• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak zachęcić pracownika do jazdy rowerem? Firmy prześcigają się w pomysłach

Aleksandra Wrona
10 kwietnia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Rower może być alternatywnym, ekologicznym środkiem transportu w mieście. W godzinach szczytu samochód nie jest najszybszym sposobem podróżowania, szczególnie w ścisłym centrum. Rower może być alternatywnym, ekologicznym środkiem transportu w mieście. W godzinach szczytu samochód nie jest najszybszym sposobem podróżowania, szczególnie w ścisłym centrum.

Premie finansowe, darmowe posiłki, firmowe gadżety, zniżki na sprzęt, strzeżone parkingi - to tylko kilka sposobów firm, aby zachęcić swoich pracowników do dojeżdżania do pracy rowerem. W tym roku rusza też kolejna odsłona gdyńskiego konkursu "Do pracy jadę rowerem", rok temu wzięło w niej udział aż 146 pracodawców.



Konkurs "Do pracy jadę rowerem" organizowany jest przez miasto Gdynia już po raz szósty. Z roku na rok cieszy się on coraz większą popularnością. Pracownicy firm, które zgłosiły się do udziału w konkursie rejestrują swoje podróże do i z pracy rowerem na stronie internetowej, dzięki temu mają szansę wygrać jedną z 30 nagród pieniężnych. Rowerzyści, którzy odbędą w tygodniu min. 6 podróży do i z pracy rowerem otrzymają w kolejnym tygodniu roboczym tzw. "śniadanie rowerowe" (kanapka oraz deser).

Co mogłoby wpłynąć na to, że zacząłbyś jeździć rowerem do pracy?

W konkursie wyróżnione zostają firmy, które osiągnęły najlepsze wyniki w kilku kategoriach. Liczy się zarówno sumaryczna liczba kilometrów, jak i dystans w przeliczeniu na osobę, a nawet fundusze zainwestowane w promowanie dojazdów rowerem. Wyróżnione firmy otrzymują statuetki oraz dyplomy, a pracownicy upominki.

Czytaj też: Oświetliliśmy w sumie 1500 rowerzystów

- Uczestnicy konkursu zauważają, że rower może być alternatywnym, ekologicznym środkiem transportu w mieście. W godzinach szczytu samochód nie jest najszybszym sposobem podróżowania, szczególnie w ścisłym centrum. Coraz więcej osób porusza się po Gdyni na rowerze, a pozostali uczestnicy ruchu, szczególnie kierowcy, muszą nauczyć się "współpracować" na drodze, wzajemnie respektując swoje prawa. Wielokrotnie zdarza się, że kierowcy zapominają, że po ulicach i ścieżkach rowerowych poruszają się również rowerzyści. Konkurs jest zatem okazją do wzrostu tej świadomości - dodaje Alicja Pawłowska, kierownik Referatu Projektów Unijnych i Zarządzania Mobilnością w ZDiZ Gdynia.
Bonusy dla pracowników

Jednym z najgłośniejszych programów premiowania pracowników za dojazdy do pracy rowerem jest program sopockiej firmy Blue Media "Złotówka za kilometr". W ramach tego programu, pracownicy dostają złotówkę premii za każdy kilometr przejechany na rowerze w drodze do pracy lub z pracy. Pracownicy firmy mają już na koncie 240 tys. przejechanych kilometrów.

- Pracownicy przyjeżdżają rozbudzeni, są pełni energii i mniej chorują. W tym momencie z programu korzysta 70 osób w firmie, co sezon jest nas więcej - dodaje Agnieszka Fabianowicz, pracownik firmy Blue Media.
W gdańskim GetResponse pracownicy również dostają bonusy za aktywność fizyczną.

- Zachęcamy do jazdy rowerem (1 zł za każdy przebyty kilometr), biegania (2 zł za kilometr) oraz oferujemy bonusy za codzienną ochronę środowiska i korzystanie z komunikacji miejskiej - opowiada Anna Złoczewska, PR & Marketing Specialist, GetResponse.
Gratyfikacje finansowe nie są jednak jedynym sposobem na docenienie rowerzystów, część firm przygotowuje dla nich drobne upominki lub darmowy posiłek. Pracownicy Ergo Hestii po okazaniu firmowej karty rowerzysty wraz z pieczątką z aktualną datą, dostają w firmowym bistro bezpłatny posiłek. W sezonie letnim z tego udogodnienia korzysta ponad 200 osób dziennie, a w zimowym ok. 50. Na śniadanie mogą liczyć też pracownicy GetResponse.

  • Stojaki na rowery pod gdańskim biurowcami to już standard. Na zdjęciu stojak pod Trytonem w Gdańsku.
  • Przestrzeń dla rowerów w kompleksie Alchemia.
  • Przestrzeń dla rowerów w kompleksie Alchemia.
  • Stacja naprawy rowerów przed siedzibą firmy Arla

- Pracownicy mogą korzystać z 25 proc. zniżki przy zakupie roweru jednej z wiodących polskich firm produkujących jednoślady - dodaje Arkadiusz Bruliński, rzecznik prasowy Ergo Hestii.
Firma Intel w ramach zachęcenia pracowników do korzystania z roweru jako codziennego środka transportu organizuje dwa razy w roku konkurs bike2work ("rowerem do pracy"). W ramach akcji pracownicy, którzy dojeżdżają rowerem do pracy, otrzymują drobne upominki i gadżety rowerowe. Firma oferuje też dofinansowanie do grupowych startów w zawodach kolarstwa szosowego i MTB, w tym także zagranicznych (maratony rowerowe w Szwecji). Intel organizuje też wiosenny profesjonalny serwis przeglądu rowerów, z którego pracownicy mogą skorzystać w promocyjnej cenie.

Lufthansa Systems Poland wspiera realizację sportowych pasji - w tym również kolarstwa, posiada ona specjalną grupę entuzjastów LSYP Active!, która promuje zdrowy styl życia, jak i organizuje niecodzienne wydarzenia rekreacyjne dla pracowników i ich rodzin. Na darmową przekąskę mogą liczyć też pracownicy firm w znajdujących się w Olivia Business Centre.

- Na osoby, które wybiorą dwa koła zamiast czterech czekać będą, podobnie jak w ubiegłym roku, np. świeże jabłka - zachęca Katarzyna Halicka, PR Manager Olivia Business Centre.
Na firmowe gadżety mogą też liczyć rowerzyści z centrum usług wspólnych Arli. Firma Trefl mając na względzie to, że jej zespół pracuje w systemie zmianowym, postanowiła rozdać pracownikom 500 opasek odblaskowych, mających zapewnić im bezpieczeństwo i dobrą widoczność na drodze w godzinach wieczornych. Sukces drużyny firmy Crist w ubiegłorocznej edycji "Do pracy jadę rowerem" zarząd nagrodził firmowymi koszulkami rowerowymi, a firma Klimawent wyposażyła uczestników rowerowego konkursu w bidony wraz z uchwytami.

Cele charytatywne

Niektóre firmy postanowiły rowerową aktywność swoich pracowników przekuć w działania charytatywne. Pracownicy Ergo Hestii co roku mogą wziąć udział w wolontariackiej akcji "Skołuj pomoc", podczas której przejeżdżając na rowerach trasę z Helu do Gdańska (trasa główna) lub inny odcinek w Polsce, swoim wysiłkiem i przejechanymi kilometrami zapewniają środki na wsparcie różnych inicjatyw. Wolontariacką aktywność pracowników wynagradza również zarząd firmy, do każdego przejechanego kilometra dodaje 1 zł na realizację wybranej przez wolontariuszy inicjatywy.

Stojaki na rowery to nie wszystko, przydadzą się też szafki. Przestrzeń dla rowerzystów w Olivia Business Centre. Stojaki na rowery to nie wszystko, przydadzą się też szafki. Przestrzeń dla rowerzystów w Olivia Business Centre.
Rowerową akcję "Aktywni Charytatywni" od trzech lat prowadzi też Energa. Jej głównym założeniem jest zachęcanie pracowników spółek Grupy do dojazdów do pracy na rowerze, wspieranie zdrowego stylu życia, promowanie idei zrównoważonego transportu i pogłębianie wiedzy na temat zasad bezpiecznej i kulturalnej jazdy na rowerze. Jednocześnie akcja angażuje jej uczestników w wolontariat pracowniczy, gdyż jeżdżąc na rowerach pracownicy i ich bliscy zbierają kilometry i w ten sposób pomagają innym. W ubiegłym roku 515 osób związanych ze spółką w ciągu sześciu miesięcy uzyskało tym sposobem 500 tysięcy kilometrów. Dzięki temu Fundacja Energa przekazała 150 tysięcy złotych dla 14 domów dziecka na terenie działania Grupy. Pieniądze zostały przeznaczone na letnie wakacje dla 442 podopiecznych tych placówek.

Udogodnienia dla rowerzystów

Najważniejszym elementem zachęcającym pracowników do dojazdów do pracy rowerem jest stworzenie im odpowiedniego zaplecza. Trójmiejskie firmy doskonale zdają sobie z tego sprawę, dlatego w ich siedzibach coraz częściej znajdziemy specjalne parkingi, szafki, prysznice, a nawet rowerowe centra naprawcze.

- W Olivii jest w tej chwili 500 miejsc parkingowych dla cyklistów (zewnętrznych i w halach garażowych) oraz 5 dużych szatni, każda z prysznicami. Regularnie zwiększamy liczbę dostępnych w nich szafek. Obecnie do dyspozycji rowerzystów jest ich ponad 700. W ubiegłym roku udostępniliśmy też rowerowe stacje naprawcze. Przygotowując się do sezonu 2017, odświeżamy właśnie wszystkie szatnie. Zwiększymy też w tym roku liczbę zewnętrznych stojaków rowerowych, już nad tym pracujemy - zapewnia Katarzyna Halicka z Olivia Business Centre.
Pracownicy Ergo Hestii oprócz parkingów mają do dyspozycji szatnię (osobną dla mężczyzn i kobiet) z przebieralniami, zamykanymi szafkami, prysznicami i suszarkami do włosów. Pracodawcy dużą wagę przywiązują też do bezpiecznych miejsc do parkowania rowerów.

- W obszarze parkingu samochodowego została wydzielona specjalna, ogrodzona, zamykana strefa parkowania rowerów z profesjonalnymi stojakami. Obszar ten jest usytuowany w dogodnym miejscu: blisko bramy wjazdowej i jednocześnie bezpośrednio przy wejściu na teren firmy - mówi Alicja Burel, specjalista ds. personalnych w firmie Trefl.
Podobne udogodnienia znajdziemy też w innych firmach. Pracodawcy dbają też o aspekt promocyjny i estetyczny. Alicja Pawłowska, kierownik Referatu Projektów Unijnych i Zarządzania Mobilnością w ZDiZ Gdynia, wspomina, że podczas zeszłorocznej edycji "Do pracy jadę rowerem", firma Thomson Reuters postawiła przed wejściem do swojej siedziby udekorowany kwiatami rower.

Miejsca

Opinie (202) 8 zablokowanych

  • Jak ktoś ma blisko to tak. Ale cisnąć 20km i może jeszcze pod górkę to masakra. Trzeba wyjechać wcześniej, dojechać, umyć się, przebrać. Kupa czasu straty. I w naszym klimacie w drodze do pracy może świecić słońce, a kończymy robote a tam ulewa.

    • 16 0

  • najlepsza metoda,to pomysł Francuzów,aby (5)

    za 1 km rowerem do pracy płacić 1 złotówkę (tak na nasze). Uważam,że wtedy chętnych byłoby więcej ;)))

    • 7 3

    • a jak biegam czy idę do pracy to jestem gorszy ?!

      • 6 0

    • No właśnie jak by za 1 km plącili powiedzmy 3 zł netto, to można wtedy jeżdzić rowerem

      ....

      • 4 0

    • Zł za kilometr i jeszcze rower dać tak jak urzedasy dostały

      • 1 0

    • boję się, że wtedy namnożyłoby się cwaniaczków... (1)

      • 2 0

      • w katolickim kraju ?

        niemożliwe

        • 1 1

  • W Belgii i Holandii w 2008 firmy płaciły za to ze rowerem do prac dojezdzasz bo ekologicznie i nie trujesz środowiska, a tu łache robią i masz się cieszyć ze w ogóle wypłatę dostałeś

    • 12 1

  • Dla mnie najbardziej wiarygodną osobą, która chce mnie do czegokolwiek zachęcić, to

    ktoś, kto sam osobiście korzysta z "przedmiotu zachęty". Cała reszta..., niech nawet nie próbuje.

    • 9 0

  • szkoda ze u mnie nie ma tego

    Ja jestem takim pechowcem ktory jako jedyny dojezdza do pracy rowerem. Firma w zaden sposob nie wspiera tego sposobu komunikacji - zazdroszczę

    • 4 1

  • (2)

    "Rowerzyści, którzy odbędą w tygodniu min. 6 podróży do i z pracy rowerem otrzymają w kolejnym tygodniu roboczym tzw. "śniadanie rowerowe" (kanapka oraz deser)."

    fajnie tylko że tydzień ma 5 dni roboczych

    • 14 2

    • (1)

      No ale tam i z powrotem liczy się oddzielnie.

      • 2 2

      • jest napisane "do I z pracy", a nie" do "do lub z pracy"

        • 2 0

  • (1)

    Ze mną jest odwrotnie. Jak muszę jechac samochodem do pracy to dla mnie wielka kara. Rowerem sto razy przyjemniej i bez stresu.

    • 10 1

    • dokladnie

      • 2 1

  • Płacić mu tak marnie, żeby nie było go stać na samochód i benzynę ani nawet na bilet miesięczny czyli objąć programem rządzącej partii narodu "Koryto Plus"

    • 7 2

  • Ja pierdykam. Problemy pierwszego świata normalnie.

    • 7 6

  • Debilizm- rowerem w PL to jakis moge jezdzic rekreacyjnie (3)

    A nie do pracy w deszczu 10km!
    Odwracanie uwagi od problemu drogich parkingow!

    • 11 14

    • (1)

      Jak wychodzisz do pracy i pada to bierzesz auto. Jak zbliża się deszcz, to też bierzesz auto. Jak wracasz i pada to trudno, pech. Przez kilka km nic się nie stanie, wracasz do domu, bierzesz prysznic i się przebierasz w suche ubranie.

      • 9 6

      • i czujesz się świetnie :))

        • 1 2

    • 10 km autem, to debilizm

      • 1 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Pracodawcy w Trójmieście

Forum

Najczęściej czytane