• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zobacz, jak pracuje operator suwnicy bramowej

Arnold Szymczewski, Wioletta Kakowska-Mehring
15 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zobacz, jak pracuje załoga holownika portowego

Pracują w systemie trzyzmianowym, 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu. W czasie jednej zmiany przetransportowują około 240 kontenerów (z całego świata) z jednostek pływających na ląd. O swojej pracy mówią, że jest satysfakcjonująca i bardzo odpowiedzialna, ale trochę przypomina... plac zabaw dla dużych dzieci. Poznajcie operatorów suwnic i ich niecodzienną pracę.



Czy zawód, jaki wykonujesz, wymaga uzyskania specjalnych certyfikatów?

Operator suwnicy w porcie to bardzo wyjątkowy zawód, zamknięty dla większego grona osób. Nie tylko przemieszcza wielkogabarytowe ładunki i towary za pomocą suwnicy, ale także i - co ważne - kontroluje poprawność działania poszczególnych zespołów suwnicy, dobiera również odpowiedni osprzęt, w zależności od rodzaju transportowanego ładunku.

- Nasza praca jest bardzo satysfakcjonująca i ciekawa. Kilkadziesiąt metrów nad ziemią, gdzie pod nogami mamy szklaną podłogę - nie można się nudzić. Na jednej zmianie "przerzucamy" około 240 kontenerów. Port pracuje 24 godziny na dobę. To nie jest najłatwiejszy zawód, ale na pewno daje wielką satysfakcję. Mężczyźni nigdy nie dorastają, a ja czuję się w swojej pracy jak na dużym placu zabaw - mówi Dawid Szmit, operator suwnicy z 15-letnim stażem w BCT Gdynia.

Gospodarka morska w Trójmieście



Przed przystąpieniem do pracy suwnicowy sprawdza zapisy zamieszczone w dzienniku obsługi wykonane przez poprzednich obsługujących oraz kontroluje poprawność działania mechanizmów suwnicy, haków i innych elementów wykorzystywanych do mocowania ładunków. Następnie określa ciężar oraz rodzaj ładunku i na tej podstawie dobiera odpowiednie tzw. zawiesia.

Suwnicowy mocuje ładunki do zawiesi i dokonuje ich transportu. Ładunkami tymi mogą być np.:


  • kontenery wykorzystywane do transportu towarów,
  • elementy konstrukcji stalowych, które wykorzystywane są do budowy np.: hal, mostów, wiaduktów, wiatraków do produkcji energii elektrycznej i in.,
  • wielkogabarytowe i ciężkie elementy wykorzystywane m.in. w przemyśle motoryzacyjnym, hutnictwie, produkcji paliw i energii, górnictwie, przetwórstwie drzewnym.

Za pomocą suwnicy ładunki mogą być transportowane w pionie i poziomie, w przestrzeni ograniczonej długością toru jazdy suwnicy, wysokością podnoszenia i opuszczania oraz szerokością mostu suwnicy. Podczas transportowania ładunków suwnicowy często bazuje na sygnałach i poleceniach wydawanych przez hakowego, kierowcę samochodu ciężarowego, przekazywanych drogą radiową lub za pomocą gestów. Sygnały te dotyczą kierunków transportu, a także odległości i wysokości transportu.

Jak zostać operatorem suwnicy?



Do podjęcia pracy w zawodzie operator suwnic (suwnicowy) preferowane jest wykształcenie zawodowe (branżowa szkoła I stopnia - dawniej zasadnicza szkoła zawodowa) o profilu elektrycznym lub mechanicznym bądź tytuł technika urządzeń dźwigowych. Jednak praktycznie zawód ten może wykonywać każdy, kto przejdzie odpowiednie szkolenie, a następnie egzamin.

Do wykonywania zawodu operatora suwnic niezbędne jest zdobycie uprawnień potwierdzonych przez Urząd Dozoru Technicznego w zakresie obsługi urządzeń transportu bliskiego kategorii:


  • I stopnia - suwnice, wciągniki i wciągarki sterowane z poziomu roboczego lub z kabiny oraz żurawie stacjonarne warsztatowe,
  • II stopnia - suwnice, wciągniki i wciągarki sterowane z poziomu roboczego oraz żurawie stacjonarne warsztatowe.


Operatorzy suwnic mogą liczyć w codziennej pracy na wyjątkowe widoki. Operatorzy suwnic mogą liczyć w codziennej pracy na wyjątkowe widoki.

Rynek pracy w Trójmieście



W trójmiejskich portach funkcjonują aż cztery terminale kontenerowe. W Porcie Gdynia dwa: Bałtycki Terminal Kontenerowy BCT oraz Gdynia Container Terminal GCT i w Porcie Gdańsk dwa: Gdański Terminal KontenerowyDCT, czyli Deepwater Container Terminal Gdańsk.

BCT od 2003 r. jest dzierżawiony przez międzynarodowego operatora terminali kontenerowych ICTSI, spółki, która zajmuje się zakupem, rozwojem, zarządzaniem i obsługą portów oraz terminali kontenerowych na całym świecie. Została założona w 1987 r. na Filipinach. GCT należy do Hutchison Port Holdings z Hong Kongu. Terminal rozpoczął działalność przeładunkową kontenerów w marcu 2006 r. GCT tak jak i BCT głównie obsługuje kontenerowe połączenia feederowe, które łączą Polskę z portami bazowymi Europy Zachodniej.

Gdański Terminal Kontenerowy jest zlokalizowany w Porcie Wewnętrznym w Porcie Gdańsk. Powstał w listopadzie 1998 r. Obsługuje linie dowozowe. DCT powstał w 2007 r. w Porcie Północnym. Jest jednym z najszybciej rozwijających się portów kontenerowych w Europie i jedynym terminalem na Morzu Bałtyckim, który obsługuje największe na świecie statki kontenerowe. Od maja 2019 roku DCT Gdańsk jest własnością trzech podmiotów - PSA International Ptd Ltd, Polskiego Funduszu Rozwoju i IFM Global Infrastructure Fund zarządzanego przez IFM Investors.


Suwnicowy to zawód przyszłości



W trójmiejskich portach z każdym rokiem rosną przeładunki towarów w kontenerach. Wzrosty notują oba porty. Lokomotywą jest DCT, który przyjmuje bezpośrednie połączenia z Azji. Są to największe kontenerowce na świecie. Coraz częściej porty obsługują też kontenery z Azji, które drogą lądową trafiają do Trójmiasta. Rok temu uruchomiono połączenie kolejowe z Chin do Gdańska. Przywiezione pociągami kontenery są przeładowywane na statki i wysyłane do Wielkiej Brytanii oraz Skandynawii.

Nowe perspektywy dla rynku dają jednak inwestycje. Jedną z nich jest budowa Portu Zewnętrznego w Gdyni. Głębokowodny Port ma powstać na sztucznej wyspie. Według koncepcji będzie jakby przedłużeniem nabrzeży Szwedzkiego i ŚląskiegoMapka. Dzięki tej inwestycji powierzchnia portu zwiększy się o 151 ha, a zdolności przeładunkowe o 2,5 mln TEU. Ważnym elementem portu będzie właśnie terminal kontenerowy. Port Zewnętrzny będzie posiadał nabrzeże o długości 2,5 tys. m i szerokości 700 m, a maksymalna wielkość obsługiwanych kontenerowców sięgać będzie 30 tys. TEU (o długości 490 m i szerokości 72 m).

Z kolei w Gdańsku ma powstać także na wodzie Port Centralny. Ma on być kompleksem od sześciu do ośmiu terminali i nabrzeży głębokowodnych o zróżnicowanym przeznaczeniu. Na ok. 410 zalądowionych hektarach ma się znaleźć terminal, pasażerski, offshore, LNG, przestrzeń stoczniowa, ale także terminal kontenerowy.

Miejsca

Opinie (76) 6 zablokowanych

  • 22 zł (1)

    22 zł brutto na umowe zlecenie, to są te dobre zarobki?

    • 5 4

    • Za niskie płace

      Jeśli chcą operatorów to sorki ale poniżej 35zł netto za godzinę w życiu bym nie poszła i oczywiście wchodzi w grę tylko umowa stała i płatne 100% nadgodziny. Za czystą, w ciepłym pracę dają mi 25 netto, umowa stała, dodatki i 100% płatne nadgodziny. Choć mam liczne uprawnienia i doświadczenie, nie korzystam z nich tylko dlatego, że praca operatora czy suwnicy czy żurawi jest śmiesznie za nisko opłacana choć niebezpieczna, więc jeśli jest taka przyszłościowa i chcecie operatorów zwabic, to tak jak w moim wypadku musicie znacznie podwyższyć progi.

      • 0 0

  • Panowie ! (2)

    piszecie o wszystkim , ale o najważniejszym ani słowa ! jak to tak ? , a zarobki ? Taki Suwnicowy - operator suwnicy zarobi 2,5 - 3 tyś. euro w przeliczeniu oczywiście na zł.

    • 2 4

    • Czy tylko panowie

      Parę lat temu jakoś kobiety nie mogły się tam dostać z uprawnieniami i doświadczeniem. Dalej jest dyskryminacja?

      • 0 0

    • Xd

      Ty chyba spadłeś z rakiem suwnicy

      • 3 0

  • (11)

    Zawsze ciekawiły mnie zarobki na takim stanowisku. Ktoś coś ?

    • 1 3

    • (8)

      Ok 5 tys netto z premia 800zl, ewentualnie jakieś nadgodziny to będzie na +. Praca wymaga precyzji, szybkości, opanowania i mocnych nerwów oraz mocnego kręgosłupu(często wysypują schorzenia)

      • 9 3

      • (4)

        Czyli kasa zdecydowanie lepsza niż za pokładowego marynarza na kontenerowcu.

        • 3 4

        • Płacą marna i na Działalności około 22 zł

          • 0 0

        • Pierwsza z brzegu oferta pracy z portalu morskiego dla matrosa pokładowego. (2)

          O/S
          Typ statku: container
          Opis statku: statek Istrian Express
          Rejon pływania: hiszpania
          Długość kontraktu: 4 +/- 1 msc
          Data okrętowania: 20.12.2020 w Hiszpanii.
          Doświadczenie: na ww stanowisku i kontenerach.
          Wynagrodzenie: 1300 USD za miesiąc, płatne tylko na statku.

          Manewry, mocowanie kontenerów po nocach, stukanie rdzy, malowanie, sprzątanie, mycie, segregacja śmieci, wachty.

          Starszy marynarz (A/B), 1586 dolarów, takie same obowiązki + jazda na dźwigu.

          Bez emerytury, bez składek na ZUS i NFZ.

          1300 USD to 4757 PLN

          • 9 0

          • Płatne tylko na staku, (1)

            Wiec 2 miesiące przerwy w roku i robi ci się srednio niecałe 1100 USD. tyle, że w pracy jesli nie palisz i nie pijesz, to praktycznie nie masz kosztów życia (ale też praca jest prawie całym twoim życiem).

            • 1 0

            • Jak nie masz kosztów życia? A co miesiąc rachunki za mieszkanie, opłaty, telefon, dziecku zabawki kupić, ubrać, itd. OC za samochód raz do roku, itd. Z samej pensji żony to marnie. Na statku też parę dolarów wydasz. Choćby na wodę mineralną w kantynie.

              • 1 0

      • (2)

        I dzięki za odpowiedź. Nie mogę tylko na stronie UDT odszukać orientacyjnej ceny kursu ale pewnie okolice 3-4 patyki. Oczywiście zostaje jeszcze samo dostanie roboty w Trójmieście ( oczywiscie Port Gdańsk albo Gdynia ).

        • 4 1

        • W TDT więcej info znajdziesz. Na terenach portowych obowiązywało kiedyś TDT

          • 0 0

        • Haha

          Jeśli myślisz że zrobisz kursik i z ulicy Cię wsadzą na potwora to się grubo mylisz :) ps. W każdym zawodzie.

          • 7 2

    • 2,5 tys. i szeroki uśmiech szefa. (1)

      • 4 1

      • Myślę ,że więcej. Przynajmniej na tych portowych.

        • 2 4

  • (3)

    Chętnych do pracy w takich warunkach i za takie pieniądze nie ma, trzeba cukierkowy artykulik pochwalający zamieścić to możne znajdą się jelenie.

    • 26 7

    • Mylisz się (2)

      Chętnych jest wielu ale w Gdańsku musisz przejść przez niższe stanowiska zanim zostaniesz operatorem suwnicy. Nie słyszałem żeby ktoś został zatrudniony od razu jako operator suwnicy.

      • 4 9

      • żeby zostać operatorem suwnicy trzeba skończyć kurs (1)

        w większości ludzie idą na takowy dopiero jak się dowiedzą że pracodawca szuka suwnicowego. Jakbyś już był suwnicowym, gdzie indziej, wcześniej, to byś dostał robotę od razu.

        • 6 3

        • Suwnicowy

          Ja jestem suwnicowy od 2013 r pracowałem w różnych firmach na terenach głównie styczniowych nie macie pojęcia jaka to ciężka i odpowiedzialna praca wystarczy jeden błąd i można kogoś ranić lub zabić odpowadacie wtedy nie przed przełożonym ale przed prokuratorem uprawnienia zdobyć nie jest problem ale znaleźć pracę za godne pieniądze to już kolejna sprawa we wszystkich firmach których pracowałem to na działalności gospodarczej stawka min 22 zł od tego trzeba odprowadzić ZUS skarbówka koszty paliwa mieszkania wyżywienia itp wiec tak naprawdę zarobek jest bardzo mały

          • 1 0

  • Co za brednie operator suwnicy zawodem przyszłości (5)

    dla niewtajemniczonych w DCT powstaje T3 automatyczny terminal, wolny od L4 urlopów i widzimisie załogi.

    • 22 0

    • (3)

      Niby tak tylko przy tych automatach obsługujących suwnice nabrzezowe jakoś powątpiewam. Zbyt dużo zmiennych. Warunki atmosferyczne czyt wiatr, deszcz oblodzone szyny, bujający się statek na fali czy nawet wędrujący po 0.5m na dziób i rufę, wypadające haki, przekładki etc. Automat tak wielu zmiennych może nie ogarnąć albo ogarnąć jednocześnie zmniejszając produktywność dwukrotnie. To co wychwyci ludzkie oko nie zrobi tego najlepiej zaprogramowany automat którego jedynym zadaniem jest jazda przód-tył, góra-dół. Tylko co o tym może wiedzieć biurwa siedzącą za biurkiem zerkająca tylko w tabelki wykresy i Excela. Prędzej stanowisko biurwy można zautomatyzować z sukcesem jak dajmy na to taka suwnice nabrzezową.

      • 3 2

      • Panie guzikowy, nie ogarniasz co się chyba dzieje w branży i jak szybko to się zmienia (2)

        W 2017 roku w Szanghaju uruchomiono zautomatyzowany terminal kontenerowy Yangshan, w którym pracuje ułamek potrzebnych niegdyś pracowników. Od 2015 prowadzą testy i certyfikacje urządzeń, które w pełni zastąpią operatora - i dokładność pozycjonowania, odpowiedz układu na zmienne są nieporównywalnie lepsze i szybsze i przy tym nie męczą się, nie tworzą związków zawodowych itp. I wyobraź sobie trybiku ze te biurwy (również z Polski) piszą z chińskimi, niemieckimi i japońskimi firmami oprogramowanie Pod te układy....

        • 5 2

        • Sam jesteś guzikowy (1)

          Ty też tylko czytasz nagłówki. Tego twojego automatycznego STSa obsługuje zdalnie operator.
          Na dziś tylko RMG (suwnice które jeżdżą po torach) są prawie w pełni automatyczne. Operator zdalnie wykonuje pewne czynności. Nie będę Ci pisał co bo to nie ma dziś znaczenia.
          Terminal T3 na DCT będzie miał właśnie RMG zamiast rtg. stsy zostaną manualne z systemami, które niby wspierają operatora ale są bardzo niedoskonałe. Jak słyszę o waszych softach i hardware to mi się śmiać chce. Automatyzacja postępuje i może za 10 lat wszyscy będziemy bez pracy ale na dziś nie ma w pełni automatycznych suwnic nabrzeżowych.

          • 1 0

          • Głos rozsądku! Niby takie proste ale tak trudno zrozumieć. Ale ktoś kto nigdy nie siedział na sts i nim nie pracował nie ma pojęcia jak wiele czynników ma znaczenie. I tak jak piszesz nawet automat ktoś musi obsługiwać z biura.

            • 0 0

    • Dokładnie

      totalny absurd, prosta praca mechaniczna zawodem przyszłości, przeciętnie złożony program i parę czujników to w najbliższej przyszłości ogarnie.

      • 3 1

  • (4)

    System pracy 24/7/swieta nie swieta jestes w pracy. Mam kolegę ktory w takim systemie robi w dc-cie, zarabia przyzwoicie, ale zeby sie z nim spotkac na piwo to trzeba sie umawiac co najmniej 2 miesiące...

    • 38 5

    • Tak jak moj kolega w komunikacji miejskiej ...

      Ciagle w pracy

      • 0 0

    • 2 miesięce wcześniej jak grafik jest miesiąca na miesiąc wysyłamy na maila...

      • 0 2

    • (1)

      ile to dzisiaj jest przyzwoicie? 5 czy 10 tysięcy?

      • 6 2

      • a ile wg ciebie porównując do innych zawodów? Żyjemy w Polsce.

        • 4 2

  • Żal

    Tak wygladaja wypowiedzi ulomów bez szkoly pracujacych za 8 pln na reke szacun baniaki

    • 1 1

  • Może tych dwóch filozofów napisze jak się do tej pracy dostali. (2)

    • 7 0

    • (1)

      Idź na młodszego kontrolera do DCT będziesz się podlizywał to po roku zrobią Ci szkolenie na STS

      • 3 1

      • Oni takiej drogi nie mieli.

        • 0 0

  • Jak chłopaki lubia ta prace to OK ale...

    To wygląda na zwyklą naparzankę - odliczając przerwę i powiedzmy pół godziny na sprawdzenie stanu sprzętu, tych zawiesi itp czy jakieś nietypowe zdarzenia, przestoje masz pòłtorej minuty na kontener. Ba! nawet licząc że nic nie sprawdzasz i rezygnujesz z przerwy masz 2minuty na kontener, i następny, i następny, i następny, i następny, i następny ...
    Dodam tylko że dla mnie najgorsza praca to praca powtarzalna, ta do tego jest monotonna, żmudna i naparzanka na akord - ale jesteśmy ròżni więc może komuś tak pasuje.

    • 2 0

  • Dawajcie do nas !! (2)

    Dawać na basen górniczy, tutaj jest przyszłość, robota łatwa, nadgodzin do bólu i nas nigdy nie zastąpią ....czekamy na fachowców, a już nie długo maja kupić nam sprzęt do pracy ...stawka na początek słaba bo 20pln/h ale można nadgodzin nałapać w weekendy . Zapraszamy

    • 3 3

    • 20 złotych brutto czy na rękę? Na jakim stanowisku?

      • 0 0

    • Praca do przyuczenia. W szkole fachowości nie nauczą i zarazem satysfakcjonująca jak na Port.
      Z czasem można awansować na operatora lub dźwigowego. 2 opcji nie polecam, mało przyszłościowa - w końcu wytną stare żurawie, zastąpią je samojezdne i będą potrzebni doświadczeni operatorzy.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Pracodawcy w Trójmieście

Forum

Najczęściej czytane