• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lokomotywa na wodór z Lotos Lab

erka
26 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Obecnie prowadzone przez Lotos Lab projekty innowacyjne skupiają się na dwóch kluczowych obszarach: bateriach litowo-jonowych oraz wodorze. Na zdjęciu: Jan Szmidt - rektor Politechniki Warszawskiej, Marzena Koczut - prezes Lotos Lab i Mateusz A. Bonca - prezes Grupy Lotos.


Obecnie prowadzone przez Lotos Lab projekty innowacyjne skupiają się na dwóch kluczowych obszarach: bateriach litowo-jonowych oraz wodorze. Na zdjęciu: Jan Szmidt - rektor Politechniki Warszawskiej, Marzena Koczut - prezes Lotos Lab i Mateusz A. Bonca - prezes Grupy Lotos.

Badania nad budową rozproszonego magazynu energii czy stworzenie lokomotywy manewrowej o napędzie hybrydowym z wykorzystaniem wodoru to tylko część projektów, nad którymi pracują eksperci z Lotos Lab. Przedstawiciele spółki oraz Politechniki Warszawskiej podpisali właśnie dokumenty inicjujące wspólną działalność badawczo-rozwojową.



Współpraca Politechniki Warszawskiej oraz Grupy Lotos i spółki Lotos Lab polegać będzie na przygotowaniu prototypów wybranych urządzeń z obszaru niskoemisyjnego transportu oraz magazynowania energii.

Współpraca z Politechniką Warszawską ma dotyczyć przygotowania przez uczelnię na zlecenie Lotos Lab prototypów wybranych urządzeń, m.in.:

  • przetworników oraz systemów zarządzania bateriami,
  • baterii litowo-jonowych i przepływowych,
  • magazynów energii (stacjonarnych i mobilnych),
  • baterii wodorowych niskotemperaturowych i wysokotemperaturowych,
  • urządzenia do testowania poziomu czystości wodoru metodą optyczną.

Zgodnie z umową, Politechnika Warszawska ma zapewnić laboratoria oraz wykwalifikowaną kadrę, która zrealizuje określone zadania w ramach poszczególnych projektów. Prace badawcze będą prowadzone w szczególności na Wydziale Fizyki, Wydziale Elektrycznym, Wydziale Samochodów i Maszyn Roboczych, Wydziale Chemicznym oraz Wydziale Inżynierii Materiałowej. Po stronie Lotosu natomiast leży między innymi wsparcie zakupu niezbędnego do prac sprzętu, technologii czy licencji.

Obecnie prowadzone przez Lotos Lab projekty innowacyjne skupiają się na dwóch kluczowych obszarach: bateriach litowo-jonowych oraz wodorze (wybrane elementy łańcucha wartości wodoru).

- W obszarze ogniw litowo-jonowych pracujemy obecnie nad projektem budowy rozproszonego magazynu energii - tłumaczy Marzena Koczut, prezes zarządu Lotos Lab. - Z kolei w obszarze wodoru prowadzone przez nas działania obejmują m.in. projekt budowy lokomotywy manewrowej o napędzie hybrydowym oraz projekt budowy systemu atestacji wodoru. Wierzymy, że wiedza i doświadczenie, jakie niesie za sobą współpraca z Politechniką Warszawską, pozwoli nam wspólnie osiągnąć sukces.
- Współpraca z Politechniką Warszawską to dla nas kolejny element budowania kapitału intelektualnego, który pozwoli nam wprowadzić na rynek nowe rozwiązania w obszarze paliw niskoemisyjnych - mówi Mateusz A. Bonca, prezes zarządu Grupy Lotos. - Obecnie bardzo interesujemy się wykorzystaniem wodoru jako paliwa, szczególnie w transporcie publicznym. Na bieżąco analizujemy różne możliwości dofinansowania projektów badawczo-rozwojowych i infrastrukturalnych z funduszy zarówno krajowych, jak i unijnych. Równocześnie jest to nasza odpowiedź na zapisy rządowej Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, która wielokrotnie wspomina właśnie o konieczności rozwoju niskoemisyjnego transportu zbiorowego.
Zgodnie ze strategią Lotos planuje zwiększyć liczbę stacji paliw do 550, kładąc nacisk na inwestycje w paliwa alternatywne. Już wkrótce oddanych do użytku zostanie 12 punktów ładowania samochodów elektrycznych na trasie Warszawa - Trójmiasto, a w dalszych planach spółka chce w nie wyposażyć łączenie 50 stacji zlokalizowanych przy drogach tranzytowych. Co więcej, Lotos chce wprowadzić do swojej oferty sprzedaż także takich paliw jak, m.in. CNG, LNG, a w przyszłości również wodoru. W ten sposób sieć stacji paliw w przyszłości przekształci się w Lotos Energy Hub - nowoczesną sieć stacji tankowania energii.
erka

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (22) 5 zablokowanych

  • OK (2)

    Wodór paliwo przyszłości.

    • 20 7

    • niestety bardzo dalekiej

      lobby petromafii nie pozwoli tak szybko się temu rozwijać :)

      • 4 2

    • wodór vs ozon

      Czy wiesz, że wodór jest najbardziej niszczycielskim gazem dla ozonu? Ten wodór nas wykończy. Kiedy wejdzie do masowego użycia km3 tego gazu polecą do atmosfery z nieszczelnych zbiorników. Tam w przeciągu dosłownie chwili zostanie zjedzony ozon i po ptokach. Na Ziemię spadnie zabójcze promieniowanie UV. Dziura ozonowa ogarnie cały glob.

      • 1 7

  • Róbcie i patentujcie, a potem produkcja!

    • 21 4

  • Jestem na nie (1)

    Uwazam ze to bzdura

    • 9 14

    • bo z Gdyni jestes!

      wy tam wszyscy jestescie na nie.dlatego gdynia ciagle stoi w miejscu.wymarle miasto.

      • 8 4

  • Proponuję by "prezesi" z PIS (1)

    jako paliwo wykorzystali dziurę budżetową. To nieskończony zasób.

    • 27 7

    • Prezesom z PO trzeba było tak radzić - już wtedy istniała

      • 4 6

  • Lokomotywa na wodór ! (1)

    Ale ojcowie projektu będą ją prowadzić a nie że wsadzą zwykłego maszynistę i będą patrzeć kiedy on wyleci w kosmos i wtedy stwierdzą że cos poszło nie TAK !!!

    • 6 7

    • ale wiesz że w Niemczech już takie jeżdżą?

      • 7 0

  • A z Politechniką Gdańska się nie da? (1)

    A z Politechniką Gdańska się nie da?

    • 27 2

    • Nie da się.

      Do Gdańska nie przyjeżdża się po to, żeby się uczyć, tylko żeby imprezować z dala od rodziny. Dlatego zdolni i ambitni wybierają Warszawę , Kraków albo Poznań, a do Gdańska przyjeżdża szrot.

      • 0 5

  • zabawy za naszą kasę

    na 100% żaden z tych wynalazków nie trafi do produkcji

    • 17 5

  • Po co wymyślać coś co już zostało wymyślone. (4)

    To typowe w ekipie partii trządzącej. Premier zapowiada wybudowanie stacji w Srtarogardzie Gd. gdzie budynek dawno stoi i juz za chwilę zostanie urocyście otwarty.
    Teraz pracuja nad ogniwami i lokomotywa o napedzie ogniw wodorowych. A przecież w tym roku w Berlinie zaprezentowano :
    Podczas największych targów kolejowych, InnoTrans w Berlinie, firma Alstom zademonstrowała pierwszy na świecie pociąg o napędzie wodorowym. Ekologiczna maszyna o nazwie Coradia Lint zacznie przewozić pasażerów w Dolnej Saksonii, w Niemczech, pod koniec 2017 r.kład Coradia Lint zmieści do trzystu pasażerów, rozpędzając się do 140 km/godz. na odległość do 800 km. Maszyna zasilana jest wodorowymi ogniwami paliwowymi, umieszczonymi na dachu. Emituje wyłącznie parę wodną, zatem uznaje się ją za wehikuł przyjazny dla środowiska, gwarantujący komfortową, cichą podróż.

    Nowatorski pociąg będzie poruszać się na trasie Buxtehude - Bremervörde - Bremerhaven - Cuxhaven. Zainteresowanie zakupem takich składów do obsługi swoich połączeń wyraziły już inne kraje zachodnioeuropejskie, m.in. Dania, Holandia i Norwegia.

    Kto zbuduje taka lokomotywę? Lotos? Pesa? Z newagiem Lotos jest skłucony. Ile potrwa projektowanie ogniw i lokomotywy? 2 - 5 lat? A budowa? testy? To za 10 lat wyjedzie na tory? A nikt nie zapomina że brak stacji tankowania wodorem !!!. To są gruszki na wierzbie i wyciągnięcie kasy z lotosu.

    • 25 4

    • (2)

      Co nie zrobisz będzie źle. Robisz coś, jest źle, nie robisz, też źle.
      Dlaczego negujesz ten tu projekt?

      • 5 0

      • 3 pytania
        Ile przytuli kasy Lotos Lab ?
        Ile przytuli kasy Politechnika Warszawska ?
        Ile kasy przytulą Jan Szmidt - rektor Politechniki Warszawskiej, Marzena Koczut - prezes Lotos Lab i Mateusz A. Bonca - prezes Grupy Lotos.

        Moja opinia to sposób aby wydoić LOTOS z kasy

        • 2 2

      • Od kiedy Lotos projektuje i buduje lokomotywy?
        Po co zaczynać od nowa coś kto juz ktoś to wymyślił. Nie lepiej wejść z nimi w spółpracę i ewentualnie ulepszać projekt? Niech Alstom zbuduje lokomotywę manewrową i Lotos niech ją testuje. Ewentualne błędy niech wychwycą i wraz z działem projektowym Alstomu ulepszą.

        Ja uważam że to kiełbasa wyborcza i chwalenie się wyborcom jacy to oni nie sa super, jak przejeli Lotos. Same sukcesy. A zobaczysz wielkie G... z tego będzie. Tak jak z helikopterów, dronów, statków, aut elektrycznych itd. Juz nie pamiętam co oni naobiecywali. Polska miała być potęgą w projektowaniu i budowie aut elektrycznych. I co ? gdzie te auta? chyba że są w wersji stealth.

        • 3 1

    • Przykład

      To jest ewidentny przykład jak partia rządząca wyciąga kasę przy pomocy swoich wasali
      Lotos i Politechnika Warszawska ??

      • 2 0

  • ale w Gdańsku?

    "Pracuje" nad tym chyba zakupiona za dziątki milionów spółka Lotos Vera, która do Lotos Lab tylko należy. Dzięki temu W-wa ma duuużo etatów. Gdańska spółka nie ma z tym nic wspólnego :(

    • 7 1

  • 3 pytania

    Ile przytuli kasy Lotos Lab ?
    Ile przytuli kasy Politechnika Warszawska ?
    Ile kasy przytulą Jan Szmidt - rektor Politechniki Warszawskiej, Marzena Koczut - prezes Lotos Lab i Mateusz A. Bonca - prezes Grupy Lotos.

    Moja opinia to sposób aby wydoić LOTOS z kasy

    • 10 2

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Pracodawcy w Trójmieście

Forum

Najczęściej czytane