Zobacz, jak pracuje operator suwnicy bramowej

Najnowszy artukuł na ten temat Zobacz, jak pracuje załoga holownika portowego

Pracują w systemie trzyzmianowym, 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu. W czasie jednej zmiany przetransportowują około 240 kontenerów (z całego świata) z jednostek pływających na ląd. O swojej pracy mówią, że jest satysfakcjonująca i bardzo odpowiedzialna, ale trochę przypomina... plac zabaw dla dużych dzieci. Poznajcie operatorów suwnic i ich niecodzienną pracę.



Czy zawód, jaki wykonujesz, wymaga uzyskania specjalnych certyfikatów?

Zobacz wyniki (273)
Operator suwnicy w porcie to bardzo wyjątkowy zawód, zamknięty dla większego grona osób. Nie tylko przemieszcza wielkogabarytowe ładunki i towary za pomocą suwnicy, ale także i - co ważne - kontroluje poprawność działania poszczególnych zespołów suwnicy, dobiera również odpowiedni osprzęt, w zależności od rodzaju transportowanego ładunku.

- Nasza praca jest bardzo satysfakcjonująca i ciekawa. Kilkadziesiąt metrów nad ziemią, gdzie pod nogami mamy szklaną podłogę - nie można się nudzić. Na jednej zmianie "przerzucamy" około 240 kontenerów. Port pracuje 24 godziny na dobę. To nie jest najłatwiejszy zawód, ale na pewno daje wielką satysfakcję. Mężczyźni nigdy nie dorastają, a ja czuję się w swojej pracy jak na dużym placu zabaw - mówi Dawid Szmit, operator suwnicy z 15-letnim stażem w BCT Gdynia.

Gospodarka morska w Trójmieście



Przed przystąpieniem do pracy suwnicowy sprawdza zapisy zamieszczone w dzienniku obsługi wykonane przez poprzednich obsługujących oraz kontroluje poprawność działania mechanizmów suwnicy, haków i innych elementów wykorzystywanych do mocowania ładunków. Następnie określa ciężar oraz rodzaj ładunku i na tej podstawie dobiera odpowiednie tzw. zawiesia.

Suwnicowy mocuje ładunki do zawiesi i dokonuje ich transportu. Ładunkami tymi mogą być np.:


  • kontenery wykorzystywane do transportu towarów,
  • elementy konstrukcji stalowych, które wykorzystywane są do budowy np.: hal, mostów, wiaduktów, wiatraków do produkcji energii elektrycznej i in.,
  • wielkogabarytowe i ciężkie elementy wykorzystywane m.in. w przemyśle motoryzacyjnym, hutnictwie, produkcji paliw i energii, górnictwie, przetwórstwie drzewnym.

Za pomocą suwnicy ładunki mogą być transportowane w pionie i poziomie, w przestrzeni ograniczonej długością toru jazdy suwnicy, wysokością podnoszenia i opuszczania oraz szerokością mostu suwnicy. Podczas transportowania ładunków suwnicowy często bazuje na sygnałach i poleceniach wydawanych przez hakowego, kierowcę samochodu ciężarowego, przekazywanych drogą radiową lub za pomocą gestów. Sygnały te dotyczą kierunków transportu, a także odległości i wysokości transportu.

Jak zostać operatorem suwnicy?



Do podjęcia pracy w zawodzie operator suwnic (suwnicowy) preferowane jest wykształcenie zawodowe (branżowa szkoła I stopnia - dawniej zasadnicza szkoła zawodowa) o profilu elektrycznym lub mechanicznym bądź tytuł technika urządzeń dźwigowych. Jednak praktycznie zawód ten może wykonywać każdy, kto przejdzie odpowiednie szkolenie, a następnie egzamin.

Do wykonywania zawodu operatora suwnic niezbędne jest zdobycie uprawnień potwierdzonych przez Urząd Dozoru Technicznego w zakresie obsługi urządzeń transportu bliskiego kategorii:


  • I stopnia - suwnice, wciągniki i wciągarki sterowane z poziomu roboczego lub z kabiny oraz żurawie stacjonarne warsztatowe,
  • II stopnia - suwnice, wciągniki i wciągarki sterowane z poziomu roboczego oraz żurawie stacjonarne warsztatowe.


Operatorzy suwnic mogą liczyć w codziennej pracy na wyjątkowe widoki.
Operatorzy suwnic mogą liczyć w codziennej pracy na wyjątkowe widoki. fot. Arnold Szymczewski / Trojmiasto.pl

Rynek pracy w Trójmieście



W trójmiejskich portach funkcjonują aż cztery terminale kontenerowe. W Porcie Gdynia dwa: Bałtycki Terminal Kontenerowy BCT oraz Gdynia Container Terminal GCT i w Porcie Gdańsk dwa: Gdański Terminal KontenerowyDCT, czyli Deepwater Container Terminal Gdańsk.

BCT od 2003 r. jest dzierżawiony przez międzynarodowego operatora terminali kontenerowych ICTSI, spółki, która zajmuje się zakupem, rozwojem, zarządzaniem i obsługą portów oraz terminali kontenerowych na całym świecie. Została założona w 1987 r. na Filipinach. GCT należy do Hutchison Port Holdings z Hong Kongu. Terminal rozpoczął działalność przeładunkową kontenerów w marcu 2006 r. GCT tak jak i BCT głównie obsługuje kontenerowe połączenia feederowe, które łączą Polskę z portami bazowymi Europy Zachodniej.

Gdański Terminal Kontenerowy jest zlokalizowany w Porcie Wewnętrznym w Porcie Gdańsk. Powstał w listopadzie 1998 r. Obsługuje linie dowozowe. DCT powstał w 2007 r. w Porcie Północnym. Jest jednym z najszybciej rozwijających się portów kontenerowych w Europie i jedynym terminalem na Morzu Bałtyckim, który obsługuje największe na świecie statki kontenerowe. Od maja 2019 roku DCT Gdańsk jest własnością trzech podmiotów - PSA International Ptd Ltd, Polskiego Funduszu Rozwoju i IFM Global Infrastructure Fund zarządzanego przez IFM Investors.


Suwnicowy to zawód przyszłości



W trójmiejskich portach z każdym rokiem rosną przeładunki towarów w kontenerach. Wzrosty notują oba porty. Lokomotywą jest DCT, który przyjmuje bezpośrednie połączenia z Azji. Są to największe kontenerowce na świecie. Coraz częściej porty obsługują też kontenery z Azji, które drogą lądową trafiają do Trójmiasta. Rok temu uruchomiono połączenie kolejowe z Chin do Gdańska. Przywiezione pociągami kontenery są przeładowywane na statki i wysyłane do Wielkiej Brytanii oraz Skandynawii.

Nowe perspektywy dla rynku dają jednak inwestycje. Jedną z nich jest budowa Portu Zewnętrznego w Gdyni. Głębokowodny Port ma powstać na sztucznej wyspie. Według koncepcji będzie jakby przedłużeniem nabrzeży Szwedzkiego i ŚląskiegoMapka. Dzięki tej inwestycji powierzchnia portu zwiększy się o 151 ha, a zdolności przeładunkowe o 2,5 mln TEU. Ważnym elementem portu będzie właśnie terminal kontenerowy. Port Zewnętrzny będzie posiadał nabrzeże o długości 2,5 tys. m i szerokości 700 m, a maksymalna wielkość obsługiwanych kontenerowców sięgać będzie 30 tys. TEU (o długości 490 m i szerokości 72 m).

Z kolei w Gdańsku ma powstać także na wodzie Port Centralny. Ma on być kompleksem od sześciu do ośmiu terminali i nabrzeży głębokowodnych o zróżnicowanym przeznaczeniu. Na ok. 410 zalądowionych hektarach ma się znaleźć terminal, pasażerski, offshore, LNG, przestrzeń stoczniowa, ale także terminal kontenerowy.

Opinie (76) 6 zablokowanych

  • (4)

    System pracy 24/7/swieta nie swieta jestes w pracy. Mam kolegę ktory w takim systemie robi w dc-cie, zarabia przyzwoicie, ale zeby sie z nim spotkac na piwo to trzeba sie umawiac co najmniej 2 miesiące...

    • 38 5

    • (1)

      ile to dzisiaj jest przyzwoicie? 5 czy 10 tysięcy?

      • 6 2

      • a ile wg ciebie porównując do innych zawodów? Żyjemy w Polsce.

        • 4 2

    • 2 miesięce wcześniej jak grafik jest miesiąca na miesiąc wysyłamy na maila...

      • 0 2

    • Tak jak moj kolega w komunikacji miejskiej ...

      Ciagle w pracy

      • 0 0

  • Trójmiasto morzem stoi (1)

    Puściłam filmik uczniom na zdalnej lekcji dotyczącej transportu morskiego. Tak im się spodobało, że teraz połowa chłopców (a i kilka dziewcząt) z klasy planuje zostać operatorami ;)

    • 30 7

    • szybko im się odwidzi

      zobaczysz.

      • 0 0

  • Fajny zawód ale.. (5)

    Wiele firm myśli nad zautomatyzowaniem tego procesu. By ograniczyć ilość obsługi w terminalu. Nie wiem czy już nie ma autonomicznych suwnic

    • 12 3

    • (4)

      Już od dawna są autonomiczne suwnice płacowe RTG. Za x lat będzie tak, że i w Gdańsku krawacik w biurze wsadzi pendrajwa do kompa, wgra plan załadunkowy do autonomicznej suwnicy STS, a ta - wyposażona w czujniki, sama załaduje/wyładuje kontenery. Kwestia oprogramowania AI.

      • 14 3

      • (1)

        A niby wszystkich nie da sie zastapic..

        • 2 2

        • wszystkich nie, ale bez przesady, to nie jest prom kosmiczny. Dziś se możesz nawet z klocków lego złożyć automatyczną suwnicę zabawkę i ją zaprogramować.

          • 8 1

      • Nie musisz do tego miec AI (1)

        Zwykły soft to ogarnie.

        • 2 1

        • sam soft tego nie ogarnie bez odpowiedniego hardwaru np. czujników

          ale to prawda że AI niepotrzebne

          • 3 0

  • (3)

    Chętnych do pracy w takich warunkach i za takie pieniądze nie ma, trzeba cukierkowy artykulik pochwalający zamieścić to możne znajdą się jelenie.

    • 26 7

    • Mylisz się (2)

      Chętnych jest wielu ale w Gdańsku musisz przejść przez niższe stanowiska zanim zostaniesz operatorem suwnicy. Nie słyszałem żeby ktoś został zatrudniony od razu jako operator suwnicy.

      • 4 9

      • żeby zostać operatorem suwnicy trzeba skończyć kurs (1)

        w większości ludzie idą na takowy dopiero jak się dowiedzą że pracodawca szuka suwnicowego. Jakbyś już był suwnicowym, gdzie indziej, wcześniej, to byś dostał robotę od razu.

        • 6 3

        • Suwnicowy

          Ja jestem suwnicowy od 2013 r pracowałem w różnych firmach na terenach głównie styczniowych nie macie pojęcia jaka to ciężka i odpowiedzialna praca wystarczy jeden błąd i można kogoś ranić lub zabić odpowadacie wtedy nie przed przełożonym ale przed prokuratorem uprawnienia zdobyć nie jest problem ale znaleźć pracę za godne pieniądze to już kolejna sprawa we wszystkich firmach których pracowałem to na działalności gospodarczej stawka min 22 zł od tego trzeba odprowadzić ZUS skarbówka koszty paliwa mieszkania wyżywienia itp wiec tak naprawdę zarobek jest bardzo mały

          • 1 0

  • Szacun,ale też trzeba docenić operatorów w Btz. Zapraszam na spychacze.

    • 5 4

  • trzeba mieć bardzo dobry wzrok (2)

    dziś gapiąc się non stop w ekrany, wzrok może być problemem w przyszłości

    • 12 4

    • Podobno tworzone są specjalne cylindry korygujące wady wzroku. Jak one się nazywają... aaa, okulary!

      • 10 0

    • bez przesady

      nawet piloci liniowi mogą mieć do 3 dioptrii tylko muszą mieć przy sobie okulary korekcyjne bądź soczewki. Tutaj wymagania raczej są dużo łagodniejsze

      • 0 0

  • operator żurawia (3)

    Praca fajna, też swoją uwielbiam. Pytanie jak wyglądają u Was stawki oraz ogóle warunki zatrudnienia. Coraz bardziej myślę o "zejściu z góry"

    • 8 3

    • (1)

      Koło najlepszego... to Ty nawet nie stałeś. ;)

      • 3 2

      • a co ty wiesz?

        • 1 0

    • To Ty ???

      Kiźiol to Ty ??

      • 1 0

  • Brawo!

    Bardzo ciekawy artykuł, oby więcej takich !

    • 6 5

  • Co w tej pracy jest ciekawego? Siedzisz, gapisz się w dół i przez wiele godzin ustawiasz "klocki". (6)

    • 19 8

    • Po co operator? Taką suwnicą bez problemów można sterować z dołu za pomocą aplikacji w smartfonie. (4)

      Nie dosyć, że odpada koszt pracownika, to ustawianie z dołu jest szybsze i precyzyjniejsze.

      • 5 31

      • aplikacją na smartfonie na pewno nie, chodzi o przepisy (2)

        z resztą z dołu wcale nie jest precyzyjniej. Najprecyzyjniej by było gdyby robił to automat

        • 2 3

        • póki co oprogramowanie i wymagania sprzętowe tanie nie są (1)

          Ze względu na niższe płace u nas niż w dużych portach zagranicznych to o automatyzacji pełnej załadunku można co najwyżej porozmawiać.
          Po drugie nad automatami i tak muszą czuwać ludzie do tego o podobnych, a nawet wyższych kwalifikacjach stąd to jeszcze poro potrwa zanim to u nas wejdzie.

          • 0 0

          • mylisz się w tym przypadku

            projektuję takie urządzenia i są one mega drogie. Pracuję w MacGregorze gdybyś nie wierzył w to co piszę. Oprogramowanie w porównaniu do wyprodukowania samej suwnicy jest bardzo tanie. Czujniki jeszcze bardziej. Tu bardziej chodzi o to że praca suwnicowego na suwnicy to grosze w porównaniu do ceny sprzętu. I nie ma znaczenia czy niemiecki suwnicowy czy polski. To kilka rzędów różnicy w wartości w stosunku do sprzętu. Natomiast robota na tyle łatwa że nie trzeba płacić kokosów bo łatwo wyszkolić pracownika. W związku z tym niewielu się jeszcze zastanawia nad pełną automatyzacją.

            • 0 1

      • Terminale automatyczne nie są szybsze od manualnych

        • 6 3

    • Pewnie zarobki.

      • 0 10

  • GTK już nie istnieje. Proponuję weryfikację przed publikacją... (4)

    Na nabrzeżu szczecińskim (a nie na GTK) obsługiwane jest szczątkowo jedno połączenie. Armator Samskip z serwisem na północ.

    • 12 1

    • tak (1)

      ale nazwa GTK dalej funkcjonuje :)

      • 4 2

      • nazwa potoczna może tak, ale terminal już nie

        np. spróbuj się zalogować do systemu GTK...
        A artykuł wyraźnie wskazuje na cztery terminale kontenerowe w trójmieście. Praktycznie są trzy terminale i nab. szczecińskie wykonujące przeładunki kontenerowe dla Samskip.

        • 6 1

    • Przeładunki ??? (1)

      Co wykonuje nab.szcz?? Przeładunki ??? Hahhahaha przeładunki to były kontenerów 10lat temu, teraz to zabawa czy suwnica ruszy wogóle....

      • 2 0

      • Jest w takim stanie że po załączeniu jest awaria hahahaha

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Forum