez konieczności stosowania podpisu kwalifikowanego. Z wygodnej usługi korzysta jednak niewiele osób. Swoje własne profile posiada w systemie niespełna 30 tys. osób.

Opinie (20) 2 zablokowane

  • Profil zaufany

    A co z Urzędami Skarbowymi? Co z ZUS? Podpis elektroniczny? Artykuł tendencyjny!!!

    • 0 0

  • beznadzieja

    zarejestrowalem sie tydzien temu, wyslalem maila z kilkoma pytaniami do admina i do tej pory nie ma odpowiedzi. Jak zwykle..

    • 0 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Pracodawcy w Trójmieście

Forum

Najczęściej czytane