• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bez umiejętności cyfrowych będzie trudniej na rynku pracy

Wioletta Kakowska-Mehring
2 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Już dziś umiejętność posługiwania się komputerem w pracy nie dotyczy tylko pracowników biurowych. Już dziś umiejętność posługiwania się komputerem w pracy nie dotyczy tylko pracowników biurowych.

Rośnie liczba ofert pracy wymagających tzw. kompetencji cyfrowych. Czy kandydaci są na to gotowi? Według Eurostatu Polska zajmuje dopiero 24. miejsce w Unii Europejskiej pod względem liczby osób posiadających kompetencje cyfrowe. Umiejętność obsługi komputera czy maszyn sterowanych komputerowo staje się koniecznością.



Jak oceniasz swoje kompetencje cyfrowe?

Liczba ofert pracy wymagających kompetencji cyfrowych stale rośnie. W I półroczu 2022 r. aż 36 proc. ogłoszeń dotyczyło specjalizacji, w których kompetencje cyfrowe odgrywają szczególną rolę. Co więcej, liczba tego typu ofert wzrosła o ponad połowę w ciągu roku - wynika z danych Pracuj.pl.

Czym są kompetencje cyfrowe? Jak podaje strona rządowa Cyfryzacja KPRM, to "harmonijna kompozycja wiedzy, umiejętności i postaw umożliwiających życie, uczenie się i pracę w społeczeństwie wykorzystującym technologie cyfrowe". Krótko mówiąc, to umiejętność korzystania m.in. w pracy z nowych technologii.

Porady prawne w serwisie Praca



Według raportu sporządzonego przez Komisję Europejską aktualnie ok. 85 proc. wszystkich miejsc pracy w Unii Europejskiej wymaga co najmniej podstawowego poziomu tzw. kompetencji cyfrowych. Jak dodają badacze, w bliskiej przyszłości ten udział dodatkowo wzrośnie do 9 na 10.


Pandemia przyspieszyła większość procesów przenoszenia usług oraz pracy do przestrzeni wirtualnej, wsparła także wzrost wielu branż, w których bez kompetencji cyfrowych trudno mówić o perspektywach dynamicznego rozwoju. Zestawienie specjalizacji, które wymagają szczególnie zdolności korzystania z technologii, dobrze pokazuje, jak te zjawiska przekładają się na rekrutację.

- Pracownik posiadający umiejętności i wiedzę z zakresu wykorzystania technologii jest coraz bardziej cenny na rynku pracy. Ważne jednak, by zauważyć istotną kwestię: biegłość cyfrowa nie zawsze musi oznaczać umiejętności predysponujących do zostania programistą wysokiej klasy czy ekspertem R&D. W wielu branżach, takich jak np. reklama, marketing, e-commerce czy sprzedaż, wykorzystanie technologii opiera się na mniej skomplikowanych systemach, urządzeniach czy programach. Ważne jest za to ich trafne i kreatywne użytkowanie do celów zawodowych. Tak rozumiane kompetencje cyfrowe są poszukiwane w większości branż i specjalizacji - mówi Agnieszka Bieniak, dyrektorka HR w Grupie Pracuj.


W I półroczu 2022 r. aż 24 proc. ofert pracy dotyczyło specjalistów ds. IT. Złożyły się na to ogłoszenia kierowane do ekspertów ds. rozwoju oprogramowania (16 proc.) oraz administracji IT (8 proc.). Innymi dziedzinami szczególnie związanymi z kompetencjami cyfrowymi, które były popularne, są marketing i internet/e-commerce (po 4 proc. wszystkich ogłoszeń w serwisie). Kolejne 4 proc. ofert kierowano do ekspertów od badań i rozwoju oraz reklamy. Co ważne, liczba ofert skierowanych do osób posiadających kompetencje cyfrowe rośnie. W I półroczu 2022 r. kierowano do związanych z nimi specjalizacji o 51 proc. więcej ogłoszeń o pracę niż w analogicznym okresie rok wcześniej.


Według wskaźnika Digital Economy and Society Index (DESI), tworzonego przez Eurostat, 56 proc. mieszkańców Unii Europejskiej posiada podstawowe umiejętności cyfrowe. Pomimo jeszcze większego niż dotychczas wyboru ofert dla osób rozwijających swoje kompetencje w wykorzystaniu technologii Polacy wciąż wypadają na tym tle niekorzystnie. Według danych Eurostatu tylko 43 proc. Polaków w wieku 16-74 lat posiada je na podstawowym poziomie, co było trzecim najniższym wynikiem w Unii Europejskiej.

- Eurostat prognozuje, że do 2030 r. 80 proc. obywateli Unii Europejskiej w wieku produkcyjnym będzie musiało posiadać umiejętności cyfrowe na przynajmniej podstawowym poziomie, by zdobyć pracę. Bez nacisku na edukację cyfrową w szkołach czy poprzez dodatkowe szkolenia dla kadr w Polsce coraz częściej będzie odczuwany problem niedoboru wykwalifikowanych specjalistów. Taka troska o kompetencje cyfrowe pracownika ze strony pracodawcy to zresztą coraz większy magnes na kandydatów. Według badań Pracuj.pl chęć rozwoju i awansów to jeden z ważnych czynników zmiany pracy. Firmy wspierające upskilling pracowników zyskują istotny atut w przyciąganiu talentów - mówi Justyna Barczyk-Zielińska, ekspertka ds. szkoleń i rozwoju pracowników w Grupie Pracuj.
Duża rola kompetencji cyfrowych nie jest zupełnie nowym zjawiskiem. Ich znaczenie podkreślano od wielu lat. Dowodem są prognozy OECD jeszcze sprzed pandemii koronawirusa, zgodnie z którymi aż 65 proc. dzieci zaczynających obecnie naukę będzie pracować w zawodach, które jeszcze nie istnieją. Nie da się jednak ukryć, że ostatnie 2,5 roku stało się istotnym katalizatorem ewolucji rynku pracy w kierunku bardziej cyfrowej, wirtualnej rzeczywistości zawodowej.

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (119)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Pracodawcy w Trójmieście

Forum

Najczęściej czytane