• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dlaczego Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej nie zatrudnia kobiet?

Michał Sielski
4 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Pracownicy przedsiębiorstw komunikacji przyznają, że kobiety prowadzące trolejbusy i autobusy często łagodzą konfliktowe sytuacje. Pracownicy przedsiębiorstw komunikacji przyznają, że kobiety prowadzące trolejbusy i autobusy często łagodzą konfliktowe sytuacje.

W Przedsiębiorstwie Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni kierowcami jest 51 kobiet, Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej zatrudnia 22 panie na stanowisku kierowcy autobusu. Tylko Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej od lat nie przyjęło żadnej kobiety. Dlaczego? - Nie chcą kobiet za kierownicą - mówią nasi rozmówcy. - Przygotowujemy się do tego - zapewnia prezes PKA.



Sprawia ci różnicę, kto prowadzi miejski autobus czy trolejbus?

- Powiedzenie, że kobieta łagodzi obyczaje, doskonale sprawdza się w komunikacji publicznej. W sytuacjach konfliktowych, gdy mamy do czynienia np. z pijanym pasażerem, który chce się awanturować, jego nastawienie zmienia się od razu, gdy zobaczy, że za kierownicą jest kobieta. Poza tym panie nie odstają od panów pod żadnym względem, a skarg na nie jest zdecydowanie mniej - mówi Dariusz Walter, kierownik wydziału ruchu Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni.
Trolejbusy w rękach pań

Wie, co mówi, bo w jego firmie na stanowisku kierowcy pracuje 51 kobiet, czyli aż 20 proc. załogi. Kobiety prowadzą trolejbusy od wielu lat, kiedyś na ten pojazd nie musiały nawet mieć prawa jazdy (podobnie jak panowie). I radzą sobie świetnie.

Dziś w PKT to mężczyźni częściej biorą wolne z powodu opieki nad dzieckiem, do rzadkości nie należą też urlopy "ojcowskie" czy "tacierzyńskie". Nie ma więc obaw, że to kobiety będą częściej nieobecne w pracy.

Wiedzą też o tym w gdyńskim Przedsiębiorstwie Komunikacji Miejskiej, gdzie kobiety-kierowcy stanowią ok. 10 proc. załogi. To 22 osoby. I także nie ma z nimi żadnych kłopotów.

Panie radzą sobie za kierownicą autobusów nie gorzej niż mężczyźni. Panie radzą sobie za kierownicą autobusów nie gorzej niż mężczyźni.
"Baba" za kierownicą? No i super!

- Ktoś mówi, że kobiety gorzej prowadzą? To pewnie facet, powtarzający stereotypy. Faktem jest, że na początku jest trudno, bo prowadzenie dużego autobusu to też obsługa coraz większej liczby urządzeń, obserwacja ruchu, ale też pasażerów czy sprzedaż biletów. Kobiety szybko sobie z tym jednak radzą i nie ma z nimi żadnych kłopotów - podkreśla Krzysztof Chałupka, kierownik wydziału przewozów w PKM.
W Gdańsku kobiety spotkać można głównie w tramwajach. Wśród motorniczych jest 69 kobiet na 290 mężczyzn. Za to tylko dziewięć kobiet prowadzi gdańskie autobusy, a kierowców jest 496.

Kolejka do pracy jest długa, bo jesteśmy dobrym pracodawcą, ale przygotowujemy się do tego, by zatrudniać też panie.
W Gdyni jest jednak jeszcze jedna miejska spółka, która zajmuje się obsługą linii autobusowych. To Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej. Ile kobiet jest tam kierowcami? Zero. Mężczyzn prowadzących autobusy jest natomiast 186. Ludzie z branży nie chcą wypowiadać się na ten temat oficjalnie, ale chętnie powtarzają to, co "wszyscy wiedzą". Czyli informacje, że na zatrudnienie w PKA żadna pani nie ma szans, bo "nie chcą tam kobiet". Czy rzeczywiście?

Na kobiety za kółkiem trzeba się przygotować

Gdyńskie autobusy wyposażone są w udogodnienia, których nie ma w większości samochodów osobowych: podgrzewane fotele, klimatyzacja dwustrefowa, dogodne ustawienia fotela w niemal wszystkich poziomach, dużo ułatwiającej jazdę i zwiększającej komfort elektroniki. Od dawna nie jest potrzebna np. siła fizyczna, którą kiedyś trzeba było włożyć choćby w zakręcenie kołem kierownicy podczas wyjazdu z przystanku. Dlaczego więc panie nie prowadzą autobusów w PKA?

- Rzeczywiście, jakoś się tak utarło, że kobiet-kierowców u nas nie ma. Nawet zbyt często nie aplikują, bo przez ostatnie 3 lata pamiętam może z 2-3 CV przysłane przez panie. Dla nas najważniejsze są jednak kompetencje, a nie płeć. Kolejka do pracy jest długa, bo jesteśmy dobrym pracodawcą, ale przygotowujemy się do tego, by zatrudniać też panie. Nie widzę żadnych przeszkód, by u nas pracowały, jeśli oczywiście zdadzą też egzaminy w ZKM z zakresu znajomości topografii miasta czy obsługi pasażera - przekonuje prezes PKA Lech Żurek.

Miejsca

Opinie (219) ponad 10 zablokowanych

  • To żenada i wstyd żeby kierowca tracil czas na sprzedawanie biletów a w mieście nadal nie ma biletomatów (1)

    chociaż w Polsce ma je już tak wiele miast ,Gdynia jest zacofana

    • 23 1

    • Głosujcie dalej na szczurkową ekipę:-)

      • 8 0

  • Z perspektywy Gdańskiego ZTM (1)

    Moim zdaniem kobiety za kółkiem autobusów ZTM w Gdańsku są bardziej punktualne. Pozdrawiam Panią z 156 na trasie Rębowo- Siedlce blondynke która zawsze pilnuje rozkładu i dodatkowo zawsze ma włączoną klimę gdy są upały. W tramwajach zauważam że kobiety motornicze przeważnie jeżdżą ze słuchawką w uchu i gadają przez telefon, mi to nie przeszkadza aczkolwiek może to wpływać na bezpieczeństwo pasażerów.

    • 5 6

    • W Gdańsku klima uruchamia się automatycznie

      • 7 0

  • "Powiedzenie, że kobieta łagodzi obyczaje" (1)

    Nie ma takiego powiedzenia

    • 16 0

    • to była "muzyka", ale słowo też rodzaju żeńskiego, może stąd ta sugestia ;)

      • 1 3

  • Komuna w miejskich spółkach

    Precz z KOMUNĄ w ZKM Gdynia i ZTM Gdańsk.

    • 11 2

  • Kobiet w tej branży jest niewiele (1)

    Ale też niewiele się ich do tego zawodu garnie.

    • 11 4

    • a szkoda, bo fajna kasa dla mlodych osob

      • 1 2

  • Jak to nie zatrudnia? Widuję sporo kobiet w Gdyni, które prowadzą trolejbusy (1)

    autobusy też, chociaż jest ich mniej.
    Na pewno większość aplikacji składają mężczyźni.

    Tytuł tego artykułu ma się nijak do rzeczywistości Panie Sielski - nie pierwszy raz.

    • 11 11

    • Czytaj ze zrozumieniem. Właśnie o tym jest artykuł. Jest sporo kobiet w PKT, w PKA żadnej.

      • 5 0

  • rzetelność dziennikarska :( (5)

    szkoda że nie napisano prawdy, co jest powodem takiego stanu rzeczy.

    • 83 7

    • A co jest powodem takiego stanu rzeczy? (3)

      • 20 1

      • (2)

        Hmm 2-3 CV w ciągu kilku lat a firma stawia na umiejętności i fachowosc.

        Abyś nie musiał zbytnio glowkowac - widać nie było kompetentnych kobiet.

        Przy 2-3 ogłoszeniach do pracy przedsiębiorstwo ma te kobiety przyjąć bez względu na wszystko bo lewakom się tak podoba? Czy może maja je ściągnąć pod groźbą więzienia z GUMed

        • 39 21

        • Abyś ty nie musiał główkować bo widać ci nie idzie...

          >>Ludzie z branży nie chcą wypowiadać się na ten temat oficjalnie, ale chętnie powtarzają to, co "wszyscy wiedzą". Czyli informacje, że na zatrudnienie w PKA żadna pani nie ma szans, bo "nie chcą tam kobiet"

          • 11 4

        • Ile było CV to wie tylko kolo z PKA. I powrót nam co chce a nie co było.

          • 13 2

    • Zero rzetelnosci.klamstwo i obluda. Nie maja i nie chca robic socjalu dla kobiet. To jawna dyskryminacja! I sciema ze niby 2-3 cv kobiet. Niech ujawniaja nabory!

      • 14 13

  • Zlikwidować te wszystkie spółki i zostawić jedną (1)

    Przecież teraz musimy utrzymywać stanowiska które są niepotrzebnie powielane a rocznie tracimy na to co najmniej kilka milionów zł

    • 12 0

    • Szczurek będzie miał mniej stanowisk dla kolesi jak polikwidują spółki

      Gdzie by wstawił np Stasiaka?

      • 10 0

  • Prezes mówi... (1)

    Na czym to ma polegać przygotowujemy się - chłop nasika na koło a dla kobiet potrzebna jest ubikacja.Ot i całe przygotowywanie się.

    • 29 0

    • Tylko że to nie prezes PKA te kible ma stawiać tylko ZKM!

      • 4 0

  • nie chcą mieć powtórki z historii ala Krzywonos

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Pracodawcy w Trójmieście

Forum

Najczęściej czytane