• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Inspektor pracy nie skontroluje nas w domu, gdy pracujemy zdalnie

Wioletta Kakowska-Mehring
15 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
W mediach w ostatnim czasie pojawiły się informacje, że skoro pracujemy z domu, to i kontroler PIP ma prawo nas tam odwiedzić. Okazuje się, że to nie jest wcale takie proste. W mediach w ostatnim czasie pojawiły się informacje, że skoro pracujemy z domu, to i kontroler PIP ma prawo nas tam odwiedzić. Okazuje się, że to nie jest wcale takie proste.

Państwowa Inspekcja Pracy nie będzie przeprowadzać kontroli w mieszkaniach osób pracujących zdalnie - poinformował Okręgowy Inspektorat Pracy w Gdańsku. Taki jest stan prawny na dziś. Pandemia przemodelowała pracę kontrolerów, ale wcale nie było jej mniej. Okręgowy Inspektorat właśnie podsumował ostatnie miesiące.



Zamrożenie gospodarki, które wiązało się z zamknięciem wielu zakładów pracy - od szkół, restauracji, po salony fryzjerskie - obostrzenia sanitarne, które ograniczały wizyty osób z zewnątrz w firmach, a w końcu przeniesienie pracy do sieci ograniczyły pracę kontrolerów Okręgowego Inspektoratu Pracy. Nie oznacza to jednak, że Inspektora w ostatnim czasie nie działał, przeciwnie.

- Przeprowadzanie bezpośrednich kontroli było utrudnione. Pojawiły się za to nowe zadania związane z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych. Chodzi m.in. o tzw. "porozumienia antykryzysowe", które wprowadzały tarcze antykryzysowe - mówi Mariusz Pokrzywinski, p.o. Okręgowego Inspektora Pracy.
Nowe, szybko wprowadzane przepisy rodziły dużo pytań, które pracodawcy, ale też pracownicy kierowali do PIP. W sumie od kwietnia do początku września do Okręgowego Inspektoratu Pracy w Gdańsku tzw. "porozumienia antykryzysowe" przekazało 1556 pracodawców, w tym:
  • 1259 pracodawców, którzy zawarli porozumienie dotyczące warunków i trybu wykonywania pracy w obniżonym wymiarze czasu pracy;
  • 469 pracodawców, którzy zawarli porozumienie dotyczące warunków i trybu wykonywania pracy w okresie przestoju ekonomicznego;
  • 13 pracodawców, którzy zawarli porozumienie o ograniczeniu odpoczynku;
  • 68 pracodawców, którzy zawarli porozumienie o wprowadzeniu systemu równoważnego czasu pracy, w którym jest dopuszczalne przedłużenie dobowego wymiaru czasu pracy, nie więcej jednak niż do 12 godzin, w okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 12 miesięcy;
  • 54 pracodawców, którzy zawarli porozumienia o stosowaniu mniej korzystnych warunków zatrudnienia pracowników niż wynikające z umów o pracę zawartych z tymi pracownikami.

Wskazana powyżej liczba 1556 odnosi się do ogólnej liczby pracodawców objętych porozumieniami, natomiast sama liczba zawieranych porozumień jest zdecydowanie większa.

- Do tej pory udzielono kilkudziesięciu porad w tym zakresie. Analiza porozumień wskazuje, że porozumienia zasadniczo zawierane są we wszystkich branżach gospodarki narodowej. Natomiast jeżeli chodzi o reprezentację strony pracowniczej, to zdecydowanie większa liczba dotychczas zawartych porozumień jest uzgadniana z przedstawicielami pracowników - mówi Agnieszka Dobrodziej, p.o. zastępcy okręgowego inspektora pracy ds. nadzoru.
Do OIP w Gdańsku nadal napływają - choć już w mniejszej liczbie - porozumienia
od pracodawców, którzy dotychczas nie stosowali rozwiązań przewidzianych w ustawie antykryzysowej.

Praca online wymaga uregulowania



Nowa sytuacja na rynku pracy ujawniła też pilną potrzebę regulacji prawnych. Taką sprawą jest tzw. praca online. Tu pojawia się wiele pytań, co do obowiązków pracownika i pracodawcy.

- Widzimy potrzebę szybkiego dostosowania przepisów w tym zakresie. Nie ukrywam, że ich brak nam też utrudnia pracę. Kilka kwestii reguluje tarcza 4.0, ale nie wszystkie. W dużej mierze dziś ten stosunek pracy między pracodawcą a pracownikiem zdalnym oparty jest o zasady dobrego współżycia społecznego - przyznaje Mariusz Pokrzywinski.
W mediach w ostatnim czasie pojawiły się informacje, że skoro pracujemy z domu, to i kontroler PIP ma prawo nas tam odwiedzić. Okazuje się, że to nie jest wcale takie proste.

- To też jest jedna z tych nieuregulowanych kwestii. Nie kontrolujemy pracowników w domach. Możemy tylko wówczas, gdy w wyniku kontroli prowadzonej w firmie pracodawca wskaże miejsce zamieszkania pracownika jako miejsce kontroli, np. z uwagi na to, że na miejscu znajdują się potrzebne dokumenty. To może nastąpić tylko w szczególnych sytuacjach - dodaje Mariusz Pokrzywinski.

Inspektorzy już "w terenie"



Od końca czerwca inspektorzy pracy wrócili w pełnym zakresie do wykonywania czynności kontrolnych z zachowaniem reżimu sanitarnego.

- Pierwszym etapem po powrocie do pracy była realizacja zadań mających na celu zweryfikowanie, czy małe placówki gastronomiczne i usługowe typu cukiernie, lodziarnie i gabinety kosmetyczne przestrzegają przepisów dotyczących legalności zatrudnienia (zawieranie umów o pracę, prawidłowość zawierania umów zlecenie, zgłaszanie pracobiorców do ubezpieczenia społecznego), zapewnienia właściwych warunków bhp, działania okołocovidowe - mówi Izabela Struczyńska, p.o. zastępcy okręgowego inspektora pracy ds. prawno-organizacyjnych.

W ramach realizacji tego zadania inspektorzy pracy z OIP w Gdańsku przeprowadzili łącznie 104 kontrole, wydali 74 wystąpienia, 170 decyzji, ujawnili 38 wykroczeń. Niestety aż w 70 proc. kontrolowanych podmiotach ujawniono naruszenia przepisów prawa pracy.

Kolejnym etapem było wzmożenie kontroli w zakładach różnych branż, jak również w urzędach, jednostkach samorządowych, w budownictwie, w handlu (w ramach przestrzegania przepisów o ograniczeniu handlu w niedziele i święta) pod kątem wprowadzenia rozwiązań mających na celu ochronę pracowników przed narażeniem na COVID-19. Wprowadzono nowy temat kontrolny pod nazwą: "Działania podejmowane przez zakłady pracy w celu zapewnienia osobom pracującym odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa i higieny pracy w czasie epidemii". W ramach realizacji tego zadania inspektorzy pracy z OIP w Gdańsku przeprowadzili łącznie 296 kontroli, wydali 20 wystąpień, 120 decyzji.

Główny inspektor pracy podjął również decyzje o zwiększeniu działań kontrolnych na terenach objętych wzmożonym reżimem sanitarnym w strefach żółtych i czerwonych. Na podstawie decyzji ministra zdrowia kontrole takie prowadzone były na naszym terenie np. w powiecie kartuskim - obejmującym zakres terytorialny O/O w Starogardzie Gdańskim (Kartuzy i okolice) i Gdyni (gminy Żukowo, Przodkowo).

Od początku roku inspektorzy pracy z OIP w Gdańsku przeprowadzili 2411 kontroli, w których wydali 1203 wystąpienia, 4594 decyzje, nałożyli 392 mandaty karne na kwotę 466 950 zł. Naruszenia dotyczyły połowy kontrolowanych podmiotów.

Miejsca

Opinie (37)

  • (11)

    A tak na marginesie chcę powiedzieć, że na magiczny, mityczny i angielsko brzmiący frazes "home office" to ludzie ostatnimi czasy wręcz się lansują. Brodacz podrywający typową alternatywkę w standardowej modnej knajpie we Wrzeszczu(takiej gdzie koniecznie jest duzo zwisajacych na kablu żarówek oraz palet) mówiąc jej, że pracuje w "firmie" usłyszy: nudziarz, spadaj, eee nie pasujemy do siebie. Wystarczy, że powie, że pracuje w home office, i powodzenie murowane, choć w praktyce oznacza to po prostu: "Franek, dostajesz telefon służbowy i masz pracować na swoim sprzęcie, we własnym mieszkaniu/pokoju..." xD... Jedyny plus jest taki, ze człowiek zaoszczędza jedynie na biletach, czy paliwie. Praca w "home office" idealnie komponuje się w parze z multisportem, ajfonem na raty i dopłatą do sojowych kotletów w OBC, konkretniej to kotletów posiadających swoj profil na instagramie ;) Hehe

    • 15 32

    • Po pierwsze oszczędność, to nie tylko pieniądze, ale i czas. Dla mnie dojazd 1h w jedną i 1h w drugą, to cud jakiego się nie spodziewałem. Sprzęt także był prywatny tylko na początku, a w czerwcu dostaliśmy jako pracownicy thinkpady, kto chciał to stację dokującą, monitory. W moim przypadku home office jest spoko, bo produkt dowozimy na czas, pracodawca zrezygnował z większości powierzchni biurowej, oszczędza na tym kupę kasy którą przeznaczył na sprzęt, a mniejsze wydatki przedsiębiorstwa, to też większa stabilność zatrudnienia w tych czasach. Ajfona na raty biorą biedaki, zdjęcia kotletom robią d**ile.

      • 32 2

    • (1)

      oj, kogoś piecze, że musi pracować na dworzu i nie ma home office :D

      • 15 4

      • Nie fantazjuj, zaraz przyjadę tirem, umyj się bo podjadę i zapraszam do kabiny;)

        • 1 6

    • widać, że usłyszałeś "spadaj" (2)

      a brodacz obok miał branie na hołmofisa i ajfona. Pewnie też uwierały cię jego rurki i wintidżowy rower, którym zajechał pod starbaksa.
      No naprawdę nie o to chodzi w pracy z domu, większość z nas ma żony znalezione na uczelni, po bibliotekach czy wakacyjnych wypadach, raczej nie z dyskotek, raczej nie "wyrywane". I nie pisz, że ta twoja (prawie, bo ci brodacz podebrał na wfh) z modnej knajpki była ładniejsza, bo nie była. Była okropna i dziwię się zarówno brodaczowi, że ją podbierał, jak i tobie, że taki lament po forach robisz.

      • 4 3

      • słojo korpo fretki wyjmijcie czasami kija z d*py, nie macie nawet poczucia humoru;)

        • 7 2

      • rano wychodzicie z klatek lecz to nie wiele zmienia bo życie znacie z notatek i tabelek excela ;)

        • 4 0

    • home office (1)

      Oszczędności nie takie spore, wystarczy policzyć przez 8 godzin ile kaw/herbat / wody wypijesz w domu a ile wypiłeś w pracy. Toaleta też spłukiwana wodą plus prąd i internet... nie do końca te oszczędności są...

      • 5 6

      • Dla mnie kwestią kluczową w hołm ofis jest czas :)

        • 1 1

    • (1)

      mam służbówkę dojazd gratis

      • 1 5

      • ja mialem 15 minut na piechote

        wiec mialem troche ruchu z rana, tak czlowiek sie tylko przelewa z pokoju do pokoju

        • 4 0

    • komu to dopłacają do sojowych kotletów w OBC? bo ja tez chce

      niestety, nawet nie maja w menu tam takich, a tym bardziej nikt nie doplaca :(

      • 1 0

  • (2)

    Dajcie spokój z kontrolami i dobijaniem biznesu. Tu może jedynie pomóc pełna odwilż i poluzowanie a nie odwrotnie. Chcecie istnieć w przyszłości i mieć kogo kontrolować? To odpuścicie teraz razem z zusem, skarbówką i pozostałymi kilkudziesięcioma instytucjami w Polsce, które mogą kontrolować przedsiębiorców a jest ich dokładnie 42. Czterdzieści dwie instytucje nie oferujące żadnej wartości dodanej.
    Nie zarzynajcie krowy dającej mleko bo za kilka miesiecy nie będzie co zbierać i kogo kontrolować.

    • 22 7

    • A czego taki kontroler bedzie u mnie w domu szukal? I jak dojdzie do pomieszczenia, w ktorym pracuje skoro nie ma nakazu do wejscia do mieszkania a ja nie mam zamiaru go wpuscic? Mam mu kompa na korytarz wyniesc? Przeciez nie moge, bo RODO zabrania.

      • 6 0

    • Jeśli kontrola ma "dobić" jakiegoś przedsiębiorcę, to raczej coś z przedsiębiorcą jest nie tak. Prawo w dobie epidemii przestało obowiązywać?

      • 1 1

  • Rozwiazaniem korkow jest praca zdalna (nie koniecznie z sypialni)...

    biura mozna najac taniej na przedmiesciach. Tylko kto za to ma płacic, uslugo dawca czy biorca??
    Znajac koporacje , to uslugodawca....

    • 5 1

  • Praca zdalna to przyszłość w wielu branżach, zwłaszcza w IT i SSC/Księgowości. (3)

    Nie widzę niczego złego w tym, by nawet po epidemii spędzać 70-80% czasu w domu. Zgodzę się, że warto jest czasem spotkać się fizycznie i przedyskutować część kwestii osobiście, ale sądzę, że do powszechnej pracy z biura pewne branże już nigdy nie wrócą.

    Oczywiście będzie to wymagało szeregu zmian np podczas projektowania mieszkań, gdzie trzeba będzie coraz częściej wyznaczać przestrzeń na gabinet (zupełnie tak jak robiono to jeszcze kilkadziesiąt lat temu na Zachodzie).

    Trzeba też nauczyć dzieci tego, że dorosłemu nie należy przeszkadzać gdy ten pracuje. Nauczy je to szacunku dla czyjeś pracy. Nie jest to przecież żadna nowość. Jeszcze nie tak dawno uczono dzieci, że nie przeszkadza się komuś kto pracuje, czyta, bądź skupia się nad czymś. Dodam więcej, uczono dzieci, żę mają zachowywać się cicho, gdy rodzic odsypia nockę... Oglądając starsze filmy lub czytając starsze książki często wspominany jest w nich "gabinet" do którego dzieci wstępu po prostu nie mają.

    Dzieci muszą się nauczyć czegoś, co przyda im się w dorosłym życiu. Nie są centrum wszechświata i powinny szanować czyjąś pracę i przestrzeń.

    Korzyści pracy z domu są liczne, mniejsze korki, mniej zanieczyszczeń, więcej snu i czasu wolnego.

    • 43 5

    • Ciekawam, ile masz dzieci, że takie mądre oponie wydajesz (1)

      bo najlepiej to się cudze dzieci wychowuje i krytykuje.....

      • 4 13

      • Nie wiadomo ile dzieci, ale wiadomo, że mentalność z ubiegłej epoki :)

        • 1 1

    • Danie dorosłemu możliwości odpoczynku przez dziecko wynika raczej z uniwersalnej wartości, jaką jest szacunek do drugiego człowieka, szczególnie rodzica, nie z faktu, że dziecko "nie jest pępkiem świata". Ty też nim nie jesteś (gwoli przypomnienia) :)

      • 3 1

  • Niestety ale to nie zadziała (7)

    Co ciekawe firmy w początkowym czasie nawet notowały wzrost wydajności pracy pracowników, dla których było to coś nowego, a w związku z ograniczeniami w poruszaniu się często praca była wręcz sposobem na nudę.

    Jednak po kilku miesiącach, gdy już były wakacje okazuje się że wielu pracowników po prostu nadużywa swobody i zamiast pracować robią inne rzecz w domu czy gdzieś chodzą, wyjeżdżają i tylko udają że pracują.

    • 7 21

    • Potwierdzam

      prezes.

      • 6 2

    • (5)

      Jeśli pracę wykonam tak, jak powinnam, to jaka różnica? Jeśli to samo zamiast w 8 godzin zrobię w 5, to dlaczego mam udawać, że pracuję? Du.po godziny robić na siłę, bo inaczej "się nie liczy"?

      • 14 1

      • (4)

        To znaczy, że macie przerost zatrudnienia

        • 3 2

        • (3)

          to znaczy, że jak im cześć pracowników zachoruje, to w zmniejszonym składzie mogą pracować bez strat. Powodzenia z organizowaniem pracy bez żadnych marginesów

          • 5 1

          • (1)

            Po co marginesy? Od awaryjnych sytuacji są darmowe nadgodziny :)

            • 4 1

            • Albo płatne, zależy jak u kogo

              • 0 0

          • 3 godziny marginesu na pracownika dziennie, chorowity musi być ten zespół

            • 1 0

  • Skoro będzie mniej pracy, to... (3)

    może wskazane byłoby zredukować etaty, aby zaoszczędzić???

    • 12 2

    • (2)

      Popieram, skoro szeregowi pracownicy dają sobie dobrze radę pracując z domu, to należy zlikwidować część etatów na stanowiskach menadżerskich. Będzie to duża oszczędność dla firmy.

      • 10 0

      • Wobec tego likwiduję firmę i wszystkich zwalniam!

        Dalej popierasz?

        • 0 1

      • Czytanie ze zrozumieniem:

        Redukcja dotyczy urzędników.
        Jak nie rozumiesz kontekstu, to nie zabieraj głosu.

        • 1 0

  • To nie jest takie proste, faktycznie.

    Wejść przez zamknięte drzwi...

    • 10 0

  • można pracować zdalnie a nie być w domu

    • 10 0

  • Wymagane

    Są nowe przepisy, przy okazji nowe podatki, opłaty, procedury, dokumenty, podwyżki dla oficjeli i polityków i w końcu Kapitan Państwo w bohaterskiej walce tak bardzo utrudni kolejny aspekt życia, że pracodawcy (ci co teraz mają dość oleju w głowie żeby przechodzić na ten tryb) mogą przestać tak chętnie na to zezwalać

    • 2 0

  • Fajna ta praca z domu.

    Zaczynam coraz częściej gadać sam do siebie. Może sobie kupię jakiegoś ptaszka, będzie mi ćwierkać.
    Prócz wyjścia po zakupy a zajmuje mi to max 30 minut dziennie, to się praktycznie z domu nie ruszam. Po co mam się wysilać i z kimś rozmawiać na żywo jak mam internet. O tutaj na przykład sobie popisze i jestem zadowolony, a jak mi się znudzi to sobie serial puszczę albo w grę pogram i też jestem zadowolony.
    Pozdrawiam

    • 0 2

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Pracodawcy w Trójmieście

Forum

Najczęściej czytane