• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W upały czasem można odmówić pracy

Wioletta Kakowska-Mehring
21 czerwca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Na zewnątrz czy w biurze, praca w upały zawsze jest uciążliwa. Na zewnątrz czy w biurze, praca w upały zawsze jest uciążliwa.

Czy w upały możemy nie przyjść do pracy? Okazuje się, że w szczególnych wypadkach tak. Gdy żar leje się z nieba, a wysoka temperatura utrudnia pracę, pracodawca musi zadbać o pracowników. Niestety, wiele zależy od jego dobrej woli, ponieważ przepisy nie regulują wszystkich kwestii w tym zakresie. A co regulują?



Czy upał przeszkadza ci w wykonywaniu pracy?

Przepisy określają minimalną temperaturę w zakładzie pracy. Nie może być niższa niż 14 stopni Celsjusza (chyba że niższa temperatura wynika ze szczególnych warunków pracy, bo praca odbywa się np. w chłodni). Z kolei w biurze nie może być mniej niż 18 stopni Celsjusza. Nie ma za to zapisów w Kodeksie pracy regulujących najwyższą dopuszczalną temperaturę. Jednak zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy, czyli przepisami BHP, nie powinna ona przekraczać 30 stopni Celsjusza przy pracy biurowej. W przypadku pracy fizycznej w hali jest to 28 stopni i 26 stopni w warunkach szczególnych.

Pracodawca ma obowiązek zapewnić swoim pracownikom wodę pitną bez ograniczeń. Jednak jeżeli temperatura przekroczy 25 stopni Celsjusza na zewnątrz lub 28 w budynku, pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikom nie tylko wodę, ale także napoje zawierające odpowiednią dawkę soli mineralnych i witamin.

Miejsca do czerpania wody pitnej przez pracowników muszą znajdować się w promieniu 75 m od stanowisk pracy (zgodnie z paragrafem 112 rozporządzenia Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy).

Klimatyzacja mile widziana, ale... czyszczona



To nie koniec. Pracodawca powinien także zadbać o odpowiednią cyrkulację powietrza w pomieszczeniach, o to, żeby regularnie czyścić i odgrzybiać klimatyzację, a także zainstalować w oknach rolety, które chronią przed nagrzewaniem i odbijaniem się promieni słonecznych w monitorach komputerów. Klimatyzacja i wentylacja w zakładach pracy nie powinna powodować przeciągów ani prowadzić do wyziębienia pomieszczeń. Niestety największym problemem jest jej czyszczenie i  odgrzybianie, w praktyce nie wszystkie firmy tego pilnują.



Pracodawca, który zatrudnia osoby pracujące na otwartej przestrzeni, podczas upałów musi zapewnić im zacienione i zadaszone miejsce do odpoczynku. Jeśli to możliwe, warto umożliwić im pracę w godzinach, gdy temperatura jest niższa.

Gdy obawiamy się o swoje zdrowie, możemy odmówić pracy



Jednak w niektórych przypadkach pracownik ma prawo odmówić wykonywania obowiązków służbowych. Dotyczy to pracowników młodocianych i kobiet w ciąży, ale nie tylko. Odmówić pracy może też osoba poważnie i przewlekle chora, dla której praca w upale może być zagrożeniem dla życia i zdrowia. Mówi o tym art. 210 § 1 Kodeksu pracy.

Poza tym każdy pracownik ma prawo do powstrzymania się od wykonywania pracy, gdy warunki nie odpowiadają przepisom bezpieczeństwa i higieny pracy. Jeżeli sprawa jest sporna, ostatecznie rozstrzyga sąd pracy. W każdym z tych przypadków wystarczy zawiadomić pracodawcę, że będziemy nieobecni, lub poinformować, że z powodu złych warunków i zagrożenia opuszczamy stanowisko pracy. Za czas nieobecności pracodawca nie może obniżyć nam wynagrodzenia.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (64)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Pracodawcy w Trójmieście

Forum

Najczęściej czytane