• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kursy, konferencje i szkolenia. Jak firmy wspierają rozwój pracowników?

Aleksandra Wrona
11 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
"Z badań Hays Poland wynika, że najczęściej pracodawcy umożliwiają uczestnictwo w kursach i szkoleniach - wewnętrznych i zewnętrznych." "Z badań Hays Poland wynika, że najczęściej pracodawcy umożliwiają uczestnictwo w kursach i szkoleniach - wewnętrznych i zewnętrznych."

Czasy, w których proces edukacji kończył się na studiach już dawno minęły. Teraz, kiedy rynek pracy daje nam coraz większe możliwości, równocześnie rosną wymagania wobec pracowników. Dodatkowe kursy, szkolenia i zdobywanie nowych kompetencji pozwalają awansować i poszerzać swoje perspektywy zawodowe. Liczą się z tym trójmiejscy pracodawcy, którzy dbają o to, żeby ich pracownicy mieli szanse się rozwijać.



- Kwestia rozwoju pracowników jest obecnie niezwykle istotna - zarówno dla pracowników, jak i dla pracodawców. Dla zatrudnionych możliwość zdobywania nowej wiedzy i doświadczeń jest kluczowym argumentem dla związania się z firmą na dłużej, albo poszukiwania swojej ścieżki kariery poza jej strukturami. Z kolei dla pracodawców niezwykle ważna jest dostępność pracowników z odpowiednimi kompetencjami, bo tylko dzięki nim możliwa jest realizacja celów biznesowych i budowa przewagi konkurencyjnej - mówi Joanna Bruhn, Hays Poland oddział w Gdańsku.

Szkolenia, spotkania i konferencje



Najpopularniejszą formą wspierania pracowników w rozwijaniu swoich kompetencji jest umożliwianie im udziału w szkoleniach i konferencjach. Większość firm stara się organizować je samodzielnie.

Czy pracodawca wysyła cię na dodatkowe szkolenia?

- Firma Netz stawia na pracowników kompetentnych, kreatywnych i samodzielnych. Wieloletnie doświadczenie ukształtowało w nas poczucie, iż mamy wpływ na to, jak przebiega proces rozwoju kompetencji i wzrost kreatywności ludzi, którzy z nami pracują. Dlatego staramy się czynnie wspierać pracowników w rozwoju, poszerzaniu wiedzy i zdobywaniu nowych umiejętności zawodowych i nie tylko. Oferujemy naszym pracownikom szkolenia wewnątrz firmy, organizujemy konferencje, spotkania w ramach wymiany doświadczeń zawodowych, jak również wspieramy wszelkie inicjatywy doskonalenia się pracowników poza firmą. Na bieżąco monitorujemy wydarzenia z branży i proponujemy w nich udział - mówi Rafał Duchnowski, wiceprezes firmy Netz.
- Jako firma możemy pochwalić się niezwykle bogatym programem szkoleń i warsztatów wewnętrznych, dopasowanych do każdego poziomu stanowiska. Pracownicy mogą też liczyć na dofinansowanie nauki języka obcego oraz edukacji powiązanej z obszarem swojej specjalizacji. Firma umożliwia również uczestnictwo swoich pracowników w różnych konferencjach i wydarzeniach. Kluczowym elementem jest przy tym kultura organizacyjna, w której docenia się pracowników dążących do dalszego rozwoju zawodowego - mówi Joanna Bruhn, Hays Poland oddział w Gdańsku.
Dodatkowe szkolenia często planowane są w odpowiedzi na bieżące potrzeby pracowników.

- Posiadanie wysoko wykwalifikowanej kadry pracowniczej to dla naszej firmy gwarancja sukcesu. Nasi pracownicy biorą udział w różnego rodzaju kursach i szkoleniach a zdobytą wiedzę wykorzystują później w codziennej pracy i przekładają ją na konkretne działania. W STBU Brokerzy Ubezpieczeniowi szkolenia są planowane w perspektywie rocznej. Menadżerowie danego działu określają potrzeby podległych pracowników i wraz z działem HR przygotowują działania rozwijające kompetencje - mówi Anna Brożek, główny specjalista ds. HR, STBU Brokerzy Ubezpieczeniowi.

- Możliwość rozwoju to jeden z najważniejszych elementów satysfakcji pracowników. W naszej branży - chyba nawet ważniejszy niż wynagrodzenie. A z punktu widzenia firmy, potencjał kompetencyjny zespołu to najcenniejszy kapitał. Naszym pracownikom udostępniamy konferencje, warsztaty i szkolenia wewnętrzne i zewnętrzne, zarówno twarde, techniczne, jak i związane z umiejętnościami miękkimi. W każdym tygodniu w firmie odbywa się kilka szkoleń - mówi Joanna Żerańska-Leska, specjalista ds. PR i marketingu, Solwit.
Ciekawą propozycją dla znużonych swoim stanowiskiem pracowników jest umożliwienie im zmiany swojej ścieżki kariery.

- Kainos wspiera rozwój pracowników w dwojaki sposób. W ramach Kainos MAP (Master - Accomplish - Progress) oferujemy pracownikom wyjazdy na konferencje branżowe oraz szkolenia związane ściśle z ich specjalizacją - są to zarówno certyfikaty i szkolenia z zaawansowanych narzędzi IT np. Cloudera, Red Hat, AWS, Ansible, jak i szkolenia z metodologii pracy - Agile, Scrum, Prince2, czy umiejętności miękkich - coaching czy wystąpienia publiczne. W ramach MAP organizujemy także Akademie, np. WebOps Academy lub Big Data Academy - na które rekrutujemy nie tylko osoby z zewnątrz, ale także pracowników, którzy chcą zmienić swoją ścieżkę kariery i na przykład z inżyniera infrastruktury zostać specjalistą z zagadnień WebOps - mówi Małgorzata Świderek, events & media associate, Kainos.

Studia podyplomowe i urlop szkoleniowy



Chociaż większość pracodawców woli sama organizować szkolenia lub wysyłać specjalistów na konferencje, nie można zapominać, że jedną z form poszerzania kompetencji są też dodatkowe studia.

- Biorąc pod uwagę oczekiwania i możliwości obu stron, wsparcie pracowników w podnoszeniu kwalifikacji przyjmuje różną formę. Z badań Hays Poland wynika, że najczęściej pracodawcy umożliwiają uczestnictwo w kursach i szkoleniach - wewnętrznych i zewnętrznych. Równie często dokonują regularnej oceny wyników, połączonej z bieżącym odpowiadaniem na potrzeby pracowników. Coraz częściej pracownicy mogą korzystać także z mentoringu oraz fachowego doradztwa, a także uczestniczyć w interdyscyplinarnych projektach. Z roku na rok silniej wybrzmiewa także umożliwianie pracownikom realizacji ich własnych pomysłów - w tym eksperymentowanie. Możliwości rozwoju wpisywane są również w pakiety świadczeń dodatkowych, dostępnych dla pracowników. Dofinansowanie dodatkowej edukacji (np. studia podyplomowe) oferuje 37 proc. firm - mówi Joanna Bruhn, Hays Poland oddział w Gdańsku.
Pracownikom, którzy podnoszą swoje kwalifikacje zawodowe przysługują też dodatkowe udogodnienia, które mają pomóc im w zdobywaniu wiedzy.

Studiującym pracownikom przysługuje m.in. urlop szkoleniowy. Studiującym pracownikom przysługuje m.in. urlop szkoleniowy.
- Jeżeli pracownik podnosi kwalifikacje zawodowe, tzn. zdobywa lub uzupełnia wiedzę i umiejętności, z inicjatywy pracodawcy lub za jego zgodą, pracownikowi takiemu przysługują dodatkowe uprawnienia w postaci urlopu szkoleniowego i zwolnienia z całości lub części dnia pracy, na czas niezbędny, by punktualnie przybyć na obowiązkowe zajęcia oraz na czas ich trwania, z zachowaniem prawa do wynagrodzenia (art. 1031 k.p.). Urlop szkoleniowy wynosi 6 dni dla pracownika przystępującego do egzaminu (np. maturalnego, eksternistycznego) albo 21 dni dla pracownika na ostatnim roku studiów - na przygotowanie pracy dyplomowej oraz przygotowanie się i przystąpienie do egzaminu dyplomowego. Urlopu szkoleniowego udziela się w dni, które są dla pracownika dniami pracy, zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy (art. 1032 k.p.) - przypomina Kalina Jarosławska, radca prawny z Kancelarii Prawnej Jarosławska Mońko Radcowie Prawni Spółka Partnerska.

Kompetencje miękkie



Oprócz poszerzania wiedzy z zakresu swojej specjalizacji ważne jest też rozwijanie tzw. kompetencji miękkich.

- Stawiamy także na rozwój kompetencji społecznych - miękkich, nie tylko branżowych. Dobra komunikacja w zespole, umiejętność współpracy są równie ważne jak wiedza i doświadczenie - przyznaje Rafał Duchnowski, wiceprezes firmy Netz.
- Nasi specjaliści i menadżerowie mogą liczyć na szkolenia z umiejętności miękkich, zwłaszcza w temacie komunikacji, organizacji pracy, autoprezentacji, sposobu zarządzania i umiejętności negocjacyjnych. Korzystamy z bogatej oferty kursowej proponowanej przez podmioty zewnętrzne, dzięki czemu nasi pracownicy mogą liczyć na zdobycie nowych umiejętności bądź poszerzenie wiedzy prosto od najlepszych specjalistów w swojej dziedzinie. Bardzo ważne są dla nas także szkolenia wewnętrzne skierowane do grup pracowników o jednorodnych potrzebach, np. dla liderów projektów - mówi Anna Brożek, główny specjalista ds. HR, STBU Brokerzy Ubezpieczeniowi.

Prawo jazdy, język obcy lub... longboard



Niektóre firmy otwarte są też na mniej standardowe szkolenia, np. w Solw IT urządzają je sami pracownicy.

- Prowadzimy także program szkoleń wewnętrznych: zachęcamy naszych pracowników do dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z kolegami i koleżankami z pracy. Tego typu szkolenia cieszą się ogromną popularnością - odbywają się zawsze przy pełnych salach. Pracownicy, którzy zdecydują się poprowadzić szkolenia w firmie są za to nagradzani oraz dodatkowo wyróżniani specjalnie dla nich przygotowanymi bluzami, które noszą z nieukrywaną dumą - mówi Joanna Żerańska-Leska, specjalista ds. PR i marketingu.
Ciekawą opcją jest też dofinansowanie pracownikom kursów pozwalających im rozwijać zainteresowania niekoniecznie związane z pracą. Nie od dziś wiadomo, że posiadanie hobby pozwala skutecznie zredukować poziom odczuwanego stresu.

- Druga możliwość doszkolenia to Skills For Me - program, w ramach którego zapewniamy coroczny budżet szkoleniowy wysokości 1500 złotych na dowolne szkolenie, także o tematyce wykraczającej poza codzienne obowiązki pracowników. Mogą to być dowolne zajęcia - kursy językowe, kurs prawa jazdy, zajęcia jogi, jazdy na longboardzie czy nauki latania dronem - jedynym ograniczeniem jest tu wyobraźnia naszych pracowników - mówi Małgorzata Świderek, events & media associate, Kainos.
Szkolenia i kursy to szansa pracodawców, żeby zatrzymać w firmie dobrych pracowników. Według raportu Pracuj.pl brak możliwości rozwoju i awansu to jeden z głównych powodów, dla którego specjaliści szukają nowej pracy.

- Nie możemy jednak zapomnieć, że inicjatywa oraz wyznaczanie kierunków dalszego rozwoju nie są wyłącznie domeną pracodawcy. To w rękach zatrudnionych spoczywa przemyślenie planu na zawodową przyszłość, komunikowanie swoich ambicji i dążenie do własnego rozwoju - mówi Joanna Bruhn, Hays Poland oddział w Gdańsku.

Miejsca

Opinie (28) 2 zablokowane

  • Wolalbym podwyzke zzmiast durnych szkolen w weekend albo po godzinach

    • 13 0

  • tylko kasa na kwitku się liczy, brutalne ale prawdziwe, a na ten bełkot hr-owy typu kompetencje miekkie 99% pracownikow puszcza pawia lub traktuje jako przykry przymus. Zresztą, kto dobrze zarabia? ten który umie coś powiedzieć o sobie i swoich zainteresowaniach na szkoleniu z "pracy w grupie" czy ten co ma twarde kompetencje w danej dziedzinie czy branży??? ja już ze szkoleń miekkich dawno wyrosłem, to dobre dla małolatów

    • 17 1

  • Komuś kto zna branże i wspomniane firmy

    Bardzo śmiesznie się to czyta ;)

    • 9 0

  • bzdura

    Co za wierutna bzdura. Od swojego pracodawcy nigdy nie dostałam nawet podstawowego szkolenia produktowego, wszystkiego musiałam nauczyć się sama. Powinnam poznać specyfikę produktową w zakładach produkcyjnych, ale nie bo szef musi oszczędzać. Sam bywał tam już kilka razy, ale żeby zainwestować w pracownika to nie ma pieniędzy. I najlepsze, że pomimo kilku rozmów w tym temacie wymaga cudów w zakresie sprzedaży...

    • 9 0

  • Specjalista do spraw HR.

    Nikomu nie potrzebne stanowisko.

    • 14 1

  • szolenia

    Ciekawe,które firmy tak ludzi szkolą? Nie znam takich! Wszędzie jest drenaż i wyzysk!

    • 8 0

  • Chciałabym pracować w takim miejscu. Niestety, 99,99% firm to nie taka piękna bajka...

    • 1 0

  • Czy szanowne Trójmiasto.pl napisze coś kiedyś o innych branżach? (1)

    Pytam bo według Was wszyscy w Trójmieście pracujemy za biurkiem przy kompie.

    • 5 0

    • Bo normalnie pracujący ludzie

      nie mają czasu na czytanie tego szajsu :)

      • 4 1

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Pracodawcy w Trójmieście

Forum

Najczęściej czytane