• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Praca w upały. Główny Inspektor Pracy apeluje

Wioletta Kakowska-Mehring
1 sierpnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Według przepisów bhp temperatura w biurze nie powinna przekraczać 30 stopni Celsjusza. Według przepisów bhp temperatura w biurze nie powinna przekraczać 30 stopni Celsjusza.

Czy w upały możemy nie przyjść do pracy? Okazuje się, że w szczególnych wypadkach tak. Gdy żar leje się z nieba, a wysoka temperatura utrudnia pracę pracodawca musi zadbać o pracowników. O szczególną rozwagę w najbliższych dniach zaapelował Główny Inspektor Pracy.



Główny Inspektor Pracy Wiesław Łyszczek, z uwagi na nadzwyczajną falę upałów, zaapelował do pracodawców o skracanie czasu pracy pracownikom, w szczególności tym, których dzienny wymiar czasu pracy przekracza 8 godzin. Niestety, wiele zależy od dobrej woli pracodawców, ponieważ przepisy nie regulują wszystkich kwestii w tym zakresie. A co regulują?

Nie kodeks, a bhp



Przepisy określają minimalną temperaturę w zakładzie pracy. Nie może być niższa niż 14 stopni Celsjusza (chyba, że niższa temperatura wynika ze szczególnych warunków pracy, bo praca odbywa się np. w chłodni). Z kolei w biurze nie może być mniej niż 18 stopni Celsjusza. Nie ma za to zapisów w Kodeksie pracy regulujących najwyższą dopuszczalną temperaturę. Jednak zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy, czyli przepisami bhp nie powinna ona przekraczać 30 stopni Celsjusza przy pracy biurowej. W przypadku pracy fizycznej w hali jest to 28 stopni i 26 stopni w warunkach szczególnych.

Pracodawca ma obowiązek zapewnić swoim pracownikom wodę pitną bez ograniczeń. Jednak jeżeli temperatura przekroczy 25 stopni Celsjusza na zewnątrz lub 28 w budynku, pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikom nie tylko wodę, ale także napoje zawierające odpowiednią dawkę soli mineralnych i witamin.

Czasem można odmówić pracy



To nie koniec. Pracodawca powinien także zadbać o odpowiednią cyrkulację powietrza w pomieszczeniach, o to, żeby regularnie czyścić i odgrzybiać klimatyzację, a także zainstalować w oknach rolety, które chronią przed nagrzewaniem i odbijaniem się promieni słonecznych w monitorach komputerów.

Jednak w niektórych przypadkach pracownik ma prawo odmówić wykonywania obowiązków służbowych. Dotyczy to pracowników młodocianych i kobiet w ciąży, ale nie tylko. Odmówić pracy może też osoba poważnie i przewlekle chora, dla której praca w upale może być zagrożeniem dla życia i zdrowia. Mówi o tym art. 210 § 1 Kodeksu pracy. Poza tym każdy pracownik ma prawo do powstrzymania się od wykonywania pracy, gdy warunki nie odpowiadają przepisom bezpieczeństwa i higieny pracy. Jeżeli sprawa jest sporna, ostatecznie rozstrzyga sąd pracy. W każdym z tych przypadków wystarczy zawiadomić pracodawcę, że będziemy nieobecni lub poinformować, że z powodu złych warunków i zagrożenia opuszczamy stanowisko pracy. Za czas nieobecności pracodawca nie może obniżyć nam wynagrodzenia.

Opinie (134) 1 zablokowana

  • (2)

    Ja każdemu ze swoich pracowników zapewniłem czteropak Żubra :)

    • 85 5

    • czy poszukuje Pan pracownika ? :)

      • 7 0

    • i czopek nawilżający.

      • 1 3

  • Od klimatyzacji choruję, co wtedy Wioletto? (11)

    • 27 27

    • Klima na maxa, taka jej idea, schlodzic sie jak jest goraco. A zawsze sie znajda jakies niedorobki, chorowici i inne pomylki.

      • 2 4

    • Kiedy klimatyzacja chodzi to nie znaczy wcale ze mozesz

      siedziec w pomieszczeniu tylko w slipkach. Koszula i normalne odzienie. Inaczej nawet zapalenie pluc lub oskrzeli.

      • 2 0

    • nie robie won zamiatach chodniki

      • 0 0

    • Głupota (2)

      Jak się nie umie korzystać z klimy to się choruje. trzeba zawsze max 5 stopni mieć na klimie mniej niż na dworze. A nie 17 Stopni i morda w wentylator

      • 28 3

      • (1)

        Sam piszesz głupoty. Zależy jaką klima ma wydajność, jak nagrzewa się pomieszczenie, jaki metraż. Czasami i 18 nie wystarczy.

        • 4 4

        • Problem z klimatyzacją może być też taki, że jeśli jest kilkoro czy kilkunastu pracowników w jednym pomieszczeniu, to dla jednych zawsze będzie za ciepło, a dla drugich za zimno. Miałem tak kiedyś w pracy, był pilot do klimatyzatora i co chwilę ktoś zmieniał temperaturę - dla jednych na plus, dla innych na minus niestety. Odrębną sprawą jest też fakt, że z klimatyzatory są ustawione zwykle w jednym konkretnym kierunku (lub w dwóch albo w czterech kierunkach) i jak ktoś siedzi w tym miejscu na wprost klimatyzatora to będzie zawsze tam wiało zimnym powietrzem. Osoby bardziej wrażliwe będą zatem chorowały, można się załatwić już po jednym dniu pracy. U znajomej w biurze jest też źle ustawiona klimatyzacja (i nie da się jej dostosować) bo w pomieszczeniach od strony południowej jest za ciepło, a w tych od strony północnej jest za zimno. Także klimatyzacja ma niestety wiele wad.

          • 14 3

    • To siedź w domu (2)

      Albo wyjedź do Finlandii wypasać renifery.

      • 26 5

      • w Finlandii gorąco (1)

        ostatnio pokazywali jak renifery pluskają się w wodzie by się schłodzić :) zostaje Antarktyda

        • 15 0

        • Jaka Tyda?

          • 5 2

    • To idź na rentę ofermo

      • 8 11

    • Masz prawo odmówić

      • 15 0

  • Co jeśli komuś robi się słabo w upale? (1)

    Co jeśli ktoś źle się czuje przy zbyt wysokiej temperaturze, ale wcale nie jest poważnie i przewlekle chory? I w takich warunkach pogodowych nie może po prostu pracować? Iść na zwolnienie? I tak co roku w lato podczas upałów? I to kilkakrotnie w ciągu lata? Czy może zupełnie zwolnić się z pracy? Czy są jakieś możliwości dla takiej osoby?

    • 14 2

    • Przeprowadzić się do Norwegii, albo na Islandię. Albo wziąć się w garść i nie trząść się tak nad sobą.

      • 2 1

  • A co gdy w pokoju jest klimatyzacja (3)

    To pracodawca powinien zapewnić wodę czy już nie?

    • 28 7

    • (1)

      Jak firma nie może zapewnić wody, to jest gunwo a nie firma.

      • 71 2

      • firma zapewnia wodę

        ... w kranie. Czyż nie?

        • 3 2

    • Jak mówi indiańskie przysłowie

      Kto ma klime pić nie musi

      • 45 2

  • To kierowcy autobusów i tramwajów powinni skorzystać z takie obcji bo pracują powyżej 8godz w autobusach które w ogóle nie posiadają klimatyzacji i nie zawsze mają dostęp do wody. A w te upały w ramach kary powinni prezesi, dyrektorzy i kierownicy jeździć dopiero by się przekonali co to jest za ciężka praca w koszmarnych warunkach a w te upalne dni powinni 200% dostawać

    • 8 2

  • Nie narzekajcie tutaj na pracodawców nie podając nazw Firm (1)

    Pracujecie w burdelu, i nieludzkich warunkach? Napiszcie nazwę firmy otwarcie..

    • 18 1

    • Dokładnie, ludzie szukający pracy będą wiedzieć, jakich firm unikać, a właściciele może się obudzą i coś zmienia.

      • 2 0

  • skracam czas pracy

    ale czy mi państwowa firma obniży czynsz za wynajmowane pomieszczenia ? ciekawe

    • 6 1

  • Fajne stołki :

    główny inspektor pracy, krajowy instektor, inspektor generalny...
    pasożytów u nas dostatek

    • 1 1

  • W Auchan na Kołobrzeskiej ponad 30stopni

    • 3 1

  • Termometry pracowników a pomiary pracodawcy

    Nasze termometry w biurze wskazują grubo ponad 30 stopni przed południem jak jeszcze nie świeci słońce w okna. Pracodawca przychodzi ze swoim termometrem do pomieszczeń gdzie mamy otwarte wszystkie drzwi, okna i włączony wentylator (przed południem jak nie ma słońca) i na jego termometrze jest 29,3C. Od 13:00 słońce daje nam w okna. Ile wtedy jest stopni w biurze?

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Pracodawcy w Trójmieście

Forum

Najczęściej czytane