• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kiedyś sekretarka, dziś asystentka

Izabela Małkowska
25 kwietnia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Z kamerą w gdyńskim centrum monitoringu wizyjnego
Stereotyp sekretarki, która nic nie robi poza "pazurami" nie ma wiele wspólnego z prawdą. W rzeczywistości to jedne z najbardziej zapracowanych osób w każdej firmie. Stereotyp sekretarki, która nic nie robi poza "pazurami" nie ma wiele wspólnego z prawdą. W rzeczywistości to jedne z najbardziej zapracowanych osób w każdej firmie.

Powinna być świetnie zorganizowana, znać tajniki skutecznej komunikacji oraz języki obce. Jest wizytówką szefostwa i człowiekiem do zadań trudnych i niemożliwych. 25 kwietnia obchodzimy Międzynarodowy Dzień Sekretarki i Asystentki.



Pracownik sekretariatu w twojej firmie to:

Praca na stanowisku asystenckim niesłusznie postrzegana jest jako mało wymagająca oraz niezbyt atrakcyjna. Nadal funkcjonuje stereotyp sekretarki spędzającej dzień na piciu kawy i plotkowaniu. Tymczasem rozwijanie się w tym zawodzie to pomysł na karierę zawodową, równie dobry jak inne specjalizacje.

- W firmie, w której pracuję, zaczynałam jako sekretarka - opowiada Joanna Narloch, dyrektor działu administracji Masterlease Polska. - Teraz jestem asystentką prezesa zarządu i dyrektorem administracji. Jak widać, rozwijanie się na tym stanowisku jest możliwe.Stereotyp asystentki ładnej, młodej i podającej kawę w kusej sukienusi dawno odszedł do lamusa. Praca na tym stanowisku zmusza do podejmowania samodzielnych decyzji i działań. Czasem trzeba zaryzykować, dopiąć sprawy na "ostatnią chwilę", załatwić rzeczy niemożliwe. Asystentka jest wizytówką szefa, a szefa trzeba pokazać w najlepszym świetle.

Profesjonalna asystentka powinna posiadać wysoko rozwinięte kompetencje interpersonalne, świetną organizację pracy, znać tajniki skutecznej komunikacji, także w językach obcych, a co najważniejsze doskonale rozumieć biznes, w którym działa jej przełożony. Znalezienie takiego zestawu na rynku pracy to wyzwanie. Potwierdza to coroczny raport ManpowerGroup "Niedobór talentów", wskazujący listę 10 zawodów, w których najtrudniej jest znaleźć pracowników o odpowiednich kompetencjach. Przez trzy lata, 2008, 2009 i 2010, grupa zawodowa "pracownicy sekretariatu/ asystenci dyrekcji/ asystenci ds. administracji" zajmowała na tej liście w Polsce coraz wyższe miejsca. Rekruterzy potwierdzają, że o dobrą asystentkę czy asystenta nadal nie jest łatwo.

- Trudniej znaleźć osobę, która zna 2 lub 3 języki obce w stopniu biegłym lub zna języki niepopularne np. węgierski czy japoński - opowiada Magdalena Kozłowska, Executive Search Consultant z portalu asystentka.pl. - Ciężko jest znaleźć osobę z 10 czy 15 letnim doświadczeniem na stanowisku asystenckim i to w dużych organizacjach. Natomiast często aplikują na nie osoby młode, z niewielkim doświadczeniem zawodowym, nie do końca zdające sobie sprawę z ważności funkcji, traktujące tę pracę jako pierwszy krok, na chwilę, nim znajdą inne miejsce na swojej zawodowej drodze. Na stronach EUMA Stowarzyszenia Asystentek i Sekretarek przeczytałam kilka lat temu zdanie, które zapadło mi w pamięć: "Asystentka jest dopełnieniem wizerunku managera". Wszystkie obecne i przyszłe asystentki powinny o tym pamiętać.

Asystentka powinna być przede wszystkim osobą asertywną i stanowczą, musi potrafić budować profesjonalne relacje z osobami na dużo wyższych stanowiskach. Dlatego dobrze mieć doświadczenie, jednak jego brak nie zamyka drogi rozwoju.

- Osobom bez doświadczenia polecam zacząć od recepcji lub pomocy biurowej. Już kilkumiesięczna praca na takim stanowisku w połączeniu z dobrą znajomością języka angielskiego pozwoli na przejście na stanowisko asystenckie - wyjaśnia Magdalena Mulet, konsultantka w ManpowerGroup, specjalizująca się w rekrutacjach na stanowiska administracyjne. - Dobrym początkiem kariery jest praca tymczasowa, która pozwala na zdobycie doświadczenia i poznanie specyfiki pracy w różnych organizacjach. Ta forma zatrudnienia jest szczególnie dogodna dla młodych osób, ponieważ umożliwia pogodzenie pracy z nauką. Bardzo często osoby, które sprawdziły się jako pracownik tymczasowy są później zatrudniane bezpośrednio w firmie.

Zarobki na stanowiskach asystenckich w większych miastach Polski zaczynają się od 2 tys. zł. brutto i w miarę wspinania się w hierarchii firmy dochodzą do 10 tys. zł. W Warszawie, ze względu na lokalizację central dużych korporacji, zarobki osiągane na tych samych stanowiskach mogą być znacznie wyższe. Przykładowo w Katowicach wynagrodzenie asystentki dyrektora działu wynosi od 3 tys. do 5 tys. zł brutto, a na podobnym stanowisku w Warszawie można zarobić od 4,5 tys. do 5,5 tys. zł brutto.

- Asystentka personalna najwyższych, w strukturach organizacyjnych firmy managerów, a sekretarka czy asystentka biura to mimo wszystko dość spora różnica w obowiązkach - twierdzi Magdalena Kozłowska. - To natomiast przekłada się bezpośrednio na wysokość wynagrodzenia. Oczywiście kolejnym elementem różnicującym jest wielkości firmy, kapitał, specyfika pracy, branża i samo podejście managera do funkcji asystentki. Asystentka asystentce nie jest równa. Trójmiasto nie oferuje dla asystentek specjalnie atrakcyjnych wynagrodzeń, te najwyższe są oczywiście w Warszawie, ale i dużo większa jest konkurencja w grupie poszukujących pracy.

Opinie (45) ponad 10 zablokowanych

  • sekretarka, asystentka a później kochanka

    • 38 55

  • kiedyś sekretarka, dziś asystentka, jutro prawa ręka prezesa ;-) (1)

    buahhahahahahahhahahahaaha
    cudowny artykuł - świadczy tylko o tresurze c.d.

    • 34 19

    • Gdzie widzisz tu temat tresury??

      • 0 0

  • (4)

    W tym kraju są firmy, gdzie recepcjonistka czy jak kto woli aystentka lub sekretarka od odbierania telefonów i filtrowania email jest ceniona wyżej i lepiej opłacana niż specjalista i fachowiec w danej dziedzinie. Jakie kwalifikacje oprócz młodego wieku, znajomości angielskiego (a i to niekoniecznie) i podstawi obsługi komputera należy posiadać, aby być zwykłą recepcjonistką?

    • 18 23

    • czyste włosy, brak wągrów na twarzy, proste zęby, elokwentny uśmiech, zadbane pazury, czyste ubranie (1)

      70% kobiet odpada.

      • 19 11

      • mam pytanie:

        Co to jest "elokwentny uśmiech"?!!!

        • 5 0

    • (1)

      Szczupła, zgrabna sylwetka, piękne nogi, jędrne piersi i pośladki, zadbane zęby, włosy, markowe, modne i seksowne ciuchy, wysoki poziom libido, brak migreny - 98% kobiet odpada.

      • 11 12

      • Dlatego musi zarobić na to żeby się dobrze konserwować i ładnie prezentować się w firmie.

        • 4 2

  • kolejna propaganda sukcesu

    taa....a niedługo na sklepowe przy kasie będziecie mówić: specjalista ds. kontaktu bezpośredniego z klientem ?

    żadna praca nie hańbi, ale nie opowiadajcie durnot...

    • 38 21

  • kiedys dozorca, stróż lub cieć (1)

    a teraz ochroniarz, buehehehehe

    • 42 10

    • kiedys sprzatacz

      teraz konserwator powierzchni plaskich

      • 5 1

  • Pozdrawiam wszystkie byłe, obecne i przyszłe sekretarki :)

    Bardzo dobry artykuł. Na pewno zależy od firmy, ale ja bardzo sobie chwalę to, że kiedyś pracowałam jako sekretarka. Jakby nie patrzeć to centrum firmy. Bez znajomości języków obcych, bez umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach, nie można być dobra sekretarką/asystentką. Tym, którzy wątpią w tą pracę lub twierdzą, że wiąże się ona z byciem czyjąś kochanką nie wiedzą o czym mówią.

    • 44 4

  • (4)

    Kiedyś sekretarka, dziś asystentka zarządu...choć nadal jest to osoba od odbierania telefonów, parzenia kawy, noszenia mini i uśmiechania się do szefostwa w trakcie pracy a po godzinach... :)

    Kiedyś akwizytor, dziś hiper super product manager...choć nadal jest to naganiasz wciskający ludziom chłam sprzedawany przez firmę.

    Kiedyś sprzątaczka, dziś specjalista ds. konserwacji powierzchni płaskich...choć nadal jest to osoba czyszcząca kible czy jeżdżąca na mopie.

    itp. itd.

    Świat schodzi na psy. Zamiast sobie upraszczać wszystko tylko komplikujemy.

    • 33 17

    • boli cie to? (2)

      • 0 2

      • (1)

        Nie, bo nie mam zawodu, który trzeba "dowartościować" śmieszną zachodnią nazwą.

        • 1 0

        • hehe dokładnie zamiast atrakcyjnego wynagrodzenia wymyślnie nazywa się stanowiska

          Bo jako HR manadżerowi łatwiej mi będzie przełknąć śmieszną pensję niż zwykłej kadrowej. Żal d**e ściska, że ludzie się dają nabrać na takie korporacyjne pitolenie. Freud by się uśmiał.
          egzekjutiw speszialist kej akaunt produkt HaeR menadżer. Ot cały korporejt hjuman resours polisi :-)

          • 3 0

    • jeszcze:
      "Merchandiser" - czyli wykładowca chemii (na półki)
      "promotorka" - dawniej hostessa - zgrabna i ładna laska ubrana kuse ciuchy do przyciągania napalonej klienteli męskiej
      "doradca klienta" "konsulant klienta"- czyli dawny sprzedawca wciskającym ludziom wszystko z oferty danej firmy
      "teamleader" oraz "superiwizor" (supervisor) - specjaliści od poganiania pracowników (nie mylić z kierownikami)
      "menager" "dyrektor ds. wszelakich" - dawniej kierownik zmiany

      no i inne bliżej nieokreślone wytwory zaczerpnięte z zachodu np. "vanseller"

      • 0 0

  • Re: Kiedyś sekretarka, dziś asystentka (2)

    Kiedyś dz*wka teraz Escort Girl...heh.

    Na poważnie - to jakaś sztuczna gloryfikacja zwykłego zawodu z tą różnicą, że sekretarka powinna być przede wszystkim ładna..
    Języka każdy może się nauczyć, długich nóg już wyhodować się nie da.
    Zatem jak nie pomyśleć, że sekretarka pracuje swoim ciałem w jakiś sposób?

    • 16 30

    • Żenua (1)

      ale ty funky masz zryty beret i zapewne kompleks małego

      • 16 6

      • Re: Żenua

        Małego? Mało facetów jest zadowolonych ze swojego "rozmiaru" zatem czemu mam być gorszy? ;)
        Zryty beret..nieeee.. To zwykły dystans do życia, którego nie rozumiesz skoro nie zauważyłeś/zauważyłaś (ach ta anonimowość..) "a na poważnie". To na początku to zwykła kpina w nadawaniu czegoś prostego nie-wiadomo-jakiego nazewnictwa aby "dumniej" brzmiało.

        • 3 4

  • raczej dzień cichodajki (1)

    bo takie obecnie ma obowiazki i zreszta takie maja wymagania przy podjeciu pracy!! wystraczy poczytac ogłoszenia oprace było tez otym nieraz!!

    • 21 31

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • z okazji Światowego Dnia Sekretarek/Asystentek

    składam serdeczne życzenia i zapraszam do odwiedzenia strony naszej firmy, czeka tam na Was niespodzianka :)

    • 16 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Pracodawcy w Trójmieście

Forum

Najczęściej czytane