• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Z kamerą w wieży kontroli lotów

Arnold Szymczewski
19 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 

Ich pracę można uznać za prestiżową, a zarobki za ponadprzeciętne, ale kontroler ruchu lotniczego to bardzo stresujące i odpowiedzialne stanowisko. Mimo to na jedno miejsce chętnych jest około 120 osób.



Lubisz latać samolotem?

W Polsce od 2007 roku organem odpowiedzialnym za zapewnienie służby kontroli ruchu lotniczego jest Polska Agencja Żeglugi Powietrznej. PAŻP swoje oddziały ma na wszystkich większych lotniskach w Polsce. Do jej głównych zadań należy zarządzanie przestrzenią powietrzną i ruchem lotniczym, z bezpieczeństwem na pierwszym miejscu. Rekrutują i szkolą pracowników, którzy po około dwóch latach nauki i pracy będą mieli bezpośredni kontakt z załogą samolotu oraz dbać będą o ich bezpieczeństwo podczas lotu i manewrowania na lotniskach.

Gdańska wieża kontroli lotów

To budynek bardzo podobny do innych wież w całej Polsce, czyli wysoki na sześć pięter, oszklony u góry, z tarasem widokowym, czynny 24 godziny na dobę. Pracuje tutaj kilkadziesiąt osób w systemie zmianowym.

Czym zajmuje się wieża kontroli lotów i ludzie w niej pracujący?

Kontroler ruchu lotniczego to osoba, która kontroluje i obserwuje ruch lotniczy na terenie lotniska, jak i poza nim. Do zadań kontrolera należy głównie wydawanie poleceń skierowanych do pilota. To dzięki pracy kontrolera samolot może poruszać się po płycie lotniska, jak i w powietrzu. Tak naprawdę samolot w zasięgu lotniska, bez wytycznych kontrolera, nie może bowiem zbyt wiele. To osoba zatrudniona na stanowisku kontrolera ruchu lotniczego przydziela pas startowy, zezwala na start lub lądowanie oraz mówi, gdzie kołować przed startem i po wylądowaniu. W powietrzu ustala wysokość i prędkość samolotu. Oprócz tego sprawdza i informuje na bieżąco pilotów o warunkach meteorologicznych.

- Wszyscy są uśmiechnięci, ale wcale tak kolorowo nie jest. Podobno jest to najbardziej stresujący zawód na świecie. Można sobie wyobrazić, że każdy samolot ma na pokładzie od kilkudziesięciu do kilkuset pasażerów i ich bezpieczeństwo leży nie tylko w rękach pilota, ale też naszych - mówi Piotr Giejsztowt, kierownik terenowego ośrodka kontroli ruchu lotniczego w Gdańsku.
Kontrolerzy ruchu lotniczego wspomagani są wieloma zaawansowanymi systemami komputerowymi, które pozwalają im z bardzo dużą dokładnością ocenić np. bieżące i przyszłe warunki meteorologiczne. Na wieży kontroli lotów znaleźć można takie urządzenia, jak systemy łączności radiowej, system nawigacji obszarowej czy system ILS (radiowy system nawigacyjny, wspomagający lądowanie samolotu w warunkach ograniczonej widzialności).

Trzeba jednak pamiętać, że pomimo systemów, które znacznie ułatwiają pracę kontrolerów ruchu lotniczego, to wszystko zależy od człowieka, w którego rękach niejednokrotnie jest kilkuset pasażerów samolotu. Dlatego zawód ten jest tak bardzo stresujący.

Czym charakteryzuje się dobry kontroler?

Wyobraźnia przestrzenna, szybkość podejmowania decyzji i inteligencja na wysokim poziomie - to podstawa. Ponadto język angielski jest niemal równie ważny jak polski, bo w przypadku angielskiego wymagana jest znajomość bardzo dobra, natomiast w przypadku polskiego, biegła.

3 tys. chętnych i 25 miejsc pracy

Kontroler ruchu lotniczego to prestiżowy i dobrze płatny zawód (według serwisu www.wynagrodzenia.pl mediana zarobków kontrolera ruchu lotniczego to 8 tys. zł brutto). Niestety nie wystarczy chęć do pracy i miła aparycja. Czas szkolenia kandydatów to 22 miesiące, ale zanim to nastąpi, trzeba przejść sześć etapów rekrutacji, do których należy analiza złożonej aplikacji, testy z języka angielskiego, testy predyspozycyjne FEAST, testy psychologiczne, rozmowa kwalifikacyjna i badania lekarskie.

Jeśli uda nam się przejść sześć etapów rekrutacji, następuje kurs w Ośrodku Szkolenia Personelu ATS w Warszawie, który trwa około roku i składają się na niego szkolenia teoretyczne i praktyczne, sesje egzaminacyjne, szkolenia na symulatorach i końcowy egzamin, który jeszcze nie dopuszcza nas do samodzielnej pracy.

Po zakończonej edukacji w Warszawie zostajemy wysłani do jednostki, w której pod okiem przewodniczącego spędzamy 10 miesięcy na stanowisku operacyjnym, na szkoleniu praktycznym. Po prawie dwóch latach następuje egzamin praktyczny przed Lotniczą Komisją Egzaminacyjną do uzyskania licencji kontrolera ruchu lotniczego. I w taki oto sposób, ze 120 chętnych na jedno miejsce pozostaje jeden. Do tego wszystkiego dochodzi oczywiście nauka nowego alfabetu.

- Na każdym lotnisku na świecie obowiązuje alfabet tzw. icaowski, tak jak polski ABC, tak tutaj Alfa, Bravo, Charlie. Tym alfabetem posługuje się całe lotnictwo - kończy Piotr Giejsztowt.

Miejsca

Opinie (110) 9 zablokowanych

  • "Tyle chętnych" czy "tylu chętnych"? He? (2)

    • 2 2

    • (1)

      Tyle chetnych kobiet
      Tylu chetnych mezczyzn

      • 3 0

      • Tyle chętnych osób

        • 1 0

  • fajnie (1)

    Nie wiem, nie chcę wyjść na ignoranta, ale czasami lubię sobie popatrzeć na lądujące/startujące samoloty i przy naszym ruchu, to chyba złota robota... Trzeba się czasami naprawdę sporo naczekać, żeby coś zobaczyć. Na takich lotniskach, gdzie ląduje powiedzmy co 2 min 747, to pewnie masakra.

    • 5 0

    • i tak i nie

      Jest też dużo pracy poza tym co widać. Obsługa pojazdów, monitorowanie pomocy nawigacyjnych, obróbka planów lotu, koordynacje i tak dalej. Nawet jak do lądowania jest 30 minut, to trzeba być czujnym, bo może ktoś chce przeciwny kierunek, może jest moment na wykonanie jakichś prac na pasie i tak dalej. Owszem są godziny gdzie zwyczajnie wieje nudą, a są też godziny, gdzie nawet jak nie ma dużego ruchu, to można się solidnie spocić bo wiele jest naglących problemów do rozwiązania

      • 1 0

  • skoro juz o lotnisku - zainteresujcie się że AirBerlin wraca z lotami do Gdańska

    bo chyba nie pisaliście?

    • 7 0

  • W moim kasprzaku słyszę"brzoza,brzoza tu kot odbiór"! (1)

    • 6 1

    • Uważaj żebyś ty nie wyladował na lipie i darł się tu pies odbiór

      • 0 0

  • (1)

    8 brutto i to jest dobrze platne? :) To chyba oznaka tego z tym portalu slabo placa..

    • 5 2

    • a dla ciebie co skonczyles studia

      To Malo tak? Jak większość za 3 tys zaczyna i sue cieszy))) postawa roszczeniowej dziuni godna pożałowania

      • 1 1

  • Czy leci znami Pilot ?,tak najlepiej to pokazali:)

    • 0 0

  • to ile zarabia kontrler w Dubaju ?

    • 2 0

  • jakie dziadki same z wąsami (2)

    jestem w szoku , myślałem że to praca dla trochę młodszych niż ci Panowie na filmiku

    • 2 13

    • tak to już jest

      że ci młodsi z czasem się starzeją

      • 6 1

    • Małolaty są nieodpowiedzialne

      Tyle w temacie

      • 0 0

  • (1)

    Przy okazji. Czy jest przy naszym lotnisku gdzieś jakieś miejsce, z którego można popatrzeć na starty i lądowania?Najlepiej w linii pasa

    • 2 0

    • są 3 miejsca widokowe
      1.przy ulicy szybowcowej
      2. po przeciwnej stronie przy ul.Nowatorów
      3. przy ul. Budowlwnych

      • 4 1

  • Co to za ankieta??? (2)

    Ja nigdy nie leciałem samolotem .

    • 3 3

    • (1)

      To pora poleciec. Zobacz ryanair z gdanska do warszawa okecie. W ciagu tygodnia lot w obie strony kosztuje 25-40zl. Wylatujesz o 6 a wracasz o 20. Polecam :)

      • 1 0

      • nic tylko latac

        Za 39 ziko za strone to jak za darmo w 55 min do stolicy,biznes O'lear-ego niema konkurencji ,mozna polskim busem jechac za 9 ziko ale 5,5h

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Pracodawcy w Trójmieście

Forum

Najczęściej czytane