- 1 Czy jesteśmy gotowi na jawność płac? (52 opinie)
- 2 Każdy będzie na etacie? A zaczęło się od kurierów (121 opinii)
- 3 Sprawdź, czy zarabiasz przeciętną krajową (185 opinii)
- 4 Kelner: zawód, którego (już) nie ma? (108 opinii)
- 5 Ubezpieczeni w ZUS. Są nawet Kolumbijczycy (153 opinie)
Kontrola L4. Zakwestionowano 1,7 tys. zwolnień
Tylko w ubiegłym roku pracownicy ZUS podczas kontroli zwolnień lekarskich na Pomorzu stwierdzili nieprawidłowości w ponad 1,7 tys. przypadkach. Suma zakwestionowanych w ten sposób zasiłków przekroczyła aż 1,7 mln zł.
ZUS prowadzi dwa rodzaje kontroli zwolnień lekarskich. Sprawdza prawidłowość ich wykorzystania i prawidłowość orzekania o czasowej niezdolności do pracy oraz wystawiania zaświadczeń lekarskich. W pierwszym przypadku sprawdza, czy chory wykorzystuje zwolnienie zgodnie z jego przeznaczeniem i stosuje się do zaleceń lekarza, a nie np. dorabia czy bierze udział w zawodach sportowych. W drugim lekarze orzecznicy weryfikują, czy osoba na zwolnieniu lekarskim nadal jest chora, a tym samym niezdolna do pracy.
- Kontrole to ustawowe zadanie ZUS. Środki, z których wypłaca się zasiłki, pochodzą ze składek na ubezpieczenie chorobowe wszystkich ubezpieczonych - przypomina Krzysztof Cieszyński, regionalny rzecznik prasowy ZUS-u.
W minionym roku pomorskie oddziały ZUS skontrolowały wykorzystywanie zwolnień lekarskich przez ponad 4,8 tys. osób. W wyniku kontroli prawo do zasiłku cofnięto w 406 przypadkach. Kwota cofniętych zasiłków to ponad 733 tys. zł.
- W czasie zwolnienia ubezpieczony powinien postępować tak, by jak najszybciej odzyskać sprawność i wrócić do pracy. Niezależnie od wskazań lekarskich może wtedy wykonywać tylko czynności codzienne i te związane z poprawą stanu zdrowia, np. może pójść na wizytę lekarską, do apteki czy po zakupy spożywcze. Postępowanie, które w powszechnym odczuciu jest nieodpowiednie dla chorego i może nasuwać wątpliwości co do rzeczywistego stanu zdrowia jest niezgodne z celem zwolnienia lekarskiego. Czasem zwolnienia lekarskiego nie można swobodnie dysponować, tak jak np. urlopem wypoczynkowym. Wykorzystywanie go niezgodnie z przeznaczeniem powoduje utratę prawa do zasiłku chorobowego za cały okres - mówi Krzysztof Cieszyński.
W 2023 r. w woj. pomorskim lekarze orzecznicy ZUS wydali 23,6 tys. orzeczeń w sprawie zwolnień lekarskich. Ich efekt to ponad 1,3 tys. przypadków, gdzie kontrolowanych uznano za zdolnych do pracy i zwolnienia, które skrócono łącznie o 10 093 dni, czyli ponad 27 lat. W sumie, w wyniku takich kontroli, cofnięto zasiłki chorobowe w łącznej kwocie, która przekroczyła 988 tys. zł.
- Podczas tego rodzaju kontroli lekarze orzecznicy sprawdzają, czy ubezpieczony, który korzysta ze zwolnienia, nadal jest chory i można je kontynuować, czy też powinno zostać skrócone. Lekarz orzecznik może przeprowadzić badanie, ale także wystawić skierowanie na badanie specjalistyczne. Może też poprosić o udostępnienie dokumentacji medycznej czy zlecić wykonanie badań pomocniczych. Jeżeli stwierdzono nieprawidłowości, ZUS wydaje decyzję o odmowie prawa do świadczeń lub obowiązku zwrotu nienależnie pobranych zasiłków - mówi Krzysztof Cieszyński.
Do obu rodzajów kontroli typuje się zwolnienia, które m.in. budzą wątpliwości z uwagi na okres niezdolności do pracy nieadekwatny do schorzenia, czy przypadki, w których ubezpieczony dostaje kolejne zwolnienia od różnych lekarzy na różne schorzenia. Zwraca się też uwagę na tych, którzy nie stawili się na badanie przez lekarza orzecznika w wyznaczonym terminie lub wcześniej dopuścili się nadużyć.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2024-02-05 20:08
2 składki i od 25 lat ani dnia zwolnienia (7)
Krew się burzy widząc wszystkich naciągaczy naszego wspólnego funduszu. Jakąś normą społeczną jest wyciągnięcie maksymalnego czasu zwolnienia lekarskiego tuż przed zwolnieniem się z pracy. To jest akceptowane przez ludzi. Naciąganie w budżetówce - jeszcze większe. Dobrze, że kontrolują, bo w tym społeczeństwie gdy pracodawca wniesie o skontrolowanie pracownika, sam zostaje zasypany kontrolami.
- 97 59
-
2024-02-08 09:57
To jak jesteś chory to choruj w domu a nie zarażasz innych w pracy. Chorobowe to nie łaska Państwa. Dobrze że jest , nie potępiaj wszystkich. owszem są naciągacze - w firmie na 25 osób u mnie przynajmniej jedna może dwie.
Owszem nacisk na higienę zdrowotną też powinien być.
Tu gdzie pracuje osoba chora jest wypychana do domu bo zarazTo jak jesteś chory to choruj w domu a nie zarażasz innych w pracy. Chorobowe to nie łaska Państwa. Dobrze że jest , nie potępiaj wszystkich. owszem są naciągacze - w firmie na 25 osób u mnie przynajmniej jedna może dwie.
Owszem nacisk na higienę zdrowotną też powinien być.
Tu gdzie pracuje osoba chora jest wypychana do domu bo zaraz zamiast 1 jest 10 chorych. Tak to jest w kurniku przy kompach.
Niektórzy zamiast chorobowe na badanie i leczenie biorą urlop- wszystko zależy od pracodawcy i presji.
Tak zdrowia Cinikt nie wróci - teściu tak jak Ty gadał a potem okazało się że przechodzone zapalenie płuc czy angina spowodowało że serce przeszło zapalenie i ledwo żyje na emeryturze
Jak zdrowyś to ciesz się zdrowiem i nie zazdrość choroby - bo to nic fajnego.
Ja nawet opiekę jak dostaje na dziecko na dwa tygodnie to wykorzystuje 2-3 dni bo po rodzinie roztworze jak się da i idę do pracy- nie każdy wie że tak moze- 0 1
-
2024-02-07 06:52
To prawda - straszne są te komentarze - a niby gdańszczanie to tacy praworządni ludzie.... A tu proszę - naciąganie i oszustwa....
- 1 2
-
2024-02-06 18:29
zgadzam się
- 3 2
-
2024-02-06 10:57
Dwie składki
Pisząc o dwóch składkach masz na myśli składkę zdrowotną? Akurat ta składka nie gwarantuje chorobowego, a dostęp do świadczeń finansowanych przez NFZ. Od prawa do płatnego zwolnienia jest składka na ubezpieczenie chorobowe (2,45% podstawy). Co do reszty pełna zgoda.
- 10 3
-
2024-02-06 10:25
ale jesteś super. dalej tyraj aż dostaniesz z zusu emeryture XD
- 21 19
-
2024-02-05 21:14
300 procent normy
Garba od tej pracy tylko dostaniesz. Wyluzuj
- 33 20
-
2024-02-05 20:37
Słusznie
Jak będziesz umierać wspomnij jaki był z ciebie pracuś,z tego będziesz zapamiętany,reszta wypoczęta po L4 będzie dalej żyła :)
- 46 24
-
2024-02-05 18:25
Jako pracodawca muszę płacić 100% ZUS za moich pracowników (28)
Jako pracownicy posłuchajcie jak to wygląda z mojej strony (pracodawcy);
Ty idziesz na L4 a ja jako pracodawca:
1. Nie mam pracownika, firma ma gorszą wydajność pracy w tych dniach
2. Ponoszę koszty zatrudnienia (wynagrodzenie)
3. Nikt nie rekompensuje mi utraconych korzyści (płacę wynagrodzenie, dodatkowo do pierwszychJako pracownicy posłuchajcie jak to wygląda z mojej strony (pracodawcy);
Ty idziesz na L4 a ja jako pracodawca:
1. Nie mam pracownika, firma ma gorszą wydajność pracy w tych dniach
2. Ponoszę koszty zatrudnienia (wynagrodzenie)
3. Nikt nie rekompensuje mi utraconych korzyści (płacę wynagrodzenie, dodatkowo do pierwszych 30 dni ja płacę za jego chorobę, ZUS dopiero po 30 dniach)
4. Nie dziw się pracowniku jak latasz na L4 że podwyżkę dostaniesz jako ostatni albo wcale
5. Cała firma traci bo twoi koledzy muszą nadrobić za ciebie zadania
6. W skrajnie złym splocie okoliczności (wielu ludzi na L4) cała firma może nie dostać podwyżek, premie świąteczne będą takie jak rok temu etc
7. Nic w przyrodzie nie ginie- jak gdzieś brakuje - nie da się dolać z nikąd- 122 76
-
2024-02-07 12:43
Czyżby firemka po ojcu?
Żal i ból...
- 2 0
-
2024-02-07 10:40
Nie ma nic bardziej rozczulającego niż żale pracodawców
- 3 2
-
2024-02-07 06:42
Rozwiązanie
Trzeba zrozumieć obie strony. Pracownik ma prawo zachorować i musi się z tym czuć komfortowo. Pracodawca ma obowiązek planowania działań w ten sposób aby mitygować ryzyko i budować rezerwę. Rozwiązaniem jest wprowadzenie max. limitu dni w ciągu roku kalendarzowego, za które płaci pracodawca np. 14 dni. Kolejne dni w roku kalendarzowym pokrywa już ZUS. Dodatkowo jeśli chcesz otrzymać 100% a nie 80% pensji wykupujesz prywatne ubezpieczenie.
- 4 1
-
2024-02-07 04:47
No cóż Panie przedsiębiorco - ma się firmę, ma się koszta.
- 1 2
-
2024-02-07 06:17
Bardzo proste rozwiązanie. Zamknij firmę i nie narzekaj.
- 1 1
-
2024-02-06 22:55
Ania, opanuj jez polski najpierw (1)
Znikąd.
- 2 0
-
2024-02-07 03:44
Co zrobiłeś z tym zaoszczędzonym czasem pisząc jez?!?!
- 1 0
-
2024-02-06 21:48
A gdzie masz
Dodatkowego pracownika?
To twoja wina że inni muszą robić za nieobecnego- 3 2
-
2024-02-06 12:49
Jako pracownik (1)
Powiem, że mało mnie to interesuje. Korzystam ze swoich przywilejów.
- 7 4
-
2024-02-07 07:15
nawet nie przywilejow lecz praw
- 3 1
-
2024-02-06 12:20
dodałbym że jako płatnik (pracodawca) podczas 30 pierwszych dni L4
nie masz prawa kontrolować pracownika, nawet gdy wiesz że robi firmę w wała
a ZUS też nie ma za bardzo ochoty
ZUS kontroluje tak jak opisane, zwolnienia L4 powyżej 30 dni - chamstwo- 7 0
-
2024-02-06 09:00
Pomysł
A z drugiej strony pomysl człowieczku ,m. Pracownik chory z gorączką ma przyjść ?? Pretensje miej do tych co rządzą i każą płacić kosmiczne składki ZUS
- 21 2
-
2024-02-06 08:38
nie stac cie na prowadzenie dzialalnosci
To nie tylko prawa, ale i obowiazki... Zwlaszcza obowiazki.
Nie masz pojecia co to HA?- 10 9
-
2024-02-06 08:17
(1)
Jako pracownicy posłuchajcie jak to wygląda z mojej strony (pracodawcy);
Ty idziesz na L4 a ja jako pracodawca:
1. Nie mam pracownika, firma ma gorszą wydajność pracy w tych dniach patrz pkt5 jak gorsza wydajność jak inni nadrabiają?
2. Ponoszę koszty zatrudnienia (wynagrodzenie) Koszty zatrudnienia wrzucasz w cenęJako pracownicy posłuchajcie jak to wygląda z mojej strony (pracodawcy);
Ty idziesz na L4 a ja jako pracodawca:
1. Nie mam pracownika, firma ma gorszą wydajność pracy w tych dniach patrz pkt5 jak gorsza wydajność jak inni nadrabiają?
2. Ponoszę koszty zatrudnienia (wynagrodzenie) Koszty zatrudnienia wrzucasz w cenę towaru/usługi i płaci za to klient ostateczny
3. Nikt nie rekompensuje mi utraconych korzyści (płacę wynagrodzenie, dodatkowo do pierwszych 30 dni ja płacę za jego chorobę, ZUS dopiero po 30 dniach) Ty też nie rekompensujesz pracownikom ich utraconych korzyści ani strat
4. Nie dziw się pracowniku jak latasz na L4 że podwyżkę dostaniesz jako ostatni albo wcale I tak nie dostanę bo zawsze firma jest w trudnej sytuacji i nie ma pieniędzy na podwyżki
5. Cała firma traci bo twoi koledzy muszą nadrobić za ciebie zadania A ja nadrabiam jak ich nie ma i firma nic nie traci
6. W skrajnie złym splocie okoliczności (wielu ludzi na L4) cała firma może nie dostać podwyżek, premie świąteczne będą takie jak rok temu etc podwyżek i tak nie ma. A na pewno nie z własnej inicjatywy pracodawcy
7. Nic w przyrodzie nie ginie- jak gdzieś brakuje - nie da się dolać z nikąd wam zawsze brakuje- 5 13
-
2024-02-06 08:47
w przyrodzie nic nie ginie...
Najwyzej jest zle zaplanowane.
A za planowanie odpowiadasz ty.
Najwyrazniej nie stac cie na prowadzenie dzialalnosci, skoro nie potrafisz przewidziec takiego bufora...
Z takim mysleniem projektowane windy urywalyby sie po wejsciu nadprogramowej osoby, bo przeciez to marnotrawstwo wbudowywac nadmiar w system czy konstrukcje...- 21 10
-
2024-02-05 22:41
Zgoda
Wszystko się zgadza oprócz tej premii: z punktu widzenia pracownika czy pracujesz bez L4 czy pójdziesz na L4 to premi tak i tak nie ma. Jak chorujesz wiadomo a jakże premi nie ma a jak pracujesz to narzekacie na wydatki albo na kryzys - i też premii nie ma
- 37 1
-
2024-02-05 20:39
Rada
Ogranicz NIP do JDG i nikogo nie zatrudniaj,nie będzie problemu z l4 pracowników , wtedy przed lustrem będziesz wymieniać swoje spostrzeżenia:)
- 23 5
-
2024-02-05 18:56
Biedaku!! (9)
Idź na L4!!!! .
- 19 13
-
2024-02-05 20:12
Nie wiesz co piszesz (2)
Kiedy jestem u lekarza raz na ruski rok ten na koniec chce wypisać zwolnienie, spogląda na mnie i mówi : "a to Pan" i już nie wypisuje L4. Dlaczego? Bo pracodawcy nie przysługuje. Musi robić i tyle.
- 9 14
-
2024-02-07 04:50
(1)
Co za brednie piszesz ? Jako pracodawca również możesz iść na l4.
- 4 0
-
2024-02-07 06:26
Dokładnie. A teraz , gdy panują choroby wirusowe, lekarz obligatoryjnie musi takie zwolnienie wystawić.
- 1 0
-
2024-02-05 19:08
Jako pracodawca od 20 lat (5)
a wcześniej pracownik etatowy byłam może 2 dni na L4.
- 9 23
-
2024-02-06 08:41
jestes pracobiorca...
Do twojego przedsiewziecia prace dodaja twoi pracownicy.
I chcesz je brac a nie kupowac.- 5 4
-
2024-02-05 20:30
(3)
Czyli sugerujesz, że jak jestem chory to mam chodzic do pracy i zarażać innych bo Ty tak robiłeś?
- 60 12
-
2024-02-06 08:37
NIe, tego nikt nie postuluje. Tylko dbaj o siebie i nie lataj na zwolnienia co miesiąc na 2 tygodnie. (2)
Piszę to jako kolega z pracy ten co musi cię zastępować. I nie bierz zwolnień na wnuczkę, ona ma rodziców. I jeśli zdrowiejesz tylko na czas urlopu wakacyjnego, to nie dziw się, że to wygląda mocno podejrzanie.
- 19 10
-
2024-02-06 09:34
(1)
Zastępować mnie? Nikt nie musi mnie zastępować. Pracujesz w syfiastej firmie gdzie zmuszają Ciebie do obowiązków innej osoby to już Twój problem. U mnie w firmie takich problemów nie ma.
- 17 18
-
2024-02-06 11:39
Widać twoja praca jest na tyle mało ważna, że może poczekać. Nie każda taka jest
- 9 9
-
2024-02-05 18:34
Filip?! Czy to Ty?
- 15 3
-
2024-02-05 15:46
Sztucznie wykreowany problem! (36)
Nie powinno być żadnego L4 pracodawca powinien płacić tylko za pracę nie za chorobę.
- 93 317
-
2024-02-06 12:11
Ale wiesz, że to nie pracodawca płaci za L4? (1)
Z pieniędzy wypracowanych przez pracownika pracodawca opłaca składkę chorobową, z której wypłacane jest wynagrodzenie.
- 0 0
-
2024-02-07 08:22
pierwsze 30 dni płaci pracodawca
- 1 0
-
2024-02-06 08:10
Brzmi rozsądnie (2)
Dopóki nie zachorujesz
- 9 0
-
2024-02-06 10:04
Jest i tak, i tak. Wiele ludzi jest chorych i niemało ..kombinuje".
- 2 0
-
2024-02-06 08:32
Tak, i nie chodzi o grypę. Wystarczy poważna operacja lub leczenie onkologiczne, a nawet leczenie po wypadku.
- 9 0
-
2024-02-06 07:12
Nawet kiedy pracownik
Jest na zwolnieniu do 30 dni, firma może zlecić ZUS kontrolę i powinny to robić. Zwolnienia na remont, "nie chce mi się" i inne takie
- 12 0
-
2024-02-06 07:02
Nie powinno byc podatkow
Dla państwa
- 0 9
-
2024-02-05 21:07
Podaj adres firmy (1)
Taki kozak z Ciebie w necie?
- 1 9
-
2024-02-05 21:44
Jakiej firmy?
- 5 0
-
2024-02-05 17:26
(4)
Obowiązuje póki co jednak kodeks pracy, a nie twoja opinia.
- 35 3
-
2024-02-05 21:43
Niestety. (3)
Kodeks pracy to jakieś nieporozumienie. Nic państwu do stosunku prawnego między pracownikiem a pracodawcą!
- 3 31
-
2024-02-06 06:58
(1)
Przerabialiśmy to w 20-leciu międzywojennym. Prawda jest taka, że niektórzy Polacy najedli się do syta dopiero jak trafili na roboty do Rzeszy.
- 14 2
-
2024-02-06 14:02
A co to kogo obchodzi kto ile jada?!
- 1 4
-
2024-02-05 21:47
Nie napinaj się tak, bo ci żyłka pęknie
- 16 1
-
2024-02-05 17:18
Pracodawca opłaca 33 dni l4 (1)
Potem płaci ZUS. Jeśli ktoś traktuje l4 jak urlop to w interesie pracodawcy jest zakończenie współpracy.
- 43 4
-
2024-02-05 19:07
Przecież to lekarz wystawia
a nie pracownik
- 14 13
-
2024-02-05 17:10
No to zachoruj na 3 tygodnie (7)
I zobaczymy czy będzie ciebie na rachunki stać jak dostaniesz wypłatę za 1/4 miesiąca
- 48 9
-
2024-02-19 22:01
80%
- 0 0
-
2024-02-06 07:06
Czy ty w ogóle wiesz jak się oblicza chorobowe?
- 17 3
-
2024-02-05 21:43
Po to się człowiek ubezpiecza. (4)
Albo odkłada oszczędności.
Nie panikuj.- 9 34
-
2024-02-06 08:55
I tacy oderwani od rzeczywistosci ludzie pisza durne komentarze (3)
Wskaż mi ubezpieczalnie która wypłaci Ci odszkodowanie w przypadku gdy nie pracujesz bo masz grypę?? Po drugie, doprawdy uważasz że wszyscy zarabiają z taką górką, żeby sobie dokładać jak chorują? Żeby tak pisać to trzeba chyba dalej z mamusia mieszkać i nie dokładać się do rachunków.
- 22 3
-
2024-02-06 11:57
Każdy z Nas ma górkę
Tylko państwo kradnie te pieniądze.
- 3 0
-
2024-02-06 10:01
Nie trzeba, są ludzie ciułający latami co miesiąc drobne kwoty i po kilku latach, trochę już jest odlożone (1)
Koleżanka od maja 2004 odkłada jedno euro dziennie (codziennie odkłada drobniaki i pod koniec miesiąca z dronych uzbieranych kupuje 30 euro i wpłaca na konto walutowe) a wcale dużo nie zarabia. Czyli ma już trochę oszczędzone.
- 4 7
-
2024-02-06 13:49
Serio? Znasz kogoś, kto codziennie ma świeże drobne w portfelu?
- 5 1
-
2024-02-05 16:25
(3)
Czy chorujesz czy nie z pensji odprowadzana jest co miesiąc składka chorobowa. To że państwo dyma firmy wyplacając chorobowe dopiero po 30 dniu na zwolnieniu to inna sprawa.
- 99 1
-
2024-02-05 21:42
Nie powinno być żadnego haraczu od pensji. (2)
Pracodawcy maja płacić pracownikom zgodnie z umową tyle ile się zobowiązały czyli tzw. brutto i państwu nic do tego!
- 12 18
-
2024-02-06 07:35
"..ma płacić (...)brutto" :-) (1)
brutto to taka magiczna kwota której nigdy nie dostajesz a której pracodawca nie widzi.
Absurdalny wymysł urzędników- 12 2
-
2024-02-06 11:57
Dokładnie. I to trzeba naprawić.
- 3 0
-
2024-02-05 16:09
Od razu widać (7)
Żeś jest właścicielem januszexu... może tak kontrola skarbowa by ci się przydała....
- 143 25
-
2024-02-05 23:36
To teraz peowskie firmy (1)
Nazywa się januszexem? Przecież 3 droga miała w programie zus płaci A nie firma. Pewnie wiedzieli ilu wyborcow tuska oszukuje na l4
- 18 23
-
2024-02-06 08:10
Jak żona Kamińskiego, co taka chora że na wiece milionerów latała?
- 24 9
-
2024-02-05 21:41
Nie jestem. (4)
Akurat pracuję na etacie.
- 14 33
-
2024-02-06 19:35
Te rodzinne biznesy
- 4 0
-
2024-02-06 07:02
chyba u ojca na etacie pracujesz (2)
zawsze pojawi się taki co ma w CV wpisane zawód syn i tata dej.
- 43 11
-
2024-02-06 11:56
Nadal pudło. Pracuję w dużej korporacji akurat. (1)
- 3 3
-
2024-02-06 19:41
I dlatego pier&$#sz korpo belkotem
To powiedz nam jeszcze jak ważne jest wspólne rozumienie misji , jak ważny jest powrót do biur (zwłaszcza tych w wynajmowanych biurowcach ) , jak ważny jest cel projektu ..a jak pracujesz w sc(R)umie to pochwal się ile punktów na sprint palicie , chociaż nie ..ważniejsze jest publiczna "chłosta" bo to przecież dla dobra , nauki itd dlaczego
To powiedz nam jeszcze jak ważne jest wspólne rozumienie misji , jak ważny jest powrót do biur (zwłaszcza tych w wynajmowanych biurowcach ) , jak ważny jest cel projektu ..a jak pracujesz w sc(R)umie to pochwal się ile punktów na sprint palicie , chociaż nie ..ważniejsze jest publiczna "chłosta" bo to przecież dla dobra , nauki itd dlaczego Kowalski nie skończył zadania ...niech się teraz biczuje w najlepiej samopodpier#@la z wyrzutami sumienia tym samym ucząc się żeby w niepłatnych nadgodzinach nadganiać ogony powstałe przez godziny rzadko konstruktywnych spotkań mających wspólne zrozumienie (pozatrudniali humanistów na stanowiska scrum masterow i trzeba trzeba takim w koło tłumaczyć elementarne zasady)
..słuchamy , naucz nas czegoś... Wujku- 7 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.