Wiadomości

stat

Dziś Dzień Doceniania Pracownika

Długofalowo na rynku pracy wygrają te firmy, które będą potrafiły zbudować taką atmosferę pracy, w której docenianie będzie ważnym elementem. Docenianie wpływa na mniejszą rotację, większe zaangażowanie i zadowolenie ze swojej pracy.
Długofalowo na rynku pracy wygrają te firmy, które będą potrafiły zbudować taką atmosferę pracy, w której docenianie będzie ważnym elementem. Docenianie wpływa na mniejszą rotację, większe zaangażowanie i zadowolenie ze swojej pracy. fot. Nattakorn Maneerat /123rf

Wspólne celebrowanie sukcesów przy kolacji, bonusy dopasowane do oczekiwań pracowników czy dodatkowe dni urlopu, które idą w parze z dłuższym stażem pracy. To przykłady na docenianie pracowników na co dzień, a nie od święta. Nie oznacza to jednak, że Dzień Doceniania Pracownika nie przyjmie się w polskim firmowym kalendarzu.


Czy w twojej pracy docenia się pracowników?

tak, polityka doceniania to nasz standard 9%
to zależy od kierownika, w ramach mojej firmy są różne praktyki 7%
niesystematycznie i zbyt rzadko 13%
jednych się docenia, a innych nie, wszystko zależy od sympatii 22%
nie zauważyłem takich zachowań w mojej firmie 49%
zakończona Łącznie głosów: 734

Dzień Doceniania pracownika przypada w pierwszy piątek marca. To raczkujące w Polsce święto ma amerykańskie korzenie, sięgające lat 90. ubiegłego wieku. Powstało z pomysłu Boba Nelsona, jednego z ulubionych amerykańskich ekspertów od motywacji, twórcy bestsellerowej książki, wydanej również w języku polskim pod tytułem "1001 sposobów na nagradzanie pracowników". Nelson, nazywany w Stanach Guru of the Thank You (ang. "nauczyciel dziękuję"), w swoich publikacjach pokazuje, jaka siła drzemie w docenianiu pracowników. A jak to wygląda w Trójmieście?

14 lutego zamiast 1 marca



Okazuje się, że w Polsce dużo popularniejszym świętem obchodzonym przez pracodawców niż 1 marca jest 14 lutego. Powszechnie znany jako święto zakochanych, w ramach organizacji, wykorzystywany do pokazania polityki wzajemnego doceniania pracowników i życzliwości w pracy.

- W Treflu wierzymy w moc docenienia. Każda okazja jest do tego dobra. Do tej pory nie słyszeliśmy o święcie obchodzonym w marcu, dlatego wykorzystaliśmy do tego celu 14 lutego, który nazwaliśmy "Treflove Święto Życzliwości". Nasza inicjatywa ma zachęcać do dzielenia się życzliwością ze współpracownikami. Wszyscy wiemy, jak ważna jest kultura pozytywnej informacji, a jednak w toku codziennej pracy często o tym zapominamy - opowiada Monika Klimza, kierownik ds. personalnych Trefla.
Przez tydzień do skrzynki dostępnej na firmowej stołówce Trefla pracownicy wrzucali kartki z pozytywną informacją zwrotną dla swoich kolegów i koleżanek z pracy, w sumie zebrano i rozdano ponad 650 pocztówek, a cała akcja spotkała się z wieloma pozytywnymi reakcjami pracowników. Podobnie w Nest Banku do wzajemnego doceniania się pracowników wykorzystano 14 lutego.

- W tym roku przygotowaliśmy kolorowe naklejki, na których nadrukowane zostały unikatowe umiejętności i wartościowe cechy. Naklejki udostępnione zostały w częściach wspólnych naszego biura. Każdy pracownik mógł wybrać kilka naklejek, aby następnie wręczyć je współpracownikom, których chciał w ten sposób wyróżnić i w oryginalny sposób pokazać, co w nich ceni. Akcja spotkała się z bardzo pozytywnym odbiorem. Naklejki rozłożone w częściach wspólnych gdańskiego biura zniknęły w ciągu 15 minut. Po chwili jednak mogliśmy już oglądać je na laptopach, zeszytach, telefonach i ubraniach pracowników - mówi Magdalena Brzus, kierownik Wydziału Rozwoju i Employer Brandingu w Nest Banku.

Docenianie na co dzień



Choć sam pomysł przeniesienia na rodzimy grunt święta, które mówi o docenianiu pracowników spotykał się z entuzjazmem naszych rozmówców, to uznali jednak, że docenianie powinno być stałym elementem kultury organizacyjnej, a nie bonusem od święta. Wybór form doceniania ogranicza tylko wyobraźnia. Czasem wystarczy prosty komunikat, kilka słów docenienia.

- Widzę dużą moc w przekazywaniu konstruktywnego feedbacku, ale takiego, który może działać w obie strony: my przekazujemy swoją ocenę, ale dajemy też szansę pracownikowi na informacje odnośnie współpracy z nami. Najważniejszym potwierdzeniem doceniania pracownika jest obdarzenie go zaufaniem oraz zapewnienie przestrzeni na podejmowanie decyzji, ale też do popełniania błędów. Zarówno feedback, jak i zaufanie wymagają od obu stron dojrzałości i umiejętności wypracowania kompromisów pomiędzy wzajemnymi oczekiwaniami - przyznaje Katarzyna Prokopowicz, dyrektor personalny InfoShare Academy.
W ramach działań pracodawcy leży także budowanie takiego środowiska pracy, które sprzyja wzajemnemu udzielaniu informacji zwrotnej wśród współpracowników.

- W Nordea pracujemy w oparciu o kulturę informacji zwrotnej, gdzie każdy pracownik ma szansę regularnie usłyszeć od współpracowników, w jakich obszarach jest dobry, a które z jego kompetencji wymagają poprawy - potwierdza Aleksandra Dragan, Head of Talent Acquisition Poland w Nordea.

Docenianie lojalności



Dziś na rynku pracy jednym z najtrudniejszych wyzwań jest wzmożona rotacja pracowników. Szczególnie odejście kluczowych pracowników i wdrożenie nowych potrafi utrudnić, a w gorszych sytuacjach, wstrzymać lub cofnąć rozwój firmy. Dlatego jednym z pomysłów na docenienie pracowników przez Nordeę jest przydzielenie dodatkowych dni urlopu, spotkań motywacyjnych i rozwojowych dla pracowników, którzy pracują w firmie ponad 5 lat. Nawet jeśli okaże się, że nie zatrzymamy najlepszych, warto budować taką atmosferę współpracy, żeby zostawić sobie szansę na przywitanie byłych pracowników, kiedy po kilku latach, bogatsi o nowe doświadczenia, znów zapukają do naszych drzwi. Dlatego Nordea jako jedną z głównych form doceniania wymienia budowanie jak najlepszej atmosfery współpracy.

Jak wynika z obserwacji prowadzonych przez Infoshare Academy to właśnie praca zdalna i możliwość elastycznego kształtowania swojego czasu pracy zdobywa coraz większe uznanie w oczach pracowników. Jednym z głównych powodów, dla których pracownicy cenią dostosowywanie formy wykonywanej pracy do własnych preferencji jest możliwość łączenia jej z życiem prywatnym i pasjami. Pozytywnie odbierane przez pracowników są także dodatkowe dni urlopu.

Konkursy i nagrody



Jedną z propozycji docenienia pracowników jest organizowanie przez pracodawców konkursów, w których wyłania się pracowników działających w zgodzie z wartościami firmy, realizujących najlepiej wyznaczone cele albo wspierających organizację wychodząc poza zakres swoich obowiązków.

Ciekawym przykładem takich działań jest konkurs organizowany przez Nest Bank pod hasłem "Warto działać w zgodzie z wartościami". Raz na kwartał pracownicy zgłaszają kandydatury współpracowników, którzy działają zgodnie z wartościami banku - wykazują się zaradnością, optymizmem, nieszablonowością, współpracą i zaangażowaniem. Nagrodę w konkursie stanowi voucher na kwotę 2000 zł. Innym przykładem z tej samej firmy jest "Nagroda Szefa IT". Raz w miesiącu dyrektor tego departamentu po konsultacji z menedżerami wybiera ze swojego zespołu maksymalnie trzech pracowników, którzy w podlegającym ocenie okresie zasłużyli na szczególne wyróżnienie w jednej z trzech kategorii: zaangażowanie i wkład w realizację kluczowych projektów IT, współpraca i pomoc oraz innowacyjne rozwiązanie. Nagrodę Szefa IT stanowi zazwyczaj bon do wybranego sklepu. Dodatkowo raz na kwartał przyznawane są specjalne nagrody pieniężne, za największe zasługi w wymienionych wcześniej kategoriach.

Kwartalnie swoje nominacje przyznaje także Dynatrace. Zarówno indywidualnie, jak i zespołowo pracownicy mogą otrzymać nagrodę w ramach czterech kategorii: czyny, nie słowa, klient na pierwszym miejscu, praca zespołowa i innowacja. Lista docenionych osób zostaje przedstawiona na wspólnym spotkaniu bezpośrednio przez dyrektora generalnego, a do każdej z osób trafia nagroda finansowa.

- Dodatkowo, od zeszłego roku wprowadziliśmy nową tradycję nagradzania pracowników w naszym biurze w Gdańsku za różnego rodzaju osiągnięcia, zaangażowanie, wkład w pracę. Podczas świątecznego firmowego spotkania prezentowane są wszystkie wyróżnione osoby i uzasadnienia przyznania im nagród. W zeszłym roku nagrodami były vouchery do dwóch wybranych restauracji w Gdyni lub Gdańsku. W tym roku chcemy pójść o krok dalej i zmienić sposób nominowania, aby pracownicy sami wskazywali osoby warte wyróżnienia wśród swoich koleżanek i kolegów - opowiada Anna Brzezińska, kierownik działu pozyskiwania talentów Dynatrace.

Celebrowanie sukcesów podczas wspólnych posiłków



Coraz popularniejsze wśród firm staje się częściowe lub pełne finansowanie posiłków dla pracowników. Po pierwsze pracownik najedzony jest wydajniejszy, po drugie ograniczamy czas, jaki pracownicy codziennie poświęcają na organizowanie posiłków, które bardzo często odbywa się w godzinach pracy. Dobrym pomysłem na docenianie pracowników może być także wspólne celebrowanie ważnych uroczystości i sukcesów podczas kolacji lub zamówienie do firmy jedzenia, którym umilimy pracę nad trudnym projektem.

- Święto doceniania pracownika, podobnie jak urodziny czy dzień kobiet uczcimy w naszej firmie wspólnym świętowaniem przy cieście i kawie. Już dawno zauważyłem, że taka przerwa od pracy i luźniejszy dzień sprzyjają budowaniu relacji w zespole - zauważa Jarosław Wróblewski właściciel Biura Rachunkowego Wektor.
- Bardzo ważnym elementem kultury organizacyjnej jest u nas wzmacnianie zaangażowania poprzez docenianie i nagradzanie pracowników. Zdecydowanie najbardziej popularną i spontaniczną formą doceniania pracowników są w Arrow wspólne wyjścia na obiady i kolacje,  podczas których cieszymy się z osiągnięć i wyników. Niedawno kończyliśmy kolejny etap tranzycji procesów w dziale Payroll i na tę okoliczność zamówiliśmy kilka tortów - opowiada Paulina Makowska, regional HR Business Partner Arrow Electronics.

Bonusy dopasowane do potrzeb pracowników



Podejście do bonusów zmienia się dynamicznie, a głównym prekursorem jest w tym zakresie branża IT. I tak jak jeszcze kilka lat temu karta multisport była standardowym wyposażeniem pakietu dodatków, który trafiał na ręce programisty, tak teraz liczba firm, które decydują się na takie rozwiązanie systematycznie spada. Nie tylko dlatego, że w branży IT ponad kartą multisport pracownicy stawiają np. elektronikę, ale również dlatego, że ponad sztampowe rozwiązania stawiają możliwość samodzielnego zdecydowania, co im się przyda, a co pozostanie nietrafionym i w efekcie niewykorzystanym prezentem od pracodawcy.

- Widzimy, że pracownicy coraz bardziej cenią możliwość dobierania benefitów samodzielnie, w zależności od bieżących potrzeb. Dlatego w Infoshare Academy postanowiliśmy dać im narzędzie, jakim jest u nas aplikacja Nais, która umożliwia łatwy wybór np. pomiędzy biletami do kina, lekcjami języków obcych czy wizytą u fryzjera - opowiada Katarzyna Prokopowicz.
Jak zgodnie odpowiadają firmy, docenianie pracownika od święta nie jest rozwiązaniem, ważne jest, żeby podchodzić do tego systematycznie, stworzyć do doceniania przestrzeń i zbudować kulturę organizacji, w której docenianie będzie normą, a nie odświętnym zjawiskiem. Powód jest prosty, to właśnie docenianie pracowników wpływa na ich zaangażowanie, które w prosty sposób przekłada się na indywidualną efektywność, a następnie na wymierne efekty całej organizacji. Potrzeba codziennego doceniania nie przeszkadza we włączeniu marcowego święta do firmowego kalendarza.

- Myślę, że brak świętowania Dnia Doceniania Pracownika wynika przede wszystkim z niewiedzy. Święto jak najbardziej warto zapożyczyć z amerykańskiego kalendarza. Dlaczego? Ponieważ każdy powód jest dobry, żeby podziękować pracownikom za zaangażowanie. Szacunek i dostrzeżenie starań powinny się oczywiście odbywać na co dzień i myślę, że coraz więcej jest takich firm. To po części zasługa trudnej sytuacji na rynku pracy, która wymusza na pracodawcach dojrzalsze podejście do zarządzania zespołem - przyznaje Jarosław Wróblewski.
Powyższe pomysły możemy wykorzystać zarówno do systematycznego doceniania, jak i zrealizować podczas samego Dnia Doceniania Pracownika. Jeśli nie mamy przestrzeni na wymyślne obchody, spróbujmy prostego rozwiązania, np. karteczki na biurku pracownika ze spersonalizowanym podziękowaniem za wkład w budowanie firmy.