• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak zostać menadżerem? Nie warto skupiać się na kolejnych awansach

Robert Kiewlicz
12 czerwca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Małgorzata Gwozdz, dyrektor ds. personalnych w Olivia Business Centre, ma doświadczenie zawodowe zdobywane od lat 90. XX wieku, czyli początków gospodarki rynkowej na rynku nowoczesnych usług HR oraz w zarządzaniu zasobami ludzkimi. Małgorzata Gwozdz, dyrektor ds. personalnych w Olivia Business Centre, ma doświadczenie zawodowe zdobywane od lat 90. XX wieku, czyli początków gospodarki rynkowej na rynku nowoczesnych usług HR oraz w zarządzaniu zasobami ludzkimi.

Posiada doświadczenie w motywowaniu zespołów do kreatywności i odważnego wprowadzania wyjątkowych rozwiązań. Karierę rozpoczynała na początku rozwoju gospodarki rynkowej w Polsce - na rynku nowoczesnych usług HR oraz w zarządzaniu zasobami ludzkimi. O tym, dlaczego tak ważne są relacje z innymi ludźmi, dlaczego nie można oddzielać grubą kreską pracy od życia prywatnego i nie zawsze warto skupiać się jedynie na planowaniu kolejnych stopni w hierarchii, rozmawiamy z Małgorzatą Gwozdz, dyrektor ds. personalnych w Olivia Business Centre. W poprzednim odcinku rozmawialiśmy z Anną Gapińską, właścicielką i dyrektor zarządzającą Think Customer.



Czy każdy musi mieć plan kariery zawodowej? Jak go zbudować?

Małgorzata Gwozdz: - Plan kariery - co to znaczy? Czy powinniśmy się skupiać na planowaniu kolejnych stopni w hierarchii? Raczej nie. Powinniśmy rozpoznać swoje najlepsze zdolności i pasje i zaplanować ich rozwój oraz dowiedzieć się, jakie aktywności zawodowe pozwolą nam je realizować. Powiedziałabym, że za tym pójdzie dynamiczne pasmo awansów i sukcesów.

Czy warto robić to już na etapie studiów, szkoły średniej? Jak?

- W trakcie procesu edukacji powinniśmy się koncentrować na rozszerzaniu swojej wiedzy i ćwiczeniu umiejętności, eksperymentowaniu i obserwacji - odpowiadając sobie na pytania od tych najprostszych do najtrudniejszych: Czy lepsze wyniki mam na egzaminach ustnych czy pisemnych? Czy wolę prezentację czy rozprawkę? Czy zazwyczaj grupa realizuje moje pomysły, czy to ja chętnie wykonuję to, co zaproponują inni? Zbieranie informacji zwrotnej będzie jedną z najcenniejszych lekcji na początku kariery. Zwracanie uwagi na opinie innych to ważna cecha. Podobnie jak stawianie sobie zadań, które wymagają od nas wysiłku.

Jak długo szukała pani pierwszej pracy? Jaka była to praca?

- W mojej karierze na początku było trochę przypadku - ktoś coś podpowiedział, spróbowałam i się udało. Potem pozwoliłam sobie na marzenia i stawianie celu. Zapytałam się siebie, gdzie chcę pracować. Była to w latach 90. firma z wielkiej szóstki na stanowisku headhuntera - dość ambitny plan. Udało się i zaczął się proces podnoszenia umiejętności, pierwszych sukcesów, awansów i kolejnych planów.
Dojrzały człowiek nie może oddzielać grubą kreską pracy i życia prywatnego, ale powinien łączyć to tak, aby czuć się spełnionym.

Czy pamięta pani swoją pierwszą wypłatę? Jak ta kwota ewoluowała, o ile procent jest wyższa dziś od ówczesnej?

- Pamiętam, ale była ona przed denominacją, więc porównania są teraz trudne. Wzrosła jednak znacząco przez te lata, ale najbardziej cenię zdobyte doświadczenie i sukcesy.

Jak przygotować się do swojej pierwszej rozmowy o pracę?

- Być sobą, to podstawowe zalecenie. Oszukując, możemy zdobyć pracę, ale jeśli nie jest ona zgodna z naszymi przekonaniami, umiejętnościami i wiedzą, nie będzie to oszałamiająca kariera. Idąc na spotkanie rekrutacyjne, trzeba być przygotowanym - poznać firmę, do której idziemy, chociaż podstawowe informacje, rozpoznać, jakie są firmy konkurencyjne. Przygotować sobie pytania, które chce się zadać - o przyczynę rekrutacji, o zespół, szefa, cele, system oceny, formę współpracy i długofalowe plany firmy. Może się przecież okazać, że nie chcemy podjąć pracy w firmie, która właśnie buduje swoją siedzibę w sąsiednim województwie, a może właśnie tak, gdyż to będzie w mieście, w którym zawsze chcieliśmy mieszkać. Lepiej to wiedzieć na początku kariery w danej firmie.

Ważniejsze są studia i liczne kursy czy wiedza praktyczna?

- To pytanie podobne do tego, co jest ważniejsze w rozwoju człowieka: geny czy wychowanie? Odpowiedź zależy od stanowiska - jeśli firma uruchamia nowe stanowisko i będzie organizować je od nowa, potrzebuje osoby po studiach, którą "wychowa" w standardach swojej firmy. Jeśli szuka osoby, która ma rozległą wiedzę o konkurencji, to przyjmie kogoś, kto pracował na danym stanowisku wiele lat w innej firmie.

Co może jeszcze pomóc we wspinaczce na kolejne szczeble kariery zawodowej?

- Relacje, relacje i jeszcze raz relacje. Szacunek dla innych, otwartość na różnorodność, trochę pokory w ocenie swoich osiągnięć i konsekwencja w realizacji planów, do których jesteśmy przekonani.
Zbieranie informacji zwrotnej będzie jedną z najcenniejszych lekcji na początku kariery. Zwracanie uwagi na opinie innych to ważna cecha.

Jakie są najgorsze cechy menedżera?

- Nie lubię takich uogólnień. Zakładając jednak, że dobry menedżer jest efektywny dzięki umiejętnościom, które mają osoby w jego zespole, to brak komunikatywności, co powoduje, że współpracownicy nie widzą tzw. big picture i nie czują sensu swojej pracy. Ponadto niesprawiedliwe ocenianie, bez dobrego rozpoznania ich umiejętności. Uczciwość wobec innych i siebie to zdecydowanie klucz do sukcesu.

Skąd wiadomo, czy nadajemy się na stanowisko kierownicze? Jak to sprawdzić?

- Pytać innych, zbierać opinie, uważnie obserwować, czy udaje nam się wywierać wpływ na innych i motywować ich do wspólnego osiągania celu. Na wczesnym etapie kariery nie trzeba tego sprawdzać tylko w sytuacji zawodowej - podczas organizacji wspólnego wypadu na narty też można łatwo zaobserwować, czy nasze pomysły są realizowane, czy inni są skłonni zrobić coś za naszą namową, czy słyszymy, że gdy "ty" zaplanujesz, to zawsze jest super.

Jakie ma pani kryteria sukcesu? Co jest najważniejsze, aby go osiągnąć?

- Kryteria własnego sukcesu to sprawa bardzo indywidualna - jakie były moje oczekiwania i jak się do nich zbliżyłam. O osiąganiu sukcesu jest mnóstwo literatury i jest dostępnych dużo uniwersalnych wskazówek. Obojętnie jednak, jak to jest opisane i czego dotyczy: biznesu, sportu, sztuki - zawsze będzie w tym ciężka praca i konsekwencja w działaniu.

Jak szybko rozwinąć swój potencjał i się nie wypalić?

- Nie chcę też przytaczać dość znanych sformułowań: jeśli Twoja praca będzie Twoją pasją, nigdy nie będziesz wychodził do pracy. Jest w tym jednak sporo prawdy - jeśli będziemy piąć się po tzw. szczeblach kariery, stale zaprzeczając swoim umiejętnościom i zdolnościom, to wypalenie zawsze przyjdzie. Jeśli natomiast w naszej pracy będzie dużo elementów, które lubimy i umiemy wykonywać, to nawet mniej atrakcyjnie dla nas zadania (które występują na każdym stanowisku) nie będą nas frustrowały.
Czy powinniśmy się skupiać na planowaniu kolejnych stopni w hierarchii? Raczej nie. Powinniśmy rozpoznać swoje najlepsze zdolności i pasje i zaplanować ich rozwój.

Ważniejsza jest pewność siebie i odwaga czy wrażliwość i talent?

- Zależy, na jakim stanowisku i przy jakich zadaniach. Coach i trener szkoleniowy powinien mieć znaczącą przewagę wrażliwości i talentu np. do wystąpień publicznych. Dyrektor ogromnej fabryki więcej odwagi do podejmowania decyzji i pewności siebie w wytyczaniu celów strategicznych. Gdyby była łatwa odpowiedź na to pytanie, nie mielibyśmy żadnych wątpliwości rekrutacyjnych.

Czy ważniejsze jest zadowolenie z pracy, czy z życia prywatnego? Jak to pogodzić?

- Dzisiaj nie mówi się o work life balance, ale work/life integration. Dojrzały człowiek nie może oddzielać grubą kreską tych dwóch sfer, ale powinien łączyć je tak, aby czuć się spełnionym.

Jak motywuje pani siebie, jak swój zespół?

- O to najlepiej zapytać zespół... Jestem uczciwa, staram się komunikować jasno i otwarcie, rozpoznać ich umiejętności, zrozumieć ich motywację i dawać przykład.

W jaki sposób radzi sobie pani z problemami, stresem?

- Moje prywatne sposoby? Aktywność fizyczna daje mi mnóstwo energii - uprawianie sportu, który lubię, to bardzo dobry sposób na odstresowanie. Ponadto rodzina i przyjaciele oraz realizacja hobby. I też przekonanie, że egocentryzm nie pomaga, bo tak naprawdę nie wszystko dookoła zależy tylko ode mnie. Swoje zadania wykonuję na 100 proc. Jeśli coś nie pójdzie zgodnie z planem, to może nie można było inaczej. Może zabrakło trochę umiejętności współpracowników, szczęścia, warunków rynkowych? Następnym razem lepiej się przygotuję.

Miejsca

Opinie (115) ponad 10 zablokowanych

  • Jak się raz zostało kierownikiem to się już jest kierownikiem do konca zycia

    Taka jest przykra rzeczywistość w tym kraju gdzie nikt nie weryfikuje kwalifikacji. Cytując klasyka: "Mój mąż z zawodu jest dy re ktorem

    • 25 4

  • Niestety w dziejszych czasach, zwłaszcza w korporacjach,

    żeby zostać managerem, trzeba zaakceptować pewien specyficzny 'mental". Zarządzanie macierzowe, rozmycie odpowiedzialności, trend ważniejszy od rzeczywistej sytuacji, presja na wyniki finansowe przy jednoczesnym trwonieniu kasy na wszystkie możliwe sposoby. Mógłbym pisać godzinami. Dla wielu kumatych, wartościowych pracowników średniego szczebla jest to nie do przeskoczenia.I chyba w sumie dobrze, bo to droga donikąd.

    • 36 0

  • Jak zwykle Mądrości HR i Teoria Książkowa!!

    Ostatni czas przed pandemią pokazał ich umiejętności i efektywność gdzie nie potrafili zrekrutować pracownika o odpowiednich kwalifikacjach. Łatwo się mądruje w czasach kiedy bezrobocie rośnie a już mniej kiedy bezrobocie spada. Taki monolog można przyrównać do ilości towaru na półce co powoduje że mamy szeroki wybór i przebieramy jak ulęgałkach, inaczej jest jednak kiedy mamy okrojony asortyment i bierzemy to co jest.
    Chętnie stanąłbym do konfrontacji z tą Panią

    • 32 3

  • Należy

    Ukończyć studia na kierunku zarządzanie i marketing. Wtedy od razu zostaje się menadżerem

    • 21 1

  • menager

    jeśli firma uruchamia nowe stanowisko i będzie organizować je od nowa potrzebuje osoby po studiach którą "wychowa" w standardach swojej firmy.

    No tak, wychowa sobie korpoludka po WSB

    • 19 0

  • A kogo normalnego to obchodzi.

    • 17 1

  • Ja jestem kierownikiem i szukam pracy (1)

    Nie kierowniczej. Roznice w wynagridzeniu nie sa wspolmierne do odpowiedzialnosci i wymogów. Wiele firm zatrudnia niepotrzebnych markwtingowcow i wizjonerow lub hr na stale. Pracy maja na 30min dziennie. Kiedy plan nie jest robiony to zwalnia sie praciwnikow produkcji czy uslug a lenie siedza...bo to kadra sredni-kierownicza.

    • 29 2

    • "a robic nie ma komu"

      • 4 2

  • Pamiętajcie karierowicze (2)

    Managerem, kierownikiem czy dyrektorem się bywa. Człowiekiem się jest zawsze. Jak będziesz skurkowańcem na stołku, to jak z niego spadniesz to zginiesz.

    • 28 0

    • Nieprawda. Znajdziesz nową podobna robotę. Życie nie jest sprawiedliwe i ludzie rzadko n odpowiadają przed tym co zrobią.

      • 5 0

    • nic od ciebie nie wymagam powyzej tego co powiniennes zrobic dobrze i w czasie

      jesli nie dajesz rady pomoge raz, jesli dalej nie dajesz rady przesune cie stanowisko gdzie dasz rade, jesli dalej nie dajesz rady to rozmawiamy solidnie o co w tym chodzi i jak zakonczyc sprawe ktora przynosci strate.

      • 1 0

  • Najlepiej z nadania

    tata mnie mianował

    • 15 0

  • Większość osób z tego forum to pracownicy pierwszego szczebla, którzy potrafią tylko marudzić i krytykować (3)

    Takie osoby nie mają zielonego pojęcia o stanowiskach kierowniczych i odpowiedzialności z tym związanej.

    • 11 25

    • jesteś w błędzie bo jestem pracownikiem wysokiego szczebla i absolutnie zgadzam się z większością iż HR to dział zbędny

      • 23 3

    • odpowiedzialność, funkcjonuje na każdym szczeblu oczywiście w innym wymiarze ale występuje,

      dodatkowo w korpo działa się wg. procedur więc nie róbmy z tego stanowiska mędrca wszystkich mędrców i króla wszystkich królów.

      • 7 2

    • Za to Ty masz !

      Gdybyś miał użytkowniku tego portalu pojęcie o świecie realnym zmienił byś zda ie. Kto daje pracę? Znajomości !!

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Pracodawcy w Trójmieście

Forum

Najczęściej czytane