• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy zdalnie znaczy efektywnie? Ocena zależy od "punktu siedzenia"

VIK
5 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Pandemia nie może być wymówką przed doskonaleniem "warsztatu" menedżera i powodować odkładania szkoleń czy studiów MBA na czasy "po", bo nie wiemy, czy taki czas w ogóle nadejdzie. Pandemia nie może być wymówką przed doskonaleniem "warsztatu" menedżera i powodować odkładania szkoleń czy studiów MBA na czasy "po", bo nie wiemy, czy taki czas w ogóle nadejdzie.

Rosnąca liczba potwierdzonych zakażeń koronawirusem sprawia, że w wielu firmach coraz bardziej realny staje się scenariusz kontynuowania pracy zdalnej po letnim okresie urlopowym. Jak model działania w rozporoszonych, zdalnych zespołach sprawdzał się w pierwszych miesiącach pandemii sprawdziły w badaniu Gdańska Fundacja Kształcenia Menedżerów i Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej. Wnioski wskazują na konieczność stałego podnoszenia kompetencji kadry menedżerskiej, również w erze COVID-19.



W badaniu udział wzięło 430 uczestników studiów i programów rozwojowych realizowanych przez GFKM i SWPS. Blisko połowa (48,8 proc.) z nich zajmuje stanowiska kierownicze lub wyższe, a druga połowa (51,2 proc.) pracuje na stanowiskach specjalistycznych lub innych. Połowa badanych pracuje w firmach dużych, zatrudniających powyżej 249 osób. Pozostali w organizacjach, w których liczba pracowników nie przekracza 249 osób.

Czy zdalnie znaczy efektywnie?



Aż 78 proc. uczestników badania stwierdziło, że w odpowiedzi na zagrożenie koronawirusem ich firmy przeszły częściowo lub całkowicie w tryb pracy zdalnej. Okazuje się jednak, że tylko 41 proc. respondentów miało możliwość wykonywania pracy w takiej formie przed pandemią. Wyniki badania wskazują, że 36,5 proc. osób uważa, że przeciętny pracownik w domu pracuje mniej niż w biurze. Podobna część badanych (35,4 proc.) stwierdza, że jest dokładnie na odwrót i  pracownicy działający w trybie home office są efektywniejsi niż wtedy, gdy pracowali w siedzibie firmy. 28,14 proc. respondentów utrzymuje, że między pracą w domu i w biurze nie ma różnicy.


- Prawie dwukrotny wzrost odsetka pracujących w trybie home office świadczy o tym, że firmy szybko i elastycznie przystosowały się do nowych warunków i że wiele z nich szybko nadrobiło technologiczne zaległości. Jednak ocena efektywności "zdalnych pracowników" nie jest już tak jednoznaczna i w dużej mierze zależy od zajmowanego stanowiska - komentuje Dominik Pieczewski z Gdańskiej Fundacji Kształcenia Menedżerów, współautor badania.
W badaniu GFKM i SWPS specjaliści częściej niż kierownicy wskazywali, że pracownik w domu pracuje więcej niż w biurze (odpowiednio 40 proc. i 30 proc.). Blisko 42 proc. respondentów zajmujących kierownicze stanowiska krytycznie oceniło efektywność pracy zdalnej przeciętnego pracownika. Podobnego zdania było już tylko 31,4 proc. badanych specjalistów.


Kompetencje i jeszcze raz kompetencje



Jednym z czynników, które wpływają na rozdźwięk w ocenie efektywności pracy zdalnej między menedżerami a specjalistami, mogą być niedostatki kompetencyjne, zwłaszcza w tej pierwszej grupie. Te z kolei powodują błędy w zarządzaniu i komunikacji w zdalnych zespołach. Przejście do pracy w zdalnych zespołach często ujawnia problemy z zarządzaniem - zarówno tymi zespołami, jak i projektami. Organizowanie pracy własnej i zespołu, stawianie celów i kontrola zadań, komunikacja z pracownikami, umiejętność motywowania w trybie zdalnym to przykładowe kompetencje, których niedostatek odczuwa wiele osób na kierowniczych stanowiska.

- Pandemia nie może być wymówką przed doskonaleniem "warsztatu" menedżera i powodować odkładania szkoleń czy studiów MBA na czasy "po", bo nie wiemy, czy taki czas w ogóle nadejdzie. Nie zapominajmy, że bez względu na bieżącą sytuację epidemiologiczną żyjemy w czasach szybkich i głębokich zmian, głównie technologicznych, w epoce VUCA, która wymusza ciągłą naukę - podkreśla dr Tomasz Harackiewicz, członek zarządu i dyrektor Programu MBA Gdańskiej Fundacji Kształcenia Menedżerów.

Doświadczone firmy kształcące menedżerów, takie jak GFKM czy SWPS, przystosowały się do nowych, "koronawirusowych" warunków i gwarantują nie tylko ciągłość edukacji, ale też dostosowanie programów do aktualnych potrzeb.
VIK

Miejsca

  • GFKM Gdańsk, al. Grunwaldzka 472
  • SWPS Sopot

Opinie (90) 7 zablokowanych

  • Jedni boją się koronawirusa, inni boją się, że się skończy.

    • 11 1

  • petent

    Tylko cwaniaki w piżamach są zadowoleni .
    Jakie są ich adresy e-mail , żeby załatwić sprawy urzędowe ?

    • 3 2

  • Opinia wyróżniona

    Tylko siedzi w domu i klika w ten kąkuter (3)

    Praca na domu nie różni się niczym od pracy z innego miejsca. Tak samo są terminy i pracę trzeba zrobić. Do tego trzeba mieć w domu ku temu warunki jak stałe miejsce do pracy, cały sprzęt i nie mieć na głowie rodziny i dzieci. W czasie pracy w domu nie zajmuję się dziećmi bo pracuję, nie gotuję obiadu bo nie mam czasu bo pracuję, nie mogę wyjść odebrać paczki czy po zakupy bo wlasnie rozmawiam z klientem bo pracuję. Praca z domu wymaga dużo zmian a zwłaszcza dyscypliny wśród współdomowników żeby nie zachowywali się głośno. Praca z domu niesie za sobą sporo upierdliwości i nie każdy jest na tyle twardy by te warunki wyegzekwować. A jak jeszcze dzieci były na nauczaniu zdalnym, to w domu było istne callcenter z prawdziwego zdarzenia. Ja nie jestem entuzjastą robienia z domu biura za wlasne pieniądze......

    • 23 2

    • Dzwoni klient i w słuchawce słyszy tylko dziki wrzask kaszojadów. (1)

      • 10 0

      • Nie tylko. Dzwonek do drzwi, pukanie do drzwi, szczekanie psa sąsiada, dźwięk samochodów, sprzętów domowych, tv, sprzętów do treningu, kosiarki. Darcie ryja sąsiadki. Dźwięki domowe są inne niż biurowe

        • 9 0

    • Do kicia

      Pitu pitu i jeszcze bardzo pitu

      • 0 4

  • Chciałbym móc pracować zdalnie i nie mieć cały dzień koło siebie "szefa" Janusza. (2)

    • 8 0

    • (1)

      Lepiej go mieć na oku niż być zaskakiwanym telefonami od niego.

      • 2 0

      • W sumie masz rację. Nigdy na to nie patrzyłam z tej strony.

        • 0 0

  • Jestem pielęgniarką (2)

    I domagam się pracy zdalnej

    • 6 1

    • To zmień profesje

      • 1 0

    • Wy macie telepracę, wiec z czym masz problem?

      • 0 0

  • Rafał nie widzi różnicy i ja mu wierzę :D

    • 0 0

  • A my w korpo się obijamy w pracy

    A to kolejne, urodzinki, spotkanie za spotkaniem, ploteczki tu i tam
    I taki dzien mija a na zdalnej jest Zdecydowanie gorzej .
    Ale tak to tylko w hestii
    Ja już nie chce zdalnej !!

    • 5 0

  • Dla wielu szefów taka praca to wielki problem

    Uwielbiają stresować pracowników. Patrzeć im przez ramie i ciągle stwarzać problemy. Przy pracy zdalnej sami siedzą w domu i muszą się na kimś wyżyć. Dla nich to poważny problem.

    • 0 0

  • I na cholerę wynajmować 2 piętra w Olivia Star za kilkaset tysięcy złotych miesięcznie jak jedna z firm?

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Pracodawcy w Trójmieście

Forum

Najczęściej czytane