• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przypadek jakich wiele: "Szef mnie nie docenia"

Małgorzata Mickiewicz, Zuzanna Woźniak - Studio HR
29 listopada 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Pani Ania kontra szef - ostateczne starcie
Brak krytyki ze strony szefa jest równie szkodliwy jak złe krytykowanie. Brak krytyki ze strony szefa jest równie szkodliwy jak złe krytykowanie.

Brak regularnej informacji zwrotnej ze strony przełożonego to częsta przyczyna frustracji i wypalenia pracownika. Z jednej strony wielu przełożonych nie ma pojęcia, w jaki sposób rozmawiać z pracownikami o ich sukcesach i porażkach. Z drugiej strony pracownicy często obawiają się wykazać inicjatywę i prosić szefa o ocenę swojej pracy. Może warto edukować w tym zakresie zarówno pracowników jak i szefów?



Aktualizacja, 1 grudnia

W sondzie zamieszczonej w artykule wygrało rozwiązanie proponujące otwartą rozmowę z szefem. Chcemy się zatem zatrzymać właśnie nad tym rozwiązaniem, próbując podpowiedzieć pani Ani jak może to zrobić, aby czuła się na tą rozmowę przygotowana i aby wyszła z niej zadowolona (no i szef także!).

Krok 1. Umówienie się na rozmowę. Najistotniejsze jest, aby ta rozmowa odbyła się w cztery oczy. Równie ważne jest to, żeby było ku temu odpowiednie miejsce, czyli nie korytarz, ani pokój socjalny gdzie w najmniej odpowiednim momencie ktoś przyjdzie robić sobie kawę. Zagrożeniem tego etapu przygotowań jest możliwość zbywania pani Ani przez szefa. Pomocne mogą być zwroty w stylu: "chcę porozmawiać, ponieważ sprawa jest dla mnie ważna", "nie zajmie to dużo czasu", "nie chcę tego odsuwać, ponieważ chodzi o moją pracę oraz moje zaangażowanie w obowiązki". Przy odpowiednim stopniu determinacji termin spotkania na pewno zostanie ustalony.

Krok 2. Kiedy mamy już termin, należy się do tego spotkania przygotować. Należy wiedzieć konkretnie, co się chce powiedzieć oraz to przećwiczyć. Dzięki temu minimalizujemy syndrom "pustki w głowie". Proponujemy przećwiczyć scenariusz rozmowy przed lustrem, albo jeszcze lepiej zaangażować w to koleżankę lub męża i odegrać odpowiednią scenkę. Można wręcz napisać sobie najważniejsze elementy na kartce.

Krok 3. Obniżenie poziomu stresu przed rozmową. Jednym ze sposobów jest próba wyobrażenia sobie zaplanowanej rozmowy, po kolei, ze szczegółami, ale w najbardziej pesymistycznej i dramatycznej wersji. Czyli zaczynając od samego rana oczywiście pani Ania musi zaspać, kiedy wybiega z domu bierze jeszcze łyka kawy i oczywiście się nią oblewa, następnie samochód nie odpala więc jedzie taksówką, która prowadzona jest przez namolnie zapraszającego do konwersacji o polityce starszego pana. Kiedy wbiega już do firmy przewraca się na schodach i drze sobie rajstopy i w tych okolicznościach (zwlekając się ze schodów) szef pyta: "Chciała Pani rozmawiać? Nie będzie Pani przeszkadzało, że w gabinecie jest moja żona?" Im bardziej absurdalna i przejaskrawiona będzie ta sytuacja tym lepiej. Kiedy przyjdzie co do czego okaże się, że jednak wszystko nie przebiega aż tak dramatycznie.

Krok 4. Obniżenie poziomu stresu w trakcie rozmowy. Jeśli chodzi o samego szefa a właściwie lęk i wstyd przed nim, to polecamy wyobrazić go sobie wcześniej w zabawnej sytuacji/ubiorze/okoliczności/towarzystwie. Kiedy już przed nim usiądziemy można sobie przypomnieć tą karykaturalną scenkę z nim w roli głównej - zapewniamy, że chętniej i z większą sympatią będziemy z nim rozmawiać.

Krok 5. W gabinecie szefa. Warto zadbać komfort tej rozmowy i zajęcie dogodnego miejsca - nie takiego, gdzie szef siedzi a biurkiem i przyjmuje "petenta". Dobrze byłoby usiąść tak, aby nie dzieliło nas biurko, nie naprzeciw siebie, a raczej trochę pod kątem (tak, żeby nie trzeba było ciągle utrzymywać kontaktu wzrokowego). Należy tez usiąść tak, żeby mieć oparcie w krześle, a nie na samym skraju - to też daje w jakimś stopniu większą pewność siebie.

Krok 6. Prowadzenie rozmowy. Jeśli chodzi o samo przeprowadzenie rozmowy, to należy pamiętać, aby mówić o swoich potrzebach, o samej problemowej sytuacji, a nie w formie oskarżenia czy oceny szefa. Warto oczywiście dać szefowi czas na wyjaśnienia, utrzymywać też ton spokojny, nieemocjonalny. Ostatnia rzecz, o jakiej powinna wiedzieć pani Ania, to fakt, że już doprowadzenie do rozmowy jest jej sukcesem, ponieważ wyraziła swoją potrzebę wprost. To buduje jej pozycje nie tylko w jej własnych oczach, ale też w oczach szefa.


***



Przypadek z życia wzięty

Anna jest wzorowym pracownikiem. Wysokie umiejętności zawodowe, idące w parze z dużą odpowiedzialnością oraz zaangażowaniem. Każdy chciałby mieć w swoim zespole tak dobrego lekarza. Pacjenci ją chwalą. Nie wszystko układa się jednak idealnie. Anna zaczyna być sfrustrowana. Przez długi czas nie dostała żadnej pochwały od szefa. Właściwie nie usłyszała pod swoim adresem żadnego komentarza - nawet krytycznego, dzięki któremu wiedziałaby, że coś jest nie w porządku i wymaga poprawy. Szef milczy jak zaklęty. Właściwie może on myśleć o Annie wszystko - nic by ją nie zaskoczyło.

Postawa nieasertywna?

Które z rozwiązań powinna wybrać Anna:

Można by pomyśleć, że Anna powinna się cieszyć, że ma pracę i nie wymyślać sobie sztucznych problemów. Wielu ludzi zmaga się z bezrobociem albo głodową pensją, a kobieta się martwi i denerwuje, bo nie wie, co na jej temat sądzi szef? Co w takiej sytuacji powinna zrobić? W pierwszej kolejności do głowy przychodzą rozwiązania należące do działań raczej mało asertywnych:

- Anna mogłaby pójść do szefa i wykrzyczeć mu: "Szefowie polskich firm nie myślą o pracownikach jak o ludziach, ale jak o maszynkach do zarabiania pieniędzy"... tylko za pomocą samych wulgaryzmów.

- Właściwie mogłaby pójść za ciosem i spróbować zgłosić go do Państwowej Inspekcji Pracy (wiadomo, powód trzeba wymyślić, ale to nie problem, coś się zawsze znajdzie) - "szef będzie miał problemy, a ja obłędną satysfakcję"!

- ... może mogłaby nawet mu nowe auto dyskretnie zarysować?

Postawa asertywna?

Jeśli należałoby wskazać na konstruktywną pomoc dla Anny, to które z poniższych rozwiązań wybralibyście? Zapraszamy do głosowania na najbardziej sensowne rozwiązanie problemu Anny:

1. Otwarta rozmowa z szefem. Fajnie, żeby Anna poprosiła szefa o spotkanie i rozmowę w cztery oczy. Nie musi to być zaraz, ale dobrze byłoby ustalić konkretny termin. Może mu też powiedzieć o temacie rozmowy. Nie jest to proste, ale pamiętajmy, że Anna jest dobrym pracownikiem, a szef jest też człowiekiem - powinien więc przystać na propozycję spotkania. Aniu - odwagi!

2. Robienie aluzji Jeśli trzeba, nawet w bardzo oczywisty sposób. Może to być skuteczne, a z drugiej strony daje wentyl bezpieczeństwa - chowanie się za żartem, ironią. W tym rozwiązaniu zachęcamy Annę do tekstów w stylu: "szef taki zajęty, ma tyle pracy, że właściwie nie widzi, że są jeszcze pracownicy...", albo przechodząc koło szefa, mówi do siebie głośno: "dobra robota Anka, świetnie to zrobiłaś, właściwie jak zawsze! Jesteś niezastąpiona Aniu". Nawet jeśli szef nie zrozumie aluzji, to miło jest pogadać z fajnym człowiekiem.

3. Zmiana pracy Anna jest lekarzem, nie powinna mieć problemu ze znalezieniem nowej posady. Anna siądzie wieczorem do komputera i przygotuje swoje CV. Następnego dnia, w czasie przerwy w pracy, wyśle swoją aplikację przychodni z terenu Trójmiasta. Anna poczuje wiatr w żaglach, choć trochę będzie jej szkoda ludzi, z którymi musi się rozstać, ponieważ szybko się przywiązuje. To była naprawdę fajna ekipa!

4. Mail do szefa. Anna będzie redagować treść wiadomości przez kilka dni, doszlifuje niedoskonałości, tak aby jego wydźwięk odzwierciedlał jej emocje, ale też żeby nie zabrzmiało to zbyt patetycznie. Kiedy tekst będzie gotowy, kliknie przycisk "wyślij" i momentalnie zacznie tego żałować. Będzie bała się reakcji i opinii szefa, właściwie będzie czuła jakby miała zapaść się pod ziemię. Wygra jednak jej poczucie odpowiedzialności i wyjdzie po raz kolejny rano do pracy. Szybko zaszyje się w swoim gabinecie licząc na to, że szef nigdy tam nie zajrzy. Na każde pukanie do drzwi, oblewać ją będzie zimny pot. Kiedy w końcu szef ją namierzy i zacznie udzielać wielu pochlebstw (nie znając oczywiście umiaru...), ona będzie go stopować, będzie czuła się niezręcznie, patrząc się w podłogę i marząc o tym, żeby to już się skończyło.
Małgorzata Mickiewicz, Zuzanna Woźniak - Studio HR

Miejsca

  • Studio HR Gdańsk, Leona Droszyńskiego 8/11

Opinie (65) 3 zablokowane

  • na szefa buraka nie ma rady (1)

    jak masz szefa buraka, któremu słoma z butów wystaje, a w powietrzu wylatują na co dzień z jego ust same bluzgi w tym na k... i h..., przy tym brak szacunku do drugiego człowieka, to już nic nie pomoże, ani prośby ani groźby. Tylko wariatkowo zostało, albo... zmiana pracy. Coraz bardziej się nad tym zastanawiam. Bo ON ma satysfakcję i pożywkę z tego, że zgnoił człowieka i doprowadził do takiego stanu, że do pracy podążam dzień w dzień z ogromną niechęcią. Też macie takich szefów, czy tylko ja mam takiego pecha?

    • 9 2

    • Jezu jakbym to ja napisała.. dokładnie mam tak samo..

      • 0 0

  • To JA podejmuje decyzje

    Mam 30lat, robie jakies 11 lat w branzy, mialem takie 2 sytuacje, ze robilem przez 2 lata w jednej i 3 lata w drugiej firmie.
    Z charakteru jestem niesmialy nieduzo gadam i nigdy nie prosze dwa razy. W obu firmach bylem kluczowym pracownikiem, i po ok. roku poprosilem o podwyzke i umowe, czego sie nie doczekalem. Zaczalem wiec szukac, pracujac oczywiscie, jezdzilem na rozmowy i znalazlem satysfakcjonujaca robote za konkretna stawke.

    Jakiez bylo rozczarowanie jak sie rozstawalem, no wiesz, moglbys zostac, dogadamy sie, chociaz robote skoncz i takie tam pitoly. Ja jednak jestem nieugiety i jak postanowie nie ma odwrotu, wiec zrobilem wyjazd a oni do dzis szukaja i niezbyt im to wychodzi. Konkluzja taka ze pracodawca chce cie wydymac za wszelka cene, czy jestes sredni czy super dobry to i tak tyle samo dostjesz, wiec nie warto sie przemeczac. Ogolnie w polsce przy tych stawkach trzeba leciec na stand-byu i oszczedzac zdrowie na norwegie lub holandie. Enough said ni..ers!

    • 2 0

  • SZEFOWIE DOSKONALE WIEDZA CO SIE DZIEJE W FIRMIE ! ALE DLA NICH LICZY SIE SZMAL I BYLE ROBOL DLUGO ZA DARMO ROBIL ! (1)

    co wy tu za porady dajecie jak zycie wyglada inaczej. Moze jeszcze pogadanki szefa z psychologiem sie zaczna. Jajca ! Dzis szef to chciwy glut i zaklada firme na dwa lata bo Zus jest nizszy a potem jak szmalu napcha to bude zamyka a ludzi by najchetniej kijem rozgonil i tyle .

    • 1 3

    • liczy się szmal..

      pewnie ze dla pracodawców liczy się szmal, bo bez tego szmalu nie ma pensji, towaru, czego tam jeszcze w firmie potrzeba, pewnie powinien codziennie poklepywać pół godziny każdego z pracowników po ramieniu i dziękować, ze w ogóle przychodzą do pracy. Oczywiście motywacja, pochwałą, premie i podwyżki są bardzo ważne, ale ludzie muszą zrozumieć, ze miejsce pracy, jak sama nazwa wskazuje to miejsce, gdzie się pracuje, z założenia dobrze. A nie jak tylko szef nie patrzy to się załatwia swoje sprawy, siedzi na facebooku i odlicza minuty do wyjścia. Wszyscy mają dobre rady jak się prowadzi firmę-droga wolna. Ale naprawdę dobrego pracownika szuka się ze świecą, a jak się znajdzie to każdy szanuje takiego człowieka, bo od niego zależy też min. powodzenie firmy.

      • 1 0

  • Co za brednie, co za bzdury!!! (3)

    Cos strasznego! Wspolczesna pseudoreligia, czyli wszechobecna psychologia. Zero nauki, wiedzy i merytoryki tylko magia robiaca ludziom guano z mózgów. Tragedia.

    • 16 8

    • W dużej części się z tobą zgadzam. Psychologia jako pseudoreligia. Sztuka prezentacji, PR-u, manipulacji. A gdzie się podziała zwykła ludzka uczciwość i rozsądne podejście do tematu ?

      • 1 0

    • chyba szef się wypowiedział ;)

      pierwszy raz widzę jak ktoś używa słowa psychologia jako zarzutu :).
      może warto zainteresować się blizej tą nauką o zachowaniach ludzi...

      • 1 0

    • Jestem ciekaw co radzisz w tym temacie?

      Coś co nie byłoby guanem a wyłącznie samą wiedzą i merytoryką. Podziel sie choć skrawkiem swojej wiedzy. Od puszczania bluzgów nikt się jeszcze niczego nie nauczył. Czekam...

      • 3 0

  • szef zawsze docenia docenia swój dwór i siatkę donosicieli (1)

    .............

    • 49 1

    • He, he. No niestety tak jest w większości przypadków. Prowadzi to do marazmu i braku rzeczywistego rozwoju w firmie, a przy tym do deprawacji ludzi i łamania kręgosłupów. Dobry szef nie powinien udawać że się na wszystkim zna, bo od tego ma ludzi. Dobry szef powinien zarządzać ludźmi, a nie być specjalistą od wszystkiego. Powinien uznać, że w firmie w wąskiej specjalizacji są mądrzejsi od niego i z tej mądrości powinien korzystać. Niestety 99 % szefów do tej grupy nie należy...

      • 1 0

  • ".. może mogłaby nawet mu nowe auto dyskretnie zarysować?" (15)

    jakim trzeba być prymitywem by dawać takie rady ? o wykonawcach nawet nie warto wspominać

    • 52 5

    • (4)

      A po czym wywnioskowałeś, że to rada, a nie opis postawy z jaką można się spotkać?

      • 4 4

      • nie teoretyzuj docent (3)

        • 2 4

        • ??? (2)

          Ale po cisnąłeś. Ech stary rozwojowy jesteś jak papier toaletowy

          • 1 1

          • odczep się gnoju od po (1)

            • 0 1

            • nie no widzę dalszy rozwój nie spiesz się tak stary bo już nie długo rolka i skończy się rozwój :)

              • 1 0

    • po minusach widać, że połowa narodu to jednak prymitywy (3)

      • 11 1

      • sam jesteś prymityw i tyle smutne tylko, że potrzebujesz internetu by gdzieś wylewać swoje frustracje

        • 1 1

      • (1)

        Oczywiście prymityw już musiał zminusować, że jest prymitywem.. :) Polaki robaki cebulaki :)

        • 3 4

        • masło maślane :P

          • 1 0

    • Wyluzuj (3)

      Tobie nigdy przez myśl nie przeszło nic takiego! Poza tym ewidentnie widać z tonu artykułu, że to taki żarcik. Ech brak dystansu do świata powoduje, że ludzie stają się agresywni. A przy takiej frustracji warto pójść na siłownię i tam sobie odreagować :)

      • 12 10

      • (2)

        Czym innym jest 'przejście przez myśl', a czym innym czyn :)

        • 3 3

        • prymitywom ciągle przechodzi przez myśl by komuś zaszkodzić (1)

          • 5 1

          • buuu

            chłopie ograniczony ten Twój słownik - nic więcej poza tym słowem nie umiesz? Ogarnij się!

            • 0 1

    • brak słów (1)

      "prymitywem"? naprawdę Twój słownik człowieku nie zawiera ładnych słów?

      • 2 12

      • Jak chcesz poczytać ładne słowa, to kup sobie tomik z wierszem.

        • 6 2

  • a ja mialem naprawde super szefa

    do czasu gdy nie zaczol sie budowac:/

    • 0 1

  • Warto edukować pracowników i szefów (2)

    Ciekawe i bardzo prawdziwe spojrzenie na proces komunikacji w miejscu pracy. No i fajny pomysł na artykuł plus ankieta - brawo dla autorek.

    • 14 3

    • (1)

      Święte słowa, popieram w stu procentach

      • 1 0

      • i ja

        • 1 0

  • Dzięki za radę

    Ja mam właśnie podobną sytuację i nie do końca wiem co zrobić. Artykuł niezły. Może to jest myśl, by tak spróbować. W sumie to zaryzykuję. Dzięki za pomysł.

    • 2 1

  • ZALOZCIE KIOSK RUCHU LUB WARZYWNIAK (2)

    to potem powiedzcie ludziska jak fajnie prowadzic "interes"
    a tak poza tym artykul jest jak zwykle sponsorowany i opowiada o bajkach a nie rzeczywistosci.

    • 0 3

    • ???? (1)

      • 0 0

      • ????

        A gdzie jest napisane , że to sponsorowany artykuł człowieku. Zamiast tu wylewać swoją frustracje idź na siłownię.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Pracodawcy w Trójmieście

Forum

Najczęściej czytane