• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Spore opóźnienie kluczowej inwestycji Lotosu

Robert Kiewlicz
15 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Projekt EFRA (Efektywna Rafinacja) to budowa kilku nowych instalacji rafineryjnych oraz rozbudowa lub modernizacja istniejących instalacji i obiektów, dzięki którym znacznie pogłębi się przerób ropy naftowej w gdańskiej rafinerii. Projekt EFRA (Efektywna Rafinacja) to budowa kilku nowych instalacji rafineryjnych oraz rozbudowa lub modernizacja istniejących instalacji i obiektów, dzięki którym znacznie pogłębi się przerób ropy naftowej w gdańskiej rafinerii.

Największa w ostatnich latach inwestycja Lotosu nie zakończy się w terminie. Instalacje wartego 2,3 mld zł Projektu EFRA miały działać w drugim kwartale 2018. Tak jednak się nie stanie, a Grupa Lotos nie informuje, jak duże jest opóźnienie i kiedy prace zostaną zakończone.



Dzięki Projektowi EFRA zakład Lotosu w Gdańsku ma stać się najnowocześniejszą rafinerią w Unii Europejskiej. Pierwsze prace związane z budową głównych instalacji Projektu ruszyły w kwietniu 2016 roku. Cały zakres realizacji prac został podzielony na siedem obszarów realizacyjnych, obejmujących 30 obiektów inwestycyjnych.

Nowe instalacje, wybudowane w ramach EFRA, miały być gotowe latem 2018 roku. Okazuje się jednak, że wszystko się opóźni. Głównym powodem jest niedotrzymanie przez wykonawcę - włoską firmę Kinetics Technology - terminu uzyskania pełnej gotowości operacyjnej instalacji koksowania.

- Oznacza to, że spodziewane efekty ekonomiczne wynikające z eksploatacji instalacji Projektu EFRA nie pojawią się w pełnej zakładanej wysokości w skonsolidowanych wynikach finansowych za 2018 rok - czytamy w oficjalnym komunikacie Grupy Lotos.
Jednocześnie spółka twierdzi, że przesunięcie w czasie zakończenia Projektu EFRA nie wpłynie w negatywny sposób na bieżącą kondycję finansową Lotosu. Lotos nie podaje jednak, jak duże jest opóźnienie i jaki jest przewidywany termin zakończenia prac.

Wiadomo jedynie, że postęp realizacji całego Projektu EFRA wyniósł na koniec grudnia 90 proc. Do tej pory zmodernizowano lub wybudowano, następnie przekazano do prób i testów następujące instalacje i obiekty Projektu EFRA:

  • budynek zasilania elektrycznego dla nowych instalacji (GPZ4)
  • chłodnie wentylatorowe układu wody chłodniczej
  • instalacja odsiarczania oleju napędowego
  • instalacja produkcji tlenu (OGU)
  • instalacja regeneracji aminy i stripera wód kwaśnych
  • instalacje odzysku siarki
  • instalacja sprężonego powietrza
  • połączenia międzyobiektowe (rurociągi)

Postęp realizacji całego Projektu EFRA wyniósł na koniec grudnia 90 proc. Postęp realizacji całego Projektu EFRA wyniósł na koniec grudnia 90 proc.

Przypomnijmy, że spółka odpowiedzialna za realizację Projektu EFRA - Lotos Asfalt - przez ok. trzy miesiące pozbawiona była prezesa. W październiku 2017 nastąpiły zmiany w zarządzie spółki. Stanowisko stracił jej ówczesny prezes - Piotr Przyborowski. Do zarządzania spółką został oddelegowany Krzysztof Nowicki z Rady Nadzorczej Lotos Asfalt, prezes spółki Lotos Oil. Rada Nadzorcza nie podała powodów odwołania prezesa spółki. Poinformowano jedynie, że rozpisano konkurs na to stanowisko.

Do wyboru nowego prezesa Lotos Asfalt miało dojść pod koniec października 2017 roku. 19 października Rada Nadzorcza przeprowadziła nawet rozmowy z wybranymi kandydatami na to stanowisko. Jednak dopiero na początku stycznia 2018 poinformowano o wyborze nowego prezesa, którym został Cezary Godziuk.

Głównym celem Projektu EFRA jest lepsze zagospodarowanie ciężkiej pozostałości, czyli tej frakcji ropy naftowej, z której obecnie powstaje ciężki olej opałowy. Nowe instalacje Projektu EFRA umożliwią zastąpienie produkcji niskomarżowych produktów większą ilością paliw silnikowych. Dzięki realizacji Projektu EFRA (wartego 2,3 mld zł) zakład Lotosu w Gdańsku stanie się najnowocześniejszą rafinerią w UE. Z produkcji wyeliminowany zostanie niskomarżowy i nieekologiczny ciężki olej opałowy. W jego miejsce Lotos będzie w stanie wyprodukować rocznie nawet 900 tys. ton dodatkowych paliw, głównie oleju napędowego i paliwa lotniczego. Powstanie również nowy produkt - koks naftowy.

Zakłada się, że po uruchomieniu instalacji Projektu EFRA marża przerobowa gdańskiej rafinerii zwiększy się o ok. 2 dolarów na baryłce.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (55) 5 zablokowanych

  • Nic nie szkodzi.

    • 13 18

  • (2)

    Włosi jak coś budują to im się nie spieszy.

    • 62 5

    • Włosi zbudowali 10+, Hydrokraking i wiele innych projektów w Gdańsku

      Wszystko chodzi do dziś, uruchomione bez wiekszych problemów i zarabia na siebie.

      • 8 3

    • To fakt. Ale Włosi jedynie nadzorują - budują dla nich polskie firmy. Te mają problemy z wykwalifikowanymi pracownikami, którzy już od dawna montują konstrukcje i spawają np. w Norwegii... i teraz wielkie zdziwienie, że "robić ni ma komu..." ;)

      • 10 0

  • Jeszcze więcej (3)

    Misiewiczów karierowiczów, PiSowskich pachołków sługusów radnych krewnych i znajomych kota.

    • 102 31

    • troll-debil sąsiad tuska (2)

      • 10 42

      • Towarzysz pisowiec z Dojnej Zmiany.

        Mieć takiego towarzysza w rodzinie to dopiero wstyd.

        • 26 6

      • Boli, co?

        • 1 0

  • Nie podoba mi się co robi władza ludowa

    • 57 13

  • PZD (1)

    Pozdrawiam automatyków z POD

    • 15 5

    • :)

      • 4 1

  • Przejazdowo - Stolica

    Lotos, Szczepan, Macro, jedziesz Główną na lewo i prawo same sklepy i hotele. Tu się żyje

    • 22 9

  • dobra zmiana w akcji. Fachowcy od rozdawania cudzych pieniędzy ale jak coś trzeba zrobić to tylko ruinę.

    • 52 12

  • I mamy nową zmianę! Wszędzie opóźnienia i konflikty (7)

    Bo musza na stołki być awansowani TKM sami swoi. Wcześniej wRafinerii wszystkie inwestycje były na czas uruchamiane. A teraz akcje spadną mocno... szkoda tylko naszej kasy i pracy!

    • 76 12

    • Znajdź mi te projekty bez opóźnień? (4)

      • 2 18

      • 10+ na pprzykład (2)

        • 21 1

        • spytaj rafinerów... (1)

          ...co sądzą o uruchamianiu instalacji Programu 10+. Swoją droga - ludzie narzekają na Włochów, a ich wybrała stara ekipa związana z PO i SLD. Wiec do kogo pretensje?

          • 1 2

          • Pracowałem przy 10+, więc znam temat. Nie chodzi o to, co kto sądzi, ale o to, czy było w terminie. Dwie różne kwestie.

            • 2 2

      • Koryto plus

        • 3 0

    • Kto znał Śniadka ten mial stanowisko i sa efekty

      zwalniali expertów a zatrudniali ludzi co nawet ksero nie potrafią obsłużyć

      • 5 0

    • przypowieśc Błaszczaka teraz do pis się sprawdza

      - tato kim jestem ?
      - nikim synku ale zapisz się do PIS
      - i wtedy co?
      - też będziesz nikim ale będziesz miał państwowe stanowisko i dobrą kasę

      • 7 0

  • PISwon

    Tak sie kończy polityczne zarządzanie Misiewiczów.

    • 60 14

  • Zapłacą wysokie kary kontaktowe które z pewnością są w umowie........ (3)

    • 19 5

    • Kary to zapłacą polscy podwykonawcy, Włosi przerzucą to na nich. (1)

      • 9 3

      • kary

        A żeby było śmieszniej to w pewnej chwili bedzie bardziej sie opłacać porzucić budowę i zapłacić kare niż kontynuować i stracić więcej :)

        • 14 1

    • Projekty nie polegają na inkasowaniu kar

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Pracodawcy w Trójmieście

Forum

Najczęściej czytane